Connect with us

Marknadsnyheter

WeSC har ingått villkorat avtal om att förvärva Rosenqvist Entreprenad och avser skapa ledande plattform inom infrastrukturentreprenader

Published

on

WeSC, som den 22 mars 2021 aviserade om föreslagen verksamhetsförändring och namnbyte till Vestum AB (publ), har ingått villkorat avtal avseende förvärv av Rosenqvist Entreprenad och skapar därmed en ledande plattform inom mark och anläggning i infrastrukturmiljö. Förvärvet föreslås finansieras till huvuddelen genom kontant betalning samt med nyemitterade aktier genom kvittningsemission. Detta är WeSCs fjärde villkorade förvärv sedan aviseringen den 22 mars 2021 och därmed fortsätter arbetet att förvärva specialistbolag med exponering mot bygg och anläggning, ROT-sektorn och infrastrukturentreprenader.

2021-04-07 08:00

WeSC AB (publ) (”Bolaget”), noterat på Nasdaq First North Growth Market (”Nasdaq First North”), offentliggjorde den 22 mars 2021 att Bolaget ingått villkorade avtal avseende tre företagsförvärv och offentliggjorde avsikten att ändra verksamhetsinriktning och byta namn till Vestum AB (publ) (”Den Nya Koncernen” eller, i förekommande fall, ”Vestum”). Bolaget har nu även ingått villkorat avtal om att förvärva Rosenqvist Entreprenad AB (”Rosenqvist Entreprenad”). Förvärvet föreslås finansieras genom dels kontant betalning, dels betalning med nyemitterade aktier i Bolaget genom kvittning (”Kvittningsemissionen”). Förvärvet sker genom att Bolaget förvärvar samtliga utestående aktier i Rosenqvist Entreprenad mot en köpeskilling om 245,6 MSEK, vilken ska erläggas enligt följande: 152,4 MSEK genom kontant betalning och 93,2 MSEK genom betalning mot revers som därefter kvittas mot 10 000 000 aktier i Bolaget genom Kvittningsemissionen. Rosenqvist Entreprenads nettokassa per 2020-12-31 uppgick – utifrån Bolagets bedömning av normaliserat rörelsekapital – till cirka 20 MSEK och enligt det villkorade avtalet tillförs Bolaget denna nettokassa samt den kassa som genereras i tiden därefter. Vidare avser Bolaget föreslå att Anders Rosenqvist, ägare till Rosenqvist Gruppen AB som i sin tur överlåter aktierna i Rosenqvist Entreprenad, väljs till ny styrelseledamot vid ordinarie bolagsstämma i Bolaget planerad till den 20 maj 2021 (”Årsstämman”), utöver de styrelseändringar som kommunicerats i pressmeddelande den 22 mars 2021.  

Förvärvet av Rosenqvist Entreprenad är huvudsakligen villkorat av (i) att Bolaget genomfört en tillfredsställande due diligence-undersökning, (ii) att Årsstämman i Bolaget godkänner förvärvet, (iii) att Bolaget erhåller nödvändig finansiering genom att Årsstämman röstar igenom beslut om att genomföra Kvittningsemissionen, (iv) att Nasdaq First North godkänner den bolagsbeskrivning (”Bolagsbeskrivningen”) som Bolaget kommer att upprätta avseende Den Nya Koncernen och (v) andra sedvanliga tillträdesvillkor.

Om Rosenqvist Entreprenad

Rosenqvist Entreprenad har sedan 1985 utfört arbeten och entreprenadprojekt i järnvägsmiljö och på senare tid även inom kollektivtrafik. Med specialutbildad personal och stor erfarenhet av arbete på järnväg utför Rosenqvist Entreprenad olika typer av uppdrag. Företagets huvudsakliga områden är mark-, anläggnings- och montagearbeten i järnvägsmiljö. Rosenqvist Entreprenad arbetar även med andra typer av närliggande projekt kopplade till järnvägsmiljön och dess kunder.

