Connect with us

Marknadsnyheter

MBRS Group ABs dotterbolag Best of Brands Europe AB (med dotterbolag) ansöker om konkurs

Published

on

MBRS Group ABs (”MBRS”) dotterbolag Best of Brands Europe AB (”Best of Brands”) har idag inlämnat en egen konkursansökan vid Stockholms Tingsrätt, tillsammans med dotterbolagen Best of Brands Scandinavia AB och Klädbutiken för Märkesvaror i Sickla AB (tillsammans ”Best of Brands Bolagen”). Kvarvarande verksamheter i MBRS-koncernen fortsätter att utvecklas väl och är opåverkade av dessa konkurser.

Best of Brands Bolagen bedriver försäljning av ledande utvalda varumärken, genom digitala kanaler och egen fysisk butik i Sickla. Bolagen har utvecklats starkt under våren, med försäljning som överträffat budgeterade nivåer. Den 18 maj drabbades emellertid Bolagens butiks- och lagerlokal i Sickla av en brand, som orsakades av elinstallationer utanför den egna lokalen. grund av omfattande rök- och vattenskador tvingades butiken stänga och en utförsäljning av lagret har därefter genomförts.

Efter en omfattande analys av den uppkomna situationen bedömer styrelsen för MBRS att nödvändiga investeringar för en omstart av Best of Brands Bolagen inför kommande säsonger inte är ekonomiskt försvarbara. Bedömningen är därmed att det inte finns andra alternativ än att ansöka om konkurs för de tre Best of Brands Bolagen. Konkursbeslutet påverkar 39 anställda.

– ”Efter branden den 18 maj står det nu klart att de ekonomiska effekterna av branden kraftigt påverkar våra möjligheter att driva verksamheten vidare. Ibland får man med ödmjukhet inse att verkligheten inte alls blir som planerat eftersom förutsättningarna ändrats dramatiskt, och då är det enda ansvarsfulla att agera därefter.”, säger Claes Jonson, styrelseordförande MBRS.

Best of Brands Bolagen svarade för uppskattningsvis 20% av koncernens omsättning under första kvartalet 2022.

– ”Styrelse, ledning och medarbetare har gjort sitt yttersta för att rädda verksamheten, men vi tvingas nu konstatera att stora värden gått förlorade, som inte kommer kunna ersättas fullt ut från annat håll. Jag vill särskilt tacka vår personal vilka mycket lojalt ställt upp i ur och skur, inte minst efter branden”, säger Andreas Andrén, tf vd för moderbolaget MBRS.
 

Konkursansökningar för Best of Brands Bolagen kommer inlämnas idag till Stockholms Tingsrätt av bolagens styrelser. Som konkursförvaltare föreslås advokat Jakob Callmander från Advokatfirma Fylgia, som sedan tidigare förvaltar konkursen i Campadre.

MBRS koncernen består efter konkurserna i Best of Brands Bolagen av dotterbolagen Odd Molly Sverige AB samt We aRe Spin Dye AB. MBRS avslutade i april en företrädesemission som tillfört koncernen netto 45 MSEK, fullt ut garanterad av bolagets större aktieägare, och koncernen har heller inga räntebärande skulder. Koncernens finansiella ställning är därmed stark. Sammantaget kan konkurserna i Campadre och Best of Brands Bolagen komma att medföra bokföringstekniska nedskrivningar för MBRS-koncernen om cirka 177 mkr. Konkurserna förväntas dock inte påverka koncernens tillgängliga likviditet.

– ”Min förhoppning som nytillträdd ordförande är att de förvärv, samgåenden och konkurser som präglat en stor del av koncernens verksamhet under det senaste halvåret nu kan läggas bakom oss. Det som skett har inte alls varit gynnsamt för aktieägarna, vilket är mycket beklagligt, men kan till viss del förklaras av snabba förändringar i omvärlden som svårligen hade kunnat förutses, tillsammans med ren och skär otur.  Jag ser fram emot att vi nu kan satsa med full kraft på våra kvarvarande verksamheter och fortsätta utveckla dessa på ett ansvarsfullt vis”, avslutar Claes Jonson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Andreas Andrén, tf vd MBRS Group AB
Mobil: +46 (0) 73 679 14 75, e-mail: andreas@spindye.com

Claes Jonson, styrelseordförande MBRS Group AB
Mobil:  + 46 (0) 705 81 25 49, e-mail: jonson@lazarus.se

www.mbrs-group.com.

Denna information är sådan som MBRS Group AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 10 juni 2022 kl. 07:30 CET.

Om MBRS Group AB

MBRS Group AB (f.d. WRSD) är ett techbolag med fokus på onlineförsäljning inom livsstilssegmenten mode, heminredning och skönhet. Inom gruppen återfinns de starka varumärkena Odd Molly och Hunkydory samt Fashion Tech-bolaget We aRe Spin Dye. Bolaget är noterat på Nordic SME Nordic Growth Market med tickern ”MBRS”.

Bolagets Mentor är Mangold Fondkommission AB som nås på telefon: +46 (0) 8 503 015 50.

Continue Reading

Marknadsnyheter

GreenMerc lanserar Trijo Swapping – ny tjänst för växling av kryptovalutor

Published

on

By

Stockholm, 2 maj 2024,

GreenMercs dotterbolag Trijo, Sveriges ledande kryptobörs, är glada att offentliggöra lanseringen av ”Trijo Swapping”, en ny tjänst som möjliggör direkt växling av kryptovalutor utan behov av att först konvertera till fiatvalutor.

Trijo Swapping möjliggör för kunder att snabbt och enkelt växla mellan alla kryptovalutor tillgängliga på plattformen, direkt i datorn eller mobilen. Genom Swapping kan Trijos kunder enkelt ombalansera sina kryptoinnehav på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.

”Med Trijo Swapping tar vi bort barriärerna för handel mellan olika kryptovalutor och erbjuder våra kunder maximal flexibilitet och effektivitet. Det här är ett viktigt steg i vår strävan att ständigt förbättra och förenkla handel med kryptovalutor,” säger Arvid Börje Ramberg, vd på GreenMerc. ”Det är vår ambition att fortsätta expandera och förbättra tjänsten för att möta våra kunders behov.”

För mer information, besök trijo.co

Kontakt

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Arvid Börje Ramberg, vd för GreenMerc AB (publ)

kan nås via e-post på arvid@greenmerc.com eller telefon på 0709-36 86 87.

Om GreenMerc: GreenMerc har som ambition att vara bryggan mellan gammalt och nytt, med målet att uppnå tillväxt genom att lansera skalbara webbaserade finanstjänster som överbryggar traditionell finans och Decentralized Finance (DeFi). Med fokus på innovativa teknologilösningar erbjuder företaget en rad tjänster, från utveckling till färdiga, driftsatta och förvaltade lösningar, vilket möjliggör en mer tillgänglig och transparent finansmarknad för GreenMercs kunder. Läs mer på www.greenmerc.com.

Om Trijo: Trijo är ett dotterbolag till GreenMerc och Sveriges enda kryptobörs. Specialiserade på digitala valutatjänster, är Trijo en pionjär inom kryptovalutamarknaden i Sverige. Med en app tillgänglig för både iPhone och Android, och stöd för över 16 nya valutor, arbetar Trijo för att erbjuda enklare åtkomst till kryptovalutor. Trijo har nyligen även lanserat en tjänst som möjliggör staking och därmed en avkastning på dina digitala tillgångar. Läs mer på www.trijo.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

GreenMerc lanserar Trijo Swapping – ny tjänst för växling av kryptovalutor

Published

on

By

Stockholm, 2 maj 2024,

GreenMercs dotterbolag Trijo, Sveriges ledande kryptobörs, är glada att offentliggöra lanseringen av ”Trijo Swapping”, en ny tjänst som möjliggör direkt växling av kryptovalutor utan behov av att först konvertera till fiatvalutor.

