Connect with us

Marknadsnyheter

Telia Company delårsrapport januari-juni 2021

Published

on

TILLBAKA TILL TILLVÄXT

Sammanfattning andra kvartalet

  • Nettoomsättningen ökade 0,5% till 21 877 MSEK (21 770) och på jämförbar bas steg nettoomsättningen 4,9%.
  • Tjänsteintäkterna minskade 1,3% till 18 883 MSEK (19 129) och på jämförbar bas ökade tjänsteintäkterna 3,2%.
  • Justerad EBITDA minskade 0,1% till 7 731 MSEK (7 737) och på jämförbar bas ökade justerad EBITDA 1,9%. 
  • Operationellt fritt kassaflöde minskade till 2 057 MSEK (2 202) och kassaflöde från löpande verksamhet var i linje med föregående år och uppgick till 6 245 MSEK (6 267).
  • Försäljningen av Telia Carrier till Polhem Infra slutfördes den 1 juni 2021. 
  • Totalt nettoresultat ökade till 8 104 MSEK (-2 029) främst på grund av en realisationsvinst från avyttringen av Telia Carrier medan 2020 påverkades av en nedskrivning av Turkcell Holding.
  • Ett avtal tecknades med Brookfield och Alecta avseende en försäljning om 49% av mastverksamheterna i Finland och Norge. Nettolåneskulden i förhållande till justerad EBITDA, inklusive försäljningslikviden från masttillgångarna, baserat på Q2 är estimerad till 2,1x.
  • Utsikterna för 2021 är oförändrade.

Sammanfattning första halvåret

  • Nettoomsättningen minskade 1,1% till 43 691 MSEK (44 197) och på jämförbar bas steg nettoomsättningen 2,4%.
  • Tjänsteintäkterna minskade 3,1% till 37 629 MSEK (38 845) och på jämförbar bas ökade tjänsteintäkterna 0,4%.
  • Justerad EBITDA minskade 0,3% till 14 977 MSEK (15 014) och på jämförbar bas ökade justerad EBITDA 2,0%.
  • Operationellt fritt kassaflöde ökade till 6 094 MSEK (5 508) och kassaflöde från löpande verksamhet ökade till 13 785 MSEK (13 437).

VD-KOMMENTAR

”När vi sammanfattar det första halvåret 2021 kan vi konstatera att vi återvänt till tjänsteintäktstillväxt, fortsatt leverera EBITDA-tillväxt, exekverat på vår strategi och att vi är på god väg att nå våra helårsutsikter för 2021 liksom våra långsiktiga ambitioner. Nu när samhällena öppnar upp alltmer ser jag fram emot att personligen få börja träffa både mina Teliakollegor och våra kunder för att få höra deras syn på våra tjänster och produkter. Det är genom att lyssna på våra kunder och agera på deras insikter vi kommer att återuppfinna ett Bättre Telia, återvända till en konsekvent och hållbar tillväxt, samtidigt som vi bidrar till digitaliseringen av samhällena i Norden och Baltikum.

Tjänsteintäkterna ökade med 3,2% under kvartalet och uppgick till 18,9 GSEK. En signifikant förbättring från en minskning om 2,3% under det första kvartalet och främst drivet av TV & Media-enheten men också, vilket är mycket glädjande, från tillväxt i vår mobilverksamhet. EBITDA ökade 1,9% till 7,7 GSEK medan operationellt fritt kassaflöde uppgick till 2,1 GSEK, med 6,1 GSEK genererat hittills i år.

Vi fortsätter att vara den obestridda marknadsledaren i Sverige och Baltikum. I Sverige såg vi i kvartalet en överlag positiv utveckling för alla de ledande nyckeltalen såsom kundbas, genomsnittlig intäkt per abonnemang samt kundomsättning, både inom företags- och konsumentsegmentet. Exklusive kopparbaserade produkter och engångsposter levererade Sverige en tillväxt för tjänsteintäkterna på 2,0% under kvartalet och en oförändrad EBITDA, det sistnämnda en tydlig förbättring jämfört med en minskning om 5% i det första kvartalet. Särskilt tillfredsställande var trenderna inom mobil, där företags- och konsumentsegmentet visade tillväxt för mobila abonnemangs-baserade tjänsteintäkter om 2,5% respektive 2,1%. I Baltikum accelererade föregående kvartals starka utveckling, till följd av en lägre motvind från roaming, och tjänsteintäkterna visade en medelhög ensiffrig tillväxt och EBITDA ökade med 12% och 4% i Estland respektive Litauen.