Rosenqvist Entreprenad arbetar för att löpande utveckla och förbättra arbetssätt, maskiner och utrustning samt att löpande utveckla verksamheten för de stora satsningar som planeras för att förbättra dagens infrastruktur och därmed aktivt medverka till en för alla tillgänglig och säker järnväg samt kollektivtrafik.

För räkenskapsåret 2020 var Rosenqvist Entreprenads konsoliderade nettoomsättning 376 MSEK och justerad[1] EBITA 29,2 MSEK, motsvarande en justerad EBITA-marginal om 7,8 procent.

EBITA har justerats för effekter som ej ingår i Rosenqvist Entreprenad från och med 1 januari 2021.

Rosenqvist Entreprenad har totalt 63 anställda.

Vestum skapar genom förvärvet en ledande plattform inom infrastrukturentreprenader

Förvärvet av Rosenqvist Entreprenad är ett stort steg framåt i Vestums strategi att skapa en plattform inom infrastrukturentreprenader och affären öppnar för ytterligare förvärv i liknande och närliggande verksamhetsområden. Med sin starka lokala närvaro i Mälardalen och breda kunskap inom infrastruktur är Rosenqvist Entreprenad ett transformativt nyckelförvärv för Vestum som stärker finanserna och skapar stabilitet och utrymme för fortsatt lönsam tillväxt.

Kommentar från Bolagets styrelseordförande Per Åhlgren:

I samband med den avsedda verksamhetsförändringen och namnbytet till Vestum är jag glad att presentera att Bolaget ingått ett villkorat avtal om att förvärva Rosenqvist Entreprenad. Med värdefull hjälp från Conny Ryk med team fortsätter Bolaget att leverera på strategin att skapa en ledande förvärvsdriven koncern som förvärvar och utvecklar specialistbolag med exponering mot bygg och anläggning, ROT-sektorn och infrastrukturentreprenader. Anders Rosenqvist har byggt ett fantastiskt bolag inom infrastrukturentreprenader och är en kvalitetsleverantör i branschen. Med Anders som ny föreslagen styrelseledamot i Bolaget breddar vi kompetensen ytterligare samtidigt som vi stärker koncernen med ett specialistbolag inom infrastruktur. Detta förvärv är av betydande storlek och skapar ett stabilt fundament för fortsatt expansion inom mark och anläggning mot infrastruktur, säger Per Åhlgren, styrelseordförande i Bolaget.

Kommentar från Rosenqvist Entreprenads styrelseordförande Anders Rosenqvist:

Vi har byggt Rosenqvist Entreprenad med stor entreprenörsanda och tydlig värdegrund med fokus på genomförande, kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Detta ser vi kommer fortsätta även under Vestum-paraplyet. För oss är det viktigt med en långsiktig partner som har just entreprenörskap som en av sina ledstjärnor. Nytänkande, ansvarstagande och långsiktiga kundrelationer ligger i vårt DNA och vi ser stor nytta av att på lite sikt kunna samverka i koncernen med andra förvärvade specialistbolag inom Vestum. Det tror vi kan leda till ytterligare affärer för alla inblandade. Nu ser vi fram emot att fortsätta utveckla bolaget tillsammans med Vestum, säger Anders Rosenqvist, grundare och styrelseordförande för Rosenqvist Entreprenad.

Vestum – Den Nya Koncernen  

Bolaget har sedan offentliggörandet av den föreslagna verksamhetsändringen och namnbytet till Vestum AB (publ) offentliggjort fyra företagsförvärv: Rosenqvist Entreprenad, Skandinaviska Områdesskydd AB med systerbolaget Kenit Produkt AB samt Sanera Stockholm AB (”Målbolagen”).

Målbolagen genererade under räkenskapsåret 2020 en sammantagen nettoomsättning om 544 MSEK och justerad[2] EBITA om 52,6 MSEK, motsvarande en justerad EBITA-marginal om 9,7 procent.

EBITA har justerats för effekter som ej ingår i något av Målbolagen från och med 1 januari 2021.

