Connect with us

Marknadsnyheter

SHL Medical stödjer ”Water Drop Initiative” som introducerar Spowdi Smart Farming för gräsrotsorganisationen SEWA Sisters

Published

on

”Water Drop Initiative”, introduceras i Indien för att göra det möjligt för kvinnliga företagare och småskaliga jordbrukare att effektivisera sina metoder till regenerativt jordbruk, att minska beroendet av fossila bränslen och minska sina produktionskostnader.

SEWA Sisters at the Train the Trainer Programme in Gujarat India as part of the Water Drop Initiative Småskaliga jordbrukare står för en tredjedel av den globala livsmedelsproduktionen. För att göra matproduktionen mer hållbar måste dessa jordbrukare kunna odla mer mat med mindre vatten och minska användandet av fossila bränslen.

”Water Drop Initiative” initierades för att möjliggöra en övergång till regenerativt jordbruk och närma sig ett mer hållbart livsmedelssystem. Initiativet, som möjliggörs av SHL Medical, började den 1 november 2021 och rullas nu ut i fem delstater i Indien.

Under detta initiativ har Spowdi, i samarbete med SEWA-ägda Grassroot Trading Network for Women, initierat ett ”Train the Trainer Programme”. Programmet syftar till att ge utbildning och praktisk träning för SEWAs gräsrotsmedlemmar och säkerställer att de blir experter på droppbevattning. För att stödja dessa kvinnor ger SHL Medical initialt ett bidrag på 100 000 USD för att köpa bevattningssystem och utbildningsprogram till SEWAs gräsrotsmedlemmar. Målet är att förse dem med verktyg och kunskap inom ”Smart Farming”.

”Vår kärnverksamhets syfte och grundläggande princip är att möjliggöra patienters självständighet. Med detta som utgångspunkt har vi gjort skillnad i livskvalitén för miljoner människor. Vi är glada och stolta över att genom vårt engagemang i Spowdi och The Water Drop Initiative kommer vi nu nå ännu fler människor utanför vår kärnverksamhet, och möjliggöra självständighet och förbättrade livsförhållanden på fler sätt.”, säger SHL Medicals vd Ulrich Faessler.

För närvarande implementeras Water Drop Initiative i Indiens delstater Gujarat, Maharashtra, Uttar Pradesh, Madhya Pradesh och Rajasthan.

Som ett nästa steg syftar initiativet till att ge småskaliga jordbrukare verktyg och kunskap för att producera mer mat på befintlig jordbruksmark. Denna kunskapsdelning kommer att utföras av de utbildade SEWA-gräsrotsmedlemmarna, även kända som SEWA Sisters.

SEWA eller ”Self Employed Women’s Association” främjar ekonomiskt oberoende bland kvinnor från låginkomstgrupper och är den största organisationen av informella arbetstagare i världen, med 1,9 miljoner kvinnor som medlemmar.

”Smart Farming handlar om att odla mer mat med mindre vatten och oberoende av fossila bränslen, som diesel. Vi på Spowdi är både glada och ödmjuka över att få möjligheten att arbeta med SEWA Sisters, som jag har haft möjlighet att interagera med under projektets ”Train the Trainer Programme”. Deras engagemang och entusiasm inför initiativet är lovvärt. Det här samarbetet hjälper oss alla att komma närmare de Globala Målen och specifikt klimatmålen”, säger Henrik Johansson, grundare av Spowdi.

”Water Drop Initiative” syftar även till att möjliggöra finansieringslösningar för småskaliga jordbrukare och småföretagare via olika jordbruksinstitutioner, baserat på principen ”erbjuda jordbrukare en rättvis affär”.

”Sådana här resultatinriktade samarbeten är avgörande för att skapa en positiv klimatpåverkan. SEWA Sisters är optimistiska och tror att detta initiativ kommer driva småskaliga jordbrukare till ett hållbart jordbruk, högre avkastning, klimattålig hållbar försörjning och mer självförtroende”, säger Devesh Shah, VD för Grassroot Trading Network for Women (GTNfW), det SEWA-stödda nätverk som leder initiativet på plats i Indien.

