Marknadsnyheter
Gothia Cup satsar på kyckling från Kronfågel
Kronfågel är i år för andra gången officiell partner till Gothia Cup, världens största ungdomsturnering i fotboll. I år kommer all kyckling som serveras på cupen vara svensk kyckling från Kronfågel. Gothia Cup har valt att byta ut de vanliga köttbullarna mot kycklingköttbullar som ett steg i arbetet kring mer hållbara matval.
– Vi är väldigt glada över att ha Kronfågel med oss även i år då vi delar synen på ungdomars välmående både på och utanför planen. Att vi ska tillgodose våra deltagare med bra och god mat mellan matcherna är en viktig del i att göra upplevelsen så bra den kan bli. Vi brukar normalt servera cirka 255 000 köttbullar under en vecka och i år blir det alltså kycklingköttbullar från Kronfågel, säger Malin Fahlén, kommunikationsansvarig på Gothia Cup.
Andra gången Kronfågel är partner
Under vecka 29 samlas ungdomar från hela världen i Göteborg för att delta i världens största fotbollscup för personer under 18 år. Kronfågel startade samarbetet med Gothia Cup år 2019 som ett startskott för det egna projektet Rätt till rörelse. Projektet syftar till att ge fler ungdomar möjlighet till ett aktivt och hälsosamt liv genom idrott. Föreningar och initiativ som breddar synen på vem och hur man kan idrotta får stöd för att kunna fortsätta eller utöka sina verksamheter.
– Att få jobba tillsammans med Gothia Cup är rätt på så många plan för oss då vi inte bara bidrar till rörelseglädje och gemenskap för barn och unga utan nu också får möjlighet att vara en del av Gothias matvärld. Därmed kan vi inspirera kring hälsosam och god kyckling till en målgrupp som är väldigt viktig för oss, säger Susanne Zabrodsky, marknadsdirektör på Kronfågel.
Kyckling på flera ställen på cupen
– Vi är så glada att Gothia Cup har valt att servera mer kyckling vid tillfällena spelarna äter mellan matcherna. Att vi tillsammans gör något för att styra om matvalen under cupen blir inte bara en vinst för klimatet utan även för de idrottande ungdomarna som får i sig ett näringstätt protein, fortsätter Susanne.
Kronfågel kommer även finnas representerade i eventområdet på Heden under veckan. Där kommer man band annat att kunna äta goda kycklingrätter, hänga med sina lagkamrater och sp
ela fotbollsspel.
Information om Gothia Cup
Gothia Cup är världens största och mest internationella fotbollscup för ungdomar. Varje år deltar runt 1700 lag från 80 nationer och de spelar 4500 matcher på 110 planer runtom i Göteborg. Sedan starten 1975 har över 1 miljon spelare deltagit i turneringen.
Sandra Engstrand
Content & Communication specialist, Kronfågel
Telefon +46 730 87 20 78
Sandra.engstrand@kronfagel.se
Kronfågel ingår i Scandi Standard som är en av de största producenterna av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i norra Europa med ledande positioner i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Irland. Varje dag, i allt vi gör, ser vi till att våra produkter lever upp till de högsta kraven på kvalitet, innovation och hållbarhet. Våra starkaste varumärken är Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Naapurin Maalaiskana och Manor Farm. Tillsammans är vi ca 3 000 medarbetare och har en omsättning på cirka 10 miljarder SEK. Läs gärna mer på www.scandistandard.com och www.kronfagel.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Stöd till regionerna om strategisk planering i deras regionala utvecklingsarbete
Regeringen ger Tillväxtverket, Boverket, Trafikverket och länsstyrelserna i uppdrag att under perioden 2024–2027 erbjuda regionerna stöd om strategisk planering i deras regionala utvecklingsarbete.
– Det är alltmer viktigt med strategisk planering och samverkan mellan kommuner, regioner och statliga myndigheter för att främja regional utveckling. Detta är särskilt relevant för landsbygdernas utveckling, och regeringen har därför gett en specifik del av sitt uppdrag fokus på detta, säger landsbygdsminister Peter Kullgren.