På marknaderna där vi är utmanare fortsatte vår norska verksamhet att växa sin mobilkundbas inom företagssegmentet och vi såg ytterligare stabilisering av mobilkundbasen i konsumentsegmentet. De mobila abonnemangsbaserade tjänsteintäkterna ökade med 2,7% och även för de fasta tjänsteintäkterna accelererade tillväxttakten jämfört med det föregående kvartalet. Vår konkurrenskraft inom företags-segmentet bevisades särskilt genom tecknandet av ett avtal med Norges Post, Telia Norges hittills största kontrakt, samt förnyelsen av vår tjänsteleverans till det norska mediahuset NRK. De totala tjänsteintäkterna minskade med 1,5% till följd av en negativ påverkan från grossistaffären, vilken delvis späder ut de framsteg vi tagit inom kärnverksamheten och förbättringen från en minskning om 3,5% under det föregående kvartalet. I Danmark var EBITDA tillfälligt svag men i slutet av kvartalet noterades en positiv trendutveckling, supporterad av en god utveckling av nyckeltal såsom underliggande kundbas och kundomsättning. Finland hade återigen ett tufft kvartal. Minskade tjänsteintäkter och en oväntat hög kostnadsnivå ledde till en klart otillfredsställande nedgång i EBITDA. Vi har gjort framsteg när det gäller att förenkla vår portfölj genom att avyttra icke-kärntillgångar, så som alarmverksamheten Alerta. Dock finns det ett tydligt behov av att accelerera nätverksmoderniseringen och digitalisering för att förbättra kundupplevelsen och varumärkes-uppfattningen. Samtidigt fortsätter vi att se över och har planer för att radikalt minska kostnadsbasen de kommande månaderna.

TV & Media hade ytterligare ett utmärkt kvartal och våra starka marknadspositioner inom räckvidd och innehåll drev tillväxt inom både reklam och betal-tv samt OTT, vilket ledde till en ökning om 45% av tjänsteintäkterna. Intäktsåterhämtningen kompenserade för högre innehållskostnader och EBITDA ökade med 264 MSEK, eller 85%. Vår marknadsposition stärktes ytterligare genom en ökad kommersiell tittarandel i både Sverige och Finland och vi såg att konsumtionen på vår AVOD-plattform (advertising-based video on demand) ökade med 25% i Sverige, vilket resulterat i en ökad marknadsandel jämfört med andra distributörers streamingplattformar.

Vår ambition att återuppfinna ett Bättre Telia går framåt. Genom att kombinera mobilnät i världsklass, höghastighetsbredband och högkvalitativt innehåll kan vi inspirera våra kunder (”Inspire our Customers”) inom konsumentsegmentet med exempelvis ett erbjudande som innehåller obegränsad mobildata i 5G-miljö, Netflix och C More – där vi är en av endast fem operatörer globalt att inkludera Netflix. Lanseringen av EcoRating som möjliggör för konsumenter att bedöma klimatavtrycket från mobiltelefoner, tillsammans med några av Europas ledande operatörer, inspirerar kunderna att göra mer hållbara val. I företags-segmentet är Region Skånes val av Telia för alla sina digitala kommunikationsbehov i ytterligare 12 år, det största avtalet som Telia Sverige någonsin tecknat, ett tydligt bevis på vårt djup och vår styrka när det kommer till att tillhandahålla konvergenta produkter till kunder i den offentliga sektorn. Detta gäller även den tidigare nämnda affären med posten i Norge, som inkluderar kommunikationstjänster samt produkter inom IoT över hela Norden.

Vi fortsätter moderniseringen av vårt nätverk och utbyggnaden av 5G, liksom även nedstängningen av våra äldre koppar-baserade nätverk. Planerna för de sistnämnda innehåller alltid lösningar för att säkerställa att ingen lämnas utanför, inte ens i de allra mest avlägsna områdena. Nätverkskvalitet och ledarskap är avgörande för oss för att leverera på vår strategiska prioritering att koppla upp alla (”Connect Everyone”). Flera undersökningar, bland annat umlaut, konstaterar att vi behåller vårt nätverkskvalitetsledarskap i Sverige, även när det gäller 5G, och är ett tydligt bevis på vår kvalitet. Över hela vår verksamhet ökade vi befolkningstäckningen vad gäller 5G med över en tredjedel. Vi erbjuder nu 5G i 22 städer i Sverige medan vi i Finland och Norge har en 5G-befolkningstäckning på 47% respektive 25%. med 95% av täckning i de större städerna. I Estland är vi fortfarande den enda 5G-leverantören. Under kvartalet sålde vi en minoritetsandel av våra master i Finland och Norge till ett värde av 1 524 MEUR på kassa- och skuldfri bas för hela verksamheten. Vi får in partners med stor erfarenhet av att sköta master, vilket gör att transaktionen inte bara synliggör värdet, utan stödjer även en vidareutveckling av våra ledande infrastrukturtillgångar och position.

Detta kvartal uppnåddes även stora framsteg i vårt transformationsarbete (”Transform to Digital”), som syftar till att förbättra kundupplevelsen, förenkla produktportföljen, automatisera processer, öka användningen av dataanalys och stänga ner äldre system. En förlängning av vårt partnerskap med ServiceNow kommer att öka användningen av data och analys ytterligare, vilket driver på accelerationen mot att bli en verkligt kundcentrerad och automatiserad tjänsteleverantör. Vi har så här långt under 2021 avvecklat mer än 75 äldre system vilket resulterat i lägre IT-kostnader, och vi har gjort framsteg med att radikalt minska antalet strategiska IT-leverantörer, från 24 till 4, något som förväntas att signifikant bidra till vår ambition vad gäller kostnadsreducering fram till år 2025.

Övergripande marknadstillväxt är grundläggande för att leverera hållbart (”Deliver Sustainably”) på lång sikt. Genomförandet av vår ”mer för mer”-strategi genom konvergens, disciplinerad prissättning och intäktsökning via 5G illustrerar några av våra ansvarsfulla åtgärder som hjälper till att visa vägen till återställd och hållbar intäktstillväxt för våra verksamheter. Då vi strävar efter att bidra till samhället och hållbarhet blev vi under kvartalet utsedda till en europeisk klimatledare av Financial Times. Vi gjorde även framsteg inom finansiell hållbarhet och uthållighet när vi slutförde Telia Carrier-transaktionen samt tillkännagav vårt partnerskap inom mastverksamheten, vilket leder till en ännu starkare balansräkning och övergripande finansiell ställning.

Baserat på utvecklingen under kvartalet upprepar vi våra helårsutsikter för tjänsteintäkter och EBITDA, exklusive Telia Carrier och valutakursförändringar, med en oförändrad till låg ensiffrig tillväxt, medan betald CAPEX förväntas ligga i intervallet 14,5 till 15,5 GSEK, och kassagenerering tillräcklig för att täcka vår lägsta utdelningsnivå på 2 SEK per aktie.

Slutligen skulle jag vilja tacka alla mina Telia-kollegor för deras hårda arbete och engagemang så här långt. Jag ser fram emot det andra halvåret av 2021 och att vi fortsätter att återuppfinna bättre tillsammans, till fördel för våra kunder, anställda, aktieägare och samhällen.”

Allison Kirkby
VD & koncernchef

I Kommentarer av VD och koncernchef, är alla tillväxttal presenterade i enlighet med definitionen ”jämförbar bas” och EBITDA avser justerad EBITDA, om inget annat anges. Se definitioner för ytterligare information.

Denna information är sådan information som Telia Company AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 juli 2021 kl.07.00 CET.

För mer information, kontakta gärna vår presstjänst: 0771 77 58 30, besök Newsroom och följ oss på Twitter @Teliacompany.

Framtidsinriktade uttalanden
Uttalanden i pressreleasen avseende framtida förhållanden och händelser, inklusive framtida utveckling och uttalanden om trender, är framtidsinriktade uttalanden. Till sin natur är sådana framtidsinriktade uttalanden osäkra och innefattar risk eftersom de hänför sig till eller är beroende av framtida förhållanden som ännu inte inträffat. Det kan inte garanteras att framtida resultat inte kommer att avvika väsentligt från de angivna eller förutskickade beroende på ett flertal faktorer, varav många är utanför företagets kontroll.

 
Vi är Telia Company. Våra 20 700 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Läs mer på www.teliacompany.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Hemnet under den 29 april – 3 maj, 2024 (v.18)

Published

on

By

Hemnet Group AB (publ) (LEI-kod: 5493008VIU67J3HUAR07) (”Hemnet”) har under den 29 april till den 3 maj 2024 återköpt sammanlagt 10 000 egna stamaktier (ISIN-kod: SE0015671995) inom ramen för det återköpsprogram som initierats av Hemnets styrelse i syfte att justera Hemnets kapitalstruktur.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om maximalt 450 000 000 kronor som Hemnet tillkännagav den 25 april 2024. Återköpsprogrammet genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att justera Hemnets kapitalstruktur genom att minska aktiekapitalet.

Stamaktier i Hemnet har återköpts enligt följande:
 

Datum

Aggregerad daglig volym (antal aktier)

Viktat genomsnittspris per dag (SEK)

Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)

29-april-2024

0

30-april-2024

0

1-maj-2024

0

2-maj-2024

5 000

286,8920

1 434 460

3-maj-2024

5 000

289,7178

1 448 589

Samtliga återköp har genomförts på Nasdaq Stockholm av Carnegie Investment Bank AB (publ) för Hemnets räkning. Efter ovanstående återköp uppgår Hemnets innehav av egna aktier per den 3 maj 2024 till 247 451 stamaktier. Det totala antalet aktier i Hemnet är 96 238 981.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För mer information, kontakta:

Pressförfrågningar
Staffan Tell, Head of PR

M: +46 733 67 66 85
E: staffan.tell@hemnet.se

IR-förfrågningar
Anders Örnulf, CFO
M: +46 72 732 10 12
E: anders.ornulf@hemnet.se

Nick Lundvall, IR Manager & Head of Corporate Development
M: +46 76 145 21 78
E: nick.lundvall@hemnet.se 

Om Hemnet
Hemnet driver Sveriges ledande bostadsplattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostadsmarknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkter, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostadsbehov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i bolagets vision att vara nyckeln till din bostadsresa, där Hemnet med sina produkter och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostadsmarknaden. Hemnet är noterat på Nasdaq Stockholm (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / X / Linkedin / Instagram

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Valberedningen i Axolot Solutions Holding AB (publ) reviderar sitt förslag till ordförande i Bolagets styrelse inför årsstämman 8 maj 2024

Published

on

By

Axolot Solutions Holding AB meddelar att dess valberedning reviderar sitt förslag till ordförande i Bolagets styrelse, inför årsstämman onsdagen den 8 maj.

Peter Lysell, befintlig ordförande i Bolagets styrelse, har av valberedningen föreslagits som styrelseordförande även för nästa mandatperiod. Nu har Peter Lysell meddelat att han på grund av ett annat engagemang kommer att befinna sig längre perioder i Asien och därför måste avböja omval. Av denna anledning har Lennart Holm tillfrågats om han skulle vara beredd att kliva in som ordförande ifall bolagsstämman så beslutar, vilket han har accepterat. Peter Lysell önskar kvarstå i styrelsen som ledamot.

Valberedningen föreslår därmed omval av styrelseledamöterna Peter Lysell, Lennart Holm, Mats Lindstrand och Erica Nobel, samt nyval av Lennart Holm som styrelsens ordförande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Lundin, valberedningens ordförande, för Axolot Solutions Holding AB, tel: 070 631 83 26, mail: mlundin1@gmail.com

Om Axolot Solutions

Axolot Solutions Holding AB är ett svenskt miljöteknikföretag som säljer system för industriell vattenrening. Det görs genom att erbjuda en egenutvecklad patenterad lösning som bygger på en väl beprövad grundteknologi. Axolot Solutions vattenrening är kostnadseffektiv och möjliggör en hög reningsgrad samt recirkulation av vattnet. Detta innebär en minimal belastning på miljön. Bolaget bedriver även verksamhet genom ett dotterbolag i Norge. Mer information om verksamheten finns på www.axolotsolutions.com.

