Connect with us

Marknadsnyheter

Stora förändringar i e-handeln – Klarna sammanfattar 2020

Published

on

Läs original

Stockholm, 26 januari – Covid-19 har accelererat e-handelns utveckling och förändrat många svenskars shoppingvanor i grunden. När det nya året börjar visar statistik från Klarna* tydliga skillnader gentemot fjolåret. Det tydligaste skiftet har skett bland äldre konsumenter samt att stockholmarna har ökat sin andel av näthandeln markant jämfört med för ett år sedan.

Tre trender som tydligt syns när årets första veckor jämförs med fjolårets är att:

  • Kvinnor har ökat sin redan höga andel av näthandeln med 5% (till 62%).
  • Konsumenter äldre än 66 år har ökat sin andel av näthandeln med hela 22% (till 8%).
  • Stockholmarna har ökat sin andel av köpen (+13% mer än genomsnittssvensken under rekordåret 2020).

Det är framför allt kraftigt ökade vardagsinköp av mat- och apoteksvaror som bidragit till att konsumenter äldre än 66 år i dag står för en större andel av den totala handeln. Men även sport- och fritidsutrustning samt kläder står för en större del av köpen inom kundgruppen.

– Rekommendationerna har varit tydliga med att man bör undvika att handla i butiker där mycket folk rör sig, och att detta särskilt varit viktigt för de äldre. Statistiken från e-handeln visar att budskapet har nått fram till många. Seniorerna står för den största andelsökningen av köp via Klarna, och det är en trend som det mesta tyder på kommer att fortsätta även efter pandemin. När tidigare ovana konsumenter testar på att handla på nätet och upptäcker fördelarna formas nya vanor som står sig över tid, säger Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende hos Klarna.

Samma trender känns igen när det kommer till den rekordsnabba tillväxten i Stockholms län. Förutom att vardagsinköpen av mat står för en större andel av köpen så är det även här sport- och fritidsutrustning som fått ett rejält uppsving och prioriteras högre bland stockholmarna.

Vi kunde se kraftiga ökningar av försäljningen inom sport- och fritidsutrustning under fjolåret till följd av pandemin. När vi undersökte drivkrafterna bakom detta närmare blev det tydligt att majoriteten av svenskarna spenderar mer tid ute i naturen, och även tränar utomhus i högre utsträckning. Detta speglar sig i svenskarnas konsumtionsmönster, och det ser ut som att den trenden kommer hålla i sig under 2021, säger Viveka Söderbäck.

För ett år sedan var det få som kunde förutspå att 2020 skulle bli ett år som helt kom att präglas av en pandemi. Stora delar av människors vardag har förändrats – inte minst hur och vad vi konsumerar. När Klarna nu ser närmare på inledningen av 2021 och summerar rekordåret 2020 blir det tydligt att den förändrade vardagen under pandemin satt stora avtryck på svenskarnas shoppingvanor.

Tidslinje: Så har svenskarnas shopping förändrats under Corona
 

Virusoron (januari – mars)

  • När de första svenska Covid 19-fallen rapporterades i mars gav det stor effekt på människors konsumtion. Försäljningen av mat, apoteksvaror och andra förnödenheter ökade kraftigt på nätet, enligt Klarnas statistik. 
  • Onlineköpen, som vanligtvis koncentreras till kvällar, spreds ut mer över dygnets timmar och fördelades jämnare över veckodagarna. Detta som en konsekvens av att många började arbeta hemifrån. 
  • Försäljningen ökade särskilt i landets mindre städer i början av pandemin.
  • Detta innebar också startskottet för en kraftigt ökad andel köp från äldre åldersgrupper (särskilt de över 60 år). 

Första vågen (april-juni)
 

  • Efter den inledande virusoron avtog den omedelbara förändringen i människors konsumtion, och intresset för aktiviteter i hemmet och underhållning (som böcker, spel, film och musik) steg efter den tidigare bunkringsfasen.
  • Onlineköpen började återigen koncentreras mer till kvällar och shoppingmönstren började återvända till tiden innan mars. 
  • Försäljningen av sport- och fritidsutrustning ökade också kraftigt, visar Klarnas data. En undersökning från Klarna visar senare att majoriteten av svenskarna har börjat röra sig mer ute i naturen och träna utomhus under året som gått.
  • Hem- och trädgårdsprodukter på nätet slog också nya försäljningsrekord när svenskarna spenderade mer tid i hemmet än vanligt. En annan bidragande orsak var att väldigt många valde att “hemestra” istället för att resa utomlands. 

Normaliseringen (juli-september)

  • Under sommaren minskade smittspridningen i Sverige och något av ett nytt normaltillstånd infann sig, vilket även återspeglade sig i människors shoppingmönster. 
  • Smycken och accessoarer, som solglasögon och plånböcker, blev mer populära bland nätshopparna. 
  • Även erotiska produkter fick sig ett rejält uppsving under juli månad, och ökade kraftigt i popularitet. En trend som höll i sig och sedan fortsatte under resten av året.

Andra vågen och digital julhandel (oktober-december)

  • Under hösten slog Covid 19 återigen till med full kraft, samtidigt som vi närmade oss jul och nyår, vilket ledde till att fler än någonsin gjorde sina presentinköp på nätet för att undvika folksamlingar och trängsel i fysiska butiker. 
  • Klarna noterade försäljningsrekord under Black Week i slutet av november, med en ökning på 41% jämfört med föregående år. 
  • Black Friday blev den största näthandelsdagen någonsin i Sverige, med en ökning på 16% enligt Klarnas statistik. 
  • Även julhandeln slog rekord på nätet. Försäljningen ökade med 54% under de första veckorna av december (3-20 december) jämfört med 2019. 
  • Under julhandeln var det de äldre åldersgrupperna, särskilt de mellan 76 och 85 år, som ökade sin shopping på nätet allra mest (+74%). 

En ny vardag (januari 2021)

  • Svenskarnas shoppingvanor har förändrats markant jämfört med för ett år sedan. En större del av inköpen görs nu på nätet istället för fysiska butiker. 
  • Tydligast illustrerat är skillnaden hos den äldre målgruppen, vars andel av den totala mängden köp via Klarna har ökat mest av alla målgrupper. 66-75-åringarna har ökat sin andel med 16% i januari 2021 jämfört med samma månad förra året. Bland 76-85-åringarna är ökningen hela 52%.
  • Kvinnor har ökat sin redan höga andel av näthandeln med 5% (till 62%).
  • Stockholmarna har ökat sin andel av köpen (+13% mer än genomsnittssvensken under rekordåret 2020).

* Klarna hanterar uppskattningsvis omkring hälften av transaktionerna inom svensk e-handel

 

För mer information:
Niklas Gillström
Press- och publicaffairs chef Klarna
niklas.gillstrom@klarna.com 
0730-81 73 91

Om Klarna:

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på drygt 90 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har i dag 200 000 anslutna handlare, 3 500 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.