Connect with us

Marknadsnyheter

VD-byte i Syncro Group – ”helt enligt styrelsens utstakade plan och tajmingen kan inte vara mer rätt än just nu” Invest Talks i Dagens industri 17.e dec.

Published

on

Bolagsbygget har nu nått den storlek och struktur där ett nytt ledarskap behövs och där Claes Persson som grundare och största ägare kommer att lägga all sin energi på Bolagets fortsatta affärsutveckling och internationalisering. Som ny VD tar tidigare chefen för Syncro Groups Investor Relations, Magnus Winterman, över med effektiv start den 1 januari 2022.

Snabbväxande Syncro Group har gått från klarhet till klarhet med sin tillväxtstrategi. Det senaste året har Syncro Group förvärvat två bolag som utvecklat självförsörjande SaaS-plattformar med potential att ta en marknadsledande position i respektive segment. Syncro Group arbetar nu konsekvent vidare med att utveckla synergieffekterna mellan bolagen samt att maximera affärsmöjligheterna i respektive dotterbolag. Det berättar Claes Persson. Dessutom har vi förvärvat CUBE-koncernen som levererar tjänster på vår Influencer marketing plattform.

Din resa har ju gått från att ta Syncro Group AB (tidigare namn Gigger Group AB) som mer eller mindre var en vecka från konkurs till att tre år senare nå en marknadsnotering av Bolagets aktier. Det är ingen hemlighet att du som person har varit helt avgörande på den imponerande resan. Hur tror du att Syncro Group kommer att klara sig på den fortsatta resan utan att du står vi rodret?

– Det har aldrig varit min ambition att vara VD för Syncro Group, det var ett önskemål från bolagets styrelse för drygt ett år sedan då tidigare VD valde att lämna sin roll av personliga skäl. Mina starka sidor är att ta ett bolag
från start-up till som nu ett bolag som omsätter nära 200 msek, och med det menar jag att jag är en doer som ofta ser affärsmöjligheter som andra antingen har missat eller inte haft en aning om att de ens är genomförbara. Som grundare och största ägare valde jag att ta positionen som tillförordnad VD för att kunna bygga bolaget till den nivån vi befinner oss idag. Nu känner jag mig väldigt trygg i att lämna över till Magnus och det enormt kompetenta ledningsteam som vi har byggt upp under min tid.

Vem är Magnus Winterman och varför föll valet på honom som VD?

– Magnus är en affärsdriven ledare med gedigen erfarenhet från både start-ups och scale-ups. Han har bland annat varit VD för SIX i Norge, grundare och VD för TeleComputing (nu Visolit) i Sverige, Business Unit Hosting Manager NasdaqOMX, IR och Sverige- chef för TMG International samt VD för Sitecore i Sverige. Styrelsen i Syncro Group valde genom en omfattande rekryteringsprocess att erbjuda Magnus rollen som VD. Han är ett väl genomtänkt val som under sin tid i bolaget har gått sida vid sida med mig och delar mina och  bolagets värderingar samt förstår och bidrar till Syncro Groups strategi. Jag är väldigt nöjd med att styrelsens val föll på Magnus.

Så nu när kan du koncentrera dig på att mer helhjärtat kunna ägna dig åt bolagets affärsutveckling och internationalisering, vad kan Syncro Groups aktieägare förvänta sig då?

– Syncro Group är nu ett etablerat bolag i marknaden och har byggt upp en stabsfunktion som stöttar och supporterar de förvärvade bolagen som ingår i gruppen. Det handlar om att se över och genomföra synergier både mellan våra förvärvade bolag och att tillföra dem resurser i form av marketing, IT-utveckling och Finance. Alla dessa funktioner finns i Syncro Group AB.
Mina fortsatta insatser i bolaget kommer att koncentreras till affärsutveckling som stödjer vår förvärvsstrategi samt vår uttalade internationalisering. Som ett led i den satsningen kommer jag att under våren 2022 att flytta till London för att ytterligare speeda på vår etablering på i Storbritannien. Det är en marknad som är nästan 17 gånger större än den svenska och med den genomtänkta etableringen i Sverige i ryggen är jag övertygad att vi ska lyckas minst lika bra i Storbritannien, jag kommer att jobba lika hårt där men med ett ännu tyngre fokus på affären än någonsin tidigare. Vi redan har anställt nya medarbetare i England och arbetet med att anställa fler pågår. I tillägg kommer jag givetvis fortsätta att vara delaktig i verksamheten tillsammans med Magnus och vårt ledningsteam.