Alla refererade siffror anges med tillämpning av IFRS som är den standard som tillämpas av Bolaget och är oreviderade.

Den Nya Koncernens proformaräkenskaper för 2020 kommer att finnas tillgängliga i Bolagsbeskrivningen tillsammans med reviderade årsredovisningar för räkenskapsåren 2020 och 2019.

Kvittningsemissionen och ny ägarstruktur

Kvittningsemissionen föreslås omfatta totalt 10 000 000 aktier riktade till säljaren av Rosenqvist Entreprenad till en teckningskurs om 9,32 kronor per aktie. Säljaren av Rosenqvist Entreprenad har åtagit sig att inte avyttra de tecknade aktierna under en period om 24 månader (s.k. ”lock-up”).

Det sammanlagda värdet av aktierna som föreslås emitteras i Kvittningsemissionen uppgår till 93,2 MSEK, baserat på en teckningskurs om 9,32 kronor per aktie i Bolaget som fastställts via 10 dagars volymvägd genomsnittskurs (”VWAP”) i Bolagets aktier under perioden 22 mars 2021 till och med 6 april 2021.

Bolagets största aktieägare, efter bildande av Den Nya Koncernen samt genomförande av de fyra företagsförvärven jämte de föreslagna emissionerna[3] (”Transaktionen”), blir RYK GROUP AB med ett aktieinnehav om 25,7 %. Befintliga aktieägare i Bolaget kommer efter genomförande av Transaktionen att ha ett aktieinnehav om cirka 20,5 %. Transaktionen kommer att innebära en total utspädning om cirka 81,8 %. Antal utestående aktier skulle i samband med Transaktionen öka från befintliga 12 902 192 till 70 702 192 aktier.

Villkor för förvärvet av Rosenqvist Entreprenad

Förvärvet är huvudsakligen villkorat av:

  • att Bolaget genomfört en tillfredsställande due diligence-undersökning;
  • att Årsstämman planerad till den 20 maj 2021 fattar nödvändiga beslut för att förvärvet ska kunna genomföras, innefattande (i) godkännande av förvärvet, (ii) genomförande av Kvittningsemissionen, (iii) ändring av bolagsordningen och (iv) beslut om ny styrelse;
  • att Nasdaq First North godkänner Bolagsbeskrivningen som Bolaget kommer att upprätta avseende Den Nya Koncernen; och
  • andra sedvanliga tillträdesvillkor.

Årsstämman

Som tidigare kommunicerats avser Bolagets styrelse att inom några veckor kalla till Årsstämman som planeras att hållas den 20 maj 2021 där bland annat styrelsens förslag i syfte att möjliggöra förvärvet av Rosenqvist Entreprenad kommer att behandlas, innefattande bl.a. beslut om godkännande av förvärvet, genomförande av Kvittningsemissionen, ändring av bolagsordningen inklusive ändring av gränserna för antal aktier och aktiekapital, Bolagets företagsnamn och verksamhetsföremål, samt beslut om val av ny styrelse.

Aktieägare motsvarande 50,04 % av det totala antalet röster i Bolaget har åtagit sig att rösta för förslagen på Årsstämman.

Handlingar och dokumentation

Fullständiga förslag till beslut enligt ovan kommer att framgå av kallelsen till Årsstämman som kommer att offentliggöras genom separat pressmeddelande och därefter finnas tillgänglig på Bolagets webbplats, www.wesccorp.com.

Ett villkor för förvärvet av Rosenqvist Entreprenad är att Nasdaq First North godkänner Den Nya Koncernen för notering innefattande bl.a. att Bolagsbeskrivningen som beskriver Den Nya Koncernen ska upprättas i enlighet med regelverket på Nasdaq First North. Bolagsbeskrivningen kommer att offentliggöras av Bolaget i separat pressmeddelande och därefter finnas tillgänglig på Bolagets webbplats, www.wesccorp.com.

Information om Den Nya Koncernen finns också på: www.vestum.se.