Uppdraget innebär att regionerna, som har det regionala utvecklingsansvaret i respektive län, ska erbjudas kunskaps- och metodstöd från Tillväxtverket, efter samverkan med Boverket och Trafikverket. Tillväxtverket ska även, tillsammans med länsstyrelserna, främja samverkan mellan relevanta statliga myndigheter, regioner och andra berörda aktörer.
Ansvaret för planering i Sverige, till exempel kommunal och regional fysisk planering och transportinfrastrukturplanering, är fördelat på flera aktörer, kommuner, regioner och statliga myndigheter. Uppdraget syftar till att öka regionernas möjligheter att beakta dessa planeringsprocesser när de tar fram den regionala utvecklingsstrategin och samordnar insatser för att genomföra den. För uppdraget, som även omfattar regionala pilotprojekt, beräknas totalt 38 miljoner kronor användas, fördelat på 6 miljoner för 2024, 10 miljoner för 2025 samt 11 miljoner för 2026 respektive 2027.
Presskontakt
Mattias Svensson
Pressekreterare hos landsbygdsminister Peter Kullgren
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-110 51 67
mattias.svensson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Paulig har avslutat sina förändringsförhandlingar
Paulig har avslutat förändringsförhandlingarna som började den 13 mars 2024. Förhandlingarna gällde företagets kontors- och ledningspersonal globalt.
Förändringsförhandlingar inleddes för att anpassa Pauligs organisationsstruktur till den nya tillväxtstrategin. Den nya strukturen kommer att tillåta Paulig att optimera resursfördelningen, förstärka kritiska förmågor, etablera tydligare ansvarsområden och säkerställa tydlighet och snabbhet i beslutsfattandet i en matrisorganisation, vilket i slutändan gör att företaget kan växa snabbare.
Anledningen till förändringsförhandlingarna var inte att minska antalet anställda på företagsnivå. Dock ledde planerade förändringar till förändringar i roller och upphörande av vissa befattningar.
Vid förhandlingarnas början uppskattades det att de potentiella uppsägningarna skulle vara högst 64 kontors- eller ledningsanställda globalt. Som ett resultat av förhandlingarna är det bekräftade antalet uppsägningar 21 globalt.
Den nya organisationen träder i kraft den 1 juni 2024.
Presskontakt: communications@paulig.com
Om Paulig
Paulig är ett internationellt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur som är bra för både människor och planeten. Företaget erbjuder Tex Mex, snacks, kaffe, World Foods och kryddor under varumärkena Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Paulig producerar också produkter för livsmedelsindustrin och private label-kunder. År 2023 uppgick företagets försäljning till cirka 1,2 miljarder euro. Paulig grundades 1876 och ägs till 100% av Paulig-familjen. Företaget har 2 300 passionerade anställda i 13 olika länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour.
Marknadsnyheter
Guideline Geo har beviljats 11 miljoner kronor i EU-medel för forskningsprojektet GeoHEAT
CINEA (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency) har beviljat finansiering för forskningsprojektet GeoHEAT, där Guideline Geo är utvald industripartner i ett konsortium bestående av aktörer från industri, akademi och myndigheter inom EU.
Forskningsprojektet är inriktat på att göra geotermisk energi tillgänglig genom att minska kostnaderna för djupprospektering och utveckla ny teknik som lämpar sig för denna typ av markundersökningar.
Guideline Geo bidrar med geofysisk expertis och specifikt med utveckling av en ny generation av markradar för geotermiska undersökningar i djupa borrhål.
”Det är spännande att se hur geofysik kan bidra till utvecklingen av geotermisk energi som en hållbar energikälla i Europa. Vi har god erfarenhet av forskningssamarbeten med industripartners inom Europa och akademin och ser fram emot ett tvärfunktionellt och paneuropeiskt samarbete inom konsortiet”, säger Anders Abrahamsson, CTO på Guideline Geo.
Forskningsprojektet beräknas påbörjas i juni, pågå i upp till 3 år och det maximala beviljade beloppet för Guideline Geo är cirka 11 miljoner kronor fördelat under perioden.
För ytterligare information kontakta:
Anders Abrahamsson, CTO, Guideline Geo AB (publ.), tel: +46 70 372 60 09
Malin Siberg, VD, Guideline Geo AB (publ.), tel. +46 73 044 60 11
www.guidelinegeo.com
Denna information är sådan information som Guideline Geo AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 maj 2024, klockan 14:15 CEST.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients