Connect with us

Marknadsnyheter

Rapport om rättsstatsprincipen 2022: kommissionen ger EU-länderna rekommendationer

Published

on

EU-kommissionen offentliggör i dag den tredje årliga rapporten om rättsstatsprincipen. Rapporten läggs fram mot bakgrund av den ryska invasionen av Ukraina, som verkligen visat på vikten av att upprätthålla demokratiska värden, mänskliga rättigheter och rättsstatsprincipen.

Den innehåller en översikt över trenderna i EU som helhet och 27 landskapitel om utvecklingen i varje EU-land sedan juli 2021. Årets rapport innehåller för första gången specifika rekommendationer till varje EU-land, vilket EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen informerade om i sitt tal om tillståndet i unionen 2021. Tanken med rekommendationerna är att uppmuntra EU-länderna att gå vidare med pågående eller planerade reformer och hjälpa dem identifiera var förbättringar behövs.

Som i tidigare rapporter granskas utvecklingen inom fyra nyckelområden för rättsstatsprincipen: domstolsväsendet, regelverk för korruptionsbekämpning, mediernas mångfald och frihet samt andra institutionella frågor som rör kontroller och motvikter. Rapporten visar att många EU-länder har fortsatt med reformer av rättsstatsprincipen för att åtgärda de problem som identifierats i de två föregående utgåvorna. Samtidigt finns det fortfarande systemproblem i vissa länder.

I rapporten följer EU-kommissionen upp de utmaningar som identifierats i tidigare rapporter, fördjupar bedömningen och lämnar synpunkter på frågor som public service-medier, användning av spionprogram eller genomförandet av domar från Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna.

Centrala iakttagelser och rekommendationer

  1. Reform av domstolsväsendet

Reformerna av domstolsväsendet har stått högt på den politiska dagordningen även under det senaste året. Många EU-länder har inlett viktiga reformer för att stärka domstolarnas oberoende, till exempel när det gäller domarrådens sammansättning och befogenheter, bättre förfaranden för utnämning av domare och åklagarmyndigheternas oberoende. En del länder har också infört åtgärder som ska förbättra domstolsväsendets effektivitet och kvalitet, såsom ytterligare digitalisering av rättssystemen, och underlätta tillgången till rättslig prövning.

Samtidigt har några EU-länder fortfarande strukturella problem med domstolsväsendets oberoende. Vissa länder har utmaningar när det gäller utnämningar till högre domstolar och tjänster som domstolsordförande. I andra råder det tvivel om åklagarmyndigheternas oberoende och självständighet, medan disciplinära förfaranden används för att begränsa domstolsväsendets oberoende.

För att gå till botten med dessa problem rekommenderar kommissionen till exempel att domstolsväsendet involveras mer i utnämningsförfaranden, att åklagarmyndigheterna ges mer självständighet och att EU-länderna anslår tillräckliga resurser till domstolsväsendet.

  1. Regelverk för korruptionsbekämpning

EU är fortfarande en av de minst korrupta regionerna i världen. Sedan juli 2021 har många EU-länder antagit nya strategier mot korruption, medan andra har reviderat eller håller på att revidera befintliga strategier. Flera länder har anpassat de befintliga regelverken till internationella normer för korruptionsbekämpning och EU-rätten. De flesta EU-länderna har omfattande lagstiftning med de verktyg som krävs för att det straffrättsliga systemet ska kunna bekämpa korruption. Många länder har ökat kapaciteten för de åklagarmyndigheter som ansvarar för kampen mot korruption genom bland annat ytterligare resurser eller extra utbildning.

Men invånarna i EU anser fortfarande att korruptionen är ett allvarligt problem. Eurobarometerundersökningen om korruption 2022 visar till exempel att 68 % av dem anser att korruptionen i deras land är utbredd. I vissa EU-länder är utredningar och åtal i korruptionsmål långdragna och leder sällan till domar, särskilt i högprofilerade fall. Tjänstemän inom den offentliga förvaltningen måste redovisa tillgångar och intressen i alla EU-länder, men kraven varierar i fråga om omfattning, öppenhet och tillgänglighet till redovisade uppgifter, och kontrollen och verkställigheten har varierande omfattning och effektivitet.

När det gäller regelverk för korruptionsbekämpning ger EU-kommissionen rekommendationer om förstärkning av förebyggande regler om till exempel lobbyverksamhet och intressekonflikter och om verkningsfull utredning och lagföring av korruptionsfall.

