Marknadsnyheter
Delårsrapport januari–juni 2022 – Pricer AB (publ)
Hög tillväxt under årets andra kvartal med en ökning av orderingång om 42% och omsättning om 36%
Andra kvartalet 2022
- Nettoomsättningen uppgick till 530,3 MSEK (389,0), en ökning med 36,3 procent jämfört med samma period föregående år.
- Rörelseresultatet uppgick till -6,8 MSEK (22,6), vilket motsvarar en rörelsemarginal om -1,3 procent (5,8).
- Orderingången var 581 MSEK (408), en ökning med 42,4 procent jämfört med samma period föregående år.
- Orderstocken uppgick till 542 MSEK (563), varav merparten avses levereras under 2022.
- Periodens resultat uppgick till -3,5 MSEK (15,2).
- Resultat per aktie före utspädning var -0,03 SEK (0,14). Resultat per aktie efter utspädning var -0,03 SEK (0,14).
- Kassaflöde från den löpande verksamheten var 49,5 MSEK (-18,2).
Första halvåret 2022
- Nettoomsättningen uppgick till 996,2 MSEK (781,9), en ökning med 27,4 procent jämfört med samma period föregående år.
- Rörelseresultatet uppgick till -16,5 MSEK (39,9), vilket motsvarar en rörelsemarginal om -1,7 procent (5,1).
- Orderingången var 1 131 MSEK (850), en ökning med 33 procent jämfört med samma period föregående år.
- Periodens resultat uppgick till -13 MSEK (32,9).
- Resultat per aktie före utspädning var -0,12 SEK (0,30). Resultat per aktie efter utspädning var -0,12 SEK (0,30).
- Kassaflöde från den löpande verksamheten var 29,2 MSEK (-80,8).
Tf vd Magnus Larsson kommenterar
Det är med glädje vi ser på årets andra kvartal som visar en kraftig ökning av omsättning och orderingång jämfört med motsvarande period förra året. Ett starkt fokus på försäljning, produktion och leverans i kombination med ett ökat kundbehov ligger bakom kvartalets tillväxtökning.
Omsättningen uppgick till 530 MSEK vilket är en ökning med 36 procent jämfört med motsvarande period 2021 och 14 procent jämfört med föregående kvartal. Orderingången uppgick till 581 MSEK och ökade med 42 procent år över år och 5,4 procent kvartal över kvartal.
Kvartalets rörelseresultat uppgick till -7 MSEK jämfört med 23 MSEK motsvarande period 2021. En fortsatt hög kostnadsnivå på elektronikkomponenter, råmaterial och transporter fortsatte att pressa lönsamheten men vårt arbete med lönsamhetsförbättrande åtgärder pågår kontinuerligt och vi väntar oss att se effekter av lönsamhetsförbättrande åtgärder under andra halvåret 2022, och vidare in i 2023.
Under kvartalet uppdaterades företagets strategi för de kommande åren, vilken sedan presenterades i juni på vår första kapitalmarknadsdag på många år. Marknadstillväxten accelererar och vårt mål är att växa snabbare än marknaden genom att marknadsföra innovativa och unika lösningar inom ”In-store communication”. Vi fokuserar på att stärka vår säljorganisation, säkerställa ”thought leadership” inom utveckling och produktion, samt utveckla nya affärsmodeller för att öka våra återkommande intäkter. Genom att följa vår nya strategi planerar vi för en omsättning om 4 500 MSEK 2025, varav 10 procent kommer från återkommande intäkter.
Vi ser ett antal marknadstrender som ligger till grund för den ökade efterfrågan på våra lösningar där den starkaste är butiksdigitaliseringen då de allra flesta handlare behöver system som möjliggör ett aktivt arbete med prisstrategier, effektivisering av butiksprocesser och som bidrar till att öka kundnöjdheten hos deras kunder.
En annan tydlig trend bland såväl befintliga som nya kunder är intresset för ”Digital Signage” där butiksdigitalisering skapar helt nya affärsmöjligheter genom digital annonsering i butik och därmed ökade intäkter från butikskampanjer och annonsering. Vi för ett antal spännande kundsamtal kring lösningar som kombinerar digitala prisetiketter och Digital Signage och kommer att lansera en lösning under hösten.
Utöver butiksdigitalisering och Digital Signage finns ett mycket starkt intresse för lösningar som skapar insikter kring butiksdrift och möjliggör för en handlare att baserat på dessa vidta lämpliga åtgärder som att fylla på produkter, arrangera om produktplacering eller ändra annonsering. Pricers kameralösning ShelfVision, baserat på Pricer patent, skapar ett stort kundintresse och testas för närvarande av ett flertal kunder med gott resultat.
