Connect with us

Marknadsnyheter

Nattaro Labs AB offentliggör delårsrapport 3, 2022

Published

on

Bioteknikbolaget Nattaro Labs AB offentliggör härmed delårsrapport för perioden juli – september 2022. Rapporten i sin helhet finns bifogat som dokument samt på Bolagets hemsida (www.nattarolabs.com). Nedan följer kommentar och sammanfattning av rapporten.

Tredje kvartalet 2022-07-01 – 2022-09-30
• Koncernens intäkter uppgick till 1 179 TSEK för perioden. Moderföretagets intäkter för samma period
uppgick till 1 527 TSEK (1 126) vilket innebar en ökning med 35 % i jämförelse med samma period
föregående år. Exklusive koncernfakturering ökade moderföretagets intäkter med 9 %
• Koncernens omsättning uppgick till 790 TSEK för perioden. Moderföretagets omsättning för samma
period uppgick till 1 137 TSEK (776) vilket innebar en ökning med 47 % i jämförelse med samma
period föregående år. Exklusive koncernfakturering ökade moderföretagets intäkter med 7 %
• Koncernens resultat efter skatt uppgick till -2 117 TSEK för perioden. Moderföretagets resultat efter
skatt uppgick till -1 797 TSEK (-1 896).
• Resultat per aktie* för koncernen uppgick till -0,26 SEK (-0,83) före utspädning, -0,26 SEK (-0,83) efter
utspädning.
• Koncernens soliditet uppgick till 74 %. Moderföretagets soliditet uppgick till 74 %.
• Koncernens bruttovinst uppgick till 72 %. Moderföretagets bruttovinst uppgick till 78 % (72 %)

Belopp inom parentes: Jämförande period föregående år.
*Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier. Per 2022-09-30 uppgick totalt antal aktier till 8 169 026.

VD Carl-Johan Gustafson kommenterar
Återhämtningen av vår internationella försäljning till den professionella skadedjursmarknaden har
tagit längre tid än förväntat. Samtidigt har vi både fantastiska testresultat och bra respons på våra
produkter från kunderna, vilket gör att vi fortsatt ser en stor potential för att förebyggande skydda sig mot
vägglössutbrott. Därför väljer vi nu att se över och effektivisera vår kostnadsmassa för att på en osäker
finansmarknad skapa fortsatt utrymme för säljaktiviteter direkt mot kundsegment på prioriterade
marknader.

På Nattaro Labs ser vi idag ett ökat intresse från kunder utanför den professionella skadedjursbranschen
som länge varit vårt naturliga fokus. Vårt proaktiva skydd mot vägglöss löser problem för besöksnäringen
och på vår hemmamarknad ser vi återkommande beställningar från bostadssektorn. Samtidigt har bolaget
ett negativt kassaflöde och vi bedömer att osäkerheten på de finansiella marknaderna kortsiktigt påverkar
våra finansieringsmöjligheter. Därför väljer vi nu att genomföra en rad kostnadsbesparingar för att
möjliggöra ytterligare försäljningsinvesteringar.

En del av de åtgärder som vi nu genomför, innebär att omforma organisationen genom att främst dra
ner på utvecklingsdelen av verksamheten för att få en högre andel säljande tjänster i den totala
personalstyrkan. Det är svåra beslut att ta, men vi bedömer att dessa åtgärder är nödvändiga för
att skapa utrymme för ökade försäljningsaktiviteter direkt mot lovande kundsegment på prioriterade
marknader. Vår befintliga produktportfölj är bevisat effektiv, och med bra marginaler i kombination
med mindre kostnadsmassa har vi goda förutsättningar att genom ökad försäljning uppnå ett
positivt kassaflöde.

Etableringen i USA har som tidigare meddelats genomförts, men säljinsatserna mot den professionella
skadedjursmarknaden har tagit längre tid än förväntat att slå igenom. Osäkerheten på marknaden för med
sig en tröghet hos aktörerna även om resande, hotellboende och kryssningstrafik nu ökar – och med det
problemen med vägglöss. Behovet av förebyggande arbete och skydd mot vägglöss försvinner inte. Vi
fortsätter nu att testa vår marknadsföring direkt mot hotell och ser ett signifikant intresse för vår fälla
Nattaro Scout. Arbete pågår samtidigt med att få vår patenterade produkt Nattaro Safe registrerad hos
amerikanska myndigheter för försäljning under 2023.

