Connect with us

Marknadsnyheter

Nobina presenterar nya affärsområden och reviderade finansiella mål i samband med dagens kapitalmarknadsdag

Published

on

Idag arrangerar Nobina AB (publ), Nordens största och mest erfarna leverantör av kollektivtrafiktjänster, en kapitalmarknadsdag. Nobina offentliggör reviderade finansiella mål om en genomsnittlig årlig nettoomsättningstillväxt på 7 procent, en EBITA-marginal på 6,5 procent, en nettoskuldsättningsgrad om 3–4 gånger EBITDA och en utdelningspolicy på minst 60 procent av nettovinsten. För att uppnå dessa mål tillkännager Nobina nya affärsområden och ett uppdaterat strategiskt ramverk för lönsam tillväxt. Det innebär ett ökat fokus på kärnverksamheten i Nobina Bus, men även de nya affärsområdena Nobina Care och Nobina Mobility.

Nobina verkar på en marknad som drivs av några av vår tids största utmaningar. Som Nordens ledande kollektivtrafikföretag är Nobina därför väl positionerade att agera på utmaningar som drivs av exempelvis klimatförändring, befolkningsutveckling och urbanisering – underliggande marknadsfaktorer som är av högsta prioritet för samhället att bemöta. Detta kommer att driva en ännu högre strukturell tillväxt framgent givet att kollektivtrafiken under de kommande åren har en högre marknadsandelstillväxt jämfört med alla andra transportsätt. För att fånga dessa möjligheter har Nobina definierat tre nya strategiska mål med ett ännu tydligare fokus på verksamhet, miljö och samhälle.

Magnus Rosén, VD och koncernchef för Nobina, säger:

”Nobina har en stark position på marknaden. För att ta nästa steg på vår resa och bygga ytterligare på de starka underliggande faktorer som kännetecknar marknaden för kollektivtrafiktjänster tillkännager vi idag nya strategiska prioriteringar och reviderade finansiella mål. Vi är övertygade att dessa kommer att göra det möjligt för oss att behålla vår ledande position, samtidigt som vi skapar hållbart värde till alla våra aktieägare. För Nobina innebär detta att främja organisk tillväxt samt driva en aktiv förvärvsagenda, låta ESG utgöra kärnan i hela vår verksamhet samt att upprätthålla en attraktiv utdelningspolicy.”

Strategiska mål

Det första strategiska målet är att Maximera aktieägarvärde, vilket avser de reviderade finansiella målen för Nobina. Genom att fokusera ytterligare på att möjliggöra organisk tillväxt och driva en mer aktiv förvarvsagenda i Norden, samt upprätthålla förmågan att expandera i tilläggsaffärer och tillvarata nya affärsmöjligheter, kommer Nobina sträva efter att öka värdet för alla aktieägare ytterligare.

Det andra strategiska målet är att Maximera positiv effekt på miljö, resenärer och samhälle. Det speglar Nobinas hållbarhetsmål och det ökade fokuset framöver på att nå klimatmålet som etablerats för de nordiska länderna. Som en del av detta kommer företaget att lansera nya, konkreta mål för CO2-utsläpp, vilket är under pågående process för att valideras av Science Based Targets Initiative. Dessutom kommer Nobina att rapportera om utvecklingen för de viktigaste hållbarhetsmåtten, såsom andelen gröna förare, andelen förnybart bränsle och tillväxt i resenärsvolymer.

Slutligen är det tredje strategiska målet att Göra det möjligt för våra medarbetare att sträva och leverera på Nobinas reselöfte med stolthet. Det fokuserar på medarbetarengagemang och att lyfta fram Nobinas medarbetare som grunden för företagets verksamhet.

För att uppnå dessa mål tillkännager Nobina nya affärsområden för lönsam tillväxt, i linje med bolagets nya förfinade strategiska ramverk. Det innebär ett ökat fokus på kärnverksamheten i Nobina Bus, men även nya tillväxt affärsområden Nobina Care och Nobina Mobility.

Nobina Bus

Nobina Bus utgör fortsatt företagets kärnverksamhet och står för den största andelen av intäkterna. Som Nordens största operatör för Nobina fram 4000 bussar varje dag. Prioriteringar för affärsområdet framöver innebär att stärka den marknadsledande positionen i Norden, både vad gäller storlek och lönsamhet, samt att expandera tilläggsverksamheten för att driva konkurrenskraft och lönsamhet ytterligare. Strategiska initiativ inkluderar att utnyttja den starka tillväxtplattform Nobina har på alla marknader för att främja organisk tillväxt, samt att driva en förvärvsagenda på den nordiska marknaden och på så sätt bygga skala och etablera närvaro i nya regioner. Vidare inkluderar det att utveckla tilläggsverksamhet, exempelvis inom ersättningstrafik, kommersiell B2B- och B2C-trafik samt bredda det bussrelaterade tjänsteutbudet.

Nobina Care

Nobina Care intog marknaden 2018 genom förvärvet av Samtrans och är idag en ledande aktör med fokus på omsorgsresor, verksamt inom segmenten färdtjänst, skoltrafik, sjukvårdsresor och social omsorg. Verksamheten har både vuxit geografiskt de senaste åren genom förvärven av Telepass, Göteborgs Buss och Örslev, men har även utvecklats till att omfatta nya tjänster inom social omsorg. Den svenska marknaden för omsorgsresor värderas till nästan 10 miljarder SEK och växer med cirka 3 procent årligen, drivet av befolkningsutvecklingen. Ambitionen framåt är att fortsätta resan mot att bli marknadsledande i Sverige, expandera geografiskt samt växa till att omfatta nya tjänster. Strategiska initiativ innefattar att använda den starka etableringen i Sverige för ytterligare konsolidering, både genom organisk tillväxt och en förvärvsagenda, samt att genomföra förvärv i Norden med Danmark som prioriterad marknad. Ytterligare möjligheter till ökad lönsamhet och omsättningstillväxt kommer från närliggande affärsområden såsom strategiska partnerskap för att skapa närvaro på angränsande marknader, expandera mot vårdtjänster samt ytterligare bygga vidare på den position som etablerats inom mobil vård.

Nobina Mobility

Nobina Mobility har som mål att erbjuda en helhetslösning för mobilitet i en app, med visionen att underlätta för människor att klara sig utan privat bilägande. Nobinas app, Travis, lanserades för ett år sedan och har nu över 460,000 unika användare varje månad. Kollektivtrafik utgör kärnan i appen som även arbetar med partners för att tillhandahålla transportsätt såsom el-scootrar och taxi för att erbjuda en omfattande ”dörr-till-dörr”-lösning. Tjänsten är skalbar och har som huvudprioritering framöver att fortsätta utveckla nya och befintliga relationer med affärspartners, ett ökat fokus på att växa, bibehålla och dra nytta av kundbasen, samt vidareutveckla produktutbud och funktionalitet.

Finansiella mål

Med en tydlig framtidsambition baserad på de nya strategiska målen tillkännager Nobina även reviderade finansiella mål.

  • Tillväxt: En genomsnittlig årlig nettoomsättningstillväxt om 7 procent, justerat för Samtrans Covid-19-verksamhet
  • Lönsamhet: En EBITA-marginal om 6,5 procent, vid en genomsnittlig kontraktsålder på 50 procent av den genomsnittliga kontraktslängden
  • Skuldsättning: Under normala omständigheter ska nettoskuldsättningsgraden vara 3–4 gånger EBITDA, inklusive strategisk skuldsättning
  • Utdelning: Under normala omständigheter räknar Nobina med en årlig utdelning om minst 60 procent av nettoresultatet.

Ny segmentsrapportering

En uppdaterad strategi kräver också uppdaterad segmentsrapportering. Framöver kommer därför rapporteringen för segmentet att se ut som följande; Nobina Bus Sverige, Nobina Bus Finland, Nobina Bus Norge, Nobina Bus Danmark och Nobina Care. Nobina Mobility kommer att rapporteras inom centrala funktioner, med separata KPI:er för detta område.

Webbsändning

Kapitalmarknadsdagen kommer att äga rum som en direktsänd webbsändning den 24 november 2021, med start klockan 15.00 CET och kan följas via länken nedan:

https://tv.streamfabriken.com/nobina-cmd-2021

Inspelningar av presentationerna och tillhörande bilder kommer att publiceras på Nobinas hemsida efter webbsändningen.

Informationen är sådan som Nobina AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-11-24, kl. 13:00 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Pernilla Walfridsson, ekonomidirektör
pernilla.walfridsson@nobina.com   +46 72 967 04 04

Mattias Gelinder, finans- & IR-chef
mattias.gelinder@nobina.com   +46 72 967 02 61

David Erixon, kommunikationschef
david.erixon@nobina.se   +46 72 967 02 84

Om Nobina

Vi är Nobina. Med 12 000 medarbetare i fyra länder är vi Nordens största företag inom kollektivtrafiken. Varje dag, året runt, väljer en miljon människor att resa mer hållbart med oss. Från norr till söder, i stadsmiljö och på landsbygden. Till nästa hållplats, eller hela vägen hem. Tillsammans med våra resenärer och uppdrags-givare är vi stora nog att göra skillnad, på riktigt. Från ett välkomnande bemötande och en bekväm bussresa, till ny smart teknik som bidrar till fler fossilfria resor. En unik möjlighet att skapa förändring.

Koncernen är verksam i Sverige, Norge, Danmark och Finland och omsatte 2020/2021 närmare 11 miljarder kronor. På den svenska och danska marknaden erbjuder Nobina även omsorgsresor under varumärkena Samtrans, Göteborgs Buss, Telepass respektive Ørslev. Nobina är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.

Tillsammans förflyttar vi samhället varje dag.

Mer information finns på: www.nobina.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group AB Årsredovisning 2023

Published

on

By

Continue Reading

Marknadsnyheter

Boule Diagnostics – Inbjudan till presentation av delårsrapport Q1 2024

Published

on

By

Boule Diagnostics AB offentliggör delårsrapporten för perioden januari–mars 2024 onsdagen den 7 maj 2024 klockan 07:30. Efter offentliggörandet av delårsrapporten håller Boule klockan 10:00 ett Teams Live Event för press och aktiemarknad.

VD Torben Nielsen och CFO Holger Lembrér presenterar och kommenterar delårsrapporten. Efter presentationen kommer det att finnas tid för frågor. Presentationen hålls på engelska.

Delårsrapporten kommer att finnas tillgänglig på www.boule.com efter offentliggörandet.

Varmt välkommen att delta!

Tid:                10:00 CEST, tisdagen den 7 maj 2024 

Vänligen följ denna länk för att delta!

För mer information, vänligen kontakta:

Torben Nielsen, VD och koncernchef, Boule Diagnostics AB, torben.nielsen@boule.com       

Holger Lembrér, CFO, Boule Diagnostics AB, holger.lembrer@boule.com, tfn. +46 (0)72-230 77 10

Om Boule Diagnostics AB (publ)

Boule Diagnostics AB är ett globalt diagnostikbolag specialiserat på patientnära, decentraliserad bloddiagnostik och är en av få aktörer på den globala diagnostikmarknaden som i egen regi utvecklar, tillverkar och marknadsför instrument och förbrukningsvaror för bloddiagnostik. Bolaget riktar sig främst mot små och medelstora sjukhus, kliniker, laboratorier, veterinärmottagningar, samt andra diagnostikbolag till vilka Boule erbjuder kompletta system för blodcellräkning (hematologi) inom såväl human- som veterinärdiagnostik. Boule har starka positioner på viktiga tillväxt-marknader i exempelvis Asien och har under de senaste åren förbättrat bolagets positioner på den snabbväxande veterinärmarknaden. Verksamheten bedrivs genom rörelsedrivande dotterbolag i Sverige, USA, Mexiko och Ryssland. Koncernen omsatte 571 miljoner SEK under 2023 och har mer än 200 anställda. Försäljningen sker globalt, företrädesvis via bolagets över 200 distributörer i fler än 100 länder, med stöd av Boules egna lokala säljare och servicepersonal. Boule är sedan 2011 noterat på Nasdaq Stockholm. http://www.boule.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Akamai hjälper företag bli säkrare med sin nya plattform för nolltillit

Published

on

By

Akamai Guardicore Platform förenklar företagssäkerheten med omfattande översikt och detaljerade kontroller via en konsol

Akamai Technologies, Inc. (NASDAQ: AKAM), molnföretaget som möjliggör och skyddar livet online, lanserade i dag Akamai Guardicore Platform för att hjälpa företag uppnå sina mål för nolltillit. Akamai Guardicore Platform är den första säkerhetsplattformen som kombinerar branschledande nolltillit i nätverk och mikrosegmentering för att hjälpa säkerhetsteam stoppa ransomware-attacker, uppfylla efterlevnadskrav och skydda sin hybridarbetsstyrka och molninfrastruktur.

Ransomware-grupper har blivit mer aggressiva i sina utpressningsmetoder och med att utnyttja säkerhetssårbarheter. De har utvecklat taktik och teknik i en takt som fördefinierade säkerhetsverktyg inte kan hålla jämna steg med. Faktum är att enligt en Akamai-rapport ledde det omfattande missbruket av sårbarheter under dag noll och dag ett till att antalet offer ökade med 143 procent vid en jämförelse mellan första kvartalet 2022 och första kvartalet 2023.
 

”Säkerhetsteamen är mer pressade än någonsin när de står inför ransomware-hot och måste hantera strikta efterlevnadsstandarder, samtidigt som de försöker konsolidera leverantörer och hantera budgetar”, säger Pavel Gurvich, Senior Vice President och General Manager för Enterprise Security på Akamai. ”När företag inför nolltillit vill de ha enklare gränssnitt med omfattande översikt och detaljerade kontroller för alla tillgångs- och åtkomstpolicyer. Säkerhetsansvariga kan driftsätta Akamai Guardicore Platform som en enda konsol för att konsolidera agenter och implementera nolltillit-policyer för olika infrastrukturer.”

Akamai Guardicore Platform möjliggör nolltillit på ett enkelt och effektivt sätt genom en fullständigt integrerad kombination av mikrosegmentering, nolltillit i nätverket, flerfaktorautentisering, DNS-brandvägg och hotjägare. Dessutom har mikrosegmenteringskomponenten fått en mängd förbättringar med målet att effektivisera arbetsflöden och förbättra säkerhetsbeteendet. Bland dessa finns flerfaktorssegmentering som identifierar autentiseringskontroller som del av mikrosegmenteringsregler, grundläggande policy som möjliggör snabb implementation av analyserade policyer och policyer som är baserade på rekommenderade metoder och integrering av arbetsplatser för delegering med omfattning.

Fördelarna med Akamai Guardicore Platform är bland annat:

  • Förstklassiga lösningar fungerar bättre tillsammans

För första gången någonsin går det att använda branschledande mikrosegmentering och nolltillit i nätverk som enskilda tillgångar eller tillsammans. En enda agent, konsol och leverantör för nolltillit i nätverket innebär att fler företag än någonsin tidigare kan uppnå nolltillit.

  • Omfattande nolltillitstäckning

Tillämpa nolltillit-policyer lokalt och i molnet och skydda arbetskraft som arbetar på distans och på kontoret.

  • Förenad policymotor

Tillämpa policyer för server-till-server-trafik och klient-till-server-åtkomst utan att behöva ändra syntax eller konsoler för det enklaste och mest effektiva sättet att vidta åtgärder för nolltillit.

  • Lätt konsoliderad infrastruktur

En enda agent med maximalt värde där det behövs. Täckning utan agent på alla andra platser. Driftsätt snabbt i hela företaget med minimal påverkan på systemprestanda och minimal stilleståndstid.

  • Omfattande översikt

Administratörer kan visa alla tillgångar och användare som noder och deras kommunikation och åtkomst som kanter i ett diagram. Zooma in och ut för visa information på översiktsnivå eller för att göra mer djupgående analyser. Det gör det mycket enklare skapa en nolltillit-policy för hantering av både server-till-server-trafik och klient-till-server-åtkomst.

  • Modulär flexibilitet

Använd bara de moduler du behöver och lägg till fler egenskaper när du behöver. Till exempel mikrosegmentering, nolltillit i nätverk, DNS-brandvägg med flera.

Använd AI för nolltillit

Akamai Guardicore Platform använder AI för att förenkla användarupplevelsen, bedömningen av säkerhetssårbarheter, efterlevnaden och incidentåtgärder.

Egenskaper och fördelar:

  • AI-assistent

Akamai Guardicore Platform introducerar AI för att göra det möjligt för säkerhetsansvariga att använda mänskligt språk för att ställa frågor om sitt nätverk i stället för att gå igenom loggar manuellt, vilket gör det mycket snabbare att vidta åtgärder för en mängd olika användningsfall, som efterlevnadsomfattning och incidentåtgärder.

  • AI-etikettering

Nätverksetiketter har varit svåra att hantera och har krävt mycket manuellt tidskrävande arbete. Akamai Guardicore Platform använder AI för att förenkla processen, undersöka hur tillgångar beter sig och föreslå etiketter. Dessa etikettförslag inkluderar tillförlitlighetsbetyg och förklaringar till varför de har valts.

Läs mer om Akamai Guardicore Platform och hur företag kan uppnå sina nolltillit-mål. Delta i vårt webinar, 23 maj kl. 17 (CET) för att utforska hur du effektiviserar användningen av nolltillit och förbättrar säkerheten i din hybridinfrastruktur.

Om Akamai

Akamai möjliggör och skyddar livet online. Ledande företag över hela världen väljer Akamai för att bygga, leverera och skydda sina digitala upplevelser, och hjälper miljarder människor att leva, arbeta och spela varje dag. Akamai Connected Cloud, en storskaligt distribuerad edge- och molnplattform, tar appar och gränssnitt närmare användarna och håller hoten längre bort. Läs mer om Akamais lösningar för molnbaserad databehandling, säkerhet och leverans av innehåll på akamai.com och akamai.com/blog eller följ Akamai Technologies på X (före detta Twitter) och LinkedIn.

Mediekontakt
Akamai PR, AkamaiPR@akamai.com
Sten Haage, sten@strandberghaage.se, +4670 995 52 75
Felicia Lindqvist, felicia.lindqvist@strandberghaage.se, +4673 563 21 29

Investor Relations
invrel@akamai.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.