Connect with us

Marknadsnyheter

”Entreprenörer som kör ensam är stark bygger inga stora företag”

Published

on

Göteborgs Brandservice såg konkurrent efter konkurrent bli uppköpt av stora bolag. Grundaren Ulf Nertby ville inte sälja sitt livsverk, utan valde istället att växla upp. Till sin hjälp tog han Expedition Framåt.

– Jag gick till dem och sa att jag inte ville ha någon blygsam tillväxt på tio procent om året, jag ville dubbla omsättningen och antal anställda.

Ulf Nertby grundade Göteborgs Brandservice 1986 och har sedan dess drivit bolaget som ett familjeföretag. De är en leverantör av olika säkerhetslösningar inom systematiskt brandskydd och förebyggande brand, och när Ulf såg hur konkurrent efter konkurrent köptes upp av större bolag var han tvungen att göra ett val. 

– Jag startade bolaget när jag var 29, säger Ulf. Idag arbetar både min dotter och min son i företaget, de har fått gå den långa vägen, från golvet och arbeta sig uppåt. Varför ska vi bli uppköpta, tänkte jag, när vi kan göra resan själva istället. Varför kan vi inte utmana de stora bolagen? Har man väl omfamnat den tanken så behöver man reda ut vad som krävs för att kunna ta den matchen. Det var då jag började jobba med Expedition Framåt. Business Region Göteborg har upphandlat konsulter som är otroligt skarpa och som utmanar oss, de står för den drivkraft som gör att regionen kan växa. Det var perfekt för oss. 

Ulf Nertby gick till Expedition Framåt och sa att de inte ville ha en ”kontrollerad tillväxt på blygsamma tio procent om åren”. De ville dubbla sin omsättning inom ett par år. Johan Eckebrant är företagsrådgivare på Expedition Framåt och den som jobbat med Göteborgs Brandservice på Business Region Göteborg. 

– Min roll handlar mycket om att skugga företagarna och koppla ihop dem med våra utbildningar, våra nätverk, workshops och någon av våra 35 expertkonsulter. Vi har konsulter inom elva expertkategorier och Ulf har varit väldigt aktiv genom åren, jag träffar Ulf en gång i månaden, och det är också då man kan få ut maximalt av Expedition Framåt. Just nu har vi Nila Pihl som stöttar dem i deras IT-strukturer, vi har Alice Orbelin som jobbar med deras marknad- och säljfunktion. Och så Robert Orbelin som jobbat med att coacha dem i deras affärsplan och som är med deras ledningsgrupp en gång i månaden.

Dubblade omsättningen och antal anställda, siktar på att göra om det 

Robert Orbelin är affärsutvecklare och har stöttat entreprenörer och småföretag i över 25 år. Han är även ansvarig för magisterutbildningen Matix på Handelshögskolan som matchar ihop utvalda studenter och tillväxtföretag för att utvecklas i att leda tillväxt. 

– I många företag som är entreprenörsdrivna är entreprenören motorn, säger Robert. Det säger sig själv, per definition är entreprenören driven och en stor utmaning är att skapa en ledning som genomsyrar en större del av företaget än entreprenören själv. Ulf har länge haft ambitionen att fler ska bli engagerade i företagets utveckling och det innebär ett stort jobb. En stor del handlar om att skapa gemensamma målbilder och kunna kommunicera dem mellan varandra, skapa förståelse för vilka vi är, vad vi faktiskt gör och vart vi är på väg. Det låter enkelt och det är det också i teoriboken, men i praktiken innebär det mycket jobb. 

Göteborgs Brandservice arbetade tillsammans med Expedition Framåt fram en offensiv affärsplan som gick ut på att dubbla omsättningen och antalet anställda. Efter fem år (2020) hade man nått målen och gått från 20 till drygt 40 anställda. Planen är att göra om dubbleringen inom några år och öka omsättningen till 150 miljoner. 

– Vi vill växa till minst 80 anställda och med dagens konkurrens upplevs det nog rätt modigt. Vi har stora aktörer med mycket pengar som krigar mot oss. Första året fokuserade vi på att få ordning på vår struktur: målbild och vision, vi jobbade mycket med ledarskapet och ledningsgruppen. År två och tre ägnade vi åt att chockhöja kompetensen. Vi insåg att IT är en viktig kugge för att utveckla bolaget och har byggt egna program och digitala plattformar. Vi gick ner på personnivå och diskuterade: du jobbar med detta varje dag, hur gör vi egentligen, hur kan vi göra det bättre? Vi har utmanat oss själva och jag kan inte peka på någon konkurrent som jobbat med IT på det sättet. Under 2020 har vi börjat mäta allt vi gör i logistikarbetet. 

Lika viktigt har lagbygget varit. Ulf pratar gärna om det i sporttermer. 

– Det är den inställningen jag är uppväxt med. Jag drar ofta den liknelsen: om du har ett bra omklädningsrum, då utvecklas laget. Oavsett om du är stjärnforward eller trettonde man, så jobbar vi för gruppen och vågar kravställa. Det är inte okej att använda sin titel i vårt sätt att arbeta. Vi har vissa funktioner som ska utföras och det finns anställda med förståelse och ansvar för det, men det bygger på att man lyssnar i båda riktningar. När vi skapade affärsplanen bjöd vi i ledningsgruppen in människor från olika delar av organisationen för att få olika perspektiv. Vi kom fram till den gemensamt i olika former och sedan hade vi något som vi var överens om. Vi har satt höga mål och skruvar hela tiden på saker. Nu arbetar vi med att ta fram en playbook som gör det tydligare vilka värderingar vi har, som ska gälla i alla lägen: när vi är ute på event, när vi pratar med våra kunder, det ska vara en manual som håller ihop allt även när vi växer. 

”Det gäller att jobba med tillväxtfrågan på ett systematiskt sätt” 

Robert Orbelin köper sportreferenserna och menar att det är just lagbyggena som lyckas. 

– Det är en enskild entreprenörs förmåga att ta sitt entreprenörskap ut till resten av företaget, det är det som är nyckeln, det är de som lyckas. De som kör ensam är stark blir framgångsrika själva men de bygger inte så mycket mer. Ulf har det där, en förståelse för att det krävs fler perspektiv och kompetens för att ta sig framåt. De har också ett flöde i allt de gör. Du behöver takt och tempo för att kunna växa. Det är viktigt att du vill framåt, att du har lite bråttom i steget men ändå är långsiktig och strukturerad. 

– Ulf har jobbat med tillväxtfrågan på ett systematiskt sätt, säger Johan Eckebrant. Man ser många företag slå i taket eftersom vd:n vill växa men där organisationen inte är riggad för det och inte hänger med, och alltså inte orkar bära tillväxten. Ulf har förstått att man måste bygga roller och ansvar. 

 – Vi vill fortsätta växa, säger Ulf. Vi vill återinvestera i företaget och skapa jobbtillfällen. Business Region Göteborg är en jätteviktig medspelare där. De har gett oss en tydlighet i hur vi kan växa och de är en stark partner för oss.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.