Connect with us

Marknadsnyheter

Cerveras IT-chef Rasmus Andersson: Touchtech är en “no-brainer”

Published

on

Cervera skalar upp samarbetet med leverantören Touchtech och implementerar plattformen i nya butiker som ett led i att bli ledande inom digital transformation i handeln. Cervera vill erbjuda kunden den bästa kundupplevelsen oavsett kanal genom att visuellt och enkelt visa kunden hela sitt breda onlinesortiment även i fysisk butik, vilket förstärker helhetsupplevelsen för kunden.

Inom Cervera är det IT-chef Rasmus Andersson och hans team som leder den digitala transformationen. Teamet har tidigare tagit fram egenutvecklade IT-lösningar med stort fokus på e-handel. Nu vänder man blicken mot den fysiska butiksmiljön och dess digitalisering.

  • För att ta ett konkret exempel, tidigare när vi inte har haft en vara i butiken har kunden ibland behövt kliva in bakom kassan och stå och titta på våra små skärmar. Det har varken känts professionellt eller särskilt kundvänligt. Här ser vi att Touchtech, som vi har arbetat med i drygt fem år, kompletterar med en kostnadseffektiv och integrerad butikslösning, säger Rasmus Andersson.

På de interaktiva skärmarna presenteras hela sortimentet och kunder kan på egen hand och med hjälp av butikssäljare hitta information, inspireras till köp och lägga beställningar.

  • Med hjälp av skärmarna blir resultatet att kunden har större sannolikhet att hitta, och kunna köpa, sina produkter, säljaren får mer tid att ägna sig åt service och Cervera förstärker helhetsupplevelsen för kund och personal. När skärmarna inte används aktivt kan de nyttjas till att informera om pågående kampanjer och visa upp inspiration, de blir en del av butiken och rimmar med butikens budskap.

Efter en utvärderings- och utvecklingsperiod väljer nu Cervera att utöka samarbetet med Touchtech till att omfatta fler butiker.

  • Vi rullar ut plattformen strategiskt och tittar på vilka butiker som bäst kan nyttja plattformen. En lärdom är att butikstäta områden kan vara mindre aktuella jämfört med ute i landet där möjligheten att erbjuda hela sortiment på samma, eller mindre butiksyta kombinerat med personligt bemötande kan göra stor skillnad. Vi har länge arbetat med e-handel i fokus och när vi tar klivet mot att integrera den fysiska butiksmiljön handlar det om att förenkla i butikerna, förstärka konverteringen och förbättra kundmötet, vilket vi kan göra med Touchtech. Generellt är vi på Cervera öppna för nya idéer och digitalisering vilket har bidragit till lyckade implementeringar och de butikschefer som nu får plattformen är supertaggade. Som IT-chef när jag kollar på investering kontra vad vi får ut så är Touchtech en ”no-brainer”.

Handelsrådet konstaterar i studien ”Handelns digitalisering och förändrade affärer” att digitaliseringen påverkar handelns affärer i dubbel bemärkelse, dels hur ett handelsföretag gör och sköter sina affärer, dels den fysiska butikslokalen där handeln till största del fortfarande sker. Rådet konstaterar i rapporten att det är genom digitalisering av specifika delar som det fysiska och digitala blir alltmer ihopkopplat, vilket påverkar all form av handel.

  • För Cervera handlar det om att göra det enklare i butiken och skapa endless-aisle- och omnikanal-lösningar som stärker KPI: er som e-beställning i butik, vilken våra butiker mäts på. Jag är stolt över att leda den här utvecklingen och att Cervera har en digital mognad och progressivitet som ger oss möjlighet att utveckla verksamheten för framtiden genom att till exempel skala upp samarbetet med Touchtech. Vi ska vara digitalt starka i alla kanaler, både fysiska och digitala, och integrera och implementera lösningar tillsammans med det med det gemensamma målet att skapa en bättre kundupplevelse.

Inom kort rullar plattformen ut på fler butiker inom Cervera och fler säljare och kunder får möjligheten att upptäcka möjligheterna med skärmarna.

  • Det är glädjande att se Cervera ta det här steget mot att överbrygga det digitala och fysiska i sin butiksmiljö. Vi ser praktiskt hur vår plattform blir en alltmer naturlig del av handelns digitala transformation, helt i enlighet med marknadens utveckling och rapporter från både Handelsrådet och Svensk Handel. Samarbetet bidrar till att vi drar lärdomar om kund- och försäljningsmönster och kan fortsätta identifiera de fördelar som den här transformationen bidrar till. Ur ett utvecklingsperspektiv är det tacksamt att arbeta med ett digitalt progressivt företag som Cervera och teamet med Rasmus Andersson i ledningen som visar förståelse för de utmaningarna och fördelar digital transformation innebär för handeln, säger Deniz Chaban, VD Touchtech.

