Connect with us

Marknadsnyheter

CONCENTRICS HALVÅRSRAPPORT JANUARI – JUNI 2021

Published

on

ANDRA KVARTALET

  • Nettoomsättning: 473 MSEK (342) – den redovisade omsättningen ökade med +38% jämfört med föregående år. Efter justering för valutaeffekter (–14%) och förvärvet av Allied Enterprises (+7%) ökade omsättningen med +45% jämfört med föregående år.
  • Rörelseresultat: 107 MSEK (28), vilket ger en rörelsemarginal om 22,7% (8,3); rörelsemarginalen före jämförelsestörande poster var 22,7% (14,2).
  • Periodens resultat: 85 MSEK (17); resultat per aktie före utspädning om 2,25 SEK (0,44).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: 76 MSEK (87); kassaflödet har påverkats av ökningar av rörelsekapitalet hänförligt till ökad försäljning.

FÖRSTA HALVÅRET

  • Nettoomsättning: 905 MSEK (798) – den redovisade omsättningen ökade med +13% jämfört med föregående år. Efter justering för valutaeffekter (–13%) och exklusive Allied Enterprises (+6%) ökade omsättningen med +20%.
  • Rörelseresultat: Rörelseresultatet uppgick till 202 MSEK (115), vilket ger en rörelsemarginal om 22,3% (14,5); rörelsemarginalen före jämförelsestörande poster var 22,3% (17,0).
  • Periodens resultat: 157 MSEK (77); resultat per aktie före utspädning om 4,15 SEK (2,04).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: 148 MSEK (168); kassaflödet har påverkats av ökningar av rörelsekapitalet hänförligt till ökad försäljning.
  • Koncernens nettoskuld: –22 MSEK (–67); skuldsättningsgrad –2% (–6). En minskning av pensionsskulderna jämfört med december 2020 fortsätter att leda till en minskning av nettoskulden.

VD och koncernchef, David Woolley, kommenterar halvårsrapporten för andra kvartalet 2021.

Marknads- och försäljningsutveckling

Koncernens valutajusterade omsättning exklusive vårt senaste förvärv ökade med +45% jämfört med andra    kvartalet föregående år och med +20% under årets första sex månader. Den redovisade omsättningen påverkas fortsatt av den svenska kronans starka ställning gentemot de flesta större valutor, framför allt mot den amerikanska dollarn, vilket gjorde att den redovisade omsättningen för det andra kvartalet och de första sex månaderna av året ökade med 38% respektive 13% jämfört med föregående år.

Den publicerade marknadsstatistiken, viktad för koncernens slutmarknader och regioner, pekar på att återhämtningen från den globala pandemin fortsätter på alla geografiska marknader samt att Europa och övriga världen presterar starkare än Nord- och Sydamerika. Marknadsstatistiken pekar på en marknadstillväxt på 79% under första halvåret 2021, vilket var högre än tillväxten i Concentrics försäljning. Det bör dock noteras att jämförelseperioden för 2020 påverkades kraftigt av pandemin. Under första halvåret 2020 pekade marknadsstatistiken mot en nedgång på –45%, jämfört med en nedgång på endast –30% i Concentrics försäljning, vilket bidrog till en starkare återhämtning i statistiken under 2021. Det tycks också förekomma viss volatilitet i den publicerade marknadsstatistiken, och denna är mycket större än vad som normalt förväntas.

Vår redovisade omsättning detta kvartal är 41 MSEK eller +10% högre än första kvartalet 2021, och efterfrågan på våra slutmarknader har varit fortsatt stark under hela det andra kvartalet. Denna starka försäljningsutveckling har lett till en ytterligare ökning av vår orderstock trots generella utmaningar i branschens leverantörskedja för att möta den nya efterfrågan. Vi har fortsatt att hantera våra kunders kortsiktiga produktbehov, och vi räknar med en återhämtning i orderstocken under andra halvåret.

Concentric Business Excellence – förvaltning av rörelsemarginal och kassaflöde

Tack vare Concentric Business Excellence-programmet kan vi möta kundernas ökande efterfrågan på våra produkter samtidigt som vi anpassar kapaciteten i verksamheten. CBE-programmet har tillsammans med medarbetarnas uthållighet och anpassningsförmåga efter ständigt föränderliga förutsättningar lett till en rörelsemarginal före jämförelsestörande poster om 22,7% (14,2) för det andra kvartalet respektive 22,3% (17,0%) för årets första sex månader.

Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden var 76 MSEK (87), vilket ger en god generering av kassaflödet i relation till lönsamheten. I takt med den ökande omsättningen ökar också rörelsekapitalet. Under andra kvartalet ökade rörelsekapitalet med 14 MSEK jämfört med föregående kvartal, drivet av ökat lager. Likvida medel minskade till 498 MSEK (631) efter utbetalningen av utdelning om 133 MSEK under andra kvartalet.

Pressmeddelanden under andra kvartalet – en berättelse om framsteg

Under andra kvartalet publicerades sex pressmeddelanden som tillkännagav framgångar i form av nya viktiga kundkontrakt:

• e-pumpar inom lastbilssektorn, både för kylning och elektrohydraulisk styrning

• ett utvecklingskontrakt för e-pumpar till en bränslecellstillämpning

• den första ordern på elektrisk skivseparator för Alfdex, vårt joint venture med Alfa Laval

• två viktiga kontrakt i Kina för att leverera avancerade hydrauliska fläktmotorer och Alfdex-vevhusgasseparatorer för att uppfylla Kinas VI-lagstiftning.

Dessa nya ordrar visar återigen vår förmåga att göra strategiskt viktiga e-pumpsaffärer inom elektrifieringssektorn. Det totala kontraktsvärdet över en femårsperiod för samtliga publicerade kundordrar inom elektrifiering uppgår nu till 900  MSEK.

Utsikter

Marknadsstatistiken pekar på att produktionsvolymerna, viktade för Concentrics slutmarknader och regioner, kommer att öka med +16% jämfört med år 2021 – en ökning med +7% jämfört med föregående prognos. Dessutom fortsätter efterfrågan från våra kunder på både våra motor- och hydraulikprodukter att förbättras kvartal för kvartal.

Tillgången till kritiska råvaror kommer att fortsätta att påverka vår försäljning under andra halvåret då vår leverantörskedja stabiliseras för att möta marknadens ökade efterfrågan. Den pågående bristen på råvaror och komponenter har en inflationseffekt, både från metallindexen och från leverantörernas prisökningar, som kommer att behöva föras över på våra kunder under andra halvåret.

Den orderingång som förväntas ge omsättning under tredje kvartalet 2021 var betydligt högre än omsättningen för andra kvartalet 2021. Vi förväntar oss också att kunna leverera på större delen av vår orderstock, framför allt med koppling till våra nordamerikanska verksamheter, till våra kunder under andra halvan av året.

Concentric är fortsatt välpositionerat, både finansiellt och operationellt, för att till fullo utnyttja vår marknadspotential

Informationen i denna rapport är sådan som Concentric AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 juli 2021 klockan 08:00 CET. 

För ytterligare information, kontakta: David Woolley (VD och koncernchef) eller Marcus Whitehouse (CFO) på tfn: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien, Kina och Argentina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknologi genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat, och även flertalet lösningar för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon. Koncernen har en omsättning om cirka 1 500 MSEK och cirka 700 anställda.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.