Lanseringen av fyrfärgsetiketter, som sker under året, skapar helt nya möjligheter då fyrfärg är en förutsättning för att många livsmedelsbutiker ska investera i digitala prisetiketter eftersom användning av röd och gul färg är ett måste för deras kampanjannonsering. Fyrfärgsetiketter är energikrävande vilket är en ”game changer” för Pricer som har marknadens mest energisnåla etiketter och därmed är bäst positionerad för att leverera en retail-grade lösning.
Marknadstrenderna förstärks dessutom kraftigt av en ökad inflation och brist på arbetskraft vilka båda bidrar till att skapa ett stort och omedelbart behov av investering i digitala prisetiketter nu och framöver.
Vi ser optimistiskt på framtiden. Våra produkter och lösningar möjliggör kommunikation och effektivisering som ökar våra kunders försäljning, sänker deras kostnader och skapar en bättre kundupplevelse i deras butiker. Med vår nya strategi på plats kommer vi att kunna skapa en mängd nya kundrelationer, vårda och utveckla befintliga kunder och i slutändan aktivt bidra till att stärka den fysiska butikens attraktionskraft bland konsumenter. Detta kommer att generera en tydlig kundnytta och därmed tillväxt, lönsamhet och förutsättningar att nå våra nya finansiella mål. Vi ser fram emot att återkomma till er.
Magnus Larsson
Tf VD
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Larsson, tf vd, 0704-316 851
Susanna Zethelius, CFO, 0704-440 092
info@pricer.com
Denna information är sådan information som Pricer AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 juli 2022 kl. 08.30 CET.
Om Pricer
Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Qlife Holding AB enters into an addendum with the holders of the company’s convertible debentures and all outstanding convertible debentures are converted into shares
Qlife Holding AB (“Qlife” or the “Company”) has today entered into an addendum with the holders of the Company’s outstanding convertible debentures (the “Lenders”) that was issued on 3 August 2024 (the “Addendum”). In the Addendum, the parties have agreed to (i) lower the conversion rate of the convertible debentures from SEK 0.08 to SEK 0.00375 (the share’s quota value) and (ii) allow for conversion of the accrued interest. Further, through the Addendum, the Lenders have requested conversion of all outstanding convertible debentures with a total nominal value, including set-up fee and accrued but unpaid interest, of approx. SEK 3,661,754.56, to be effectuated once the amended conversion rate is registered with the Swedish Companies Registration Office. The conversion rate will be SEK 0.00375 and a total of 976,467,879 new shares is to be issued.
On 3 August 2024, the board of directors of the Company resolved on a directed issue of convertible debentures, with a total owed amount before interest of SEK 7,745,058 (including the set-up fee). The Company has repaid SEK 5,000,000 of the loan. The interest rate is two (2) per cent per month calculated on the total owed amount and the total outstanding amount today is approx. SEK 3,661,754.56.
The Company and the Lenders have today entered into the Addendum and agreed to (i) lower the conversion rate of the convertible debentures from SEK 0.08 (the share’s quota value at the time of the issue) to SEK 0.00375 (the share’s current quota value) and (ii) allow for conversion of the accrued interest. Further, through the Addendum, the Lenders have requested conversion of all outstanding convertible debentures (including set-up fee and accrued but unpaid interest) to be effectuated once the amended terms and conditions are registered with the Swedish Companies Registration Office. The conversion rate will be SEK 0.00375 and a total of 976,467,879 new shares is to be issued.
The amended conversion price has been established through a negotiation at arm’s length between the Company and the Lenders. In connection herewith, the board of directors has taken into account general market conditions that make it difficult to raise capital. Further, the board of directors has taken into account that the volume-weighted average price according to Nasdaq First North Growth Market’s official price list for shares in the Company during the period of ten (10) trading days that ended on 3 May 2024 is approximately SEK 0.00312 and that the conversion price may not be less than the share’s quota value.
Through the conversion, the number of shares in the Company will increase by 976,467,879 to 4,637,032,422 and the share capital in the Company will increase by SEK 3,661,754.54625 to SEK 17,388,871.5825. Thus, the conversion entails a dilution of approximately 21.1 per cent based on the total number of shares in the Company after the conversion.
This disclosure contains information that Qlife Holding AB is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation (EU nr 596/2014). The information was submitted for publication, through the agency of the contact person, on 2024-05-08 07:46 CET.
