Connect with us

Marknadsnyheter

På MAX finns Sveriges bästa marknadschef

Published

on

Maria Ziv, Global CMO på MAX Burgers, utsågs på kvällen den 25 november till Sveriges Bästa Marknadschef. Hon fick både ta emot utmärkelsen totalt sett och i kategorin snabbmat. MAX ambition att vara konsekvent, uthållig och stark i kommunikationen i kombination med en hög kännedom är vinnande faktorer. Att under coronapandemin dessutom ha satsat på nytänkande lösningar för att lösa gästernas behov har bidragit till att stärka varumärkets position.

– Jag är helt överväldigad! Det är fantastiskt för MAX att vi får den här responsen. Jag är otroligt stolt över marknadsteamet och det vi har åstadkommit tillsammans med våra byråer under det senaste året. Jag vill också rikta ett stort tack till MAX ägare och ledning som möjliggjort att vi kunnat satsa framåt och fokusera på innovation, trots utmanande tider, säger Maria Ziv.

Motiveringen i sin helhet: ”2021 är det tufft att vara stor och etablerad. När de vanliga konkurrenterna hålls stången står det samtidigt utmanare i kö för att kapa till sig marknadsandelar med nytänk och kategoriöverskridande innovationer. Men Sveriges Bästa Marknadschef vet hur man navigerar i de nya menyerna, den här vinnaren kan maxa marknadsföringen och ser till att kunderna vet var Sveriges godaste burgare serveras. Grattis Maria Ziv, Max!”

Tidningen Resumé utser vinnarna utifrån mätningar som Xtreme Business Insight gör. Utmärkelsen går till de 16 marknadschefer som mest effektivt har lyckats öka kännedomen om det egna varumärket under det gångna året inom sin egen kategori. En marknadschef koras dessutom till Sveriges Bästa Marknadschef alla kategorier. Xtreme mäter vad kunderna föredrar att välja bland de olika varumärkena. I undersökningen vägs också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever varumärket utifrån ett antal olika attribut.

De byråer som MAX samarbetar med är Åkestam Holst NoA, Hear mediebyrå, JMWGolin och under året har ett samarbete påbörjats med Creed Media.

Marita Wengelin, Head of Communications, press@max.se, 072-5160316

MAX Burgers grundades 1968 och är Sveriges äldsta burgarkedja. MAX vill bli världens bästa burgarkedja och vägen dit är att göra världen lite godare. Både genom att servera de godaste burgarna och genom att vara en god kraft i samhället. Redan 2008 började MAX klimatmärka menyn och klimatkompensera för alla utsläpp från lantbrukarens jord till gästens bord. Sedan 2018 har MAX en klimatpositiv meny, vilket innebär att företaget binder mer klimatgaser än hela värdekedjan släpper ut och samtidigt minskar utsläpp i linje med FN:s globala 1,5-gradersmål. Från 2006 har 7-10 procent av den årliga nettovinsten fördelats till fattigdomsbekämpning och 2009 bildades stiftelsen Rättvis Fördelning. Hittills har 323 miljoner kronor före skatt avsatts från MAX till stiftelsen Rättvis Fördelning. Kedjan har 173 restauranger, varav 141 i Sverige och sysselsätter 5 500 medarbetare. MAX omsatte 3,6 miljarder kronor år 2020, varav 3,3 miljarder i Sverige.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Enrads årsredovisning 2023

Published

on

By

Enrad AB:s (publ) årsredovisning för räkenskapsåret 2023 finns från och med idag tillgänglig på bolagets webbsida, www.enrad.se.

För ytterligare information
Mats Åström, styrelseordförande, Enrad AB
Tel. nr: 0720 50 22 40
E-post: mats.aastroem@gmail.com

Om Enrad AB (publ)
Enrad är en av Europas ledande utvecklare av kyl- och värmeanläggningar som använder det naturliga köldmediet propan. Energilösningarna är fokuserade på applikationer inom fyra segment, butikskyla, komfortkyla, processkyla och värmepumpslösningar riktat mot livsmedelsbutiker, serverhallar och flerfamiljshus samt kommersiella fastigheter. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer produkterna från sin anläggning i Borås.
www.enrad.se

Enrad AB är noterat på Spotlight Stock Market sedan 24/07 2017 under kortnamnet (ENRAD) och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

GRANGEX ingår förlängsavtal till den 6 maj för köpet av Sydvarangergruvan

Published

on

By

Den 30 november 2023 tillkännagav GRANGEX AB (publ) (“Grangex”) att man hade ingått ett villkorat försäljnings- och köpeavtal (“SPA”) with OMF Fund II H Ltd (“Orion”) för förvärv av Sydvaranger Mining AS (“Sydvaranger”).

Efter detta tillkännagivande har bolaget ingått ett ytterligare förlängningsavtal med Orion, varigenom Long Stop Date (det datum då förvärvet måste vara slutfört) har förlängts till den 6 maj 2024.

Kontaktperson

Christer Lindqvist, VD, +46 70 591 04 83

Om GRANGEX AB (publ)

GRANGEX är ett svenskt mineralutvecklingsbolag med visionen att aktivt bidra till ett hållbart samhälle inom
Europa. Bolaget strävar efter att bli den främsta mineralutvecklingskoncernen i Europa, som utvecklar och bedriver
ansvarsfull utvinning och återvinning av mineraler, främst järnmalmsprodukter och andra kritiska mineraler för den
gröna omställningen. Inom ramen för denna verksamhet skall GRANGEX ha en minimal klimatpåverkan.

Bolagets aktie (kortnamn GRANGX) är föremål för handel på NGM Nordic SME.
ISIN: SE0018014243
FISN: GRANGEX/SH Instrument-ID: 9XX
Legal Entity Identifier (LEI) nummer: 549300MZ7HL7X6AXMC13.
För mer information www.grangex.se/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Halverat koldioxidutsläpp i unik markanvisningstävling

Published

on

By

Den 5 april var sista dagen för inlämning av bidrag till Nackas markanvisningstävling för Henriksdalsbacken etapp 1 i utvecklingen av Henriksdal. Ett stort antal bidrag har kommit in. Redan nu är det klart att projektet genom denna satsning kommer att minska koldioxidutsläppen med 50 procent under produktionsskedet, jämfört med ett traditionellt byggprojekt.

Markanvisningstävlingen Henriksdalsbacken är ovanlig för att kriterierna här helt och hållet baseras på låg klimatpåverkan och energianvändning.

– Det är glädjande att den här markanvisningstävlingen rönt ett så pass stort intresse ifrån branschen. Tolv anbud i rådande lågkonjunktur är ett styrkebesked och visar att det trots allt finns en optimism och framtidstro bland företagen och en vilja att på allvar bidra till klimatomställningen. Det här upplägget är ett bra exempel på hur samarbetet mellan den styrande alliansen och miljöpartiet i Nacka ger konkret klimatnytta, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka kommun.

– Få kommuner har vågat prova att helt och hållet fokusera på något av hållbarhetskriterierna för en markanvisning. För Henriksdalsbacken ligger fokus helt på klimatförbättrande åtgärder för byggnadens hela livscykel. Eftersom detta är något av oprövad mark och att marknadsläget är osäkert, visste vi inte hur stor intresset skulle bli, säger Johan Rapping ansvarig projektledare från Nacka kommun.

Bidrag med hög kvalitet

Nu har tolv bidrag, alla med mycket hög kvalitet, lämnats in till tävlingen. Den 30 april kunde utvärderingsgruppen som gått igenom inkomna anbud gå ut till de fem anbudsgivare som nu går vidare till nästa omgång.

– Först har vi tittat på anbudsgivarnas förmåga och erfarenhet av att arbeta med klimatsmarta lösningar generellt, men också specifikt för Henriksdalsbacken. Anbudsgivarna har fått ange hur de vill arbeta med material, transport, byggspill och energikrävande aktiviteter. Risker har belysts av anbudsgivarna kopplat till materialen och lösningarna för att bedöma erfarenheten och genomförandeförmågan.  Vi har även tittat på anbudsgivarnas ekonomiska förmåga. Vi kan redan nu, i den här första fasen, konstatera att vi kommer minska koldioxidutsläppen till hälften under produktionsskedet, jämfört med ett konventionellt byggprojekt, avslutar Johan Rapping

I fas två fördjupar sig anbudsgivarna i bidragens klimatpåverkan men också med förslag till åtgärder för den gemensamma mobilitetsanläggningen för hela området, som kommer att ingå i kvarteret.

Tävlingskvarteret i Henriksdalsbacken är beläget inom Nacka stad som just nu genomgår en spännande utveckling med en blandad stadsmiljö med nya bostäder, arbetsplatser och service. Tunnelbanan som beräknas vara utbyggd år 2030 ligger nära området som har närhet till såväl Stockholms innerstad som Sickla och Kvarnholmen.

Tävlingen beräknas vara klar i september 2024, då vinnande bidrag utses. Planerad byggstart för tävlingskvarteret beräknas till 2028 med inflyttning år 2031.

Faktaruta

Huvudkriterier i markanvisningstävlingens första fas har varit:

  • anbudsgivaren ambitionsnivå avseende klimatpåverkan för en byggnad på 8.000 kvm BTA bostäder, 1.000 kvm BTA lokaler och 5.000 kvm BTA mobilitetsanläggning
  • att anbudsgivaren har en god genomförandeförmåga

Anbud har inkommit från följande tolv deltagare (utan inbördes ordning): Inkluderande holding, Klövern, Folkhem Trä, Sveafastigheter, Hemvist, Resona, Selvaag, Alfa Development, JM, Borätt/Seniorgården, Bonnier, Hines

Johan Rapping
Projektledare
070-431 83 97
johan.rapping@nacka.se

Helene Andersson
Pressansvarig
08-7189234
helene.andersson@nacka.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.