Marknadsnyheter
Touchtech: Delårsrapport Q1 2022
Perioden 1 januari – 31 mars 2022
- Nettoomsättningen uppgick till 2 615 (1 176) tkr
- Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -417 (852) tkr
- Resultatet före skatt uppgick till -1 237 (337) tkr
- Resultat per aktie uppgick till -0,11 (0,04) kr
Antal aktier per 2022-03-31 uppgick till 11 085 332 st (7 954 100)
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)
Väsentliga händelser under perioden 1 januari – 31 mars 2022
- Inga väsentliga händelser
Väsentliga händelser efter periodens slut
- Inga väsentliga händelser
VD har ordet
Nettoomsättningen uppgick under det första kvartalet till 2 615 TSEK, vilket är en ökning med 1 439 TSEK jämfört med motsvarande period förra året. Ökningen beror delvis på fortsatt medfinansiering av BESTSELLER för utveckling av Touchtechs plattform men framför allt på en ökning av licensintäkterna med drygt 200%. Även om merparten av licensintäkterna kommer från våra retail-lösningar, står wholesale-lösningarna för 20% efter en stark tillväxt sedan Q4 2021.
Samtidigt är resultatet ca 1 600 TSEK lägre jämfört med motsvarande period förra året. Detta beror på en signifikant ökad investeringstakt i försäljning- och marknadsföring samt i utvecklingsresurser.
Sedan början på första kvartalet har vi anställt och anlitat nya säljare och konsulter för att kunna öka aktiviteten i nykunds-bearbetningen samt stärka vår närvaro i media. Viktiga åtgärder har genomförts för att kunna arbeta strukturerat och skalbart med försäljningen, där vi först nu ser effekten i form av att nya affärsmöjligheter med potentiella kunder från olika marknader inom mode-och konfektionsbranschen kontinuerligt inleds. Parallellt har vi sett över vår kommunikationsstrategi och visuella identitet. Intressant och för marknaden bra innehåll har förberetts i PR- & marknadsföringssyften som inom en snar framtid kommer börja publiceras.
Utvecklingskapacitet har sedan början av året nästan fördubblats. I samband med detta har det genomförts en omfattande omorganisation inom utvecklingsavdelningen i syfte att kunna fortsätta innovera i ett högt tempo. Därmed är Touchtech också väl rustat för att snabbt kunna växla upp med ännu fler resurser vid behov, allt eftersom nya kunder ansluts.
Det är betydande investeringar som kommer att göras under året vilket onekligen kommer innebära en del kostnader. Bolaget bedömer att investeringarna är nödvändigt och räknar med att kassan, tack vare emissionen i december, kommer vara tillräcklig för att kunna lyfta Touchtech till nästa nivå. Högsta prioritet är därför att bygga en skalbar försäljningsorganisation som kontinuerligt och förutsägbart levererar nya kundavtal.
För fullständig kvartalsrapport besök: https://www.touchtech.com/corporate/
Touchtech bjuder in till web-konferens på måndag den 2 maj 2022 kl 11:30-12:00 där VD kommenterar och svarar på frågor relaterat till kvartalsrapporten. Mer information om hur man anmäler sig till telefonkonferensen finns på bolagets hemsida: https://www.touchtech.com/corporate.
Med vänliga hälsningar,
Deniz Chaban
deniz@touchtech.com
Om Touchtech
Touchtech is a Swedish publicly traded SaaS-company with a vision to be the leading OmniChannel platform connecting brands, retailers, and consumers within the fashion and apparel industry to drive more sustainable sales and improve the buying experience.
Touchtech is a strategic and integrated technology platform of digital sales tools for wholesale and retail. The platform is already being utilized globally, by thousands of consumers and salespeople in over hundreds of retail stores and wholesale showrooms. Jack & Jones, Axel Arigato, J.Lindeberg and Vero Moda are some of the brands using Touchtech to bridge the gap between their physical and digital commerce.
Touchtech, founded 2008 by Deniz Chaban and Sebastian Hartman, has a strong corporate foundation with owners like Heartland – majority owner of e-commerce companies Zalando and Asos and the clothing company BESTSELLER.
Learn more about Touchtech on www.touchtech.com
Finansiella kommentarer
Intäkter och kostnader:
Nettoomsättningen uppgick under första kvartalet till 2 615 TSEK, vilket är en ökning med 1 439 TSEK jämfört med motsvarande period förra året.
Under samma period har rörelsens kostnader ökat med 1 673 TSEK. Personalkostnaderna har ökat med ca 511 TSEK, vilket beror på att antalet anställda ökats. Övriga externa kostnader har ökat med 1 175 TSEK, vilket beror på en satsning på sälj- och marknadsföringskostnader samt resekostnader, vilket under samma period förra årets drogs in p.g.a. Covid-19.
Likviditet och finansiering
Touchtechs banktillgodohavanden uppgick den 31 mars till 39,8 TSEK (3,9 TSEK per 31 mars 2021). Utöver detta finns det en outnyttjad checkräkningskredit på 1 MSEK att tillgå. Touchtech har räntebärande skulder om 1,3 TSEK (2,4 TSEK per 31 mars 2020).
Aktivering av FoU
Touchtech har under perioden januari – mars 2022 balanserat totalt 3 618 TSEK avseende löne- och konsultkostnader för utvecklingsarbete avseende Touchtech-plattformen. Lönekostnader som aktiverats uppgår till 981 TSEK och inköpta konsultkostnader till 2 637 TSEK. Immateriella anläggningstillgångar uppgick per 31 mars 2022 till 14,5 TSEK (8,0 TSEK).
Avskrivningar
De första tre månadernas resultat har belastats med avskrivningar om 792 TSEK (473 TSEK). Av dessa avser 774 TSEK (438 TSEK) avskrivningar på egenupparbetade immateriella tillgångar.
Principer för rapportens upprättande
Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.
Revisors utlåtande angående delårsrapporten
Rapporten har inte varit föremål för granskning av Touchtechs revisorer.
Aktien
Touchtech AB (publ) noterades den 22 november 2017 på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget) med kodnamnet TOUCH och har ISIN-kod SE0010414482.
Antal aktier
Vid periodens utgång har Touchtech AB (publ) 11 085 332 stycken utestående aktier.
Nästa rapporteringstillfälle
Delårsrapport Q2 2022 publiceras den 19 augusti 2022.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke