Connect with us

Marknadsnyheter

Q1 2022 – Fokusering mot kasinotjänster, anpassning av erbjudande och effektivisering

Published

on

Första kvartalet uppvisade lägre omsättning till följd regelverksanpassningar av varumärkesportföljen och ett skifte från direkt onlinekasino till partnertjänster inom Rhino Gaming, där Spiffbet erhåller en andel av intäkterna. Såväl anpassningen av varumärkesportföljen som skiftet mot företagstjänster är föregripande åtgärder mot ökat regleringstryck på de marknader Spiffbet genom dotterbolag är aktivt. Till följd av dessa förändringar har organisationen under kvartalet reducerats med påtagliga effekter på kostnaderna mot slutet av perioden. Vidare har fokus på marknadsföringseffektivitet givit resultat genom att en bättre balans mellan marknadsföringskostnader och intäkter har uppnåtts jämfört med tidigare kvartal. Resultatet har påverkats negativt av lägre omsättning och positivt av lägre kostnader för drift och marknadsföring.

Under kvartalet har de fasta kostnaderna för personal och inhyrda konsulter åtgärdats med gott resultat. I slutet av kvartalet befann sig dessa kostnader mer eller mindre i nivå med det mål som sattes upp vid den förändring av organisationen som utannonserades i januari. På samma sätt har marknadsföringens avkastning förbättrats genom åtgärder som initierades under fjärde kvartalet 2021. Månaderna i kvartalet uppvisar en god förbättringstrend till följd av genomförda aktiviteter. Det som kvarstår att arbeta med är plattformskostnader där vi för en dialog med nuvarande leverantörer och även påbörjar ett skifte mot att arbeta utan en så kallad whitelabel-lösning. Det senare har stor potential genom ökad marginal och ett oberoende från whitelabel-leverantörens preferenser för marknader och underleverantörer.

Inom Rhino Gaming har en ny partnerlansering skett i februari där god respons erhölls från såväl affiliates som spelare, vilket syns i tillväxten för segmentet Spelutveckling & kasinotjänster. Under kvartal 2 planeras ytterligare en partnerlansering genomföras, den första utan whitelabel-lösning, vilket är ett spännande nytt steg som har potential att ge ett högre förädlingsvärde. Inom Spiffbet pågår också arbete med att lansera Metal Casino i Latinamerika och att utveckla marknadsaktiviteterna på den spanska marknaden.

Väsentliga händelser under första kvartalet

  • Nettoomsättningen för årets första kvartal minskade med 39 procent jämfört med samma period föregående år till 14 797 TSEK (24 331 TSEK).
  • Första kvartalets nettoresultat uppgick till -10 181 TSEK (-4 514 TSEK).
  • Under det första kvartalet uppgick kassaflödet till 914 TSEK (15 485 TSEK). Rörelsens kassaflöde från löpande verksamhet för perioden har ökat och uppgick till -2 252 TSEK (-4 314 TSEK).
  • Eget kapital vid periodens slut uppgick till 39 001 TSEK (65 406 TSEK).
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 2 451 TSEK (18 380 TSEK).
  • Spiffbets CFO lämnar bolaget för ny tjänst.
  • Spiffbet anpassar verksamheten för att hantera förändringar i regelverk som rör europeiska marknader samt genomför en översyn av varumärkesportföljen. Större fokus kommer att läggas på B2B-tjänster inom ramen för Rhino Gaming.
  • Spiffbet utser Cecilia Skarin som tf CFO att efterträda Jens Bruno.

VD HENRIK SVENSSON KOMMENTERAR Första KVARTALET

Hur skulle du sammanfatta det första kvartalet?