Axolot Solutions Holding AB har sitt huvudkontor i Helsingborg och bolagets aktie (ticker: Axolot) är listad på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm sedan 21 november 2018. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Syncro publicerar intervju med vd Ebbe Damm

Published

on

By

Syncro Group, som erbjuder plattformen Collabs för effektiv och transparent influencer marketing, publicerar nedan en intervju med vd Ebbe Damm.

Kommentera det stora nyhetsflödet vi ser på sociala medier just nu.

Som man också kan se på vår hemsida under fliken Partnership Announcements tecknar vi idag flertalet avtal varje vecka i stor och liten skala. De visar inte bara på det stora intresset för vårt erbjudande utan också på att vår plattform fungerar för flera typer av aktörer.

 

Vissa av avtalen gäller er byråverksamhet, hur går det för CUBE?

Absolut, flera av avtalen gäller CUBE som går väldigt bra just nu. Första delen av året är alltid tuff, rent säsongsmässigt, men både omsättning och resultat ser starkare ut i år än föregående år. Införsäljningsgraden är betydligt högre i år än vid samma tid förra året.

 

Hur utvecklas bolaget rent strategiskt?

Utan att säga för mycket så har vi sedan årsskiftet suttit i en rad diskussioner med flera större mediainvesterare. Vi hoppas kunna kommunicera ett par större avtal inom en snar framtid som kommer att visa att vi levererar mot den skalbarhet som vi utlovat under en längre tid.

 

Från ett tekniskt utvecklingsperspektiv, vad händer med plattformen just nu?

Vi har arbetat med AI under en längre tid och för att utforma smartare och enklare hjälpmedel för alla som vill genomföra influencer marktingkampanjer. Inom kort hoppas vi kunna presentera nya verktyg för att göra influencer marketing tillgängligt för fler personer som inte har någon större erfarenhet av influencer marketing.

 

Hur ser ni på internationell expansion?

Flera av de dialoger som pågår, sker med större medieaktörer i Europa. Vi har en skalbarhet i plattformen som gör att våra partners enkelt kan sälja plattformen, så med rätt partners i rätt marknader kan de enkelt anpassa plattformen lokalt utan att vi själva är verksamma där. Vi har många avtal på gång som både stärker oss i Norden och breddar oss i Europa tack vare skalbarheten i plattformen.

 

Imorgon är det bolagsstämma och ni väntas få en ny styrelseledamot och en ny ordförande, hur ser du på det?

Jag ser verkligen fram emot att Mårten Barkman med största sannolikhet väljs in i Syncros styrelse. Han arbetar idag som chef på Google och sitter i styrelsen för Forex Bank. Han har en gedigen karriär från bland annat Paypal, Facebook och Western Union. Han är redan väldigt uppskattad som rådgivare åt Syncro och kommer att ha en viktig roll i styrelsen. Dessutom väntas Joachim Hjerpe väljas till ordförande. Det ser jag också oerhört positivt på och ser fram emot ett gott samarbete. Joachim har också en mycket gedigen bakgrund och har varit en uppskattad styrelseledamot som bidragit förtjänstfullt till den tydliga tillväxtstrategi som vi nu arbetar efter.

 

Snart kan man teckna aktier i TO6, vad kan du säga om det?

Genom teckningsoptionsprogrammet kan vi erhålla ytterligare finansiering för vår expansion. Vi är väldigt entusiastiska eftersom vi ser hur skalbarheten ökar för varje månad som går och vi ser framemot på stor uppslutning i programmet så att vi kan accelerera våra insatser.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ebbe Damm, VD, Syncro Group
Telefon:  070 546 46 00

E-post:  ebbe.damm@syncro.group

 

Om Syncro Group

Syncro Group AB (publ) är ett noterat bolag på Spotlight Stock Market under SYNC B med en egenutvecklad unik AI-plattform inom influencer marketing som är en del av att forma den nya digitala ekonomin och möjliggör samarbete mellan människor och varumärken – via tech. Syncro har kontor i Sverige och Danmark, med huvudkontor i Stockholm. För mer information, gå in på www.syncro.group.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.