Connect with us

Marknadsnyheter

ENDOMINES bokslutskommuniké för 2020 Endomines slutför förvärvet av US Grant och Kearsarge guldprojekt och beslutar om en företrädesemission

Published

on

 

Endomines AB, pressmeddelande 18 februari 2021 kl. 08:45 CET

Helåret 2020 (jämfört med helåret 2019)

Operativ översikt

Finansiell översikt

Väsentliga händelser efter periodens slut

  • Den 4 januari 2021 beslutade Endomines extra bolagsstämma att godkänna styrelsens beslut från den 30 november 2020 om företrädesemission om ca 281 MSEK. Den extra bolagsstämman beslutade även om en riktad emission mot betalning genom kvittning av fordringar, till Garanterna som ersättning för deras garantiåtaganden, för det fall garantiersättningen ska betalas genom nyemitterade aktier samt även kvittning av lån till vissa låntagare.

  • Den 19 januari 2021 erhåller Endomines tilläggsstöd till företrädesemissionen – Bolag kontrollerade av Kyösti Kakkonen och närstående till honom har åtagit att teckna aktier för ytterligare 10 MSEK
  • Den 28 Januari 2021 meddelar Endomines det slutgiltiga utfallet av Endomines företrädesemission – i vilken ca 214 miljoner kronor tillförs
  • Den 29 januari 2021 uppdaterar Endomines situationen över återstarten av Pampalo-gruvan

Produktionsprognos och framtidsutsikter för 2021:

Endomines utförde under januari 2021 en företrädesemission och tillfördes ca. 214 MSEK före transaktionskostnader. Bolaget fokuserar nu full ut på verksamheten och uppstarten vid Friday och Pampalo gruvprojekt. Vid Pampalo kommer arbetet med fördjupningen av gruvan att starta i månadsskiftet mars/april efter att gruvkontraktören är vald och har mobiliserats till området. Malmbrytningen påbörjas senare under året efter att snedbanan har utvecklats tillräckligt djupt för att strossutvecklingen kan påbörjas. Vid Friday kommer de  tekniska problemen att åtgärdas och produktionen påbörjas så snabbt som väderförhållandena tillåter senare under våren. Endomines kommer att uppdatera produktionsprognosen för 2021 i samband med delårsredogörsen för det första kvartalet 2021.

 

Nyckeltal (koncern)

jan-dec
MSEK om ej annat anges 2020 2019 +/-
Intäkter 13,1 5,8 7,3
Kostnader -121,1 -54,6 -66,5
EBITDA -78,1 -48,8 -29,3
Justerad EBITDA -108,0 -48,8 -59,2
Av- och nedskrivningar -76,6 -3,6 -73,0
EBIT -184,7 -52,5 -132,2
Periodens nettoresultat -196,9 -79,0 -117,9
Resultat per aktie (SEK) -1,67 -1,28 -0,30
KF från den löpande verksamheten -76,9 -78,9 2,0
Investeringar -26,6 -80,3 53,7
Finansiering 99,0 155,9 -56,9
Likvida medel vid periodens slut 11,3 157 -4,4
Personal vid periodens slut 30 43 -13
LTIFR 0 0 0

Olycksfallsfrekvensen LTIFR baseras på antalet rapporterade skador som lett till en eller flera dagars frånvaro från arbetet per 1 000 000 arbetstimmar under rullande 12-månadersperioder. LTIFR har beräknats för hela bolaget, inklusive underleverantörer.

Ställföreträdande VD Rauno Pitkänen: “Jag skulle vilja rikta ett stort tack till våra nuvarande aktieägare samt alla nya investerare för ert starka stöd och tro på Endomines samt våra gruvprojekt. Vi riktar nu vårt fulla fokus till vår operativa verksamhet och återstarten av Friday och Pampalo gruvor. Vi håller som bäst på att omorganisera samt stärka upp den operativa strukturen för att gå vidare och optimalt utföra våra planer. Vid Friday förväntar vi att uppstarten av guldproduktionen kommer att ske ibörjan av sommaren. Vid Pampalo är vårt mål att uppnå den första guldproduktionen vid slutet av året. Vi fortsätter även processen med flytten av bolagets hemvist från Sverige till Finland.

Vi  beslöt även att genomföra en företrädesemission under det fjärde kvartalet. Företrädesemissionen slutfördes i slutet av januari 2021 och tillförde bolaget bruttotillgångar uppgående till 214 MSEK. Jag är nöjd med resultatet av emissionen som visar starkt stöd från våra nuvarande aktieägare samt ett stort antal nya investerare för våra fortsatta utvecklingsplaner. Emissionslikviden möjliggör återstart av den finska Pampalogruvan under året samt fortsatt prospektering längs med den Karelska Guldlinjen. Emissionslikviden möjliggör även fortsatt upptrappning av guldproduktionen vid Friday-gruvan i Idaho, USA samt vidare prospektering i området. Därutöver kommer vi att kunna utveckla och driva våra nyförvärvade projekt US Grant och Kearsarge mot produktion år 2022. Sammantaget är företrädesemissionen ett viktigt steg framåt i bolagets utveckling till ett nytt Endomines med en långsiktig plattform för tillväxt.

Föregående år var i många hänseenden mycket utmanande för Endomines vilket i kombination med pågående pandemi verkligen testade både uthålligheten samt tålamodet av hela vår personal samt investerare. Men vi lyckades ändå utöka vår existerande projekt portfölj, och är mycket entusiastiska över möjligheterna framför oss med att sätta våra följande gruvor i kommersiell produktion.”

Kontaktperson
Rauno Pitkänen, ställföreträdande VD, +358 40 595 4412, rauno.pitkanen@endomines.com
Marcus Ahlström, Vice VD och ekonomichef, +358 50 544 68 14, marcus.ahlstrom@endomines.com

Denna information är sådan information som Endomines AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 18 februari 2021 kl. 08:45 CET.

Om Endomines
Endomines AB är ett gruvbolag med fokus på guld. Företaget utövar prospektering i östra Finland längs den Karelska Guldlinjen. Bolaget håller även på att påbörja gruvverksamhet i Idaho USA. Endomines strävar att förbättra sina långsiktiga tillväxtmöjligheter genom utökad prospektering och företagsförvärv. Endomines avser att förvärva fyndigheter belägna i stabila jurisdiktioner, som snabbt och med begränsade investeringar kan sättas i produktion.

Aktien handlas på Nasdaq Stockholm (ENDO) och Nasdaq Helsinki (ENDOM). 

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.