Connect with us

Marknadsnyheter

Knowit förvärvar mjukvaruteknikbolaget Swedspot

Published

on

Knowit AB förvärvar Swedspot, ett bolag med starkt fokus på programvaruutveckling för bilindustrin. Bolaget har cirka 40 anställda och är baserat i Göteborg samt Trollhättan. Swedspot blir ett viktigt tillskott till Knowits affärsområde Connectivity, och kompletterar befintliga erbjudanden inom embedded systems med såväl bred kompetens inom programvaruutveckling som en unik plattform med smarta tjänster för uppkopplade fordon.

Efterfrågan på modern uppkopplad teknik inom industribolag generellt, och bilindustrin specifikt är stark och växer i takt med en högre grad av digitalisering och en ökad innovationstakt. Knowit Connectivity är ett affärsområde inom Knowit med ett starkt erbjudande inom högteknologisk mjukvaruutveckling, inbäddade system och molnapplikationer. Knowit Connectivity har idag cirka 700 medarbetare som stöttar kunder i industriföretag inom telekom, fordon och tillverkning med expertis och utveckling för en uppkopplad värld. Verksamheten är etablerad i Norden och Polen samt en mindre enhet i Tyskland.

– Vi är glada över att få hälsa nya kollegor från Swedspot välkomna till oss på Knowit Connectivity. Vi ser fram emot att tillsammans bli en ännu viktigare partner till både befintliga och nya kunder. Genom att kombinera Swedspots seniora kompetens och starka marknadsposition med Knowits befintliga erbjudande inom smarta fordon och inbäddade system blir vårt kunderbjudande ännu mer relevant, från rådgivning, utveckling och implementering, säger Annika Nordlander, affärsområdeschef Knowit Connectivity.

Swedspot är ett mjukvaruteknikföretag som skapar lösningar för smart mobilitet. Bolaget designar, utvecklar, och underhåller komplexa lösningar för en mängd olika industriområden som fordon, transport och energi. Swedspot har flera attraktiva lösningar med Googles Android teknik som bas, vilket är en växande marknad där flera större aktörer idag går mot denna teknik för sina infotainmentsystem.

Nuvarande vd för Swedspot, Niclas Lindmark, kommer även fortsatt att leda verksamheten samt ansvara för den succesiva integrationen och utvecklingen tillsammans med Knowit Connectivity. Niclas kommer i den nya rollen att ingå i ledningsgruppen för affärsområde Knowit Connectivity.

– Swedspot har genom åren byggt en unik position med specifik kompetens inom mjukvaruutveckling för industrin och arbetar nära våra kunder i agila, snabba projekt. Vi är nu mogna att ta nästa steg och ser en stor potential att både bygga vidare på vårt erbjudande och nå en större marknad tillsammans med Knowit. I vår dialog med Knowit har vi också tydligt sett att våra företagskulturer stämmer väl överens. Vi delar tanken om en decentraliserad företagskultur och vision att skapa långsiktigt värde för både kunder, medarbetare och samhälle. Vi ser fram emot att bli en del av Knowit som har ett starkt varumärke och är på en spännande tillväxtresa, säger Niclas Lindmark, VD Swedspot.

Förvärvet är beräknat att slutföras i månadsskiftet maj/juni och verksamheten inom Swedspot kommer successivt bli en verksamhet under varumärket Knowit.

För mer information, kontakta:

Annika Nordlander, Affärsområdeschef Knowit Connectivity, 073-343 47 46 eller annika.nordlander@knowit.se
Marie Björklund, CFO Knowit, 070-144 98 02 eller marie.bjorklund@knowit.se
Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, 070-542 1734 eller christina.johansson@knowit.se
Niclas Lindmark, CEO Swedspot, 072- 199 40 80 eller niclas.lindmark@swedspot.com

Om Knowit

Vi är digitaliseringskonsulter och ett nordiskt powerhouse för framtidens digitala affärsmodeller. Vår vision är att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har cirka 3 800 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Om Swedspot

Swedspot är ett mjukvaruteknikföretag som skapar lösningar för smart mobilitet. Vi designar, utvecklar, driver och underhåller komplexa lösningar för en mängd olika industriområden som fordon, transport, automation och energi.

Med vår starka bakgrund inom fordonsindustrin vet vi hur man bygger högkvalitativ och robust mjukvara i stor skala. Vi levererar lösningar som sträcker sig från den inbäddade programvaran i dina enheter upp till slutanvändarens webbläsare eller smartphone-upplevelse. Detta inkluderar hantering av molninfrastruktur, bygga backend-tjänster och hosting. Swedspot grundades 2012 och har idag cirka 40 anställda i Göteborg och Trollhättan. Läsmer på swedspot.com/. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.