Vårt kommunikationsarbete går ut på att få potentiella kunder att skifta perspektiv när det gäller vägglöss
– från ett reaktivt tankesätt när angreppet väl är ett faktum, till ett proaktivt tankesätt där våra unika
förebyggande produkter tryggar miljöer för fastighetsägare och företag samt deras gäster och kunder.

Bevis för våra produkters effekt har vi fått i ett oberoende testprojekt som pågår i Storbritannien. Studien
leds av Dr Richard Naylor, som i sin version av hotellrum själv sover tillsammans med vägglöss för att i en
realistisk miljö testa produkter mot vägglöss. Hittills har resultaten varit överväldigande positiva och
tydliga. Utan åtgärder ökade antal vägglöss med hela 353% på bara sex veckor. Med vår kiseltejp Nattaro
Safe installerad på sängen förökar sig däremot inte vägglössen utan antal vägglöss minskar istället med i
snitt 40% under motsvarande period. Testet fortsätter nu för ytterligare verifiering och vi ser fram emot att
kunna använda det som underlag i vår marknadsföring framöver.

I Europa har, som vi tidigare berättat, ansökan till Europeiska Kemikalieinspektionen (ECHA) om
unionsgodkännande för vår kiselgurstejp godkänts i ansökningslandet Belgien. Detta godkännande har nu
implementerats enligt det nya reglementet i Sverige, Tyskland och Frankrike. Vi väntar närmast på
godkännande i Nederländerna, Spanien och Italien, vilket väsentligt kommer att öka den tillgängliga
marknaden i Europa för vår tejp.

Även om mycket i närtid handlar om bolagets omorganisation, ser vi med tillförsikt framåt eftersom vi vet
att marknadens behov av lösningar för vägglöss nu ökar igen och att vi på Nattaro bevisligen har den
bästa förebyggande lösningen.

Väsentliga händelser 2022-07-01 – 2022-09-30
• Efter Europeiska kemikalieinspektionens (ECHA) unionsgodkännande för Bolagets kiselgurtejp har
Nattaro Safe erhållit nationella registreringar i Frankrike och Belgien.
• Patentportföljen har utökats med patent i Mexiko och i Sydkorea för bolagets doftbete som lockar
vägglöss.
• Anställning av Agustin Baldovino, tidigare exportchef LATAM hos Duni AB, till Bolagets
försäljningsorganisation.

Väsentliga händelser efter periodens utgång
• Ny nationell registrering klar i Tyskland för Bolagets kiselgurtejp.
• Styrelsen har beslutat om ett kostnadsbesparingsprogram inklusive personalneddragningar. Främst
sker neddragningar inom utvecklingsdelen i Sverige för att skapa utrymme för försäljning och
internationalisering. Effekten av kostnadsbesparingarna beräknas börja synas i resultaträkningen
under första kvartalet 2023 och beräknas uppgå till 5 MSEK på årsbasis.

För mer information, vänligen kontakta:
Carl-Johan Gustafson
VD, Nattaro Labs AB
+46 73 301 92 23
carl-johan@nattarolabs.com

Denna information är sådan som Nattaro Labs AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s
marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 15 november 2022.

________________________________________________________________________________

Om Nattaro Labs AB
Nattaro Labs är ett svenskt forsknings- och utvecklingsbolag grundat 2011 med visionen att ingen ska
behöva få sin sömn störd av blodsugande vägglöss. Med en unik position som internationell
vägglusspecialist och i samarbete med saneringsbranschen, utvecklar Nattaro Labs innovativa och hållbara
lösningar för att förebygga och bekämpa det globalt växande problemet med vägglöss. Bolaget har
huvudkontor på Medicon Village i Lund. Nattaro Labs aktie är noterad på Spotlight Stock Market under
namnet NATTA. Läs mer på www.nattarolabs.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.