Connect with us

Marknadsnyheter

MAG Interactive AB (publ) publicerar delårsrapport september-maj 2021/2022

Published

on

MAGs totala omsättning i Q3 var den högsta hittills under ett enskilt kvartal. Nettoomsättningen växte med 12% till 91 MSEK och ARPDAU ökade med 7% jämfört med samma kvartal förra året.

Perioden mars 2022 – maj 2022 i sammandrag:

  • Koncernens nettoomsättning för perioden var 91 162 TSEK (81 381 TSEK), vilket motsvarar en ökning med 12% jämfört med samma period föregående år. Kvartalets nettoomsättning inkluderar en intäkt på 14 706 TSEK relaterat till en transferbonus från Applovin. Justerad nettoomsättning är 76 456 TSEK
  • EBITDA för perioden var 25 631 TSEK (15 252 TSEK)
  • Justerad EBITDA för perioden var 10 965 TSEK (15 409 TSEK) (justerad EBITDA avser justerat jämförelsetal avseende transferbonus, förvärvsrelaterade kostnader och sociala avgifter för omvärdering av optionsprogram)
  • Koncernens spelbidrag för perioden var 45 841 TSEK (48 912 TSEK), en minskning med 6% jämfört med samma period föregående år. Notera att transferbonus inte inkluderas in i spelbidraget
  • Genomsnittlig intjäning per dagligt aktiv användare (ARPDAU) var för perioden 5,8 US cents (5,5 US cents), en ökning med 7% jämfört med samma period föregående år
  • Resultat per aktie under kvartalet var 0,38 SEK/aktie (0,05 SEK/aktie)
  • Kostnader för user acquisition för perioden uppgick till 21 589 TSEK (23 323 TSEK)
  • Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 1,5 miljoner respektive 4,3 miljoner under kvartalet, en minskning med 23% respektive 30% jämfört med samma period föregående år

VD-kommentar i sammandrag

“Det här kvartalet såg vi en extraordinär intäkt på 15 MSEK relaterat till en transferbonus i samband med ett byte till en ny annonsplattform. Justerat för denna bonus var kvartalets nettoomsättning 76 MSEK – i nivå med föregående kvartal – vilket är en minskning med 6% jämfört med samma kvartal föregående år. Förändringen kan främst härledas till Word Mansion som hade ett starkt Q3 2021 med höga investeringar i User Acquisition (UA) och även hög försäljning. Omsättningen under kvartalet var förstärkt av en stark USD jämfört med föregående år.

Ser vi på den totala omsättningen för Q3 kan vi konstatera att vi når den högsta kvartalsomsättningen sedan bolagets grundande 2010. Omsättningen i Q3 nådde 91 MSEK och EBITDA för perioden var 26 MSEK.

Det är med glädje vi kan meddela att Tile Mansion nu är redo för att gå mot en global lansering. Tusentals spelare är redan aktiva på daglig basis och spelet genererar för närvarande runt 4% av våra totala dagliga intäkter. Prestanda på UA för Tile Mansion är bra och vi ämnar att fortsätta att accelerera våra investeringar i UA medan vi adderar mer innehåll och uppdateringar i spelet under kommande veckor och månader. Redan i dagsläget är det det spel som har högst genomsnittlig intäkt per dagligt aktiv användare (ARPDAU) i hela spelportföljen. Vi har inte varit så här exalterade över ett spelsläpp sedan lanseringen av Wordzee.

Vårt mål som bolag är att konkurrera med de absolut bästa spelutvecklarna i branschen. Många av de bästa spelen inom casual-kategorin erbjuder idag allt djupare spelupplevelser som går bortom själva spelmekaniken. Vi gör oss redo för hösten 2022, med en utökad kapacitet att bygga spel som är djupare och rikare än tidigare och går en väldigt spännande framtid till mötes,” säger Daniel Hasselberg, VD på MAG Interactive.

