Connect with us

Marknadsnyheter

True Heading AB (publ.) Bokslutskommuniké 1 januari 2019 – 31 december 2019

Published

on

VD KOMMENTERAR

När jag den 12 november 2018 tillträdde som VD för True Heading AB (publ.) gjorde jag det med stor glädje och entusiasm. Den glädjen och entusiasmen kvarstår och har förstärkts fram till skrivande stund. Jag ser en stor orealiserad potential i bolaget och en stark möjlighet att konsolidera oss i första hand på den nordiska marknaden, men på sikt även på den europeiska marknaden. 

Jag vill i rubrikform med underpunkter redovisa det jag fokuserat på sedan jag tillträdde mitt uppdrag i november.

HELÅR 2019

  • Rörelseintäkterna 2019 uppgick till 7 888 tkr (7 081), en ökning med 11,4 % mot 2018.
  • Bruttovinsten för 2019 blev 4 047 tkr (3 000 tkr) vilket är 34,9 % högre än för 2018. 
  • Under 2019 sänkte vi våra övriga externa omkostnader till 1 989 tkr (4 600 tkr), en sänkning med 56,8 % mot 2018.
  • Rörelseresultat före avskrivningar för 2019 blev -1 770 tkr (-4 326 tkr) vilket är en förbättring med 59,1 % mot 2018.

Q4 2019

  • Rörelseintäkterna för Q4 blev 1 515 tkr (1 864 tkr). Ett tapp på 18,7 % då några få offerter tyvärr inte föll in som beräknat.
  • Bruttovinsten uppgick till 1 153 tkr (1 303 tkr). Ett tapp på 11,5 %.
  • Övriga externa omkostnader uppgick till +12 tkr (-1 628 tkr) för Q4. Detta på grund av tidigare avsättningar som ej realiserats.
  • Rörelseresultat före avskrivningar blev 321 tkr (-1 044 tkr) för Q4. En förbättring med 131 %.

EKONOMI & AFFÄRSSYSTEM

  • True Heading har under 2019 utvecklat sortimentet, förbättrat försäljningsmarginalerna, utvecklat systemstödet och den interna kompetensen i systemen. Under året har mycket fokus legat på att få ordning på affärssupportsystem som existerar för att stödja ledningen och utvecklingen samt den dagliga kontrollen av bolaget. Bolaget känner idag trygghet med sina system och fortsätter att utveckla rutiner och processer kring affären för att säkerställa ett effektivt och bra framtaget underlag. 


LEVERANTÖRER & PRODUKTER

  • True Heading producerar sina AIS-produkter själva, förutom vår klass A. Att detta görs i Sverige, är vi oerhört stolta över och har under 2019 använt i vår marknadsföring under det gul-blåa temat ”Made in Sweden”. 
  • Vi har lyckats med vår utmaning att vidta kraftfulla åtgärder för att säkerställa att vår egen produktion. Komponent-tillgång hämmar inte längre vår förmåga att nå vårt uppsatta mål på 100 % vad gäller leveranssäkerhet mot inkomna orders. Det känns verkligen jättebra.
  • Samma åtgärder har tagits med våra externa leverantörer som dels tillverkar våra egna produkter under varumärket True Heading samt med de leverantörer vi valt att agera distributör åt. Alla har verkligen levt upp till våra förväntningar och det gläder oss mycket.
  • Vi döpte detta projekt för NOOS, Never Out Of Stock, och det var fullt implementerat under Q2 2019.

KUNDER & VÅR MARKNAD

  • Vår verksamhet riktar sig till både den tunga yrkessjöfarten som omfattas av stränga regler och villkor, den något ”lättare” yrkessjöfarten som har fler fartyg men mindre fartyg samt den enorma fritidsbåtssektorn. Dessa kunder återfinns både på den globala marknaden och den mer närliggande nordiska och svenska marknaden. Utöver dessa kategorier finns det många varv som dagligen arbetar med uppdateringar av all elektronik på fartyg, skepp och båtar. Bolaget har förstärkt sitt redan goda rykte bland alla dessa aktörer men konkurrensen är fortfarande stenhård.
  • True Heading har sett en stor efterfrågan för sina satellitkompasser från den europeiska marknaden. Bolaget har fått ett flertal nya kunder och bearbetar ett stort antal prospekts där satellitkompasserna är en mycket viktig produktgrupp. Fokus har legat på att möta både återförsäljare och slutkunder, vilket varit väldigt positivt. 
  • Ett antal nya kunder har knutits till Bolaget, främst i länder där AIS har en stark utvecklingspotential. Vidare har ett antal befintliga kunder fått sina priser justerade och vi ser nu en sund marginal i relationen med dessa kunder.
  • Vi har under 2019 etablerat nya affärskontakter i Finland, Danmark, Norge, Estland, Tyskland, Portugal, Spanien, Italien och i Asien. Hårt arbete väntar oss under 2020 för att bistå dessa företag med utbildning, support och försäljning.
  • Vi arbetade under Q1 2019 intensivt med att kategorisera alla våra kunder så rätt affärsförutsättningar skulle gälla vid olika affärssituationer. Vi arbetade också väldigt intensivt med att möta alla dessa kunder varför vi investerade mycket operativ tid på att besöka mässor, events och enskilda kunder, med mycket gott resultat.
  • Den bild Bolaget får från sina kunder, oavsett segment, är densamma; ni har fantastiska produkter, hög kvalité och hög servicegrad. Bolaget känner stor stolthet och glädje i detta och vill givetvis fortsätta uppfattas på det sättet. Ett viktigt projekt för att bibehålla och även förbättra denna bild var Bolagets NOOS-projekt. Snabb tillgång till kvalitativa produkter är idag en grundförutsättning för att få vara med som leverantör till alla kundsegment.


MARKNADSFÖRING & PROFILERING

  • Bolagets egentillverkade produkter tillverkas till stor del i Sverige och bär en gul färg. Det är True Headings signum på marknaden och som sagts här ovan vad gäller kundreaktioner så är ”de gula produkterna lika med kvalité”. Bolaget marknadsförde sig med profilen ”Made in Sweden” under hela 2019.
  • Bolaget har varit mycket aktivt för att stärka sitt varumärke, bland annat genom närvaro vid SSAB ORC European Championship i Oxelösund, Öppet Varv på Ellös samt Allt på sjön i Gustavsberg. 
  • Bolaget har under året utvecklat sin marknadsprofil. Bolaget har i sin profil nyttjat det faktum att Bolaget är svenska tillverkare av högkvalitativa produkter och synliggöra detta i all vår kommunikation både i Sverige och utomlands.

TILLVÄXT & FRAMTIDA UTVECKLING

  • Bolaget har som mål att utveckla produktsortimentet och bibehålla den starka marknadspositionen inom AIS- och GPS-kompassmarknaden.
  • Detta genom att primärt expandera i det nordiska- och europeiska närområdet.
  • Tillväxt ska skapas genom att ta större marknadsandelar inom Bolagets kärnverksamhetsområden med bättre marginaler.
  • Detta kan genomföras genom såväl produkt- och sortimentsutveckling som genom bolagsförvärv.
  • Tillväxt genom förvärv kommer att ge Bolaget volym- och skalfördelar vilket i sin tur kommer att stärka Bolagets omsättning och inköpsvolymer samt marginaler och därmed leda till ökad lönsamhet.
  • Resurser, för den dagliga verksamheten, blir således kostnadsoptimerade.
  • Bolaget besitter ett unikt patent som möjliggör en lösning på det problem som uppstår när traditionella satellitpositioneringssystem som GPS störs ut. Ett patent och en lösning för säker sjöfart. Inom sjöfartsorganet IALA pågår nu ett projekt (R-mode) för att utveckla precis denna teknik och vi ser att vårt patent är möjliggöraren för att lyckas. Bolaget har initierat ett arbete för att kunna kapitalisera på detta patent.