Rådgivare

Mangold Fondkommission är finansiell rådgivare och Qap Legal Advisors är legal rådgivare till Bolaget i samband med Transaktionen.

Denna information är sådan information som WeSC AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 april 2021 kl. 08:00 CET.

För ytterligare information kontakta: Per Åhlgren tfn: +46 (8) 527 750 96, e-post: per.ahlgren@mangold.se

Kort om WeSC

WeSC designar, marknadsför och säljer kläder och accessoarer inom segmentet premium streetwear på den internationella marknaden under varumärket WeSC (We are the Superlative Conspiracy). WeSCs aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission:

Telefon: +46 (0)8 503 000 50, e-post: ca@gwkapital.se, webbplats: www.gwkapital.se.

 

[1] Justeringen är till fullo hänförlig till management fee till säljaren. Justeringsbeloppet summerar till 3,3 MSEK. Från och med 1 januari 2021 utgår ingen management fee.

[2] Justeringen är hänförlig till management fee till säljaren av Rosenqvist Entreprenad motsvarande ett justeringsbelopp om 3,3 MSEK samt löneutbetalningar till grundarna av Sanera Stockholm AB som inte varit operativa i verksamheten under de senaste fem åren motsvarande ett justeringsbelopp om 1,7 MSEK. Från och med 1 januari 2021 utgår ingen av dessa poster i verksamheterna.

[3] Emissionerna avser dels de 47 800 000 aktier som genom pressmeddelande den 22 mars 2021 föreslagits ska emitteras, dels de 10 000 000 aktier som föreslås emitteras genom Kvittningsemissionen.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Published

on

By

Illustration by Anna Lunde Hermansson

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Östersjön. En ny studie från Chalmers visar att dessa utsläpp orsakat föroreningar som motsvarar samhällsekonomiska kostnader om över 7 miljarder kronor mellan 2014 och 2022. Samtidigt konstaterar forskarna att rederiernas investeringar i den omdiskuterade tekniken, där avgaser ”tvättas” och släpps ut i havet, redan är hemräknade för majoriteten av fartygen. Det innebär att branschen nu tjänar mångmiljardbelopp på att driva sina fartyg på billig tjockolja i stället för renare bränsle.

– Vi ser en tydlig intressekonflikt, där privata ekonomiska intressen uppnås på bekostnad av den marina miljön i ett av världens mest känsliga hav, säger Chalmersdoktoranden Anna Lunde Hermansson, som är en av författarna till den nya studien, publicerad i Nature Sustainability.

Studien har föranletts av den pågående förbudsdiskussionen om skrubbervatten förorenat vatten som släpps ut från fartygens avgasreningssystem. Frågan är på agendan hos FN:s sjöfartsorgan IMO, och diskuteras på EU-nivå och i Sveriges riksdag, även om inga beslut om förbud ännu har fattats.

Anna Lunde Hermansson och Chalmerskollegorna Erik Ytreberg och Ida-Maja Hassellöv har i många år forskat om sjöfartens miljöpåverkan och bidrar med sin expertis i både internationella och nationella sammanhang. I en tidigare studie har de till exempel visat att mer än 200 miljoner kubikmeter miljöfarligt tvättvatten årligen släpps ut i Östersjön av fartyg med skrubberrening. Studien visade också att skrubbrarnas tvättvatten står för upp till 9 procent av de totala utsläppen av vissa cancerframkallande polycykliska aromatiska kolväten (PAH:er) i Östersjön. 

Kostnader för oljeutsläpp inte medräknade

I den nya studien räknade Chalmersforskarna på såväl externa kostnader för skrubberutsläppen, som på ekonomiska balansräkningar för över 3800 fartyg som investerat i skrubbertekniken. När det gäller kostnaderna som kan kopplas till försämringen av marina ekosystem visar studien att skrubbervatten-utsläppen mellan åren 2014 och 2022 totalt sett har förorenat till en kostnad på över 680 miljoner euro.