Perioden september 2021 – maj 2022 i sammandrag (9 månader):

  • Koncernens nettoomsättning för perioden var 237 773 TSEK (216 937 TSEK), vilket motsvarar en ökning med 10% jämfört med samma period föregående år. Det senaste kvartalets nettoomsättning inkluderar en intäkt på 14 706 MSEK relaterat till en transferbonus från Applovin. Justerad nettoomsättning är 223 067 TSEK
  • EBITDA för perioden var 64 305 TSEK (34 874 TSEK)
  • Justerad EBITDA för perioden var 50 685 TSEK (37 079 TSEK) (justerat EBITDA avser justerat jämförelsetal avseende transferbonus, förvärvsrelaterade kostnader och sociala avgifter för omvärdering av optionsprogram)
  • Koncernens spelbidrag för perioden var 147 734 TSEK (129 427 TSEK), en ökning med 14% jämfört med samma period föregående år
  • Resultat per aktie under perioden var 0,81 SEK/aktie (-0,03 SEK/aktie)

Presentation & rapport
Den 29 juni 2022 kl. 10:00 presenterar VD Daniel Hasselberg och CFO Magnus Wiklander delårsrapporten på Twitch. Presentationen ges på engelska. Länk till Twitch-kanalen här https://www.twitch.com/maginteractive. Daniel Hasselberg kommer även svara på frågor på Twitter under dagen, skriv till @d_hasselberg eller @maginteractive. Mer information och den fullständiga rapporten finns tillgänglig påhttps://www.maginteractive.com/sv/investerare/investor-relations/rapporter/.

Denna information är sådan information som MAG Interactive AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 29 juni 2022 klockan 08:00.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Hasselberg / VD / +46 (0)8 644 35 40 / daniel@maginteractive.se
Magnus Wiklander / CFO / +46 (0)8 644 35 40 / magnus.wiklander@maginteractive.se

Om MAG Interactive   
MAG Interactive är en ledande mobilspelsutvecklare som fokuserar på sociala casualspel. Med passionerade, kreativa team och en datadriven affärsmodell, levererar MAG spelupplevelser i världsklass till miljontals spelare världen över. MAG är experter på ordspel och trivia, med en katalog av spel som Quizkampen, Wordzee, Primetime, Word Bubbles, Word Mansion, Ruzzle, Word Domination och WordBrain, som totalt har laddats ned över 350 miljoner gånger. MAG har studios i Stockholm och Brighton och noterades 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market med tickern MAGI. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. Email: info@fnca.se. Telefon: +46 (0)8-528 00 399. För mer information besök www.maginteractive.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ymer SC AC AB Offentliggör årsredovisning för perioden 2023-01-01 till 2023-12-31

Published

on

By

Ymer SC AC AB offentliggör årsredovisning för perioden 2023-01-01 till 2023-12-31. Årsredovisningen finns bifogad i detta pressmeddelande.

Informationen är sådan som YMER SC AC är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-30 10:40 CET.

Stefan Engstrand, VD Ymer SC AC AB. Tel: 073 – 358 28 99, stefan.engstrand@ymersc.com

www.ymersc.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kappahl fortsätter samarbetet med Majblomman – nu säljs majblommor i butik för tredje året i rad

Published

on

By

Förra året hjälpte Kappahls butiker till att samla in 480 000 kronor för att bekämpa barnfattigdomen i Sverige. I år hoppas man kunna slå detta, när det för tredje året i rad säljs majblommor i Kappahls samtliga butiker i Sverige. När barnens försäljningsperiod är över säljer Kappahl majblommor i butik med start den 1 maj.

Barnrättsorganisationen Majblomman har sedan 1907 arbetat för att minska barnfattigdomen i Sverige. Genom försäljning av majblommor samlas stöd in för barn i familjer som inte har råd med det allra nödvändigaste. Förra året slogs ett historiskt försäljningsrekord när barn runt om i landet sålde majblommor för 76 miljoner kronor, men utöver barnens insats behövs näringslivets stöd. Därför är Kappahl stolt partner till Majblomman sedan flera år och förutom stöd genom rabatterade presentkort säljs också majblommor i alla Kappahl-butiker i Sverige, något man gjort sedan 2022.

– Vi vet att ett av tio barn lever i barnfattigdom. Det visar både statistiken och det ser Majblommans volontärer i vardagen. Faktum är att förra årets rekordstora insamling inte räcker till. Barnens behov har blivit mer basala och nya grupper söker sig till oss. Samarbeten med företag som Kappahl är jätteviktiga för Majblomman för att vi ska kunna hjälpa fler barn. Civilsamhället kan inte ta hela ansvaret själva. Alla måste hjälpas åt för att samhället ska fungera, berättar Majblommans generalsekreterare Åse Henell.

