Connect with us

Marknadsnyheter

VENTSPILS SC – ett nytt vetenskaps- och innovationscenter i Lettland

Published

on

Att experimentera och att testa går hand i hand, och är båda verktyg som används inom innovation och utbildning. Ventspils SC är ett innovationscenter som kombinerar interaktiva gallerier med utbildning. Idag är den interaktiva tekniken lika självklar i undervisningsupplägget som fysiska böcker.

Byggnaden är bokstavligen fylld av kunskap och visionen är att inte bara locka dit lokalbefolkningen, utan människor från hela världen. Bygget startade 2019 och dörrarna öppnas sommaren 2022. Samtidigt som byggnaden byggs sker också skapandet av innehållet inne i byggnaden. Det kommer att finnas sju interaktiva gallerier – sport, smart tech, fysik och matematik, geografi och världen, mänsklig perception och ett barngalleri. Dessa gallerier kommer inte bara att underhålla, utan också vara interaktiva och en form av läromedel. Målet är att främja en större förståelse för dessa ämnen redan i ett tidigt skede av livet.

Alla utställningar kommer att vara kopplade till utbildningsprogram för barn, studenter och lärare. Centret samarbetar också med Ventspils University College och vetenskapscentret Vilvite i Norge. Partnerskapen är inte bara för att öka intresset för det nya centret, utan också för utbyten, forskning och marknadsföring. Ventspils är designat för att agera värd för tekniska kreativa workshops, seminarier, prototyplaboratorier och mycket mer. Arkitekturen skapar en diversifierande inlärningsprocess i denna nya moderna kunskapsbyggnad.

”Den största utmaningen med projektet var timingen och de globala omständigheterna. Vi hade börjat supportera vår kund när Covid-19 drabbade världen och alla länder gick i låsning. Det var omöjligt att resa och träffas ansikte mot ansikte och till och med göra workshopträningen”, säger Rimantas Staknevičius, Baltic Countries Manager.

Dessa utmaningar löstes galant via förinspelade videor och en tät kontakt mellan WICONA och kunden.  

”För detta projekt har vi utvecklat en speciell fönsterbåge och båge. Det limmades glas på för att dölja aluminiumet som material för fönsterramen. Fönsterbågen fick också en speciell form så att enbart glaset syns i de yttre applikationerna. Alla öppningsdelar är icke-rektangulära. Detta skapade såväl speciella hörnklämmor som specialbeslag, säger Rimantas Staknevičius, Baltic Countries Manager. 

Arkitekt: Audrius Ambrasas Architects
Metallbyggare (WICONA fasader): UPPE SIA
WICONA produkter: WICTEC 50, WICLINE 75, WICSTYLE 75 dörrar och paneldörrar
Foto: Hundven Clements Photography

Caroline Jonson
Communication Manager
076 113 97 98
caroline.jonson@hydro.com

OM WICONA:

Under de senaste decennierna har varumärket WICONA utvecklats till en synonym för aluminiumsystem för fasader, fönster och dörrar som uppfyller de högsta standarderna på marknaden.

Denna höga tekniska standard, expertis och bearbetning av produktkvalitet samt en rad olika omfattande specialisttjänster – är alla ett viktigt bidrag till varumärkets framgång. WICONA ägs av det norska företaget Hydro, ett fullintegrerat aluminiumföretag med 35 000 anställda i 40 länder över alla kontinenter, som kombinerar lokal expertis, global forskning och en enastående produktutveckling.

 www.wicona.se

/ FÖLJ OSS

Facebook.com/wicona

www.linkedin.com/company/wicona-sverige

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.