Connect with us

Marknadsnyheter

Så följer svenskarna fotbollslandslagen i pandemitider

Published

on

Varannan svensk kommer att följa de svenska fotbollslandslagen i sommarens mästerskap, visar en ny Sifo-undersökning från landslagens sponsor Carlsberg. De flesta kommer att titta på matcherna hemifrån, även om en stor andel helst skulle vilja följa händelserna på annat sätt, om det inte vore för pandemin. För att hylla att fotboll är för alla lanserar Carlsberg initiativet ”En del av laget” tillsammans med landslagsstjärnorna Mikael Lustig och Nathalie Björn, som går ut på att visa upp bredden i det svenska supporterstödet, även när det inte går att heja på plats.

Stödet för de svenska landslagen i fotboll är starkt inför den stundande mästerskapssommaren. Enligt en ny nationell Sifo-undersökning, som herr- och damlandslagens partner Carlsberg låtit genomföra, kommer varannan svensk (48%) att titta på antingen herrarna i fotbolls-EM, damerna under sommar-OS eller båda två. Var tredje (34%) planerar att titta på både herrarnas och damernas matcher, och åtta procent kommer att titta mer i år, jämfört med tidigare mästerskap.

Inga svenskar på läktarna – så har pandemin förändrat planerna inför fotbollsfesten

Herrarnas fotbolls-EM ser inte ut att bli någon folkfest på arenor, krogar och torg. Av de som tänker följa herrlandslaget i sommar kommer de flesta att titta på matcherna själv eller med familjen hemma i tv-soffan (63%). En av fem (22%) kommer titta hemma tillsammans med eller hos vänner, medan 10 procent kommer titta från en semesterplats i Sverige, såsom sommarstugan. Men om det inte vore för pandemin skulle planerna se annorlunda ut. En av tre (31%) skulle helst vilja se matcherna antingen på plats, på sportbar/krogen eller på storbildskärm på exempelvis ett torg. Men bara fyra procent kommer att göra det, varav noll procent planerar att se matcherna på plats.

Hög grad av supporterskap för landslagen

Tre av tio (30%) identifierar sig i hög grad som supportrar till det svenska herrlandslaget och var fjärde (25%) uppger samma sak för damlandslaget. Av de som kommer titta på något av lagens matcher uppger 56 procent att de i hög grad är supportrar till herrarna, och 45 procent för damerna. Noterbart är att fler män (31%) än kvinnor (19%) i hög grad identifierar sig som supportrar till damlandslaget.

Undersökningen visar också att svenskarna hejar engagerat även när de ser på landslagen framför tv:n: En av fyra (24%) brukar skrika när det blir mål, och en av tio (8%) har på sig landslagströja.

– Vår undersökning visar att så många som varannan svensk, i någon grad, identifierar sig som landslagssupporter, och att många kommer att heja engagerat, även om det sker hemifrån. Detta tycker jag visar på landslagsfotbollens betydelse som förenenande kraft, vilket också hör ihop med vårt budskap som sponsor till herr- och damlandslaget; att vi alla är en del av laget, säger Louise Eckerbom, varumärkesansvarig på Carlsberg Sverige.

Initiativet En del av laget – med Nathalie Björn och Mikael Lustig

I sommar kommer alltså miljontals svenskar att följa landslagen i mästerskapen, och som lagets tolfte spelare är supportrarnas stöd av stor betydelse, även när det inte går att vara på plats på arenan i samma utsträckning som förut. Som partner till SvFF och det svenska herr- och damlandslaget i fotboll, genomför nu Carlsberg initiativet En del av laget, som frontas av landslagsstjärnorna Nathalie Björn och Mikael Lustig. Med budskapet En del av laget vill Carlsberg lyfta fram det positiva med mångfald av supportrar, och få alla i Sverige att känna sig som en del av laget. www.endelavlaget.se kan supportrar ladda upp en bild på hur de hejar fram landslaget. Syftet är att genom dessa bilder visa upp bredden i den blågula väggen, genom att framhäva alla de som stöttar och hejar fram det svenska landslaget.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av Carlsberg. Den bygger på ca 1100 intervjuer, bland svenska allmänheten och är riksrepresentativ. Datainsamlingen genomfördes i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel, mellan 4 och 6 maj 2021.

Tänker du titta på de svenska fotbollslandslagens matcher under fotbolls-EM och OS i sommar?

Total Man Kvinna
Ja, herrarna 11% 14% 8%
Ja, damerna 3% 2% 3%
Ja, både herrarna och damerna 34% 41% 26%
Nej, ingen 35% 27% 43%
Tveksam, vet ej 17% 15% 20%

Hur kommer du huvudsakligen att titta på det svenska herrlandslagets matcher i fotbolls-EM?

  1. Själv eller med familjen hemma i tv-soffan (63%)
  2. Hemma tillsammans med vänner eller hos vänner (22%)
  3. Från någon plats i Sverige där jag är på semester (tex. sommarstugan) (10%)
  4. Storbildsskärm på allmän plants (tex. ett torg) (2%)
    Sportbar/krogen (2%)
  5. Tveksam/vet ej (1%)

*Live, på plats på arenan (0%)

Hur skulle du helst vilja titta på det svenska herrlandslagets matcher i fotbolls-EM, om det inte vore för pandemin?

  1. Själv eller med familjen hemma i tv-soffan (35%)
  2. Hemma tillsammans med vänner eller hos vänner (25%)
  3. Live, på plats på arenan (16%)
  4. Storbildsskärm på allmän plants (tex. ett torg) (8%)
    Från någon plats i Sverige där jag är på semester (tex. sommarstugan) (8%)
  5. Sportbar/krogen (7%)

Hur brukar du generellt sett heja på de svenska landslagen i fotbollsmästerskap, när du tittar från tv:n?

  1. Jag tittar tillsammans med vänner/familj (29%)
  2. Inte på något speciellt sett (27%)
  3. Jag skriker när det blir mål (24%)
  4. Jag brukar ha på mig en landslagströja (8%)
  5. Jag skriver på sociala medier (2%)
  6. Jag brukar ha på mig ansiktsmålning (1%)
    Jag sjunger hejarramsor (1%)

* Hejar aldrig (28%)

I vilken grad identifierar du dig som supporter till det svenska herrlandslaget i fotboll?

Total Man Kvinna
1 (Inte alls) 36% 27% 45%
2 13% 13% 14%
3 17% 17% 16%
4 16% 20% 12%
5 (Mycket hög grad) 14% 20% 8%
Tveksam, vet ej 4% 4% 4%

I vilket grad identifierar du dig som supporter till det svenska damlandslaget i fotboll?

Total Man Kvinna
1 (Inte alls) 36% 30% 43%
2 15% 16% 15%
3 19% 19% 19%
4 15% 19% 11%
5 (Mycket hög grad) 10% 12% 8%
Tveksam, vet ej 4% 4% 4%

 

För mer information, kontakta:
Louise Eckerbom, Senior Brand Manager Carlsberg Sverige

Tel: 070-870 45 92
E-mail:
louise.eckerbom@carlsberg.se

Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige
Tel: 070-483 05 48
E-mail:
henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige
We are Brewing for a Better Today & Tomorrow
Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.