Kappahls högre syfte är att skapa en ansvarsfull modevärld, och socialt engagemang är en viktig del i detta. En stor del av Kappahls sociala engagemang utgår från barnperspektivet och att barn ska få vara barn, vilket kopplar till Majblommans arbete om barns rätt till en barndom fri från fattigdom.

– Vi är mycket stolta och glada att kunna bidra till Majblommans arbete med att minska barnfattigdomen i Sverige genom att erbjuda våra kunder att köpa sina majblommor i våra butiker, och vi satsar självklart på att slå förra årets försäljning i butik! säger Åsa Witkarsson, Commercial & Marketing på Kappahl och den som samordnar försäljningen i butikerna.

Om Majblomman
Majblommans riksförbund är en ideell barnrättsorganisation som arbetat för att minska barnfattigdom sedan 1907. Arbetet sker genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning och sprida kunskap om och öka engagemanget kring barnfattigdom. Man samlar in pengar genom att barn, volontärer och företagspartners i hela Sverige deltar i försäljningen av majblommor varje år. Barn som lever i familjer där pengarna inte räcker till kan ansöka om ekonomiskt stöd till och med det år då barnet fyller 18 år. Det kan gälla ett par fotbollsskor, ett barnkalas, avgiften till fritidsaktivitet eller en jacka.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kappahl fortsätter samarbetet med Majblomman – nu säljs majblommor i butik för tredje året i rad

Published

on

By

Förra året hjälpte Kappahls butiker till att samla in 480 000 kronor för att bekämpa barnfattigdomen i Sverige. I år hoppas man kunna slå detta, när det för tredje året i rad säljs majblommor i Kappahls samtliga butiker i Sverige. När barnens försäljningsperiod är över säljer Kappahl majblommor i butik med start den 1 maj.

Barnrättsorganisationen Majblomman har sedan 1907 arbetat för att minska barnfattigdomen i Sverige. Genom försäljning av majblommor samlas stöd in för barn i familjer som inte har råd med det allra nödvändigaste. Förra året slogs ett historiskt försäljningsrekord när barn runt om i landet sålde majblommor för 76 miljoner kronor, men utöver barnens insats behövs näringslivets stöd. Därför är Kappahl stolt partner till Majblomman sedan flera år och förutom stöd genom rabatterade presentkort säljs också majblommor i alla Kappahl-butiker i Sverige, något man gjort sedan 2022.

– Vi vet att ett av tio barn lever i barnfattigdom. Det visar både statistiken och det ser Majblommans volontärer i vardagen. Faktum är att förra årets rekordstora insamling inte räcker till. Barnens behov har blivit mer basala och nya grupper söker sig till oss. Samarbeten med företag som Kappahl är jätteviktiga för Majblomman för att vi ska kunna hjälpa fler barn. Civilsamhället kan inte ta hela ansvaret själva. Alla måste hjälpas åt för att samhället ska fungera, berättar Majblommans generalsekreterare Åse Henell.

Kappahls högre syfte är att skapa en ansvarsfull modevärld, och socialt engagemang är en viktig del i detta. En stor del av Kappahls sociala engagemang utgår från barnperspektivet och att barn ska få vara barn, vilket kopplar till Majblommans arbete om barns rätt till en barndom fri från fattigdom.

– Vi är mycket stolta och glada att kunna bidra till Majblommans arbete med att minska barnfattigdomen i Sverige genom att erbjuda våra kunder att köpa sina majblommor i våra butiker, och vi satsar självklart på att slå förra årets försäljning i butik! säger Åsa Witkarsson, Commercial & Marketing på Kappahl och den som samordnar försäljningen i butikerna.

Om Majblomman
Majblommans riksförbund är en ideell barnrättsorganisation som arbetat för att minska barnfattigdom sedan 1907. Arbetet sker genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning och sprida kunskap om och öka engagemanget kring barnfattigdom. Man samlar in pengar genom att barn, volontärer och företagspartners i hela Sverige deltar i försäljningen av majblommor varje år. Barn som lever i familjer där pengarna inte räcker till kan ansöka om ekonomiskt stöd till och med det år då barnet fyller 18 år. Det kan gälla ett par fotbollsskor, ett barnkalas, avgiften till fritidsaktivitet eller en jacka.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.