Sedan tidigare används Touchtechs strategiska och integrerade plattform av digitala säljverktyg bland annat i 400 Jack & Jones-butiker i Europa där det används dagligen av tusentals butikssäljare.

  • Vi ser fram emot att utveckla samarbetet tillsammans med Rasmus Andersson och Cervera, och att fortsätta integrera Touchtech i framtidens handelsmiljö, redan idag, säger Deniz Chaban avslutningsvis.

For further information, please contact:

Deniz Chaban, VD
deniz@touchtech.com

Om Cervera

Cervera är Sveriges ledande aktör inom kvalitetsprodukter till köket, hemmet och presentbordet med försäljning online och ett 70-tal butiker runt om i Sverige. Företaget grundades 1987 och driver även NK Kök & Design på Nordiska Kompaniet i Stockholm och Göteborg. Ägare är norska koncernen Home Brands.

About Touchtech

Touchtech is a Swedish publicly traded SaaS-company with a vision to be the leading OmniChannel platform connecting brands, retailers, and consumers within the fashion and apparel industry to drive more sustainable sales and improve the buying experience.

Touchtech is a strategic and integrated technology platform of digital sales tools for wholesale and retail. The platform is already being utilized globally, by thousands of consumers and salespeople in over hundreds of retail stores and wholesale showrooms. Jack & Jones, Axel Arigato, J.Lindeberg and Vero Moda are some of the brands using Touchtech to bridge the gap between their physical and digital commerce.

Touchtech, founded 2008 by Deniz Chaban and Sebastian Hartman, has a strong corporate foundation with owners like Heartland – majority owner of e-commerce companies Zalando and Asos and the clothing company BESTSELLER. Learn more about Touchtech on www.touchtech.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Klarna tar krafttag mot bluffsajter och återbetalar miljontals kronor till konsumenter

Published

on

By

Läs original

Stockholm, 10 maj 2024 – Klarna lanserar en rad åtgärder för att bättre skydda konsumenter mot bluffsajter och oseriösa dropshippinghandlare. Klarna omprövar även tidigare reklamationer för köp hos handlare med många klagomål. Reklamationerna omprövas i enlighet med uppdaterade rutiner och krav på handlare. Detta innebär att miljontals kronor kommer att återbetalas till konsumenter under de närmaste dagarna. Återbetalningarna sker automatiskt och utan att konsumenterna själva behöver ta kontakt med Klarna.

Oseriösa dropshippinghandlare är ett växande samhällsproblem, både för branschen och för samhället. Konsumentverket varnade nyligen konsumenter för oseriösa dropshippinghandlare och meddelade att de inlett en stor granskning efter att ha mottagit ett större antal anmälningar om nätbutiker som inte håller vad de lovar.

Nu genomför Klarna en rad åtgärder för att bättre skydda svenska konsumenter:

  • Informationsmeddelande till konsumenter som handlar hos Klarna-anslutna butiker som:
    • Inte har verifierats av Klarna, vilket betyder att Klarna inte har arbetat tillräckligt länge med butiken för att kunna bekräfta att produktkvaliteten eller returpolicyn uppfyller våra krav
    • Har en ökande mängd klagomål
  • Lanserar hemsidan “Shoppa säkert med Klarna” som innehåller viktig information till konsumenter. Hemsidan kommer även att länkas i Klarnas kassa
  • Klarna kommer framöver granska klagomål mot icke-verifierade handlare mer kritiskt, förbättra övervakningen av butiker, och snabbare stänga av butiker som inte är tillräckligt tydliga med information till konsumenter
  • Kraven på handlare som säljer med Klarna kommer framöver var striktare med tydligare information om företaget, produkterna, samt leverans- och returpolicy

Klarna genomför just nu en genomlysning för att identifiera och stänga av oseriösa handlare som med sofistikerade metoder försöker vilseleda svenska konsumenter.

Samtidigt har Klarna gjort en genomgång av tidigare avslutade reklamationer för att identifiera beslut som ska omprövas. Reklamationerna omprövas i enlighet med uppdaterade rutiner och krav på handlare. Detta innebär att miljontals kronor kommer att återbetalas till konsumenter under de närmaste dagarna. Återbetalningarna sker automatiskt och utan att konsumenterna själva behöver ta kontakt med Klarna. Klarna förtydligar också sina rutiner för kundservice och ger internutbildning för att konsumenternas invändningsrätt ska följas och vara lätt att förstå.

Klarna kommer framöver att visa ett varningsmeddelande i kassan hos handlare som ännu inte har verifierats av Klarna. Ett varningsmeddelande kommer också att visas om Klarna upptäckt en trend av ökande klagomål mot handlaren. Om klagomålen visar att handlaren inte uppfyller Klarnas kvalitetskrav kommer Klarna omedelbart stänga av handlaren.