For more information, please contact:
Thomas Warthoe
Chief Executive Officer (CEO)
Phone: +45 21 63 35 34
E-mail: tw@egoo.health
Qlife Holding is a Swedish company based in Helsingborg, which develops and markets an innovative medical technology platform, Egoo.Health (”Egoo”), with the goal of giving people access to clinical biomarker data when testing at home. The company is listed on the Nasdaq First North Growth Market (ticker: QLIFE). G&W Fondkommission is the Company’s Certified Adviser. For additional information, please visit www.qlifeholding.com.
Marknadsnyheter
Qlife Holding AB enters into an addendum with the holders of the company’s convertible debentures and all outstanding convertible debentures are converted into shares
Qlife Holding AB (“Qlife” or the “Company”) has today entered into an addendum with the holders of the Company’s outstanding convertible debentures (the “Lenders”) that was issued on 3 August 2024 (the “Addendum”). In the Addendum, the parties have agreed to (i) lower the conversion rate of the convertible debentures from SEK 0.08 to SEK 0.00375 (the share’s quota value) and (ii) allow for conversion of the accrued interest. Further, through the Addendum, the Lenders have requested conversion of all outstanding convertible debentures with a total nominal value, including set-up fee and accrued but unpaid interest, of approx. SEK 3,661,754.56, to be effectuated once the amended conversion rate is registered with the Swedish Companies Registration Office. The conversion rate will be SEK 0.00375 and a total of 976,467,879 new shares is to be issued.
On 3 August 2024, the board of directors of the Company resolved on a directed issue of convertible debentures, with a total owed amount before interest of SEK 7,745,058 (including the set-up fee). The Company has repaid SEK 5,000,000 of the loan. The interest rate is two (2) per cent per month calculated on the total owed amount and the total outstanding amount today is approx. SEK 3,661,754.56.
The Company and the Lenders have today entered into the Addendum and agreed to (i) lower the conversion rate of the convertible debentures from SEK 0.08 (the share’s quota value at the time of the issue) to SEK 0.00375 (the share’s current quota value) and (ii) allow for conversion of the accrued interest. Further, through the Addendum, the Lenders have requested conversion of all outstanding convertible debentures (including set-up fee and accrued but unpaid interest) to be effectuated once the amended terms and conditions are registered with the Swedish Companies Registration Office. The conversion rate will be SEK 0.00375 and a total of 976,467,879 new shares is to be issued.
The amended conversion price has been established through a negotiation at arm’s length between the Company and the Lenders. In connection herewith, the board of directors has taken into account general market conditions that make it difficult to raise capital. Further, the board of directors has taken into account that the volume-weighted average price according to Nasdaq First North Growth Market’s official price list for shares in the Company during the period of ten (10) trading days that ended on 3 May 2024 is approximately SEK 0.00312 and that the conversion price may not be less than the share’s quota value.
Through the conversion, the number of shares in the Company will increase by 976,467,879 to 4,637,032,422 and the share capital in the Company will increase by SEK 3,661,754.54625 to SEK 17,388,871.5825. Thus, the conversion entails a dilution of approximately 21.1 per cent based on the total number of shares in the Company after the conversion.
This disclosure contains information that Qlife Holding AB is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation (EU nr 596/2014). The information was submitted for publication, through the agency of the contact person, on 2024-05-08 07:46 CET.
For more information, please contact:
Thomas Warthoe
Chief Executive Officer (CEO)
Phone: +45 21 63 35 34
E-mail: tw@egoo.health
Qlife Holding is a Swedish company based in Helsingborg, which develops and markets an innovative medical technology platform, Egoo.Health (”Egoo”), with the goal of giving people access to clinical biomarker data when testing at home. The company is listed on the Nasdaq First North Growth Market (ticker: QLIFE). G&W Fondkommission is the Company’s Certified Adviser. For additional information, please visit www.qlifeholding.com.
Marknadsnyheter
EQT, Electrolux och DFDS får utmärkelse för transparent och proaktiv riskhantering
Nu prisas företag som arbetar med riskhantering på ett framgångsrikt sätt. För första gången har utmärkelsen EY Risk Transformation Awards delats ut i Norden. EQT vann pris i kategorin digital transformation, Electrolux i kategorin resiliens och DFDS i kategorin hållbarhet. Samtliga vinnare utsågs av en oberoende jury. Syftet med utmärkelsen är att lyfta riskhanteringens betydelse för att omvandla instabilitet, osäkerhet och komplexitet till strategiska konkurrensfördelar.
I dag står företag inför stora utmaningar som ställer höga krav på deras riskhantering. Många risker är kopplade till klimatförändringar, teknisk utveckling, demografiska förändringar och geopolitisk instabilitet. Utöver att uppmärksamma företag som arbetar proaktivt med riskhantering, är syftet med utmärkelsen att inspirera företag som vill förbättra sin riskhantering.