Första kvartalet har över lag varit positivt. De sammantagna intäkterna i kasinoverksamheten och underliggande intäkter hos partners sjönk under januari och februari för att sedan återhämta sig. Under hela kvartalet sjönk Spiffbets intäkter med 39 procent jämfört med samma period föregående år. Redan vid ingången av kvartalet förväntade vi oss lägre intäkter till följd av regleringar och anpassning av produktportfölj samt omfokusering mot Rhino Gaming. Under februari lanserades ett nytt varumärke inom partnerverksamheten i Rhino Gaming som togs emot väl av affiliates och kunder. Vi har också attraherat bra kunder och haft en lägre vinstutbetalningsandel till spelare. Vidare har våra åtgärder att se över kostnader och effektivisera marknadsföringen varit framgångsrika. Rörelsekostnader var vid utgången av kvartalet i nivå med målet och marknadsföringskostnadernas andel av intäkterna har förbättrats jämfört med fjärde kvartalet 2021. Sammantaget har detta tagit oss närmare break-even.

Intäkterna sjunker förhållandevis mycket. Har detta att göra med de anpassningar av erbjudandet du nämner?

Helt korrekt. Vi har haft lägre omsättning under kvartalet jämfört med tidigare kvartal, även om vi räknar in partners spelöverskott. Det beror delvis på att vi löpande prioriterar varumärken med högst bruttomarginal. Detta sänker intäkterna totalt men förbättrar marginalen. Därtill har vi flyttat fokus mot att arbeta genom Rhino Gaming tillsammans med partners. Våra intäkter från partners är å ena sidan en andel av den underliggande omsättningen men å andra sidan har vi också lägre direkta kostnader för denna omsättning. Nettot jämfört med våra egna varumärken är samma eller bättre.

Varför ökar ni fokus inom tjänsteverksamheten i Rhino Gaming?

Våra egna kasinon är idag på marknader med hårt konkurrens- och regleringstryck. Genom att arbeta via partners på nya marknader får vi en exponering mot tillväxtmarknader där vi ser ett lägre konkurrenstryck.

Vad återstår i arbetet med att förbättra marginalerna?

Som en konsekvens av att vi ökar fokus på tjänsteverksamheten kommer vi också ta ner antalet varumärken successivt för att öka vår bruttomarginal. Att ha flera varumärken tar resurser. Vi för en dialog med vår plattformsleverantör om att renodla vår varumärkesportfölj. Detta är en viktig återstående del av den omstöpning av verksamheten som vi berättade om i januari.

Du nämner break-even. Definiera vad du menar med detta.

Målet är satt på lönsamhetsnivån före avskrivningar, räntekostnader och skatter – EBITDA. Vi har som mål att någon gång under 2022 nå ett positivt EBITDA-resultat.

Tidigare var det mycket aktivitet i form av förvärv och nya lanseringar. Under första kvartalet har det varit färre pressreleaser. Vad händer här?

Vårt fokus är först och främst att förbättra befintlig verksamhet genom att effektivisera och växa organiskt. Vi för fortsättningsvis diskussioner om förvärv även om vi är mer avvaktande idag jämfört med tidigare. För att göra förvärv vill vi att det tillför en tydlig synergi till vår befintliga affär. Vi uppnådde kritisk massa genom förvärven under 2020 och 2021. Tillväxtdrivna förvärv har idag följaktligen lägre prioritet. När det gäller lanseringar på nya marknader arbetar vi med att utöka vår marknadsnärvaro för egna kasinon och vi hjälper våra partners att hitta nya marknader.

Spännande med nya marknadslanseringar. Ni har tidigare nämnt att Latinamerika är intressant. Vilka planer har ni för nya lanseringar?

Vi lanserade Turbo Vegas i Peru under första kvartalet som en testlansering. Metal Casino lanserades i Spanien under hösten 2021 och där ser vi en potential att öka vår kundanskaffning utifrån de spelarvärden vi har haft sedan lansering. Vidare har vi avsikten att inom den närmaste tiden lansera Metal Casino i Latinamerika. Här är vi i slutfasen på att anpassa sajten utifrån lokala krav och behov. Efter lansering kommer vi att göra som i Spanien. Utvärdera initialt hur sajten fungerar, vilka spelarvärden vi ser och vilka marknadskanaler som är mest effektiva innan vi ökar investeringar i tillväxt.

Ni har nu en ny CFO i verksamheten sedan Cecilia Skarin tagit över efter Jens Bruno. Berätta mera!

Cecilia har varit anställd som ekonomiansvarig sedan januari 2020 och har arbetat nära Jens. Det har fungerat mycket bra. Och det känns bra att kunna tillsätta en vakans med en person från den egna organisationen.

Ni har ett lån till A Veces AB. Hur är planen för att återbetala detta lån?

Lånen var en nödvändighet för att hantera underskotten under andra halvåret 2021 och under första kvartalet 2022. Lånen har tillhandahållits av A Veces AB inom en låneram som sträcker sig över räkenskapsåret. Målet är att gå break-even och inte behöva utöka lånet under andra kvartalet. I styrelsen diskuterar vi också olika lösningar för att hantera återbetalning av lånet utifrån olika scenarier. Här finns ännu inget bestämt.

Spiffbet har tidigare låtit Aktiespararna göra en analys av bolaget kvartalsvis. Den har inte kommit ut ännu under 2022. Vad anledningen till detta?

Vi har helt enkelt bestämt oss för att fokusera på vår verksamhet och spara både på tid och kostnader som inte direkt syftar till att öka lönsamheten. Dessutom förändras Spiffbet snabbt för närvarande med ett skifte mot verksamheten inom Rhino Gaming, vilket innebär att en extern analys hela tiden kommer släpa efter mot var vi befinner oss. Vi har därför valt att ta ett steg tillbaka och vänta med att låta göra analysrapporter tills dammet har lagt sig.

Vad kan vi vänta oss av Spiffbet under resten av 2022?

Förhoppningen är att vi fortsätter utvecklingen som har inletts under första kvartalet med successiva förbättringar av lönsamheten och att vi kommer kunna nå break-even på EBITDA-nivå under året. Här tycker jag vi så här långt ligger i fas med den plan vi gjorde inför året. Även om jag inte utesluter förvärv står det inte överst på vår prioritetslista. Lönsamhet i befintlig verksamhet har högsta prioritet.

Läs rapporten i sin helhet på bolagets hemsida: https://www.spiffbet.se/delarsrapporter/

För ytterligare information:

Henrik Svensson, VD. Tel: 08-15 08 58, info@spiffbet.com

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Spiffbet är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 maj 07:00 CET

Om Spiffbet AB

Spiffbet driver onlinekasino samt spelproduktion och företagstjänster. Spiffbets onlinekasino har som affärsidé att erbjuda underhållning och en förstklassig spelupplevelse i en ansvarsfull miljö. Spiffbets spelproduktion är fokuserad på att erbjuda ett brett sortiment av olika typer av spel som passar olika kunder och marknader globalt. Spiffbets ambition är att fortsätta förvärva nya verksamheter inom onlinespel.

Spiffbet AB är marknadsnoterat på Nasdaq First North Growth Market med tickern SPIFF och G&W Fondkommission som certified advisor, e-post: ca@gwkapital.se, telefon 08 503 000 50.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Justering av lämnad uppgift: Kommuniké från årsstämman den 8 maj 2024

Published

on

By

(An English version of the press release can be found below)

Vid publiceringen av kommunikén av årsstämman den 8 maj kl. 20:00 CET, angavs felaktiga uppgifter.  Vid stämman angavs 81,67% av aktierna vara närvarande motsvarande 63,80% av rösterna.
Justering av lämnad uppgift: Vid stämman var 63,80% av aktierna närvarande motsvarande 81,67% av rösterna.

Det stod även att styrelsen beslutade att ordförande i revisionsutskottet erhåller 80 000 SEK och övriga ledamöter 40 000 SEK.
Justering av lämnad uppgift: Stämman beslutade att ordförande i revisionsutskottet erhåller 80 000 SEK och övriga ledamöter 40 000 SEK.

För mer information kontakta:
Fredrik Berghel, verkställande direktör Inission AB
fredrik.berghel@inission.com
+46 732 02 22 10

Om Inission
Inission är en totalleverantör av skräddarsydda tillverkningstjänster och produkter inom avancerad industriell elektronik och mekanik. Våra tjänster täcker hela produktens livscykel, från utveckling och design till industrialisering, volymproduktion och eftermarknadstjänster. Inission har verksamheter i Sverige, Norge, Finland, Estland, Italien, USA och Tunisien. Inission har en stark värdedriven företagskultur av entreprenörskap och passion vilket 2023 har resulterat i en omsättning på cirka 2,2 miljarder kronor med i snitt 1 100 anställda. Inission är noterat på Nasdaq First North Growth Market med Nordic Certified Adviser AB som certifierad rådgivare. Inissions erbjudande är uppdelat i två affärsområden; Kontraktstillverkning av elektroniska och mekaniska produkter under varumärket Inission och Kraftelektronik och system under varumärket Enedo. Rapporter arkiveras på https://www.inission.com/investor/.

Inission AB, Lantvärnsgatan 4, 652 21 Karlstad
Org.nr. 556747–1890

Informationen lämnades för offentliggörande den 8 maj 2024 kl. 22:50 CET.

—————————————————————————-
English version of the press release:

Adjustment of submitted information: Communiqué from the annual general meeting on 8 May 2024

At the publication of the communique of the annual general meeting on May 8 at 20:00 CET, incorrect information was provided. At the meeting, 81.67% of the shares were stated to be present, corresponding to 63.80% of the votes.
Adjustment of submitted information: At the meeting, 63.80% of the shares were present, corresponding to 81.67% of the votes.

It also stated that the board decided that the chairman of the audit committee receives SEK 80,000 and other members SEK 40,000.
Adjustment of submitted information: The meeting decided that the chairman of the audit committee receives SEK 80,000 and other members SEK 40,000.

For more information:
Fredrik Berghel, CEO Inission AB
fredrik.berghel@inission.com
+46 732 02 22 10

About Inission
Inission is a total supplier of customized manufacturing services and products in advanced industrial electronics and mechanics. Our services cover the entire product life cycle, from development and design to industrialization, volume production and aftermarket services. Inission has operations in Sweden, Norway, Finland, Estonia, Italy, the USA, and Tunisia. Inission has a strong value-driven corporate culture of entrepreneurship and passion, which has 2023 resulted in a turnover of approx. SEK 2,2 billion with approx. 1 100 employees. Inission is listed on Nasdaq First North Growth Market. Inission’s offer is divided into two business areas; Contract manufacturing of electronic and mechanical products under the brand Inission and Power electronics and systems under the brand Enedo. Reports are archived at www.inission.com/en.

Inission AB, Lantvärnsgatan 4, 652 21 Karlstad
company registration number 556747–1890

The information was submitted for publication on May 8, 2024 at 22:50 CET.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

First Camp lanserar två nya undervarumärken

Published

on

By

Inför den kommande sommarsäsongen lanserar First Camp två nya undervarumärken, First Camp Easy och First Camp Resort. Detta är ett viktigt steg för att uppnå målet att göra det enklare för gästen att hitta sin favoritcampingplats.

Med nära 70 destinationer runt om i Sverige, Danmark och Norge är det viktigt för Skandinaviens största campingkedja First Camp att på bästa sätt presentera bredden av de många destinationerna och göra det enklare för gästerna att hitta och boka den perfekta destinationen för dem. Efter ett omfattande varumärkesförnyelseprojekt lanserar First Camp därför två nya undervarumärken, First Camp Easy och First Camp Resort.

Ingela Lundkvist, kommersiell chef på First Camp, delar sin entusiasm för de nya undervarumärkena: ”Med First Camp Easy och First Camp Resort kan vi bättre möta gästernas förväntningar och göra deras upplevelse hos oss ännu mer minnesvärd. Vi är glada över att kunna göra det ännu enklare för våra nya och befintliga gäster när de planerar sin semester och hittar den helt rätta campingupplevelsen.”

De flesta destinationerna förblir vanliga First Camp-destinationer. Sex utvalda destinationer kommer dock att ingå i nya ”First Camp Resort”. Dessa destinationer erbjuder en campingupplevelse med mer aktiviteter under sommaren; strandnära lägen och faciliteter som pooler, restauranger, butiker och aktivitetsprogram för hela familjen – för att nämna några. First Camps populära aktivitetsproram med bland annat Yessi-barnklubben ingår i priset för gästerna.

För gäster som söker en enklare och mer avslappnad campingupplevelse kommer elva destinationer att ingå i nya ”First Camp Easy”. Dessa destinationer lovar enkelhet och avkoppling med enklare standarder och färre faciliteter – utan att kompromissa med läget eller de praktiska behoven som campinggästen har, såsom tillgång till ett servicehus och möjlighet att tömma och fylla tanken.

Johan Söör, VD på First Camp, betonar vikten av att förstå och uppfylla gästernas behov allteftersom kedjan växer: ”I takt med att vårt utbud av destinationer fortsätter att växa är det avgörande för oss att förbli fokuserade på att göra det enkelt för våra gäster att hitta den perfekta campingupplevelsen. Med Easy och Resort gör vi det tydligare vilka typer av destinationer vi erbjuder. Som vanligt kan allt bokas på First Camps hemsida är Skandinaviens största bokningskanal för camping och stugboende .

För mer information om vilka destinationer som ingår samt vad du som gäst kan förvänta dig, besök First Camps hemsida på www.firstcamp.se

För mer information vänligen kontakta:

Ingela Lundkvist
Kommersiell Chef, First Camp
+46 722 42 40 37
ingela.lundkvist@firstcamp.se

Om First Camp  

First Camp är Skandinaviens ledande campingkedja för att våra gäster har valt att spendera sin värdefulla tid hos oss. Som Skandinaviens största campingkedja har vi både kunskap och finansiella resurser att utveckla och underhålla de finaste destinationerna på de vackraste platserna. Bland våra destinationer finns både större och mindre pärlor för stora och små, familjer, kompisgänget eller dig som bara vill njuta av det bästa campinglivet.

Idag finns First Camp på över 70 destinationer i Sverige, Norge och Danmark. Vi erbjuder tusentals campingtomter, stugor och massor av glädje. Vårt hjärta klappar för dig som älskar att bo i stuga, husvagn, husbil eller tält. Vi delar din kärlek till vår underbara natur och uppskattar den gemenskap som finns mellan oss som campar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Simon Blomqvist föreslås som ny styrelseledamot i Fantasma Games AB (publ)

Published

on

By

Aktieägare i Fantasma Games AB (publ), org.nr 559074-0881 (”Bolaget”), föreslår inför årsstämman den 22 maj 2024 att Simon Blomqvist väljs in som ny ledamot i styrelsen. Därtill föreslås omval av styrelseledamöterna Eric Holmberg, Martin Fagerlund, Antonia Svensson, Johan Styren och Johan Königslehner samt att Eric Holmberg omväljs till styrelsens ordförande.

Om Simon Blomqvist, född 1990

Simon har en M.Sc. inom finans från Handelshögskolan i Göteborg och har flera års erfarenhet inom finansiell analys, investeringar och bolagsfinansiering. Simon arbetar idag som investeringsanalytiker på Knutsson Holdings Family Office och har tidigare arbetat som finansiell analytiker på Volvo Treasury AB.

Simon äger 5 500 aktier i Bolaget och är oberoende i förhållande till Bolaget och bolagsledningen samt Bolagets större aktieägare.

Närmare detaljer beträffande övriga förslag till årsstämman framgår av kallelsen till årsstämman och de fullständiga förslagen till beslut som har publicerats på Bolagets webbplats: www.fantasmagames.com.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Johansson, VD, Fantasma Games AB (publ)

E-mail: fredrik@fantasmagames.com

Tel: +46 (0)73 023 23 29

Om Fantasma Games AB (publ)

Fantasma Games, listat på Nasdaq First North, är en spelstudio baserad i Stockholm som grundades 2016. Företaget har som mål att utveckla högkvalitativa spel och bär en vision om att skapa ”slots beyond gambling”. Den kontinuerligt växande spelportfölj inkluderar bland annat spel som Promethues: Titan of Fire, Fortune Llama, Heroes Hunt Megaways™, Hades: River of Souls och Medallion, vilka alla har blivit mycket uppskattade av spelare världen över. Idag är våra spel tillgängliga via över 250 operatörer, inklusive välkända namn som BetMGM, DraftKings, LeoVegas, Paddy Power och Betsson.

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.