Connect with us

Marknadsnyheter

Försäljningen av jakt- och friluftsutrustning ökar kraftigt 2020

Published

on

Jakthandeln har haft en stark utveckling under flera år, men året som fick alla att stanna hemma har skapat en oöverträffad tillväxt. 

Många svenskar har jobbat från hemmakontor och spenderat mer fritid hemma än någonsin tidigare. Privatresor har ställts in och den budget som lagts undan har i många fall investerats i en aktiv fritid. Ingen som varit ute har kunnat undvika att se den ökade aktiviteten på vandringsleder, i löpspår och friluftsområden.

Jägarkåren, som redan tidigare upptäckt de fördelar naturen har att bjuda på, har istället kunnat lägga mer tid på underhåll av de egna jaktmarkerna för att se till att viltvårdens förutsättningar är i toppskick inför säsongen.

– Vårt jaktlag har i år kunnat hålla efter vildsvinsstammen i högre grad än tidigare. Vi har främst märkt av minskade viltskador i våra åkrar. Vi har förstås även sett en ökad tillströmning av människor som kommit ut i naturen och plockar bär och svamp, fiskar eller bara njuter av utomhuslivet, säger Clas af Ugglas, ägare av Frölunda Gård, norr om Stockholm.

En annan viktig förutsättning som fått mer tid är träningen av den egna förmågan inom skytte av såväl hagel som kula. Tillsammans med förändringen mot en mer lokal och naturnära fritid har detta märkts tydligt även kommersiellt.

Lars Martinsson, VD för jaktkedjan Jaktia, har ett starkt 2020 att summera så här långt.

– Vi har sett en ökande trafik till våra butiker där hårda varor inom jakt ökat kraftigt, och försäljningsutvecklingen inom fiskeutrustning har varit närmast extrem. Inom jaktutrustning har vapen och ammunition, hund och friluftsdelen växt medan konfektion haft en mer flack kurva. Totalt är vi +35 procent under årets första nio månader och vår teori är att reskassor numera läggs på ett aktivt friluftsliv. Till saken hör att många sett möjligheten att involvera sina familjer i högre grad i det som tidigare varit ett personligt intresse. Därför kan vi se många försäljningskvitton där man istället för en enskild produkt istället köpt exempelvis fyra fiskespön, två handkikare eller tre regnställ. Det är kul att fler kommer ut och får uppleva naturen och vi hoppas att detta kommer att få långsiktiga effekter för friluftsintresset, säger Lars Martinsson.

Jonas Ås, VD för jaktkedjan Interjakt, instämmer i bedömningen av året.

– Vi kände en oro, precis som alla andra affärsverksamheter, under den tidiga våren. Men med undantag av de utmaningar vi haft med att få hem varor som satt fast hos leverantörer och tillverkare har vi haft ett mycket bra år. Vi ser en stark tillväxt inom i princip alla produktområden. Eftersom vi även har verksamhet i Norge, Finland och Danmark så märker vi att det är liknande situationer även där. Skillnaden i övriga nordiska länder är främst att restriktionerna på grund av covid-19 har varit tuffare i våra grannländer och det har påverkat den fysiska kundtrafiken i butikerna under våren. Där har de som haft en etablerad nätförsäljning varit vinnarna. Generellt är det ju så att ökad användning av utrustningen gör att du som användare upptäcker slitage eller ställer högre funktions- och kvalitetskrav. Av förbrukningsvarorna ser vi att ammunitionsförsäljningen har haft en kraftig tillväxt genom ökat övningsskytte.

Växande marknad

Ulf Segerqvist

som är ordförande för branschföreningen Jaktgrossisterna i Sverige är glad över utvecklingen.  

– Marknadssiffrorna är inte sammanställda, men bedömningen är att ökningen för jaktbranschen pendlar mellan 10-15 procent, lite beroende på hur gränserna mellan jakt, fiske och friluftsutrustning definieras. Precis som att framtiden kommer att innebära fler videokonferenser, även efter att reserestriktionerna försvunnit, hoppas vi på att de som nu fått tillfälle att upptäcka vad Sverige och naturen har att bjuda på ska fortsätta ett sunt och rörligt liv närmare naturen. Det våra medlemsföretag och kunder kan erbjuda är råd och utrustning som ger dig en bättre upplevelse. 

Kontaktuppgifter Jaktgrossisterna

Ulf Segerqvist, Ordförande Jaktgrossisterna, 070-591 47 20, ulf@swedteam.com
Clas af Ugglas, VD Frölunda Gård, 08-581 720 63, info@frolundagard.se
Lars Martinsson, VD Jaktia, 031-20 48 95, jaktia@jaktia.se
Jonas Ås, VD Interjakt, 010-480 47 70, jonas.a@interjakt.com

 

Om Jaktgrossisterna

Jaktgrossisterna består av ledande distributörer inom jaktbranschen som samverkar för att utveckla gemensamma delar av verksamheten som är viktiga för medlemmarnas och branschens framtid. Jaktgrossisterna startades redan på 1960-talet, då som en sektion inom SPOFA och kallad Vapensektionen som senare blev Spofa Jakt. 2015 bytte vi namn till Jaktgrossisterna i Sverige. Jaktgrossisterna samverkar aktivt med jägarförbunden, jaktutbildningar och andra verksamheter med inriktning mot jakt och viltvård och informerar om utvecklingen för vår bransch. 

https://jaktgrossisterna.se/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.