“Bluffsajterna som lurar människor på pengar är ett växande problem för hela branschen men också för samhället i stort, och deras metoder blir allt mer sofistikerade. Vi genomför därför en rad åtgärder för att bättre skydda svenska konsumenter. Det ska alltid vara tryggt och säkert att handla med Klarna. Vi har ett ansvar som vi tar på största allvar”, säger David Fock, Produktchef på Klarna.

För mer information, vänligen kontakta:
press@klarna.com

Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2,5 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 550 000 globala detaljhandelpartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy’s, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Double Bond Pharmaceuticals International AB (publ) tidigarelägger offentliggörandet av finansiell rapport för Q1 2024

Published

on

By

   

 Double Bond Pharmaceuticals International AB (publ) har beslutat att tidigarelägga publiceringen av den första kvartalsrapporten för 2024 till den 13 maj 2024. Anledningen till att bolaget tidigarelägger den finansiella rapporten är att rapporten kommer att bli klar snabbare än förväntat. Tidigare kommunicerat datum för publicering var den 24 maj 2024. 

  

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Igor Lokot, VD

Maila till: info@doublebp.com

Hemsida: http://www.doublebp.com/

Information om Double Bond Pharmaceutical International AB

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug-delivery-teknologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug Designation-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA-033, för behandling av hepatoblastom. Double Bond Pharmaceutical har i oktober 2015 förvärvat rättigheterna till Temodex – ett läkemedel registrerat i Belarus för behandling av hjärntumörer. Bolaget har i juli 2016 beviljats Orphan Drug Designation-status av EMA för Temodex.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Qiiwi Games den 9:e maj 2024

Published

on

By

På Qiiwi Games AB:s årsstämma i Alingsås den 9:e Maj 2024 togs följande enhälliga beslut:

  • Beslutades att fastställa styrelsens förslag till resultat- och balansräkning enligt bilagd årsredovisning.
     
  • Beslutades att fastställa styrelsens förslag till vinstdisposition enligt fastställd balansräkning enligt bilagd årsredovisning.
     
  • Beslutades att ingen utdelning skall ske.
     
  • Beslutades att ge ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och den verkställande direktören.
     
  • Beslutades om att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästkommande årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler.

    Bemyndigandet innefattar rätt att besluta om nyemission mot kontant betalning, mot betalning med apportegendom eller mot betalning genom kvittning. Nyemission ska också i övrigt kunna förenas med villkor.

    Genom emissionsbeslut med stöd av bemyndigandet varvid avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt sker, ska ökningen av aktie­kapitalet i bolaget inte kunna ökas med mer än tjugo procent av bolagets registrerade aktiekapital vid den tidpunkt då bemyndigandet utnyttjas för första gången. Nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska kunna ske under förutsättning att nyemissionen genomförs på marknads­mässiga villkor, med förbehåll för marknadsmässig emissions­rabatt i förekommande fall.

    Syftet med bemyndigandet och möjligheten att avvika från aktieägarnas företrädesrätt är att kunna tillföra bolaget ett ökat institutionellt ägande, att stärka bolagets kapitalbas på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt samt för att finansiera eller medge flexibilitet i samband med förvärv.

  • Beslutades att styrelsearvode för tiden intill slutet av nästa årsstämma ska utgå med 120 000 SEK till styrelsens ordförande och vardera 80 000 kronor per år till ledamöter som ej är verksamma inom bolaget. För ledamöter som är verksamma inom bolaget skall ett arvode om vardera 60 000 kronor per år utfalla.
  • Beslutades om omval av styrelseordföranden Özkan Ego samt styrelseledamöterna David Nelson, Johan Thorell, Andreas Gustafsson och Daniel Grigorov.
     
  • Beslutades att entlediga bolagets nuvarande revisor Öhrlings Pricewaterhouse Coopers AB med Carolina Frosth Hertzberg som huvudansvarig revisor.
     
  • Beslutades att välja FinEasity AB som bolagets nya revisor fram till och med slutet av årsstämman 2025. Hos FinEasity AB kommer den auktoriserade revisorn Ben Heidari vara den huvudansvarige revisorn.

För ytterligare information:

Erik Dale Rundberg, VD, Qiiwi Games AB
Telefon: +46709260697
E-mail: erik@qiiwi.com

Certified Adviser:

Aktieinvest FK AB
Telefon: +46 8 506 517 03
rutger.ahlerup@aktieinvest.se

Om Qiiwi Games:

Qiiwi Games är en utvecklare av spel till mobila plattformar som iOS och Android. Bolagets nuvarande verksamhet startade 2012 och bolaget har spelstudios i Alingsås (Sverige) och Nicosia (Cypern). Qiiwi fokuserar på att utveckla mobilspel riktade mot “Casual Gamers. Bolagets slogan är “Where Minds Thrive”.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.