Connect with us

Marknadsnyheter

Bokusgruppen AB (publ) delårsrapport januari-mars 2022

Published

on

Fortsatt förbättrat resultat drivet av stark marginalutveckling

Kvartalet januari-mars 2022

  • Nettoomsättningen minskade med 4,6 % och uppgick till 440,8 (461,9) MSEK
  • Bruttomarginalen uppgick till 36,4 (32,5) %
  • EBITA ökade till -0,4 (-2,4) MSEK
  • EBITA exkl. jämförelsestörande poster förbättrades med 3,0 MSEK till -2,2 (-5,2) MSEK
  • EBITA R12 uppgick till 126,0 (81,1) MSEK
  • Periodens resultat förbättrades med 4,6 MSEK till -10,6 (-15,2) MSEK
  • Resultat per aktie uppgick till -0,65 (-1,13) SEK

Viktiga händelser under första kvartalet

  • Utrullningen av ny IT-plattform, som ger bättre integrering av butik och online, fortsatte under kvartalet. Alla centralägda butiker och majoriteten av franchisebutikerna migrerades. 
  • Pandemirestriktioner togs bort från 9 februari.
  • Avtal ingicks med Almroths som ny logistikpartner för e-handelslogistiken, flytten sker under andra kvartalet.
  • Lansering av nya varumärkessatsningen ”För livets alla bokstunder” för Bokus och Bokus Play.

VD har ordet

Bokusgruppen inledde 2022 med ett förbättrat resultat. Under kvartalet sågs en tillbakagång från online till butik, där försäljningen gradvis ökar. Nettoomsättningen minskade jämfört med samma kvartal 2021 men var i linje med 2020 års nivå, innan pandemin bröt ut. Det visar återigen att Bokusgruppen har stor förmåga att möta förändrade konsumtionsbeteenden och erbjuda kunderna produkter i alla kanaler och format.

Under första kvartalet 2022 förbättrades periodens resultat med 4,6 MSEK till -10,6 (-15,2) MSEK. Resultatförbättringen drevs av stärkta bruttomarginaler i alla tre segment jämfört med samma kvartal förra året. Totalt ökade bruttomarginalen med 6,8 procent i kronor. En framgångsrik bokrea har bidragit till den högre lönsamheten. Att periodens resultat ändå är negativt beror på våra normala säsongsvariationer, där lönsamheten är lägre under de första kvartalen för att öka mot slutet av året.

Den totala nettoomsättningen minskade med 4,6 procent jämfört med föregående år, men ligger ändå i nivå med första kvartalet 2020. Omsättningsminskningen beror på att onlinekanalerna inte lyckades möta förra årets pandemipåverkade ökningar. Starten av förra året påverkades starkt av pandemirestriktioner och av att en stor del av den viktiga bokrean därmed genomfördes online. Det ledde då till en onlinetillväxt på hela 37 procent och stora tapp i butik, vilket vi nu ser en tillbakagång från. Kunder söker sig tillbaka till butik där vi ser en gradvis ökning av försäljningen. I onlinekanalerna minskade nettoomsättningen med 16,3 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året, men ligger fortfarande 14,9 procent högre än 2020. Butik ökade nettoomsättningen med 9,2 procent under första kvartalet 2022. Det påvisar en positiv trend, men är i detta kvartal inte tillräckligt för att fullt ut kompensera den lägre försäljningen i onlinekanalerna.

Flera källor indikerar att svensk e-handel överlag backar under första kvartalet, och Bokusgruppens omsättningsminskning i onlinekanalerna bör ses i ljuset av detta. Exempelvis rapporterar Svensk Handels e-handelsindikator ett tapp på över 10 procent. Detta är sannolikt drivet av förändrade konsumtionsmönster som en följd av släppta pandemirestriktioner.

Kassaflödet följer bolagets normala säsongsmönster men har i tillägg påverkats av större periodiseringsavvikelser vad gäller förändring i rörelsekapital mellan kvartalen.

Ändrade konsumtionsmönster efter pandemin

Den 9 februari togs pandemirestriktionerna bort och besöken till butik ökade. Det innebar att vi kunde genomföra den viktiga bokrean utan pandemirelaterade begränsningar. Bokrean utvecklades starkt i samtliga kanaler men framförallt i butik. Det bekräftar återigen styrkan i den fysiska mötesplatsen som bokhandeln utgör. 

Lättade pandemirestriktioner har också inneburit återgång till kultur- och sportevenemang, andra större sammankomster och restaurangbesök. Att konsumenterna spenderar pengar på andra nöjen och samtidigt blir mer avvaktande på grund av det osäkra omvärldsläget kan vara bidragande orsaker till att butikerna inte fullt ut lyckats kompensera för tappet i onlinekanalerna.

Ett osäkert omvärldsläge

Invasionen av Ukraina skapar, förutom fruktansvärda öden för Ukraina och dess invånare, en stark osäkerhet runtom i världen. Det har accelererat och förstärkt några av de följdverkningar vi sett från pandemin vad gäller de globala leveranskedjorna och påverkan på ekonomin i stort. Samtidigt kvarstår en viss osäkerhet kopplat till pandemin, både vad gäller risken för ytterligare pandemivågor och störningar i leveranskedjor. Energi- och råvarupriser ökar, inflationen ligger på en hög nivå och räntorna tros stiga snabbare än väntat. Högre råvaru- och energipriser påverkar oss på flera sätt med ökade inköpspriser, transportkostnader och elkostnader för butiker. Det är nödvändigt att vi selektivt korrigerar våra priser ut mot kund för att kompensera för detta.

Utveckling i butik stärker vårt omnikanalerbjudande

Under kvartalet har vi sett ett ökat besöksantal i butik, vilket visar att bokhandeln fortsatt är relevant och attraktiv. Under perioden har det pågått ett intensivt arbete med att implementera den nya IT-plattformen i våra butiker. Samtliga centralägda butiker och franchisebutikerna använder nu den nya plattformen. Syftet är att skapa ett kunderbjudande som binder ihop det fysiska med det digitala för en ökad kundnöjdhet och för att förbättra upplevelse och kundmöte i butik. Detta är en mycket viktig milstolpe för Akademibokhandelns fortsatta utveckling.

Ett händelserikt kvartal med stora satsningar på e-handeln och Bokus

Vi är mitt i en satsning på e-handeln, med fokus på Bokus och våra onlinekanaler. Vår digitala transformation pågår för fullt med utvecklingen av vår tekniska plattform, som kommer att bidra till att våra redan framgångsrika onlinekanaler blir ännu bättre. Under kvartalet rullade vi också ut den stora varumärkessatsningen ”För livets alla bokstunder”, som är en gemensam paketering för Bokus och Bokus Play. I början av kvartalet ingick vi avtal med Almroths, som från juli 2022 tar över vår e-handelslogistik. Det nya samarbetet innebär att vi riggar oss för framtiden – genom att vässa våra e-handelsleveranser ytterligare kan vi möta kundernas nya och ökande förväntningar. Satsningarna görs med flera års starka resultat i ryggen och finansieras av goda kassaflöden. På kort sikt kan satsningarna påverka resultatet och kassaflödet negativt, men på längre sikt kommer det att bygga tillväxt i linje med målsättningarna.

Utsikter framåt

Med vårt starka erbjudande, med böcker i alla format och kanaler och vårt inspirerande sortiment för Skriva Spela Skapa, har vi även detta kvartal lyckats nå kunderna där de vill handla. Vi visar på stabil tillväxt över tid och fortsatt bra resultat, trots att kvartalet uppvisade en minskad omsättning i onlinekanalerna mot motsvarande kvartal föregående år. Jag känner en stark tillförsikt i att alla utvecklingsinitiativ vi arbetar med kommer att skapa ytterligare värde för Bokusgruppen, våra kunder och våra aktieägare. Nu blickar vi framåt mot kommande kvartal utan restriktioner och med återgång till bröllop, studentmottagningar och andra sommarfestligheter där Bokusgruppens sortiment blir uppskattade presenter.

Den 12 maj hålls Bokusgruppens bolagsstämma och vi ser fram emot att då träffa många av våra engagerade aktieägare.

Maria Edsman, VD

Ytterligare information

Bilaga: Bokusgruppen AB (publ) delårsrapport januari-mars 2022

Delårsrapporten finns tillgänglig på https://www.bokusgruppen.com/investerare/rapporter/

Webbsändning:

Delårsrapporten för första kvartalet presenteras av Maria Edsman, VD, och Jane Jangenfeldt, CFO, via en webbsändning.

Tid: 28 april kl. 10:00

För att delta i webbsändningen anslut via: https://tv.streamfabriken.com/bokusgruppen-q1-2022

För mer information vänligen kontakta Maria Edsman, VD Bokusgruppen, 076-888 26 10 eller Alexandra Fröding, Presskontakt, via 070-775 27 83

Denna information är sådan information som Bokusgruppen AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 april 2022 kl. 07:45 CEST.

Bokusgruppen AB (publ)
Organisationsnummer: 559025-8637
Box 2100, 103 13 Stockholm
Lindhagensgatan 74, plan 8, 112 18 Stockholm
Tel: 010-744 10 00
E-post: info@bokusgruppen.com

 

Bokusgruppen är Sveriges marknadsledande bokhandelsaktör som med de starka och kompletterande varumärkena Bokus, Bokus Play och Akademibokhandeln når en mycket stor andel av Sveriges befolkning. Förutom böcker i alla kanaler och format erbjuds ett stort och inspirerande övrigt sortiment. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” ska Bokusgruppen möta kundernas varierande behov och vara förstahandsvalet för så många som möjligt.

Continue Reading

Marknadsnyheter

SensoDetect avger årsredovisning för 2023

Published

on

By

SensoDetect erbjuder idag ett världsunikt test innefattandes tre områden; SensoDetect Medication, SensoDetect Diagnostics och SensoDetect Health, vid samma tillfälle med samma teknik. Testet, som kan utföras på under 15 minuter, har gjort att vi under 2023 haft ett mycket större intresse globalt för våra tjänster. Kombinationen hörseltest (SensoDetect Health) och Autismtest (SensoDetect Diagnostics) öppnade vägen för en bred lansering i Mellanöstern, flexibiliteten inom alla våra områden möjliggjorde två separata diskussioner om joint venture i Kina och vår publicerade studie inom medicinering av ADHD (SensoDetect Medication) har gjort att läkemedelsindustrin har fått upp ögonen för SensoDetects tjänster inom forskning och utveckling. SensoDetect är nu redo att uppfylla sin stora potential. Vi har en solid forskningsbakgrund, en bred, flexibel och expanderbar teknisk plattform och en hög kostnadskontroll. Den kommersiella fasen är i full gång och vi fortsätter att ta positioner i marknaden. Snart är SensoDetect inte bara en naturlig del av den moderna psykiatrin och den starkt växande globala trenden hälsa utan även inom forskning och utveckling av läkemedel.

Kina

I vårt samarbete med vår kinesiska distributör Encheng har vi fortsatt arbetet med att få en godkänd produkt i Kina. En godkänd produkt i Kina är av stor vikt då det innebär att vi erhåller en garanterad månatlig intäkt redan år 1 på minst 400 000 sek. Det skulle överträffa vår nuvarande kostnadsbas och innebära starten av ett 15 års långt kontrakt med ett lägsta värde på 126 miljoner sek. Vårt uppskattade marknadsvärde i Kina på närmare 9 miljarder sek för SensoDetect Diagnostics och en bred och flexibel teknisk plattform med stora möjligheter för nya kundgrupper inom SensoDetect Medication och SensoDetect Health ledde även till 2 separata diskussioner om Joint Venture (JV) i Kina. Samtal som under 2024 kommer att leda till uppbackning av framstående läkare och nya investerare för en riktad marknadsföring av våra tjänster i Kina.

MENA

I MENA-regionen (Mellanöstern och Nordafrika) bar våra fördjupade dialoger med det mest betydelsefulla sjukhuset i Saudi Arabien frukt. Vår studie på Princess Noura University Hospital i Riyadh, Saudiarabien blev godkänd och vi har nu en gemensam plan med vår distributör med målet att etablera ett samarbete som bör leda till upp mot 2 miljoner mätningar per år redan 2025 – 2026 för MENA regionen. För nyckelmarknaden Saudiarabien är de sista pusselbitarna snart är på plats och försäljningen kommer att ta fart under våren med fokus på SensoDetect Health och Diagnostics. Om vi bortser från den enorma potential som kombinationen av hörsel- och autismtest kan ge i regionen och bara ser till SensoDetect Diagnostics, ser vi en marknadspotential på 2,2 miljarder sek.

Övriga marknader

Även om vi under året fokuserat på SensoDetect Diagnostics, SensoDetect Medication, SensoDetect Health i Kina och MENA fortsätter vårt samarbete med våra distributörer i Bolivia. Inom Europa finns ett fortsatt intresse men det är framför allt Nord Amerika som vi kommer att sikta mot under 2025-2026.

PA Hedin

Verkställande direktör,

SensoDetect Aktiebolag (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

PA Hedin, VD Sensodetect AB

+46 (0)73-068 64 20
pa.hedin@sensodetect.com

SensoDetect AB är ett Med Tech AI-företag noterat på Spotlight stock market. Företaget grundades i Lund 2005, baserat på mer än 30 års forskning inom klinisk psyko akustik vid Institutionen för Neurovetenskap vid Lunds universitet. Inledningsvis låg fokus på patienter med schizofreni, då det är en sjukdom där hörselhallucinationer är ett vanligt symtom, men idag erbjuder företaget ett flertal andra tjänster inom produktområdena diagnostik, medicinering och hälsa. Produkterna används inom både privat och offentlig vård som komplement till andra observationer vid ADHD, schizofreni och autismutredningar, vid mätning av läkemedelseffekt samt vid screening av hörsel. SensoDetects unika och globalt patenterade teknik minskar den ekonomiska påverkan på hälso- och sjukvården samt samhället och ger patienter och dess anhöriga ett snabbare och säkrare resultat.

Mer info på https://www.sensodetect.com/

Continue Reading

Marknadsnyheter

SensoDetect avger årsredovisning för 2023

Published

on

By

SensoDetect erbjuder idag ett världsunikt test innefattandes tre områden; SensoDetect Medication, SensoDetect Diagnostics och SensoDetect Health, vid samma tillfälle med samma teknik. Testet, som kan utföras på under 15 minuter, har gjort att vi under 2023 haft ett mycket större intresse globalt för våra tjänster. Kombinationen hörseltest (SensoDetect Health) och Autismtest (SensoDetect Diagnostics) öppnade vägen för en bred lansering i Mellanöstern, flexibiliteten inom alla våra områden möjliggjorde två separata diskussioner om joint venture i Kina och vår publicerade studie inom medicinering av ADHD (SensoDetect Medication) har gjort att läkemedelsindustrin har fått upp ögonen för SensoDetects tjänster inom forskning och utveckling. SensoDetect är nu redo att uppfylla sin stora potential. Vi har en solid forskningsbakgrund, en bred, flexibel och expanderbar teknisk plattform och en hög kostnadskontroll. Den kommersiella fasen är i full gång och vi fortsätter att ta positioner i marknaden. Snart är SensoDetect inte bara en naturlig del av den moderna psykiatrin och den starkt växande globala trenden hälsa utan även inom forskning och utveckling av läkemedel.

Kina

I vårt samarbete med vår kinesiska distributör Encheng har vi fortsatt arbetet med att få en godkänd produkt i Kina. En godkänd produkt i Kina är av stor vikt då det innebär att vi erhåller en garanterad månatlig intäkt redan år 1 på minst 400 000 sek. Det skulle överträffa vår nuvarande kostnadsbas och innebära starten av ett 15 års långt kontrakt med ett lägsta värde på 126 miljoner sek. Vårt uppskattade marknadsvärde i Kina på närmare 9 miljarder sek för SensoDetect Diagnostics och en bred och flexibel teknisk plattform med stora möjligheter för nya kundgrupper inom SensoDetect Medication och SensoDetect Health ledde även till 2 separata diskussioner om Joint Venture (JV) i Kina. Samtal som under 2024 kommer att leda till uppbackning av framstående läkare och nya investerare för en riktad marknadsföring av våra tjänster i Kina.

MENA

I MENA-regionen (Mellanöstern och Nordafrika) bar våra fördjupade dialoger med det mest betydelsefulla sjukhuset i Saudi Arabien frukt. Vår studie på Princess Noura University Hospital i Riyadh, Saudiarabien blev godkänd och vi har nu en gemensam plan med vår distributör med målet att etablera ett samarbete som bör leda till upp mot 2 miljoner mätningar per år redan 2025 – 2026 för MENA regionen. För nyckelmarknaden Saudiarabien är de sista pusselbitarna snart är på plats och försäljningen kommer att ta fart under våren med fokus på SensoDetect Health och Diagnostics. Om vi bortser från den enorma potential som kombinationen av hörsel- och autismtest kan ge i regionen och bara ser till SensoDetect Diagnostics, ser vi en marknadspotential på 2,2 miljarder sek.

Övriga marknader

Även om vi under året fokuserat på SensoDetect Diagnostics, SensoDetect Medication, SensoDetect Health i Kina och MENA fortsätter vårt samarbete med våra distributörer i Bolivia. Inom Europa finns ett fortsatt intresse men det är framför allt Nord Amerika som vi kommer att sikta mot under 2025-2026.

PA Hedin

Verkställande direktör,

SensoDetect Aktiebolag (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

PA Hedin, VD Sensodetect AB

+46 (0)73-068 64 20
pa.hedin@sensodetect.com

SensoDetect AB är ett Med Tech AI-företag noterat på Spotlight stock market. Företaget grundades i Lund 2005, baserat på mer än 30 års forskning inom klinisk psyko akustik vid Institutionen för Neurovetenskap vid Lunds universitet. Inledningsvis låg fokus på patienter med schizofreni, då det är en sjukdom där hörselhallucinationer är ett vanligt symtom, men idag erbjuder företaget ett flertal andra tjänster inom produktområdena diagnostik, medicinering och hälsa. Produkterna används inom både privat och offentlig vård som komplement till andra observationer vid ADHD, schizofreni och autismutredningar, vid mätning av läkemedelseffekt samt vid screening av hörsel. SensoDetects unika och globalt patenterade teknik minskar den ekonomiska påverkan på hälso- och sjukvården samt samhället och ger patienter och dess anhöriga ett snabbare och säkrare resultat.

Mer info på https://www.sensodetect.com/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Tobii Dynavox AB (publ) den 3 maj 2024

Published

on

By

Tobii Dynavox AB (publ) har idag den 3 maj 2024 hållit årsstämma. Årsstämman hölls i Advokatfirman Vinges lokaler i Stockholm med möjlighet för aktieägare att utöva sin rösträtt genom förhandsröstning (poströstning). Årsstämman beslutade i enlighet med samtliga förslag som styrelsen och valberedningen lagt fram.

Fastställande av årsredovisning, resultatdisposition och ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkning och koncernresultat- och koncernbalansräkning för 2023 och beslutade att bolagets resultat balanseras i ny räkning och att någon utdelning således inte lämnas. Årsstämman beslutade även om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören.

Antalet styrelseledamöter och revisorer, val av styrelse och revisorer samt arvode till styrelsen och revisorn

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen ska bestå av sex styrelseledamöter utan suppleanter. I enlighet med valberedningens förslag omvaldes Carl Bandhold, Maarten Barmentlo, Henrik Eskilsson, Charlotta Falvin och Caroline Ingre till styrelseledamöter och Gitte Pugholm Aabo valdes till ny styrelseledamot samt ny styrelseordförande.

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att antalet revisorer ska vara ett registrerat revisionsbolag. Revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB valdes som bolagets revisor och det noterades att Camilla Samuelsson fortsatt kommer att utses till huvudansvarig revisor.

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till styrelsen ska utgå med 950 000 kronor till styrelsens ordförande, med 310 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget, med 125 000 kronor till revisionsutskottets ordförande och 60 000 kronor vardera till övriga ledamöter i revisionsutskottet samt med 40 000 kronor till ersättningsutskottets ordförande och 25 000 kronor vardera till övriga ledamöter i ersättningsutskottet. Årsstämman beslutade även, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till revisorerna ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om principer för utseende av valberedning

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, om principer för utseende av valberedningen.

Godkännande av styrelsens ersättningsrapport

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

Beslut om incitamentsprogrammen Executive LTI 2024 och LTI 2024 samt säkringsarrangemang

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta två långsiktiga incitamentsprogram för anställda inom Tobii Dynavox-koncernen, benämnda Executive LTI 2024 respektive LTI 2024. Årsstämman beslutade även att Tobii Dynavox ska kunna ingå aktieswapavtal med tredje part i syfte att säkerställa leverans av aktier inom ramen för Executive LTI 2024 respektive LTI 2024.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emission av aktier

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om bemyndigande för styrelsen att fram till årsstämman 2025, vid ett eller flera tillfällen, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning eller mot betalning genom kvittning eller med apportegendom eller annars med villkor, besluta om emission av nya aktier, dock att sådana emissioner inte får medföra att bolagets registrerade aktiekapital eller antal aktier i bolaget ökas med mer än totalt 10 procent. Syftet med bemyndigandet är att öka bolagets finansiella flexibilitet och styrelsens handlingsutrymme, att potentiellt utöka bolagets aktieägarkrets samt att genomföra förvärv.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ny bolagsordning, varigenom bolagets företagsnamn ändras till Dynavox Group AB, bolagets säte ändras till Stockholms kommun, bolagsordningsföreskriften om ort för bolagsstämma tas bort och efterföljande bolagsordningsföreskrifter omnumreras till följd av borttagandet.

Kontakt

Linda Tybring, CFO, Tobii Dynavox, tel: 070 68 14 980, e-post: linda.tybring@tobiidynavox.com

Om Tobii Dynavox

Tobii Dynavox är den globala ledaren inom kommunikationshjälpmedel. Våra specialutvecklade lösningar gör det möjligt för människor med funktionsnedsättningar som cerebral pares, ALS, autism och ryggmärgsskada att få en egen röst, lära sig att läsa och leva ett mer självständigt liv. Hundratusentals människor över hela världen har dragit nytta av våra integrerade lösningar med hårdvara, mjukvara, kliniskt utvecklade språksystem, undervisningsverktyg, utbildning och engagerad support. Vi erbjuder ett omfattande stöd kring ersättningssystem för finansiering av våra lösningar för att kunna hjälpa så många som möjligt. Genom AI-baserad röstsyntes erbjuder vi användarna en personligt anpassad röstidentitet på över 30 språk, för både vuxna och barn. Tobii Dynavox har över 700 anställda runtom i världen, med huvudkontor i Sverige, och kontor i USA, Storbritannien, Irland, Norge, Danmark, Belgien, Frankrike och Kina, samt återförsäljande partners i över 60 länder. För mer information, besök vår IR-webbsida: Tobii Dynavox Investerarrelationer

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.