Ni inledde er förvärvsresa med att förvärva och utveckla Gigger AB och har det senaste året förvärvat ytterligare tre bolag varav två medbefintliga SaaS-plattformar: Collabs AB och Happyr AB, samt CUBE AB. Berätta om dessa bolag och hur de bidrar till Syncro Groups tillväxt.

– Vi förvärvar hållbara SaaS-bolag med förutsättningar att bli marknadsledande inom sina respektive nischer, för att förädla dem och göra dem marknadsledande. Varje bolag har delats in i divisioner och har som gemensam nämnare att de är SaaS-företag, eller företag vars tjänster kan appliceras på redan befintliga SaaS-plattformar. Happyr är en marknadsplats där arbetssökande giggare blir validerade utifrån bolagets intelligenta AI-baserade plattform. Collabs är en innovativ influencer marketing-byrå med fokus på 360-strategier där micro-influencers är basen i uppläggen. Via ett AI-drivet verktyg ger Collabs sina kunder även möjligheten att samla allt administrativt på ett ställe. CUBE kommer att leverera specialisttjänster ovanpå Collabs, precis i enlighet med vår fastställda plan. Vår ambition är att varje enskilt bolag inom Syncro Group ska stå på egna ben och generera tillväxt på egen hand.

Att du flyttar till London och stöttar lanseringen av dotterbolaget Gigger UK i England är en rejäl satsning för Gigger och Syncro Group, ni blir därmed ett internationellt företag. Vi har även fått läsa om ett helt nyligen ingått intentionsavtal med ECV (Emerging Classified Ventures) där Giggers plattform i samarbete med ECV avses bli tillgänglig på ett stort antal marknader internationellt i tillägg till satsningen i England. Kan du beskriva mer vad detta avtal innebär för Gigger och Syncro Group och hur det är tänkt att fungera?

– Vi avser att sätta upp ett joint venture, ett samägt riskminimerande bolag. ECV är verksamma i drygt 100 länder med god lokal marknadskännedom och lokal närvaro. Vi tillhandahåller en teknisk plattform som kan rullas ut land för land. Vi inleder med att lansera i Australien, Nya Zeeland och Kenya, tre länder med samma skattesystem som Storbritannien. Dessa länder kompletterar den brittiska marknaden på ett bra sätt och ger oss en flygande start på marknader som är avsevärt mycket större och mer snabbväxande än den svenska. Vi betraktar ECV som marknadens mest kompetenta partner. Vi har dessutom en revenue share lösning som innebär att vi delar på intäkterna, men där ECV tar merparten av risken.

Vi har sett att ägarna till Influencer Marketing-bolaget Cure Media som i år omsätter 65Mkr sålde 50% av bolaget till den norska tillväxtinvesteraren Equip Capital för 200mkr. Värderingen på hela bolaget sattes till ca 500mkr. Syncro Group äger Collabs och CUBE som är två bolag verksamma inom Inluencer Marketing-industrin. Omsättningen för CUBE förväntas under 2021 uppgå till ca 80 mkr och tillsammans med Collabs hamna på ca 110 mkr. Enbart Collabs, som ju har en väldigt modern och automatiserad SaaS-plattform, borde ju då värderas till ca 250mkr, och tillsammans med CUBE borde de ha en sammanlagd värdering på ca 800mkr minst. Vad säger det om den satsning och strategi ni har med Syncro Group?

– Professor Robert Shiller, som är Nobelpristagare i ekonomi och lärare på Yale, säger att marknaden alltid har rätt, oavsett hur fel den har. Vi har möjlighet att väsentligt öka omsättningen i CUBE, vilket innebär att bolaget borde vara värderat till 500 mkr. Hur Syncro Group då kan vara värderade till 300 mkr kan tyckas märkligt men det är så marknaden fungerar. Det är svårt att få marknaden att ta till sig det här eftersom man i dagsläget köper mycket på rykten och säljer på nyheter. Jag är övertygad om att marknaden kommer att komma ikapp vår tillväxt genom att sätta sig in i fakta om oss snarare än att fokusera på förväntningar eller ickeförväntningar.

Vad kan aktieägare förvänta sig av Syncro Group under de kommande åren?

– Med omfattande marknadsförståelse och god planering har vi sett till så att våra tre första förvärv är framtidssäkrade SaaS-bolag som vi valt att bygga våra divisioner utifrån. Det är grunden i bygget som bara har börjat resan mot ökad tillväxt, en resa som är på god väg att nå målen. Nu fokuserar vi på att maximera synergieffekterna mellan våra divisioner och tillväxtpotentialen i varje enskilt SaaS- bolag i vår portfölj.

FAKTA

Syncro Group är ett marknadsnoterat bolag med strategi att äga, förvalta och förädla Saas-bolag inom den nya marknadsekonomin. I portföljen återfinns bolag med SaaS-plattformar utvecklade med marknadens modernaste teknologier som var och ett är självförsörjande och som korsbefruktar de övriga bolagen i portföljen. Syncro Group är noterat på Spotlight, kortnamn SYNC B.

Läs mer på: syncro.group/investor-relations

Invest Talks ”Sektor: Tech” publiceras Fredag 17.e Dec i Dagens industri & di.se – Nordens största affärstidning 290 000 läsare.

Skribent: Annika Wihlborg ⎮Invest Talks 
Filmproducent: Sokol Vjerdha ⎮Invest Talks 
Distribution: Dagens Industri & Di.se
Projektledare: Andreas Hörlin⎮Invest Talks
Studio: Studio⎮Invest Talks Regeringsgatan 29, Stockholm

Om Invest Talks:
Invest Talks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag. Följ oss på LinkedIn eller vårt nyhetsrum på Cision. Distributionspartner: Dagens Industri.
Friskrivning från ansvar:
Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Peptonic Medical publicerar delårsrapport för perioden januari – mars 2024

Published

on

By

Första kvartalet har präglats av en fin tillväxt, med en positiv utveckling jämfört med samma period föregående år och föregående kvartal. I synnerhet är det i Norden vi ser den mest betydande tillväxten. Vernivia har bidragit positivt till våra resultat. I övriga marknader har vi lyckats bibehålla försäljningen på samma nivå som föregående år” säger Anna Linton, vd.

Första kvartalet januari – mars 2024

  • Försäljning av varor 10 808 (8 874) KSEK
  • Bruttovinst 5 894 (4 869) KSEK, 55% (55%)
  • Rörelseresultat -10 548 (-6 654) KSEK
  • Resultat per aktie -0,01 (-0,01) SEK

Länk till Peptonic Medicals Q1-rapport 2024

För ytterligare information kontakta:

Anna Linton, vd Peptonic Medical AB
Email:
anna.linton@peptonicmedical.se
Telefon:  +46 70-244 92 07

Kort om Peptonic Medical AB                                                                  
PEPTONIC medical AB (publ) är ett innovativt svenskt biomedicinskt företag som bedriver utveckling och försäljning av kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Portföljen säljs under varumärkena Vagivital och Vernivia. Bolagets vision är att lyfta intim egenvård genom att erbjuda kvinnor en unik helhetslösning att på egen hand diagnostisera, behandla och förebygga medicinska tillstånd i underlivet.

Centralt i tillväxtstrategin är geografisk expansion av VagiVital och Verniva via lokala partners. Peptonic Medical avser även att kontinuerligt att bredda bolagets produktportfölj genom förvärv och utveckling av innovativa och konkurrenskraftiga produkter i egen regi. Bolagets mousse-baserade drug-delivery teknologi, Venerol, och gelbasen i VagiVital skapar goda förutsättningar att vidga portföljen.

Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har dotterbolagen Common Sense Inc i USA och Peptonic Medical Ltd i Israel.  Peptonic Medical grundades 2009 och företagets aktier är sedan 2014 noterade på Spotlight Stock Market.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårssrapport januari-mars 2024: Stark start, 12 procent i ökat förvaltningsresultat

Published

on

By

Resultat i korthet första kvartalet 2024

  • Hyresintäkterna ökade med 1 procent och uppgick till 185,4 Mkr (183,2). I jämförbart bestånd ökade hyresintäkterna med 9 procent.
  • Driftsöverskottet ökade med 7 procent och uppgick till 118,4 Mkr (110,8) och överskottsgraden uppgick till 64 procent (59). I jämförbart bestånd ökade driftsöverskottet med 11 procent.
  • Förvaltningsresultatet ökade med 12 procent och uppgick till 35,1 Mkr (31,4).
  • Periodens resultat uppgick till 47,4 Mkr (9,3) motsvarande ett resultat per aktie om 0,24 kr per aktie (-0,02) både före och efter utspädning.
  • Värdeförändringar förvaltningsfastigheter uppgick till -28,1 Mkr (-9,2).
  • Värdeförändring derivat uppgick till 53,4 Mkr (-20,6).