Samarbeten är avgörande för att skapa positiva effekter. Spowdi, SHL Medical och SEWA-GTNfW är optimistiska till att detta initiativ kommer att driva småskaliga jordbrukare till ett fossilfritt jordbruk, högre avkastning, lönsamhet och större självständighet.

Om SHL Medical:

SHL Medical är en världsledande leverantör av lösningar inom design, utveckling och tillverkning av avancerade injektionshjälpmedel såsom autoinjektorer och penninjektorer. Våra erfarna designers och ingenjörer i Schweiz, Taiwan, Sverige och USA arbetar tillsammans med globala pharma- och biotetechföretag för att utveckla dagens och framtidens injektionshjälpmedel. Vi erbjuder slutmontering, etikettering och förpackningslösningar, och tillhandahåller även kontraktstillverkning och ingenjörstjänster för produktion av avancerade medicintekniska produkter.

Om SEWA & GTNfW:

SEWA eller ”Self Employed Women’s Association” främjar ekonomiskt oberoende bland kvinnor från låginkomstgrupper och är den största organisationen av informella arbetstagare i världen, med 1,9 miljoner kvinnor som medlemmar. Grassroot Trading Network for Women (GTNfW), det SEWA-stödda nätverk leder initiativet på plats i Indien.

Vid frågor vänligen kontakta:

Ann-Sofie Bergort
Chief Marketing Officer
ann-sofie.bergort@spowdi.com

Spowdi är ett green-tech företag som verkar för en jordbruks evolution, där småskaliga jordbruk kan producera mer mat, med mindre vatten och solen som enda energikälla. Företaget grundades 2016 och med sitt världspatent kan deras teknologi möjliggöra för småskaliga jordbrukare att driva sitt jordbruk hållbart, effektivt och lönsamt. Att bli oberoende fossila bränslen samt minska vattenbehovet genom att använda droppbevattning och samtidigt producera mer mat.

spowdi.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till press- och analytikerkonferens i Stockholm för presentation av Concentrics första kvartal 2024

Published

on

By

Concentrics delårsrapport för första kvartalet (januari-mars) 2024 kommer att publiceras den 8 maj 2024, klockan 08.00 CET.

Klockan 10.00 CET är media, investerare och analytiker välkomna till Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15 i Stockholm, för en presentation av rapporten.

Det kommer också att vara möjligt att delta via webbsändning/telefonkonferens. VD och koncernchef Martin Kunz och CFO Marcus Whitehouse kommer att hålla presentationen på engelska, och den följs av en frågestund. Vi ser fram emot din medverkan. Mer detaljerad information finns nedan:

Press- och analytikerkonferens kl. 10:00 CET (09:00 BRITTISK TID)

  1. Gå till webbsändningen:

https://edge.media-server.com/mmc/p/bfap7uo9

  • Tryck på knappen Spela upp eller uppdatera sidan i webbläsaren om webbutsändningsvideon inte laddas automatiskt.
  1. Telefonkonferens:
  • Deltagare måste registrera sig i förväg på länken nedan. Efter registrering får varje deltagare ett telefonkonferensnummer och en unik personlig PIN-kod.
  • Med början 10 minuter innan konferenssamtalet inleds måste deltagarna använda den information för att komma åt konferenssamtalet som finns i den e-post som skickas ut vid registrering. Deltagarna kan även använda funktionen för att bli uppringda istället för att ringa närmaste telefonkonferensnummer.
  1. Onlineregistrering för telefonkonferens:

https://register.vevent.com/register/BIf1cbd5c1ef4d434987b02f594574f0c5

För ytterligare information, kontakta Gregory Asante på telefon: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av entreprenadmaskiner, lastbilar, lantbruksmaskiner och industriprodukter. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i USA, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknik genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, och hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat. Concentric erbjuder även flertalet produkter som utvecklats för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon, däribland elektriska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, temperaturregleringssystem och elektrohydraulisk styrning. 2023 hade koncernen en omsättning om 4 205 MSEK och 1 282 anställda.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.