Ny utmärkelse lyfter goda förebilder inom riskhantering
Under gårdagskvällen den 7 maj prisades tre företag för sin riskhantering i samband med ett event i Stockholm. Det blev vitvaruföretaget Electrolux, riskkapitalbolaget EQT och rederi- och logistikbolaget DFDS som fick ta emot den nyinstiftade utmärkelsen EY Risk Transformation Awards.
– Med en förändrad omvärld följer också en förändrad riskbild. Riskhantering handlar inte bara om att leva upp till lagstadgade krav, utan även om att förutse och hantera framtida risker. Företag som har tagit tag i sin riskhantering på ett bra sätt är ofta mer flexibla och bättre positionerade för att nå långsiktig framgång. En bra riskhantering förbättrar även möjligheten att väga risker mot potentiella vinster, säger Ylva Bergström, partner inom Risk Transformation på EY.
Juryns motiveringar
EY Risk Transformation Awards delas ut i tre kategorier: digital transformation, resiliens och hållbarhet.
EQT – digital transformation
Vinnaren i kategorin digital transformation har visat upp en innovativ, datadriven och molnbaserad modell som använder avancerad AI-integration för att möjliggöra realtidsövervakning av exponering för interna och externa cybersäkerhetshot. Hanteringen av cybersäkerhetsrisker är en integrerad del av ett gediget ramverk för riskhantering. Företaget har visat en övergripande mognad inom riskhantering, både vad gäller strategiska och affärsmässiga aspekter, och har ett innovativt tankesätt och en proaktiv riskhanteringskultur. Detta möjliggör tillväxt och expansion samtidigt som det skapar långsiktigt värde för intressenter.
Electrolux – resiliens
Geopolitisk turbulens har visat sig vara en grundorsak till risk och kan utgöra allvarliga hot mot kontinuitet, motståndskraft och leverans av affärsmål. Vinnaren i kategorin resiliens har bedömts ha hög mognad i sina övergripande riskhanteringsaktiviteter. Företaget har etablerat och demonstrerat ett innovativt förhållningssätt till geopolitiska risker och lyft det till en strategisk men ändå taktisk nivå. I samarbete med ERM-funktionen har vinnaren utvecklat interna resurser för att utvärdera geopolitiska risker på den globala arenan, vilket stödjer koncernens strategiska beslut och tillgångsallokering och ökar robustheten och motståndskraften i försörjningskedjorna. Detta gör det möjligt för företaget att utveckla högkvalitativa scenarier som hjälper till att omvandla osäkerhet till affärsfördelar och värde.
DFDS – hållbarhet
Vinnaren i kategorin hållbarhet har inrättat en målstyrd och beslutsfattande styrelse med ett strategiskt tankesätt och fokus på hållbarhet och minskade koldioxidutsläpp. Målet är att balansera ekonomisk tillväxt med långsiktigt miljöansvar. Med starkt fokus på hållbarhet hanterar bolaget risker och möjligheter på ett proaktivt sätt för att kunna skapa en hållbar framtida affärsmodell. Bolaget har också inrättat en särskild funktion som ansvarar för att samordna alla aktiviteter för minskade koldioxidutsläpp inom hela bolaget och fastställa en finansiell väg till netto-noll med höga lagstadgade krav på deras affärssektor.
En oberoende jury utsåg alla vinnare. Juryn bestod av Kristian Kallenberg, ekonomie doktor i riskhantering, konsult inom GRC (styrning, risk och regelefterlevnad), Handelshögskolan i Stockholm, Håkan Jankensgård, docent i företagsfinansiering, Stockholms universitet, Øyvind Hestnes, ansvarig för riskhantering, Yara International ASA och Tiia Mukkala, ansvarig för riskhantering, Fortum Oyj.
För mer information, kontakta:
Stina Gustafsson, PR-chef, EY i Sverige, 073-3550631, stina.gustafsson@se.ey.com
Om EY Risk Transformation Awards
EY Risk Transformation Awards är en årlig utmärkelse som delas ut till företag och organisationer i Norden. Syftet med utmärkelsen är att lyfta riskhanteringens betydelse för att omvandla instabilitet, osäkerhet och komplexitet till strategiska konkurrensfördelar. Priser delas ut i tre kategorier: resiliens, hållbarhet och digital transformation. Valet av vinnare baseras på intervjuer med nominerade företag och inskickade underlag. Alla vinnare utses av en oberoende jury med representanter från näringslivet och den akademiska världen. Utöver att uppmärksamma vinnare ska utmärkelsen fungera som inspiration för företag som vill förbättra sin riskhantering.
Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.
EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se
Taggar:
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients