Connect with us

Marknadsnyheter

Så kan 4 volatila tillgångar gå, under 2022

Published

on

Det har varit en svår vår för investerare under 2022 och många sektorer har varit mer volatila än vanligt. Sammantaget så finns det fortfarande stor osäkerhet på de finansiella marknaderna, men vissa ljusglimtar kan skymtas. Pensionsspecialisten Johan Berntorp på Valutahandel.se diskuterar vad som kan hända med räntor, aktier, valutor, fastigheter och råvaror.

Idag så tar Valutahandel.se upp ett antal viktiga tillgångar som diskuterats fltigt på slutet.

Räntorna
Räntorna kan enligt Berntorp på Valutahandel.se anses vara boven som skapat volatilitet på aktie- och valutamarknaden. Ifall inflationen stiger eller ligger på samma nivå, så kommer troligen räntor stiga mot eller hålla sig uppe. Medan räntorna i västvärlden kan gå upp väsentligt på relativt kort tid, så finns det också möjlighet att de sjunker efter några höjningar, förutsatt att inflationen minskar. 

Valutorna
Dollarn (USD) har varit väldigt stark det senaste halvåret. Den amerikanska valutan är ofta en tillflyktsort under politiska och ekonomiska orosmoln. Svenska kronan har studsat vid 10.16 SEK för en dollar så sent som i maj månad och ligger i en uppåtgående trendkanal, med 9.60 som stödnivå. Flera analytiker som Valutahandel.se talat med tror att kurvan för USD/SEK håller på att plana ut och att svenska kronan sakta men säkert kan leta sig mot 9.50 nivån i slutet av 2022 eller början av 2023. 

När det kommer till Sverige, så förväntar sig Susanna Spector på Nordea en 50 punkters höjning den 29 juni, 2022. Ifall detta slår in, så kan den svenska kronan stärkas ytterligare mot några viktiga handelspartners. Den norska kronan blev väldigt stark i början av året, då det talades om upp till åtta räntehöjningar. Även om Norges bank förväntar sig 2.5% ränta i Norge under slutet av 2023, så har valutamarknaden minskat intresset för norska kronan den sista månaden. NOK/SEK börjar dessutom närma sig paritet igen. Efter att ha krävt 1.11 sek för 1 nok så sent som i mars, 2022, så handlas valutaparet nu för 1.03. 

Aktierna
Stockholmsbörsen är ner drygt 19% i år, medan S&P 500 tappar runt 17% och Nasdaq Composite är ner nästan 28% i år. Ifall aktiemarknaden fortsätter ner så är det inte osannolikt att bottennivåerna från Covid-kraschen nås igen, menar Johan Berntorp, pensionsspecialist på Optimal Advice.  

Fastigheter
Med högre räntor så bör det blir en avkylning med något sjunkande priser på den privata fastighetsmarknaden det kommande året. Statistik från Valueguard i Sverige visar en nedgång på 0.9% i Stockholm den senaste månaden, medan Malmö fortfarande haft stigande priset på över 1% den sista månaden.

Läs mer om problem, möjligheter och oljan i artikeln på Valutahandel.se om utsikterna 2022.

Markus Jalmerot
Editor-in-Chief & co-founder
+351911065323
mj@valutahandel.se

Techbull Media SL driver webbplatser på svenska och engelska om de finansiella marknaderna och har som mål att bli störst i världen på detta område.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ymer SC AC AB Offentliggör årsredovisning för perioden 2023-01-01 till 2023-12-31

Published

on

By

Ymer SC AC AB offentliggör årsredovisning för perioden 2023-01-01 till 2023-12-31. Årsredovisningen finns bifogad i detta pressmeddelande.

Informationen är sådan som YMER SC AC är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-30 10:40 CET.

Stefan Engstrand, VD Ymer SC AC AB. Tel: 073 – 358 28 99, stefan.engstrand@ymersc.com

www.ymersc.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kappahl fortsätter samarbetet med Majblomman – nu säljs majblommor i butik för tredje året i rad

Published

on

By

Förra året hjälpte Kappahls butiker till att samla in 480 000 kronor för att bekämpa barnfattigdomen i Sverige. I år hoppas man kunna slå detta, när det för tredje året i rad säljs majblommor i Kappahls samtliga butiker i Sverige. När barnens försäljningsperiod är över säljer Kappahl majblommor i butik med start den 1 maj.

Barnrättsorganisationen Majblomman har sedan 1907 arbetat för att minska barnfattigdomen i Sverige. Genom försäljning av majblommor samlas stöd in för barn i familjer som inte har råd med det allra nödvändigaste. Förra året slogs ett historiskt försäljningsrekord när barn runt om i landet sålde majblommor för 76 miljoner kronor, men utöver barnens insats behövs näringslivets stöd. Därför är Kappahl stolt partner till Majblomman sedan flera år och förutom stöd genom rabatterade presentkort säljs också majblommor i alla Kappahl-butiker i Sverige, något man gjort sedan 2022.

– Vi vet att ett av tio barn lever i barnfattigdom. Det visar både statistiken och det ser Majblommans volontärer i vardagen. Faktum är att förra årets rekordstora insamling inte räcker till. Barnens behov har blivit mer basala och nya grupper söker sig till oss. Samarbeten med företag som Kappahl är jätteviktiga för Majblomman för att vi ska kunna hjälpa fler barn. Civilsamhället kan inte ta hela ansvaret själva. Alla måste hjälpas åt för att samhället ska fungera, berättar Majblommans generalsekreterare Åse Henell.

Kappahls högre syfte är att skapa en ansvarsfull modevärld, och socialt engagemang är en viktig del i detta. En stor del av Kappahls sociala engagemang utgår från barnperspektivet och att barn ska få vara barn, vilket kopplar till Majblommans arbete om barns rätt till en barndom fri från fattigdom.

– Vi är mycket stolta och glada att kunna bidra till Majblommans arbete med att minska barnfattigdomen i Sverige genom att erbjuda våra kunder att köpa sina majblommor i våra butiker, och vi satsar självklart på att slå förra årets försäljning i butik! säger Åsa Witkarsson, Commercial & Marketing på Kappahl och den som samordnar försäljningen i butikerna.

Om Majblomman
Majblommans riksförbund är en ideell barnrättsorganisation som arbetat för att minska barnfattigdom sedan 1907. Arbetet sker genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning och sprida kunskap om och öka engagemanget kring barnfattigdom. Man samlar in pengar genom att barn, volontärer och företagspartners i hela Sverige deltar i försäljningen av majblommor varje år. Barn som lever i familjer där pengarna inte räcker till kan ansöka om ekonomiskt stöd till och med det år då barnet fyller 18 år. Det kan gälla ett par fotbollsskor, ett barnkalas, avgiften till fritidsaktivitet eller en jacka.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kappahl fortsätter samarbetet med Majblomman – nu säljs majblommor i butik för tredje året i rad

Published

on

By

Förra året hjälpte Kappahls butiker till att samla in 480 000 kronor för att bekämpa barnfattigdomen i Sverige. I år hoppas man kunna slå detta, när det för tredje året i rad säljs majblommor i Kappahls samtliga butiker i Sverige. När barnens försäljningsperiod är över säljer Kappahl majblommor i butik med start den 1 maj.

Barnrättsorganisationen Majblomman har sedan 1907 arbetat för att minska barnfattigdomen i Sverige. Genom försäljning av majblommor samlas stöd in för barn i familjer som inte har råd med det allra nödvändigaste. Förra året slogs ett historiskt försäljningsrekord när barn runt om i landet sålde majblommor för 76 miljoner kronor, men utöver barnens insats behövs näringslivets stöd. Därför är Kappahl stolt partner till Majblomman sedan flera år och förutom stöd genom rabatterade presentkort säljs också majblommor i alla Kappahl-butiker i Sverige, något man gjort sedan 2022.

– Vi vet att ett av tio barn lever i barnfattigdom. Det visar både statistiken och det ser Majblommans volontärer i vardagen. Faktum är att förra årets rekordstora insamling inte räcker till. Barnens behov har blivit mer basala och nya grupper söker sig till oss. Samarbeten med företag som Kappahl är jätteviktiga för Majblomman för att vi ska kunna hjälpa fler barn. Civilsamhället kan inte ta hela ansvaret själva. Alla måste hjälpas åt för att samhället ska fungera, berättar Majblommans generalsekreterare Åse Henell.

Kappahls högre syfte är att skapa en ansvarsfull modevärld, och socialt engagemang är en viktig del i detta. En stor del av Kappahls sociala engagemang utgår från barnperspektivet och att barn ska få vara barn, vilket kopplar till Majblommans arbete om barns rätt till en barndom fri från fattigdom.

– Vi är mycket stolta och glada att kunna bidra till Majblommans arbete med att minska barnfattigdomen i Sverige genom att erbjuda våra kunder att köpa sina majblommor i våra butiker, och vi satsar självklart på att slå förra årets försäljning i butik! säger Åsa Witkarsson, Commercial & Marketing på Kappahl och den som samordnar försäljningen i butikerna.

Om Majblomman
Majblommans riksförbund är en ideell barnrättsorganisation som arbetat för att minska barnfattigdom sedan 1907. Arbetet sker genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning och sprida kunskap om och öka engagemanget kring barnfattigdom. Man samlar in pengar genom att barn, volontärer och företagspartners i hela Sverige deltar i försäljningen av majblommor varje år. Barn som lever i familjer där pengarna inte räcker till kan ansöka om ekonomiskt stöd till och med det år då barnet fyller 18 år. Det kan gälla ett par fotbollsskor, ett barnkalas, avgiften till fritidsaktivitet eller en jacka.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.