  1. Mediefrihet och mediemångfald

Både covid-19-pandemin och Rysslands krig mot Ukraina har visat hur oerhört viktiga journalister är för att kontrollera fakta och informera allmänheten. Flera EU-länder har vidtagit eller utökat eller överväger åtgärder för att förbättra journalisters säkerhet och arbetsvillkor, med utgångspunkt i nya kommissionsinitiativ. Sedan den senaste rapporten har flera EU-länder arbetat för att förbättra insynen i medieägandet. Men rapporten belyser vissa betydande problem som kräver uppmärksamhet, däribland bristen på insyn i distributionen av statlig reklam, intressekonflikter och hinder för tillgång till offentliga handlingar.

För första gången tar rapporten också upp public service-medier och erkänner deras särskilda roll för samhället och demokratin. Det behövs skyddsåtgärder för att trygga public service-mediernas oberoende och sörja för att den offentliga finansieringen är tillräcklig och inte används för att utöva politiska påtryckningar på medierna, i enlighet med europeiska standarder.

Rapporten bygger på en rad källor, bland annat övervakningsverktyget för mediepluralism (MPM 2022)Europarådets plattform för att främja skyddet av journalistik och journalisters säkerhet samt plattformen Mapping Media Freedom.

EU-kommissionen ger ett antal rekommendationer om bland annat öppen och rättvis fördelning av statlig reklam, oberoende styrning av public service-medier och åtgärder för att förbättra journalisters säkerhet. Den kommande lagen om mediefrihet ska råda bot på flera av de problem som identifierats i rapporterna om rättsstatsprincipen.

  1. Institutionella kontroller och motvikter

EU-länderna har fortsatt att förbättra kvaliteten på sina lagstiftningsprocesser – en trend som noterats i 2020 och 2021 års rapporter om rättsstatsprincipen. Författningsdomstolarna fortsätter att spela en nyckelroll i systemet med kontroller och motvikter, bland annat genom övervakning av nödåtgärder och valprocesser. Människorättsinstitutionernas, ombudsmännens och andra oberoende myndigheters status har stärkts i vissa EU-länder. I de flesta länderna finns det en gynnsam och stödjande miljö för det civila samhället.

Några länder saknar dock en formell ram för samråd med berörda parter, vilket är ett problem. Civilsamhällesorganisationer tampas också fortfarande med problem som finansieringsfrågor, negativa narrativ och begränsat handlingsutrymme. För första gången granskas också EU-ländernas genomförande av domar från Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna i rapporten. I rapporten undersöks också hur EU-ländernas kontroller och motvikter hanterar användningen av spionprogram. Även om användningen av sådana verktyg är kopplad till nationell säkerhet bör den omfattas av nationella kontroller och motvikter.

För att åtgärda vissa av de här problemen ger EU-kommissionen rekommendationer om till exempel berörda parters deltagande i lagstiftningsprocessen, inrättandet av ackrediterade nationella människorättsinstitutioner och deras funktion samt en öppen operativ ram för det civila samhället.

Kommissionärsuttalanden

– Rättsstatsprincipen är och förblir en av demokratins grundvalar, säger EU-kommissionens vice ordförande Věra Jourová, som ansvarar för värden och öppenhet. Rysslands krig i Ukraina är ännu en påminnelse om vikten av vårt arbete för att upprätthålla och främja rättsstatsprincipen i och utanför EU. Årets rapport visar att debatten om rättsstatsprincipen i Europa går framåt i takt med att EU-länderna gör förbättringar och tar itu med frågor som rör rättsstatsprincipen. Tyvärr har vissa EU-länder fortfarande problem, särskilt när det gäller domstolarnas oberoende. För första gången tas även public service-medier upp i rapporten. Det behövs fler skyddsåtgärder för att trygga public service-mediernas oberoende och sörja för att den offentliga finansieringen är tillräcklig och inte används för att utöva politiska påtryckningar på medierna. I dag går vi ett steg längre genom att rekommendera hur rättsstatssituationen kan förbättras runtom i EU. Jag uppmanar EU-länderna att följa rekommendationerna, inleda en seriös debatt och vidta åtgärder.

– Den oprovocerade och oberättigade ryska militära aggressionen mot Ukraina visar att det är viktigare än någonsin att skydda och främja rättsstatsprincipen, säger EU-kommissionär Didier Reynders, som ansvarar för rättsliga frågor. EU kan inte bibehålla sin trovärdighet om vi inte upprätthåller rättsstatsprincipen på hemmaplan och fortsätter att stärka rättsstatskulturen. Jag gläder mig åt att vår rapport bidrar till det här målet och till att driva på viktiga reformer i EU-länderna. I dag rapporterar vi inte bara om situationen när det gäller rättsstatsprincipen, utan vi rekommenderar också konstruktiva sätt att förbättra domstolsväsendet, öka kampen mot korruption och sörja för fria och oberoende medier och starka kontroller och motvikter.

Vad händer nu?

EU-kommissionen uppmanar nu Europaparlamentet och rådet att fortsätta de allmänna och landsspecifika diskussionerna utifrån rapporten. Den uppmanar också de nationella parlamenten och andra viktiga aktörer, däribland det civila samhället, att fortsätta den nationella dialogen om rättsstatsprincipen. Slutligen uppmanar EU-kommissionen EU-länderna att ta itu med de utmaningar som tas upp i rapporten och är redo att bistå dem i det arbetet, bland annat med att genomföra rekommendationerna.

Bakgrund

Rättsstatsprincipen är viktig för varje person och varje företag i EU eftersom den garanterar grundläggande rättigheter och värden, sörjer för att EU-rätten tillämpas och stöder ett investeringsvänligt företagsklimat. Den hör till de grundläggande värden som EU bygger på.

Den årliga rapporten om rättsstatsprincipen baseras på en tät dialog med nationella myndigheter och intressenter och analyserar läget i alla EU-länder på objektiv och opartisk grund, med fokus på samma områden. EU-kommissionens kvalitativa bedömning fokuserar på viktig utveckling som skett sedan den andra årliga rapporten om rättsstatsprincipen antogs i juli 2021 och säkerställer ett enhetligt tillvägagångssätt genom att samma metod tillämpas på alla EU-länder – men i proportion till utvecklingen. Bedömningen i landskapitlen har utarbetats i enlighet med den omfattning och metod som uppdaterats efter diskussioner med EU-länderna.

Rapporten är en central del av den europeiska rättsstatsmekanismen. Rättsstatsmekanismen är en årlig cykel för att främja rättsstatsprincipen och förhindra att problem uppstår eller förvärras. Rättsstatsmekanismens syfte är förebyggande: den är åtskild från de andra verktygen i EU:s verktygslåda för rättsstatsprincipen och kompletterar, men ersätter inte, de fördragsbaserade mekanismerna för EU:s hantering av allvarligare rättsstatsrelaterade frågor i EU-länderna. Dessa andra verktyg är t.ex. överträdelseförfaranden och förfarandet för att skydda unionens grundläggande värden enligt artikel 7 i fördraget om Europeiska unionen.

Den tredje utgåvan av rapporten är nästa steg i EU-kommissionens satsning på rättsstatsprincipen, med särskilda rekommendationer för alla EU-länder. Rekommendationerna har utarbetats utifrån bedömningen i landskapitlen och dialogen med EU-länderna samt med full respekt för principen om likabehandling. EU-kommissionen har ägnat stor uppmärksamhet åt att hålla rekommendationerna fokuserade och förankrade i europeiska standarder, med hänsyn till de nationella rättssystemen. Dessutom säkerställs samstämmighet och synergier med andra processer, t.ex. den europeiska planeringsterminen, villkorlighetsmekanismen för budgeten och faciliteten för återhämtning och resiliens. I kommande års rapporter om rättsstatsprincipen kommer man att granska hur rekommendationerna har följts upp. Rekommendationerna bör läsas tillsammans med bedömningarna i landskapitlen av särskilda problem och är avsedda att hjälpa EU-länderna att komma till rätta med dem.

De utmaningar på området mediernas frihet och mångfald som identifierats i tidigare rapporter om rättsstatsprincipen har lett till flera nya EU-initiativ, bland annat en rekommendation om journalisters säkerhet och ett åtgärdspaket för att ta itu med ogrundade rättsprocesser mot deltagande i den offentliga debatten. EU-kommissionen håller på att utarbeta ett förslag till en europeisk lag om mediefrihet.  

Läs mer

2022 års rapport om rättsstatsprincipen – situationen i EU

2022 års rapport om rättsstatsprincipen – rekommendationer

2022 års rapport om rättsstatsprincipen – landskapitel

2022 års rapport om rättsstatsprincipen – sammanfattning av landskapitel och rekommendationer 

2022 års rapport om rättsstatsprincipen – metod

2022 års rapport om rättsstatsprincipen – frågeformulär

Europeiska rättsstatsmekanismen – faktablad

EU:s verktygslåda för rättsstatsprincipen – faktablad

2022 års rapport om rättsstatsprincipen – frågor och svar

Eurobarometerundersökning om korruption – invånarnas uppfattningar och erfarenheter

Eurobarometerundersökning om företagens inställning till korruption i EU

Presskontakter:

Maria BLÄSSAR
Chef för avdelningen för press, media och informationsnätverk

EU-kommissionens representation i Sverige
+46 (0) 739-315430
maria.blassar@ec.europa.eu

Christian WIGAND
+32 2 296 22 53
christian.wigand@ec.europa.eu 

Katarzyna KOLANKO
+ 32 2 296 34 44
katarzyna.kolanko@ec.europa.eu

Cristina TORRES CASTILLO
+32 2 29 90679
Cristina.torres-castillo@ec.europa.eu

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.