Väsentliga händelser under kvartalet

  • Nettouthyrning om 7,6 Mkr och nya hyresavtal tecknade med Normal i Entré och Clas Ohlson i Burlöv Center.
  • Ökade räntesäkringar höjer säkringsgraden till 94 procent och ökar räntebindningen till 3,5 år. 
  • Hyresförhandlingarna i Malmö slutfördes och innebär hyreshöjningar om 5,3 procent för 2024 och ytterligare 4,9 procent för 2025. Endast cirka 50 procent av de förhandlade hyreshöjningarna på bostäder har intäktsförts under första kvartalet.

Händelser efter periodens utgång

  • Kontant nyemission om 184 Mkr och kvittningsemission av hybridobligationer om 76 Mkr ökar antalet B-aktier med totalt 16 250 000.
  • Rosengårdsbiblioteket är nominerat till Malmö stads Stadsbyggnadspris 2024.
  • Fem nya hyresgäster som varit arbetslösa har visstidsanställts i den sociala hållbarhetssatsningen ”Färdighet ger möjlighet”.

VD Olof Andersson kommenterar:

”Under första kvartalet ökade vi våra hyresintäkter med 1 procent och i jämförbart bestånd med 9 procent, driftnettot ökade med 7 procent och i jämförbart bestånd med 11 procent. Förvaltningsresultatet ökade vi med 12 procent, detta trots att endast cirka 50 procent av de förhandlade hyreshöjningarna på bostäder har intäktsförts under första kvartalet. Resterande justeras under andra kvartalet. Den positiva nettouthyrningen om 7,6 Mkr ger oss återigen ett kvitto på en fortsatt god efterfrågan på både våra bostäder och lokaler.

Väsentligt övertecknad emission
Vi har gjort en riktad nyemission på 260 Mkr där 76 Mkr användes för återköp av vår hybridobligation. Emissionen slutfördes under april och har således inte påverkat våra siffror första kvartalet. Det här ökar vår vinst per aktie samt förbättrar vårt kassaflöde ytterligare. Efter transaktionen återstår endast 54 Mkr av hybridkapitalet som förfaller i november 2025. Vi har fortsatt att räntesäkra och räntesäkringsgraden uppgår nu till 94 procent. Jämfört med motsvarande kvartal föregående år har vi ökat räntebindningen från 0,8 år till 3,5 år. Detta sammantaget ska göra att vi under 2024 uppnår vårt finansiella mål om en räntetäckningsgrad på 1,75 gånger. Vidare är det mycket glädjande att vår emission blev väsentligt övertecknad samt att vi upplever ett stort stöd från både nya och tidigare ägare.

Läget, läget och åter läget
Malmö har ett unikt läge. Transaktionsmarknaden har vaknat till liv igen om än i mindre omfattning och för närvarande är vi involverade i flera processer. Vi kan konstatera att de affärer som genomförts i Malmö avseende bostäder gjorts på avkastningar mellan 4,0-4,3 procent. Detta ska ställas i relation till Trianons genomsnittliga direktavkastning på 4,8 procent. Hittills i år har Malmös befolkning ökat med cirka 900 personer. Den stora inflyttningen till Malmö gör att vi fortsatt befinner oss på rätt plats i rätt segment.

Hållbarhet på riktigt
Vi gör fortsatt omfattande insatser med energieffektiviseringar där målet är att minska energiförbrukningen med 10 procent 2022–2024. De senaste två åren har vi minskat energiförbrukningen med hela 7,4 procent. Jag är också glad att vi just satt i gång ännu en omgång av det sociala hållbarhetsprojektet ”Färdighet ger möjlighet” där fem långtidsarbetslösa som bor i våra bostadsområden i Lindängen, Hermodsdal och Nydala får praktik och arbetslivserfarenhet under 15 månader hos Trianon.

Burlöv – ett stort, värdeskapande stadsutvecklingsprojekt
I Burlöv äger vi tillsammans med Wallfast 40 000 kvm handelsyta och över 100 000 kvm mark samt Kvarteret Hanna med lägenheter och kommersiell yta som färdigställs första kvartalet 2025. Sedan december 2020 har vi utvecklat centrat från en uthyrningsgrad på strax över 40 procent till nuvarande 83 procent samt sålt byggrätter i området. Här driver vi en detaljplan för bostäder på ytterligare 100 000 kvm BTA och har en färdig detaljplanerad byggrätt på 18 000 kvm BTA som vi avser att byggstarta alternativt sälja när förutsättningarna är de rätta. Detta i direkt anslutning till Burlövs nya station, Malmö Norra Station, med tåg var sjätte minut till centrala Malmö och Lund på 5 respektive 7 minuter.

