Connect with us

Marknadsnyheter

Alstom och Deutsche Bahn testar det första batteridrivna tåget för passagerartrafik i Tyskland

Published

on

  • Tester i regional trafik inleddes den 24 januari 2022 i Baden-Württemberg och den 5 februari i Bayern
  • Ett stort steg mot miljö- och klimatvänlig drivteknik inom järnvägstransporter

25 januari 2022 – Alstom och Deutsche Bahn (DB) skriver nu ett nytt kapitel när det gäller klimatvänlig järnvägstrafik i samarbete med Baden-Württemberg och Bayern. I går inleddes testet med Alstoms första helt godkända batteritåg med passagerare ombord. Från och med den 24 januari går det batterielektriska tåget (BEMU) i trafik med passagerare i Baden-Württemberg, och i Bayern från och med den 5 februari. DB kommer att driva det utsläppssnåla fordonet tillsammans med sitt dotterbolag för regional trafik, DB Regio. Testdriften kommer att pågå fram till början av maj 2022.

“Alternativa drivmedel är framtidens mobilitet och våra omfattande lösningar kommer att möjliggöra mer hållbara järnvägstransporter i hela Tyskland”, säger Müslüm Yakisan, chef för DACH-regionen på Alstom. ”Sedan 2016 har vi arbetat tillsammans för att utveckla effektiv och kostnadseffektiv batteriteknik som ska kunna ersätta de sträckor av det tyska järnvägsnätet som inte är elektrifierade. Testet av passagerardrift kommer att göra det möjligt för oss att samla in värdefulla data och visa att vår lösning är genomförbar.”

“Deutsche Bahn vill vara klimatneutralt år 2040 och detta första batteritåg i passagerartrafik utgör nästa stora steg mot utsläppsfria tåg inom Tysklands regionala trafik”, säger DB Regios vd Dr. Jörg Sandvoss. ”Med det här testet vill DB Regio skaffa sig praktisk erfarenhet för att kunna hantera både drift och underhåll. Testdriften ger nya tekniska och operativa kunskaper i hanteringen av denna innovativa, klimatvänliga drivteknik.”

Alstom har sedan 2016 utvecklat det batterielektriska tåget tillsammans med Berlins tekniska universitet och med stöd av den nationella organisationen för vätgas- och bränslecellsteknik (NOW) samt med finansiering från det federala ministeriet för digitalisering och transport. Projektet är tänkt att vara en hållbar lösning för Tysklands järnvägsnät där totalt 450 linjer drivs uteslutande med dieseltåg. Alternativa drivmedel möjliggör effektiv och utsläppsfri drift och detta nästan fyra månader långa test på passagerarlinjer i Bayern och Baden-Württemberg är nästa steg mot en avkolning av den tyska järnvägstrafiken. I framtiden kommer denna BEMU-teknik även att tillämpas på Alstoms Coradia-plattform.

”Vi behöver denna framtidsteknik på järnvägarna”, säger Baden-Württembergs transportminister Winfried Hermann. ”Alternativa drivtekniker inom järnvägstransporter är viktiga för övergången till en klimatvänlig mobilitet. På sträckor där det är svårt och därför för dyrt att bygga en luftledning, eller där detta först i framtiden kan förverkligas, kommer batteri- eller vätgaståg successivt att användas och ersätta de nuvarande dieseldrivna tågen.”

”Det gläder mig att den nya eran för hybridtekniken med batterier och luftledningar i Tyskland också ser sin gryning i Bayern och att delstaten bidrar till att driva detta viktiga initiativ framåt. Sedan 2018 har vi med ’Bavarian Electric Mobility Strategy Rail’ siktet inställt på en sådan pilotdrift på Franconian Lake District Railway. Jag hoppas att detta projekt kommer att ge viktiga insikter, eftersom det bayerska järnvägsnätet lämpar sig ytterst väl för användning av sådana batteritåg och vi vill gradvis ersätta våra dieseltåg med utsläppsfria drivmedel och bli klimatneutrala i Bayern senast 2040”, förklarar Bayerns transportminister Kerstin Schreyer.

På vardagar kommer det batteridrivna tåget att köra i Baden-Württemberg på sträckan Stuttgart – Horb och på lördagar och söndagar på sträckan Pleinfeld – Gunzenhausen i det frankiska sjödistriktet. Detta arrangemang kommer att maximera tågets körsträcka samtidigt som man testar en mängd olika ruttprofiler och scenarier för batteriladdning. I Baden-Württemberg sker laddningen under den pågående resan, medan den i Bayern endast kan ske vid de elektrifierade destinations- och avgångsstationerna, eftersom sträckan däremellan inte är elektrifierad. DB Regio kommer att driva tåget i Baden-Württemberg och Bayern. Associerade projektpartner är Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (NVBW) och Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG).

Medan Alstoms vätgaståg är optimerade för längre sträckor är Alstoms BEMU:er lämpliga för kortare sträckor eller linjer med icke-elektrifierade sträckor som tidigare drevs med dieselfordon. Direkta anslutningar mellan elektrifierade och icke-elektrifierade nätverksavsnitt är nu möjliga och kan köras utsläppsfritt, utan behov av ytterligare elektrifiering – vilket förkortar restiden mellan stad och land.

Coradia™ and Alstom™ are protected trademarks of the Alstom Group

Press:

Alstom: 
Jörn BISCHOFF – Tel.: +49 (0)1 74 92 50 348 
joern.bischoff@alstomgroup.com 

Deutsche Bahn:
Michael Brinkmann – Tel.: +49 (0) 30 297-60010
presse@deutschebahn.com 
deutschebahn.com/presse
twitter.com/DB_Presse

Om Alstom 
Leading societies to a low carbon future, Alstom develops and markets mobility solutions that provide the sustainable foundations for the future of transportation. Alstom’s product portfolio ranges from high-speed trains, metros, monorails and trams, to integrated systems, customised services, infrastructure, signalling, and digital mobility solutions. Alstom has 150,000 vehicles in commercial service worldwide. With Bombardier Transportation joining Alstom on January 29, 2021, the enlarged Group’s combined proforma revenue amounts to €14 billion for the 12-month period ended March 31, 2021. Headquartered in France, Alstom is now present in 70 countries and employs more than 70,000 people. www.alstom.com

Om The DB Group 
The DB Group is one of the world’s leading mobility and logistics companies and employs 336,278 people worldwide
– 217,028 of them in Germany. The Group’s management is based in Berlin. The Group designs and operates the transport networks of the future. Through the integrated operation of traffic and railway infrastructure as well as the economically and ecologically intelligent connection of all modes of transport, the DB Group moves people and goods. 
As the most climate-friendly carrier, the DB Group has been campaigning for the environment for years. In addition to climate protection, the focus is also on species protection and noise abatement. The DB Group regularly achieves top ratings in international eco-rankings, most recently in the CDP rating with the top grade ”A”. Further information at: www.deutschebahn.com/mp-gruen and www.deutschebahn.com/gruen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tillägg till Delårsrapport Q1 2024

Published

on

By

Flowscape adderar information till första kvartalsrapporten 2024.

På förfrågan från aktieägare väljer Flowscape att addera information till första kvartalsrapporten 2024. Tillägget finnes under ’Januari – mars i korthet, koncernen’ och utgörs av följande två punkter:

  • Inkomna ordrar som ej fakturerats uppgick till 2 064 (1 555) TSEK, varav 843 (497) TSEK är årligen återkommande intäkter. 
  • De årligen återkommande intäkterna (ARR) uppgick till 30.2 (25.7 ) MSEK.

Denna information är sådan som Flowscape Technology är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-22 11:19 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peter Reigo, VD Flowscape Technology

Tel: +46 70 942 46 87

Email: peter.reigo@flowscapesolutions.com

Certified Adviser: Skills Corporate Finance Nordic AB, telefon:+46 (8) 517 082 40, email: ca@skillscorp.se

Kort om Flowscape Technology AB

Flowscape är ett Prop-Tech-bolag med en världsledande lösning för smarta kontor, optimering av kontorsytor och en effektivare arbetsdag. Lösningen använder den senaste sensorteknologin för att skapa en toppmodern SaaS-lösning för det hybrida arbetssättet. Huvudfunktionen, Flowmap, ger företag en överblick av kontoret och möjliggör att man snabbt hittar rum, skrivbord, kontorsutrustning och kollegor samt analys av ytornas nyttjande. Flowscape har även ett kommunikationsverktyg för effektiv områdesspecifik kommunikation till personer i byggnaden eller personer inom ett område i händelse av en kris. Flowscape har kontor i Stockholm (huvudkontor), Sofia, San Fransisco och London.

För mer information, besök www.flowscapesolutions.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma den 22 maj 2024 i Sydsvenska Hem AB (publ)

Published

on

By

Vid årsstämma den 22 maj 2024 i Sydsvenska Hem AB (publ) fattades bland annat följande beslut:

  • Lars Linzander utsågs till ordförande vid stämman.
  • Stämman beslutade att fastställa de i årsredovisningen och koncernredovisningen för räkenskapsåret 2023 intagna resultat- och balansräkningarna.
  • Stämman fastställde styrelsens förslag till vinstdisposition innefattandes att utdelning om en (1) krona per aktie lämnas för räkenskapsåret 2023 och att därefter till årsstämmans förfogande stående vinstmedel balanseras i ny räkning. Som avstämningsdag för utdelning beslutades den 24 maj 2024 och utbetalning beräknas ske genom Euroclears försorg den 29 maj 2024.
  • Stämman beviljade styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen av bolagets angelägenheter under den tid revisionsberättelsen avsåg.
  • Stämman beslutade om omval av Lars Linzander, Olof Andersson, Wilhelm Bergengren, Johan von Kantzow och Johan Olofsson till styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Lars Linzander utsågs till styrelsens ordförande.
  • Stämman beslutade att ett styrelsearvode om totalt 310 000 kronor, varav 150 000 kronor ska utgå till styrelsens ordförande och 40 000 kronor till respektive styrelseledamot.
  • Stämman beslutade om omval av det registrerade revisionsbolaget Ernst & Young Aktiebolag till bolagets revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Det antecknades att Ernst & Young Aktiebolag hade utsett auktoriserade revisorn Johan Eklund till huvudansvarig revisor.
  • Stämman beslutade att arvode till revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma ska utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.
  • Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier eller emission av konvertibler eller teckningsoptioner. Emission ska kunna ske mot kontant betalning, apport eller kvittning eller i övrigt på marknadsmässiga villkor som styrelsen bestämmer. Om styrelsen beslutar om emission utan företrädesrätt för aktieägarna så ska skälet vara att kunna bredda ägarkretsen, anskaffa eller möjliggöra anskaffning av rörelsekapital, öka likviditeten i aktien, genomföra företagsförvärv eller anskaffa eller möjliggöra anskaffning av kapital för företagsförvärv. Antalet aktier, konvertibler eller teckningsoptioner som ska kunna ges ut med stöd av detta bemyndigande genom emissioner utan företrädesrätt för aktieägarna ska vara begränsat på så sätt att antalet aktier efter fulltecknad nyemission, fullt utnyttjande av teckningsoptioner eller full konvertering, inte ökar med mer än tio (10) procent av Bolagets aktiekapital vid tidpunkten för det första utnyttjandet av bemyndigandet.

Malmö den 22 maj 2024

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Gustav Adielsson, verkställande direktör, Sydsvenska Hem AB (publ)
Telefon: +46 (0) 761 76 07 00
gustav.adielsson@sydsvenskahem.se

Sydsvenska Hem AB (publ) i korthet
Sydsvenska Hem AB (publ), med organisationsnummer 559038-4177, är ett svenskt fastighetsbolag som äger 29 fastigheter huvudsakligen i Skåne. Bolaget bildades i december 2015 och förvaltar en fastighetsportfölj som främst består av handels- och samhällsfastigheter, bostäder, kontor, industrier och kommersiella lokaler. Beståndet omfattar cirka 79 890 kvm. Bolagets aktier handlas på Spotlight Stock Market sedan den 6 april 2016.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma den 22 maj 2024 i Sydsvenska Hem AB (publ)

Published

on

By

Vid årsstämma den 22 maj 2024 i Sydsvenska Hem AB (publ) fattades bland annat följande beslut:

  • Lars Linzander utsågs till ordförande vid stämman.
  • Stämman beslutade att fastställa de i årsredovisningen och koncernredovisningen för räkenskapsåret 2023 intagna resultat- och balansräkningarna.
  • Stämman fastställde styrelsens förslag till vinstdisposition innefattandes att utdelning om en (1) krona per aktie lämnas för räkenskapsåret 2023 och att därefter till årsstämmans förfogande stående vinstmedel balanseras i ny räkning. Som avstämningsdag för utdelning beslutades den 24 maj 2024 och utbetalning beräknas ske genom Euroclears försorg den 29 maj 2024.
  • Stämman beviljade styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen av bolagets angelägenheter under den tid revisionsberättelsen avsåg.
  • Stämman beslutade om omval av Lars Linzander, Olof Andersson, Wilhelm Bergengren, Johan von Kantzow och Johan Olofsson till styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Lars Linzander utsågs till styrelsens ordförande.
  • Stämman beslutade att ett styrelsearvode om totalt 310 000 kronor, varav 150 000 kronor ska utgå till styrelsens ordförande och 40 000 kronor till respektive styrelseledamot.
  • Stämman beslutade om omval av det registrerade revisionsbolaget Ernst & Young Aktiebolag till bolagets revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Det antecknades att Ernst & Young Aktiebolag hade utsett auktoriserade revisorn Johan Eklund till huvudansvarig revisor.
  • Stämman beslutade att arvode till revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma ska utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.
  • Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier eller emission av konvertibler eller teckningsoptioner. Emission ska kunna ske mot kontant betalning, apport eller kvittning eller i övrigt på marknadsmässiga villkor som styrelsen bestämmer. Om styrelsen beslutar om emission utan företrädesrätt för aktieägarna så ska skälet vara att kunna bredda ägarkretsen, anskaffa eller möjliggöra anskaffning av rörelsekapital, öka likviditeten i aktien, genomföra företagsförvärv eller anskaffa eller möjliggöra anskaffning av kapital för företagsförvärv. Antalet aktier, konvertibler eller teckningsoptioner som ska kunna ges ut med stöd av detta bemyndigande genom emissioner utan företrädesrätt för aktieägarna ska vara begränsat på så sätt att antalet aktier efter fulltecknad nyemission, fullt utnyttjande av teckningsoptioner eller full konvertering, inte ökar med mer än tio (10) procent av Bolagets aktiekapital vid tidpunkten för det första utnyttjandet av bemyndigandet.

Malmö den 22 maj 2024

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Gustav Adielsson, verkställande direktör, Sydsvenska Hem AB (publ)
Telefon: +46 (0) 761 76 07 00
gustav.adielsson@sydsvenskahem.se

Sydsvenska Hem AB (publ) i korthet
Sydsvenska Hem AB (publ), med organisationsnummer 559038-4177, är ett svenskt fastighetsbolag som äger 29 fastigheter huvudsakligen i Skåne. Bolaget bildades i december 2015 och förvaltar en fastighetsportfölj som främst består av handels- och samhällsfastigheter, bostäder, kontor, industrier och kommersiella lokaler. Beståndet omfattar cirka 79 890 kvm. Bolagets aktier handlas på Spotlight Stock Market sedan den 6 april 2016.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.