Connect with us

Marknadsnyheter

Ökat resande ställer hårda krav på hälso- och sjukvårdens arbetsgivare i sommar, personalens semester i fara

Published

on

Samtidigt som regeringen häver reserestriktionerna inom landet för symptomfria så meddelar man att Socialstyrelsen får uppdraget att stödja samordningen av regionernas hälso- och sjukvårdsresurser under sommaren. Ett ökat resande kan innebära att Vårdförbundets medlemmar inte får nödvändig vila och återhämtning efter den tuffa coronavåren. Förbundet uppmanar därför regioner och kommuner att använda de ekonomiska resurser som finansministern ställt till förfogande för att ta in extrapersonal från bemanningsföretag, så att den ordinarie personalen kan få sin semester.

Vårdförbundet har under våren krävt en nationell samordning av sommarvården, för att säkerställa tillräcklig kapacitet för patienterna och samtidigt kunna ge vårdpersonalen den vila och återhämtning som behövs efter en extremt tung coronavår.

– Det är positivt att Socialstyrelsen nu går in och styr upp sommarvården, det har vi i Vårdförbundet krävt hela våren. Det blir en tuff uppgift för myndigheten, givet att sommaren redan börjat. Med tanke på hur den nationella samordningen fungerat för testning och skyddsutrustning under pandemin har man mycket att bevisa, säger Sineva Ribeiro, ordförande, Vårdförbundet.

Ett ökat inrikes resande kan leda till ojämn belastning i sjukvården, inte bara på turistorter i Västra Götaland, på Gotland, i Skåne och i Stockholm utan i hela landet. En ökad smittspridning kommer sannolikt leda till att Vårdförbundets medlemmar inte kan få semester i den utsträckning som behövs nu, eftersom de kommer att kallas in till vården. Smittorisken är densamma även om resandet är tillåtet och Vårdförbundet vädjar till allmänheten att bara resa om man är symptomfri samt att fortsätta att hålla avstånd, tvätta händerna och värna om riskgrupperna.

– Det är positivt för många att det nu finns möjlighet att resa om man är symptomfri, men det får inte ske på bekostnad av vårdens kvalitet eller våra medlemmars vila och återhämtning. Efter coronavåren måste vårdpersonalen få semester, annars riskerar vården att drabbas av sjukskrivningar, ännu fler uppsägningar, med längre väntetider och sämre vård för patienterna som konsekvenser. Då kommer vi varken klara pandemin eller de 50 000 uppskjutna operationerna som väntar i höst, säger Sineva Ribeiro.

– Bara för att staten nu går in och styr upp sommarvården så kan inte regioner och kommuner slappna av. Finansministern har varit tydlig med att regeringen ställer de ekonomiska resurser som behövs till förfogande och nu måste vi se handling från ansvariga kommun- och regionpolitiker: Hyr in bemanningspersonal även om det blir dyrt, så att den ordinarie personalen kan få sin semester – det kommer att löna sig i längden, säger Sineva Ribeiro.

  

Vårdförbundet om medlemmarnas semester

  • Vårdens arbetsgivare har misslyckats med att ge Vårdförbundets medlemmar semester många somrar i rad under vanliga år, utan att det råder pandemi. Förbundet flaggade därför tidigt under våren att sommarens bemanning och tillgänglighet inom vården kommer att bli ett ännu större problem i sommar – och att en nationell styrning måste lösa det som regionerna och kommunerna inte klarar.
     
  • Vårdens arbetsgivare i form av regioner och kommuner har i år dröjt oacceptabelt länge med besked om semester för medarbetare på flera håll i landet. Andra ger besked, men om indragna semestrar och om ”sommarsemester” i september, något som lett till att flertalet medlemmar sagt upp sig på olika ställen i landet.  
  • Vårdens medarbetare behöver fyra veckors sammanhållen vila under juni, juli eller augusti om de ska orka både att hantera fler fall av covid-19, som spås komma under hösten, samt den stora vårdskuld som nu byggs upp.
  • För att kunna ge en god och säker vård behöver vårdpersonalen ta hand om sin egen hälsa – och då är semester med vila och återhämtning efter en extrem coronavår en absolut nödvändighet
     
  • Vårdförbundet utgår från att den lagstadgade rätten till semester ska respekteras, en pandemi sätter inte alla regler ur spel. Om semesterveckor ska flyttas så måste så ske genom frivillighet och kompenseras rikligt.

Talespersoner från Vårdförbundet gällande covid 19, sommarvården, med mera:

  • Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro är tillgänglig för medverkan i inslag, intervjuer och debatter. Hon befinner sig i Göteborg.
  • Vårdförbundets vice ordförande Ann Johansson och Ragnhild Karlsson finns i Stockholm.
  • Vårdförbundet har också 21 avdelningsordförande runt om i landet som i varierande grad av tillgänglighet och rådande informationsläge kan uttala sig i media om regioners och kommuners situation.

Samtliga nås genom Vårdförbundets pressjour 0703 10 30 09, som bistår med kontaktuppgifter och koordinerar intervjuer.

För ytterligare information, kontakta Vårdförbundets pressjour på tfn: 0703-10 30 09

VÅRDFÖRBUNDET, Adolf Fredriks Kyrkogata 11, 103 65 Stockholm

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.