Mål och fokus framåt
En stark start på året kombinerat med den framgångsrika nyemissionen och räntesäkringarna gör att vi står väl rustade för nya affärer. Transaktionsmarknaden har börjat ta fart och vi ser prognoser om sänkta räntor, vilket sammantaget ger stabila fastighetsvärden. Därtill har vi en positiv nettouthyrning, ökade hyresintäkter, god kostnadskontroll och ett engagerat team. Allt detta gör att jag har en mycket positiv syn på framtiden.”

Malmö 7 maj 2024

Olof Andersson
VD

——

Presentation av delårsrapporten
En konferens på Teams för investerare, analytiker och media kommer att hållas den 7 maj kl 08:30-09:00. Rapporten presenteras av Olof Andersson, VD och Mari-Louise Hedbys, ekonomichef och vice VD.

Anslutning till mötet 
Anslut till mötet genom att klicka på denna Teams-länk.

För att delta i telefonkonferensen behövs ingen föranmälan. Vänligen anslut dig några minuter innan utsatt tid för att möjliggöra för mötet att börja i tid.

——

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA:

Olof Andersson, VD
040-611 34 97
olof.andersson@trianon.se

Mari-Louise Hedbys, vice VD och ekonomichef
040-611 34 85
mari-louise.hedbys@trianon.se

Denna information är sådan som Fastighets AB Trianon (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och Lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 maj 2024 kl 07:45.

Fastighets AB Trianon

040-611 34 00
info@trianon.se
www.trianon.se

Trianon är ett entreprenörsdrivet fastighetsbolag i Malmö. Bolaget grundades 1973 och har framför allt sedan 2006 haft en stark tillväxt i fastighetsvärde, genom egen förvaltning, utveckling och förvärv. Trianon arbetar sedan ett flertal år systematiskt med att förena miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. Trianons fastighetsbestånd omfattar 131 fastigheter om 455 000 kvm i uthyrningsbar yta, fördelat på cirka 72 procent bostäder och 28 procent samhälls- och kommersiella fastigheter. Fastighetsbeståndet har ett marknadsvärde per 31 mars 2024 på cirka 12,3 Mdkr. Huvudkontoret finns i Malmö. Trianons B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm med kortnamnet TRIAN B. För mer information se: www.trianon.se och Trianon på LinkedIn.

Continue Reading

Marknadsnyheter

NCC inleder samarbete om simhall i Haninge

Published

on

By

Läs original

NCC inleder ett samarbete med Haninge kommuns fastighetsförvaltningsbolag Tornberget för att bygga ny simhall i Torvallaområdet, Haninge, söder om Stockholm. Projektet är en totalentreprenad i samverkan och i ett första steg ska parterna tillsammans nu projektera och planera projektet.


Genrebild, NCC

– En ny simhall i centrala Haninge är en viktig prioritering för oss i den politiska ledningen, och är efterlängtad av såväl Haningebor som det lokala föreningslivet. Jag är glad att vi nu kan påbörja arbetet tillsammans med Tornberget och NCC, säger Nicole Forslund (L) kommunalråd och idrotts-, kultur- och fritidsnämndens ordförande, Haninge kommun.

Den nuvarande simhallen i Torvallaområdet byggdes 1971 och inrymmer idag bland annat en 25-meters bassäng och en undervisningsbassäng. Nu börjar arbetet med nya simhallen.

NCC har handlats upp som entreprenör och uppdraget genomförs som en totalentreprenad i samverkan. Nu inleds arbetet med en förstudie där arkitekt, konstruktör och andra specialister från NCC, Tornberget och Haninge kommun tittar på behov, tekniska lösningar och beräknade kostnader.

– NCC har byggt många simhallar och genom dessa utvecklat en expertis som gjort oss ledande i Sverige inom området. Genom lång erfarenhet och vår tekniska plattform kan vi säkra en kostnadseffektiv simhall med beständig kvalitet och effektiv drift. Vi ser nu fram emot att tillsammans med Tornberget och Haninge kommun påbörja arbetet, säger Sara Straume, affärschef, NCC Building Sweden

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Sara Straume, affärschef, NCC Building Sweden, sara.straume@ncc.se
Linda Grängzell, Communication partner Stockholm, linda.grangzell@ncc.se

NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2023 omsatte NCC ca 57 miljarder SEK och hade 12 200 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.