Uträkningarna är baserade på modeller för betalningsvilja för att undvika miljöskadliga utsläpp, men är enligt forskarna att betrakta som en underskattning. Exempelvis är inte direkta kostnader, i samband med utsläpp av tjockolja från fartyg som använder skrubbrar, medräknade. De mångmiljonbelopp som går åt för att sanera olja efter grundstötta fartyg, som exempelvis Marco Polo vid Blekinges kust i höstas, finns inte med i beräkningarna.  

– Om inte skrubbrarna funnits skulle inga fartyg alls ha tillåtits använda detta smutsiga bränsle. Därför är skrubberfrågan högst angelägen för att driva sjöfarten mot lägre miljöbelastning, säger Anna Lunde Hermansson.

Restriktioner i flera länder

När det gäller fartygsekonomin räknade forskarna på kostnaderna för att installera och underhålla skrubbersystemen, samt på de kostnadsbesparingar företagen kunde göra genom att driva fartygen med billigare och smutsigare bränsle i form av tjockolja. Alternativet hade varit ett dyrare bränsle med lägre svavelinnehåll.

Enligt beräkningarna har majoriteten av flottan som investerat i skrubbrar fått tillbaka sitt satsade kapital, och det sammanlagda överskottet, för alla drygt 3800 fartyg, ligger på 4,7 miljarder euro fram till och med år 2022. Forskarna konstaterar också att mer än 95 procent av det vanligaste skrubbersystemet (öppet system, så kallad open loop) är tillbakabetalat inom fem år.

– Från industrins håll framhålls det ofta att rederierna inte ska straffas för att de i god tro investerat i teknik som skulle lösa problemet med svavelutsläpp i luften. Våra beräkningar visar att investeringarna redan är avskrivna och att det därför inte är ett hållbart argument, säger Anna Lunde Hermansson.

Nyligen har Danmark beslutat att förbjuda utsläpp av skrubbervatten i så kallat territorialvatten, inom 12 sjömil från kusten. Ett flertal länder världen över, till exempel Tyskland, Frankrike, Portugal, Turkiet och Kina, har också beslutat om nationella förbud eller restriktioner.

I Sverige finns idag inget generellt förbud, även om vissa hamnar, till exempel Göteborgs hamn, förbjudit utsläpp av skrubbervatten inom sitt område. 

– Vi hoppas nu att frågan ska få prioritet även i den svenska riksdagen. Det här är en lågt hängande frukt för hur vi kan minska vår negativa påverkan på den livsviktiga marina miljön.

Mer om forskningen:

Artikeln ” Strong economic incentives of ship scrubbers promoting pollution” har publicerats i Nature Sustainability. Studien är genomförd av Anna Lunde Hermansson, Ida-Maja Hassellöv, Tiia Grönholm, Jukka-Pekka Jalkanen, Erik Fridell, Rasmus Parsmo, Jesper Hassellöv och Erik Ytreberg. Forskarna är verksamma vid Chalmers tekniska högskola, Meteorologiska institutet i Finland och IVL, Svenska Miljöinstitutet.

Forskningen har finansierat av Havs- och vattenmyndigheten, Trafikverket och EU:s Horisont 2020.

Läs tidigare pressmeddelanden:

Forskning avslöjar stora utsläpp från fartygsavgasrening

Fartygens utsläpp i hamn hotar livsmiljön i havet

Mer om skrubbrar:

En skrubber kan enkelt beskrivas som ett reningssystem för de avgaser som bildas vid förbränning av tjockolja, som varit det vanligaste fartygsbränslet sedan 1970-talet. Havsvatten pumpas upp och sprayas över avgaserna, vilket gör att utsläppen av svavelföreningar inte når luften. Fartygen följer därmed de krav som infördes av Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, år 2020. Problemet är att vattnet tar upp både svavlet från avgaserna, med kraftig försurning som följd, och föroreningar som tungmetaller och giftiga organiska föreningar. Det förorenade skrubbervattnet pumpas sedan ofta direkt ut i havet.