Trijo Swapping möjliggör för kunder att snabbt och enkelt växla mellan alla kryptovalutor tillgängliga på plattformen, direkt i datorn eller mobilen. Genom Swapping kan Trijos kunder enkelt ombalansera sina kryptoinnehav på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.

”Med Trijo Swapping tar vi bort barriärerna för handel mellan olika kryptovalutor och erbjuder våra kunder maximal flexibilitet och effektivitet. Det här är ett viktigt steg i vår strävan att ständigt förbättra och förenkla handel med kryptovalutor,” säger Arvid Börje Ramberg, vd på GreenMerc. ”Det är vår ambition att fortsätta expandera och förbättra tjänsten för att möta våra kunders behov.”

För mer information, besök trijo.co

Kontakt

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Arvid Börje Ramberg, vd för GreenMerc AB (publ)

kan nås via e-post på arvid@greenmerc.com eller telefon på 0709-36 86 87.

Om GreenMerc: GreenMerc har som ambition att vara bryggan mellan gammalt och nytt, med målet att uppnå tillväxt genom att lansera skalbara webbaserade finanstjänster som överbryggar traditionell finans och Decentralized Finance (DeFi). Med fokus på innovativa teknologilösningar erbjuder företaget en rad tjänster, från utveckling till färdiga, driftsatta och förvaltade lösningar, vilket möjliggör en mer tillgänglig och transparent finansmarknad för GreenMercs kunder. Läs mer på www.greenmerc.com.

Om Trijo: Trijo är ett dotterbolag till GreenMerc och Sveriges enda kryptobörs. Specialiserade på digitala valutatjänster, är Trijo en pionjär inom kryptovalutamarknaden i Sverige. Med en app tillgänglig för både iPhone och Android, och stöd för över 16 nya valutor, arbetar Trijo för att erbjuda enklare åtkomst till kryptovalutor. Trijo har nyligen även lanserat en tjänst som möjliggör staking och därmed en avkastning på dina digitala tillgångar. Läs mer på www.trijo.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Välkommen till ett webbsänt seminarium om Mediebarometern 2023!

Published

on

By

Den 14 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2023 års Mediebarometer, den årliga undersökningen av den svenska befolkningens medievanor.  

Utöver de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2023 kommer två exklusiva analyser att presenteras. Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom, har tittat närmare på framtiden för den tryckta boken och presenterar siffror kring bokens ställning i en alltmer digital medievärld. Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom, presenterar statistik kring hur faktorer som utbildning, urbanisering och kön spelade roll för nyhetsanvändningen bland unga vuxna 2023.   

Program  

  • Moderator Jonas Ohlsson, föreståndare vid Nordicom, hälsar välkommen och berättar om programmet 
  • Elisabeth Falk, utredare vid Nordicom, berättar om undersökningen  
  • Huvudresultat och trender i Mediebarometern 2023  
    Karin Hellingwerf, medieanalytiker vid Nordicom  
  • Har vi slutat läsa böcker? Om bokläsningens framtid
    Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom  
  • Urban eller förläst – vad spelar roll för nyhetsanvändning i den digitala generationen  
    Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom  

Tid och datum: 14 maj, ett webbsänt seminarium publiceras på www.nordicom.gu.se klockan 07.00.  

Vill du ta del av rapporten med embargo innan den släpps? Kontakta Nordicoms kommunikatör Mia Jonsson Lindell nedan.  

Få Mediebarometern 2023 direkt till din inkorg
I år kommer resultaten att presenteras vid ett webbsänt seminarium som publiceras på vår webbplats. I samband med detta kommer också hela rapporten Mediebarometern 2023 att finnas tillgänglig för gratis nedladdning. Anmäl dig till Mediebarometerns nyhetsbrev så skickar vi en länk till det webbsända seminariet och rapporten i anslutning till lanseringen den 14 maj.   

Om Mediebarometern
Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2023 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.

Kontakt:

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.