Connect with us

Marknadsnyheter

Halvårsrapport April – september 2022

Published

on

En mycket stark fortsättning på året med ökad försäljning och rörelsevinst

Juli – September

  • Koncernens omsättning under andra kvartalet, juli till september uppgick till 73,3 (52,5) MSEK. Justerat för försäljning av engångskaraktär uppgick omsättningen till 51,2 (34,5) MSEK, en ökning med 48%.
  • Bruttovinsten uppgick till 28,6 (16,3) MSEK för kvartalet, en ökning med 75%.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 11,9 (5,9) MSEK, en ökning med 101%. Rörelsemarginalen var 16% (11%).
  • Resultat per aktie blev 0:26 (0:18) kr för kvartalet.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -18,3 (-3,2) MSEK för kvartalet.
  • Likvida medel var 28,3 (8,0) MSEK vid kvartalets utgång.

April – September

  • Koncernens omsättning under perioden april till september uppgick till 119,4 (89,1) MSEK. Justerat för försäljning av engångskaraktär uppgick omsättningen till 94,2 (66,1) MSEK, en ökning med 42,4%.
  • Bruttovinsten för samma period uppgick till 52,3 (31,7) MSEK, en ökning med 65,0%.
  • Rörelseresultatet (EBIT) för perioden uppgick till 19,8 (9,0) MSEK, en ökning med 221%. Rörelsemarginalen var 17% (10%)
  • Resultat per aktie blev 0:51 (0:27) kr för perioden.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -12,9 (-18,5) MSEK för april till september.
  • Likvida medel var 28,3 (8,0) MSEK vid septembers utgång.

VD:s kommentar

Till att börja med vill jag hälsa dig som läsare varmt välkommen till vår halvårsrapport! Eftersom detta är mitt allra första VD ord skulle jag utöver en sedvanlig sammanfattning av kvartalet även vilja dela med mig av mina tankar om bolaget och framtiden.

Andra kvartalets försäljning 2022/23 uppgick till 73,3 (52,5) MSEK. Justerat för försäljning av engångskaraktär uppgick försäljningen till 51,2 (34,5) MSEK, en ökning med drygt 48%. Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 11,9 (5,9) MSEK, en ökning med 101%. Rörelsemarginalen var 16% (11%), den positiva trenden håller i sig. Under kvartalet har utvecklingsprojekt där utsikterna försämrats skrivits ned i balansräkningen. Vi har även reserverat för högre konsultkostnader framåt drivet av strategiarbete tillsammans med externa parter.

Våra finansiella långsiktiga mål ligger fast men vi ändrar utsikten för året från en tillväxt på runt 25 procent till en tillväxt norr om 30 procent.

I mitt tycke finns det ett antal strategiska komponenter som urskiljer sig som helt centrala för EQLs fortsatta tillväxt, dessa är:

  • Lansera de produkter vi har i pipeline så snabbt som möjligt
  • Maximera nyttan av våra tillgångar genom att lansera produkter i fler länder, själva eller via partners
  • Kontinuerligt identifiera och signa nya nischgenerika för lansering i och utanför Norden för att säkra långsiktig tillväxt
  • Utlicensiera och marknadsföra vår strategiska nyckelprodukt Mellozzan
  • Vara kostnadseffektiva i allt vi gör
  • Fortsätta att nyfiket utforska nya affärsmodeller och potentiella intäktsströmmar (ex som gjorts med skyddsmaterial och Covid tester)

Jag kommer löpande att återkomma till dessa komponenter och koppla mina kommentarer om vår framdrift till dem.

Under kvartalet har vi lanserat läkemedlet Colecalciferol EQL Pharma (vitamin D3) i både Sverige och Norge. Marknaden är på ca. 120 MSEK årligen med tre aktiva konkurrenter.

Försäljningen av självtester för Covid-19 har fortsatt i det andra kvartalet till följd av den ökade smittspridningen främst i juli och augusti. EQL är och förblir väl positionerade  om efterfrågan på tester fortsatt håller i sig.

Bolaget bedriver ett aktivt arbete med utlicensiering av produkter främst i Europa där Mellozzan är en nyckelprodukt. De första lanseringarna av Mellozzan genom partners väntas ske under nästa räkenskapsår och därefter fortsätta under ett antal år. Vi fortsätter att förhandla med ytterligare licenstagare i och utanför Europa och hoppas stänga ytterligare någon licensaffär under året.

I september blev EQL utsedda till ”Bästa Logistikleverantör inom Egenvård” av Apotek Hjärtat, en utmärkelse vi gläder oss mycket åt!

Det är en orolig värld därute. Hittills har vi på EQL lyckats skydda våra marginaler men vi håller såklart ett vaksamt öga på  energi-, transport- och produktionskostnader samt valutarörelser och andra faktorer som påverkar oss.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Axel Schörling
VD & Koncernchef EQL Pharma AB (publ)

Telefon: +46 (0) 763 – 17 90 60
E-post: axel.schorling@eqlpharma.com
Hemsida: www.eqlpharma.com

EQL Pharma AB (publ) i korthet

EQL Pharma AB är specialiserat på att utveckla och sälja nischläkemedel. Bolaget har för närvarande mer än 20 nischgenerika (dvs generika med begränsad konkurrens bortsett från originalläkemedlet) godkända på de nordiska marknaderna och ett par originalprodukter. I tillägg till dessa finns en betydande pipeline av, mestadels, nischgenerika för lansering 2022 och framåt. Verksamheten är för närvarande helt inriktad på receptbelagda läkemedel, inklusive sjukhusprodukter, i Norden och på utvalda europeiska marknader. EQL Pharma AB har sin verksamhet i Lund och är noterat på Spotlight Stock Market. EQL Pharma AB bedriver ett omfattande utvecklingsarbete i samarbete med ledande kontraktstillverkare och större läkemedelsbolag i bland annat EU och Asien.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.