Connect with us

Marknadsnyheter

78% lönsam organisk tillväxt i rekordkvartal (Halvårsrapport 2021)

Published

on

Andra kvartalet (apr–juni 2021)

Nettoomsättning uppgick till 79 885 tkr (44 807), vilket är en ökning med 78,3% jämfört med samma period föregående år.

Bruttomarginalen uppgick till 54,5% (57,0).

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 16 422 tkr (10 955), vilket motsvarar en rörelsemarginal före avskrivningar på 20,6% (24,4).

Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 9 960 tkr (7 181), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 12,5% (16,0).

Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,72 kr (0,70).

(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år.)

 

Halvår (jan–juni 2021)

Nettoomsättning uppgick till 154 089 tkr (88 315), vilket är en ökning med 74,5% jämfört med samma period föregående år.

Bruttomarginalen uppgick till 55,0% (54,4).

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 34 378 tkr (17 656), vilket motsvarar en rörelsemarginal före avskrivningar på 22,3% (20,0).

Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 21 256 tkr (10 332), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 13,8% (11,7).

Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,54 kr (1,00).

(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år.)

 

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2021

Bolaget börjar leverera DAL-01 (DALI) vilket öppnar upp marknaden för kommersiella fastigheter där belysning styrd med DALI är standard. Den typ av kommersiella projekt som man installerar DALI i har oftast lite längre uppstartsfas varpå effekten av lanseringen kommer synas längre fram.

Omsättningen i Norge fortsätter öka. Likt i början av utvecklingen på den svenska marknaden ser Bolaget en lageruppbyggnadseffekt där grossister och elektriker bygger upp lager, vilket gör att omsättningen ökar snabbare än installationerna. Denna effekt beräknas avta i takt med att marknaden mognar varpå omsättning och installationer kommer att korrelera närmare.

Bolaget påbörjar bearbetning av nio nya länder i Europa, initialt för att skapa relationer med grossister lokalt samt marknadsföring av Bolagets produktsortiment.

Det råder en global komponentbrist som kan påverka tillgången av komponenter i delar av bolagets produkter. Med en väldigt produktionsnära utvecklingsorganisation har åtgärder snabbt vidtagits för att säkerställa tillgången av kritiska komponenter, både genom att utöka lagerhållningen samt hitta alternativa leverantörer och komponenter. Sammanfattningsvis påverkas inte bolagets leveransförmåga i dagsläget utifrån nu rådande förutsättningar, vilka kan komma att förändras.

Kortsiktigt kan bruttomarginalen påverkas negativt om komponenter behöver köpas in från spotmarknad eller att alternativa komponenter är dyrare än ordinarie. Under andra kvartalet har vi sett en effekt av detta men den bedöms vara marginell och temporär, men kan komma att kvarstå under den resterande delen av 2021.
 

VD har ordet

Kraftig lönsam organisk tillväxt

Vi ser ett starkt andra kvartal med hela 78,3 % i organisk tillväxt med högre rörelsevinst jämfört med samma kvartal föregående år. Exporten har under kvartalet ökat kraftigt främst till följd av utvecklingen i Norge och det är spännande att se hur de internationella marknaderna börjar bidra med en allt större del till omsättning och tillväxt.
 

Vi ser också en stor fördel i den relativt låga kostnaden att etablera sig på en ny marknad och att lönsamhet kan uppnås relativt snabbt, vilket vi kan se i både Norge och Finland. Båda är lönsamma marknader men befinner sig i två olika skeden. Medan Norge har fullt produktsortiment på plats och växer snabbt i både omsättning och installationer väntar Finland fortfarande på produktanpassningar, samtidigt finns en grundförsäljning i landet som täcker våra kostnader. Etableringen i Norge och Finland har lärt oss vikten av anpassningar både i produkter och sortiment vilket vi kommer ha nytta av inför kommande expansion i Europa. 

Bearbetningen av nya marknader kan skilja sig åt tidsmässigt beroende på hur lång tid tar att etablera relationer med grossister och få till de produktanpassningar som krävs innan försäljningen kan ta fart. Genom att påbörja första fasen på nio nya marknader parallellt minimerar vi tiden det tar innan kommande marknader kan bidra till tillväxten. Nederländerna ligger först ut och börjar sakta men säkert komma igång med försäljning och produktanpassningar pågår, vilket kommer medföra större investeringar. Vi kan också se att det tar ungefär två år innan omsättningstakten börjar accelerera vid en etablering på en ny marknad.

På produktfronten har vi nu lanserat och börjat leverera DAL-01 och tar vårt första riktiga kliv mot kommersiella installationer, en marknad med stor potential. Nästa produkt att lanseras är vår efterlängtade SPR-01 (Smart Plug). Den är nu inne i slutfasen av utvecklingen med en planerad lansering i höst.

Tillväxten hittills under året har legat på en fantastisk nivå men vi bör beakta att en viss volatilitet i faser av expansion och lanseringar kan förekomma, vilket kan påverka tillväxten såväl som lönsamheten.

Med det sagt fortsätter vi vår lönsamma multidimensionella tillväxtresa och teamet levererar ett fantastiskt andra kvartal.

Babak Esfahani

VD för Plejd AB (publ)

För ytterligare information

Babak Esfahani

VD, Plejd AB

Telefon: 0735-322 391

E-post: babak.esfahani@plejd.com

Om bolaget

Plejd är en ledande nordisk leverantör av smart belysningsstyrning. Med användarupplevelsen i fokus görs smart belysningsstyrning enkel och tillgänglig för alla.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.