Connect with us

Marknadsnyheter

Så undviker du konflikter i grannskapet

Published

on

Arga lappar, högljudda fester och skräp på innegården. Det är många saker som snabbt kan skapa osämja bland grannar. SBC, Sveriges Bostadsrättscentrum, har samlat några av sina bästa tips för att undvika gräl i grannskapet. 

De allra flesta har någon gång, direkt eller indirekt, upplevt en grannfejd. När en situation väl har utvecklats till ett rejält gräl kan det vara svårt att förbättra läget. SBC, som dagligen får vägleda bostadsrättsföreningar runt om i landet i dessa frågor, vill därför slå ett slag för vikten att förebygga problemen innan de inträffar. Ett bra sätt för att lyckats med detta är att sätta tydliga och lättförstådda ordningsregler.

Det är så lätt att glömma att det enklaste sättet ibland är det mest effektiva. För genom tydliga regler kan vi många gånger undvika att vissa gräl startar från första början. Vi vet av många års erfarenhet att det inte alltid är lätt att lösa konflikter när de väl uppstått så rådet är alltid att ligga steget före. Som förening bör man därför tänka efter vad för situationer som skulle kunna uppstå och sedan informera de boende om dessa i tid. Klassiker som dubbelbokad tvättstuga, sena fester och felsorterade sopkärl är exempel där extra tydlighet alltid är att rekommendera, säger Therese af Jochnick, Head of Legal, SBC.

Tips: Så undviker du gräl i grannskapet

Ha tydliga ordningsregler och stadgar
Ett enkelt och effektivt sätt att undvika konflikter mellan grannar är att styrelsen tar fram tydliga ordningsregler och stadgar. Men för att veta vad som gäller i föreningen är det även bostadsrättsägares ansvar att vara pålästa. Om det finns en regel som bör förändras får man inte glömma att man som medlem i föreningen alltid kan vara med och förändra dem. Antigen genom att skicka in ett förslag till stämman eller själv engagera sig i styrelsen.

Informera i tid
Om du som bostadsrättsägare blir störd av en granne ska du alltid i ett första steg prata med grannen. Ju förr desto bättre. Tänk på att vara noga med att det du säger stämmer enligt de satta ordningsreglerna i föreningen. Skulle problemet fortsätta är det aldrig en bra idé att sätta upp arga lappar. Det finns då risk att konflikten blir värre än vad den hade behövt.

Ta hjälp utifrån
Om en konflikt skulle uppstå i föreningen kanske det inte är helt enkelt att lösa situationen på egen hand. Då kan det vara en bra idé att ta hjälp från din styrelse som kan agera medlare. Om detta inte hjälper och konflikten inte går att lösa kan styrelsen kontakta SBC för extern hjälp.   

Om kampanjen
Läs mer och ta del av kampanjen Helt Hemma här.
 

För ytterligare information kontakta:
Therese af Jochnick, Head of legal på SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB
Telefon 08-775-72-37

E-post: therese.afjochnick@sbc.se

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. Under hösten 2021 lanserar bolaget en unik, marknadsledande räntetjänst samt kampanjen ”Helt hemma”. SBC har idag 350 anställda och omsatte år 2020, 478 mkr i koncernen. Se kampanjen här: https://helthemma.sbc.se/.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.