Göran Carlsson, VD True Heading AB (publ)

ÅRET I SAMMANDRAG TRUE HEADING AB

  • Omsättningen uppgick till 7 888 KSEK (7 081 KSEK).
  • Rörelseresultatet uppgick till -2 045 KSEK (695 KSEK).
  • Resultat efter skatt uppgick till -2 022 KSEK (614 KSEK).
  • Kassaflödet under 2019 uppgick till -9 271 (9 000) KSEK.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER 2019
Vi är mycket stolta över att ha försvarskoncernen Lockheed Martin i USA som en av våra större kunder och för 2019 var de ordrar som Lockheed kom in med värda mycket för bolaget. Under 2020 finns ett fortsatt behov av dessa produkter för de uppgraderingsprogram Lockheed Martin valt vår AIS RX PRO utrustning, bl.a. till US Navy.

Utöver detta har vi under 2019 fått en provorder från en kund i Turkiet. Leveranser skedde under 2019 och produkterna håller som bäst på att utvärderas av kunden. Även en större aktör inom marinelektronik, japanska Furuno fortsätter vara en av bolagets större kunder.

Under 2019 har bolagets patent stärkts ytterligare och fått större spridning samt uppmärksamhet. Framförallt kring patentet som omfattar en metod att bestämma tiden när radiomeddelande tagits emot som nu diskuteras i det s.k. R-Mode projektet. Just nu pågår ett intressant testprojekt där bl.a. SAAB, Sjöfartsverket och den tyska rymdstyrelsen DLR medverkar.

För fullständiga pressreleaser under 2019 vänligen se https://www.trueheading.se/sv/pressmeddelanden.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER 2020 
Styrelsen beslutade att med stöd av bolagsstämmans bemyndigande genomföra en företrädesemission. Styrelsen bedömer att detta i kombination med kassaflöde från löpande verksamhet kommer att utgöra tillräcklig finansiering under 2020.

LIKVIDITET I BOLAGET TRUE HEADING AB
Vid räkenskapsårets utgång uppgick likvida medel till 0 KSEK.  

EGET KAPITAL TRUE HEADING AB
Vid räkenskapsårets ingång var det egna kapitalet 10 187 KSEK. 
Vid räkenskapsårets utgång var det egna kapitalet 8 165 KSEK.

ANTAL AKTIER TRUE HEADING AB
Vid räkenskapsårets utgång fanns 70 290 844 aktier fördelade på 5 100 000 A-aktier, 65 190 844 B-aktier med ett kvotvärde om 0,1 kr.

UTDELNING
Styrelsens förslag är att ingen utdelning skall utgå för räkenskapsåret 2019.

REDOVISNINGSPRINCIPER
Tillämpade redovisnings- och värderingsprinciper överensstämmer med Årsredovisningslagen samt uttalanden och allmänna råd från Bokföringsnämnden. När allmänna råd från Bokföringsnämnden saknats har vägledning hämtats från Redovisningsrådets rekommendationer. 

REDOVISNING
Redovisningen är upprättad enligt Bokföringsnämnden allmänna råd K3. I redovisningen ingår endast bolaget True Heading AB då tidigare dotterbolag och därmed koncernen avvecklats. 

KOMMANDE RAPPORTTILLFÄLLEN
2020 18/5     Kvartalsrapport (Q1)
2020 19/5     Årsstämma 14:00-16:00
2020 28/8     Halvårsrapport (Q2)
2020 27/11   Kvartalsrapport (Q3)
2021 26/2     Bokslutskommuniké 2020

GRANSKNING
Denna bokslutskommuniké har inte varit föremål för revisorernas granskning. De siffror som bokslutskommunikén presenterar har dock varit utsatta för revision och är genomgångna av revisorn för att kunna utgöra underlag för årsredovisning.
 

För ytterligare information:

Göran Carlsson

CEO & Global Sales Director

True Heading AB

goran.carlsson(at)trueheading.se

Tel. +46 8 6222660

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.