Sedan mitten av 2010-talet har antalet fartyg med skrubbrar ökat. Vid en studie som gjordes 2018 fanns 178 fartyg med skrubbrar i Östersjön – i dag räknar forskarna med minst det fyrdubbla. Globalt rör det sig om ungefär 5 000 fartyg, vilket motsvarar runt 5 procent av den totala fartygsflottan. Då det främst är fartyg med hög bränsleförbrukning som investerar i skrubbrar står dessa 5 procent för 25 procent av den globala efterfrågan på tjockolja.

Ett antal länder i världen har begränsat eller förbjudit utsläpp av skrubbervatten. Läs mer om detta i en rapport från International Council on Clean Transportation: Global update on scrubber bans and restrictions – International Council on Clean Transportation (theicct.org)
 

För mer information, kontakta:

Anna Lunde Hermansson, doktorand, institutionen för mekanik och maritima vetenskaper, Chalmers tekniska högskola, anna.lunde.hermansson@chalmers.se, 031 772 18 66

Erik Ytreberg, senior forskare, institutionen för mekanik och maritima vetenskaper, Chalmers tekniska högskola, erik.ytreberg@chalmers.se, 031 772 27 49 ​​​

Ida-Maja Hassellöv, biträdande professor, institutionen för mekanik och maritima vetenskaper, Chalmers tekniska högskola, ida-maja@chalmers.se, 031 772 31 39

Forskarna talar svenska och engelska, och kan finnas tillgängliga för live- och förinspelade intervjuer.
På Chalmers har vi poddcast-studior och filmutrustning på plats och kan bistå förfrågningar om tv-, radio- eller poddintervjuer.

Mia Halleröd Palmgren
Presskommunikatör
031 772 32 52
mia.hallerodpalmgren@chalmers.se

________________

Chalmers tekniska högskola i Göteborg forskar och utbildar inom teknik och naturvetenskap på hög internationell nivå. Universitetet har 3 100 anställda, 10 000 studenter och utbildar ingenjörer, arkitekter och sjöbefäl.

Med vetenskaplig excellens som grund utvecklar Chalmers kompetens och tekniska lösningar för en hållbar värld. Genom globalt engagemang och entreprenörsanda skapar vi innovationskraft, i nära samarbete med övriga samhället. 

Chalmers grundades 1829 och har än idag samma motto: Avancez – framåt.

Det är tillåtet att ladda ner, sprida och använda bifogade bilder och illustrationer, om inget annat anges, för publiceringar i samband med Chalmers pressmeddelanden så länge Chalmers och fotograf/illustratör står med som upphovsperson där möjlighet ges. Det är tillåtet att beskära och justera i materialet för att anpassa format för publikation men det är ej tillåtet att omarbeta originalet på ett sådant sätt att det ändrar den ursprungliga innebörden. Materialet är avsett att användas i redaktionellt syfte. Kommersiell användning, som del i marknadsföring av varor och tjänster, är inte tillåten.

Vi vill att Chalmers och våra fotografer och illustratörer namnges i samband med publicering där det är möjligt enligt följande modell:

  • Foto: Chalmers tekniska högskola| Förnamn Efternamn
  • Grafik/Illustration: Chalmers tekniska högskola| Förnamn Efternamn
Continue Reading

Marknadsnyheter

Träffa Hans Skoog på Elmia – ”Hur ABB tog fram världens första helelektriska mikrodatorstyrda industrirobot”

Published

on

By

Tid: Tisdag den 14 maj kl 13.30-14.00 (+ kl 14.35-15.00 Stora scenen)

Plats: ABB:s historiska monter, DO3:65, Elmia Automation, Jönköping
 

ABB Robotics firar 50 år sedan den banbrytande lanseringen av den första helelektriska mikrodatorstyrda industriroboten, IRB 6, utvecklad i Västerås. Detta uppmärksammar vi på Elmia Automation 2024 i monter DO2:40 där vi, utöver att ställa ut nyheter, även kommer visa delar av de senaste 50 årens robothistoria.

I vår delmonter D03:65 visas även delar av ABB:s historiska robotsamling. Ta chansen att se en 50 år gammal IRB 6 i drift, en unik möjlighet den 14 maj kl 13:30-14:00 – detta är den enda gången den kommer att vara igång. Träffa Hans Skoog, en veteran på ABB Robotics med över 25 år inom robotutveckling.

Hans Skoog kommer också att hålla föredrag om den tekniska logiken bakom IRB 6:s tillkomst och ABB/Asea:s framgång. Rubriken är ”ABB/ASEA Robotics – från pionjär 1974 till världsledande” och föredraget hålls på Stora scenen, Hall B, kl 14.35-15.00.

Media hälsas välkommen! Anmäl dig gärna senast måndag den 13 maj kl 12.00 till press@se.abb.com så att vi vet hur många som vill träffa Hans Skoog och besöka vår monter.

För frågor, vänligen kontakta:

Christine Gunnarsson,
ABB Sverige, presschef

Telefon: 072-461 20 00

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Boverket får informationsuppdrag för ökad tillgänglighet i allmänna lokaler

Published

on

By

Regeringen ger Boverket i uppdrag att genomföra en informationsinsats om så kallade enkelt avhjälpta hinder. Det kan till exempel vara trappsteg eller höga trösklar som hindrar tillgänglighet i lokaler dit allmänheten har tillträde och på allmänna platser.

– Genom detta uppdrag kan vi öka kunskapen hos kommuner och andra aktörer om hur de enkelt kan förbättra tillgängligheten i allmänna miljöer. En informationssatsning är i sig en viktig åtgärd för att undanröja enkelt avhjälpta hinder, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

– Tillgängligheten i allmänna miljöer behöver stärkas och kommunerna bär ett stort ansvar i det arbetet. Informationsinsatsen syftar till att stärka deras kompetens och kunskap om hur tillgängligheten kan stärkas. Det är en viktig åtgärd för att Sverige ska kunna uppnå det långsiktiga målet om att uppnå jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet för personer med funktionsnedsättning, säger socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall.

Regeringen ger Boverket i uppdrag att under 2024 genomföra en informations- och kommunikationsinsats om enkelt avhjälpta hinder. Insatsen ska baseras på lärande exempel från relevanta aktörer och syfta till att öka kommuners och andra aktörers kunskap om hur dessa hinder effektivt kan avhjälpas.

I plan- och bygglagen framgår att hinder mot tillgänglighet och användbarhet i lokaler dit allmänheten har tillträde och på allmänna platser ska avhjälpas om hindret med hänsyn till de praktiska och ekonomiska förutsättningarna är enkelt att avhjälpa.

Några exempel på hinder som kan vara enkelt avhjälpta är enligt Boverket mindre nivåskillnader som exempelvis trappsteg eller höga trösklar, avsaknad av ledstänger, dålig ljudmiljö eller bristande kontrastmarkering och bristande varningsmarkering.

Boverket har tidigare identifierat en informationssatsning som en av de viktigaste åtgärderna för att undanröja enkelt avhjälpta hinder.

Boverket ska när uppdraget utförs inhämta synpunkter från Myndigheten för delaktighet, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) samt ett urval av kommuner, fastighetsägare och funktionshinderorganisationer.

Uppdraget ska redovisas senast den 28 februari 2025.

Genvägar
Enkelt avhjälpta hinder (PBL Kunskapsbanken på boverket.se)

Ansvaret för att åtgärda enkelt avhjälpta hinder (boverket.se)

Fakta
Boverket har enligt myndighetens instruktion ett samlat ansvar för funktionshindersfrågor med anknytning till sitt verksamhetsområde och ska inom ramen för det ansvaret vara samlande, stödjande och pådrivande i förhållande till övriga berörda aktörer.

Presskontakter
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Karl Opdal
Pressekreterare hos socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall 
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-128 48 03
karl.opdal@regeringskansliet.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.