Connect with us

Marknadsnyheter

DELÅRSRAPPORT 3 2022 JULI – SEPTEMBER

Published

on

Kvartalsrapport 30 september 2022

  • Northbaze Group uppnår en omsättning under det tredje kvartalet 2022 på 41,0 mkr, (25,8 mkr). Bolaget visar ett positivt EBITDA resultat med 5,0 mkr (0,2 mkr). Underliggande EBITDA exklusive Shieldpatrol China är 6,6 mkr.
  • Koncernens totala kassaflöde är positivt och uppgår till 12,8 mkr för perioden, motsvarande period förra året var kassaflödet – 4,9 mkr.
  • Omsättningen per affärsområde fördelar sig enligt; Adiantes 17,1 mkr (12,4 mkr), Smart Mobility 16,3 mkr (7,3 mkr) och Audio & Sound 6,2 mkr (7,1 mkr). 
  • Förvärvet av Copter AB som genomfördes i början av året bidrar i kvartalet med både tillväxt och resultat i linje med koncernens långsiktiga mål.
  • Adiantes visar en försäljningsökning med 38% i kvartalet jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Ökningen kopplad till dels nya kunder men också en stabil tillväxt från befintliga partners.
  • Smart Mobility visar en kraftigt ökad försäljning i kvartalet jämfört med föregående år. Copter AB ingår numera i affärsområdet och förutom Copter visar affärsområdet en mindre minskning jämfört med föregående år. Minskningen kommer från minskad försäljning utanför Sverige.
  • Audio & Sound uppnår en omsättning på 6,2 mkr i det andra kvartalet 2022. För Q3 2021 visade Audio & Sound 7,1 mkr.
  • Bruttomarginalen för koncernen i sin helhet ökar från 46,3% till 53,8% i kvartalet. En stor del av ökningen kommer från Copter AB men även övriga delar bidrar.
  • Orderboken för koncernen uppgick i slutet av kvartalet till 18,5 mkr (18,5 mkr). Fördelningen är Adiantes mkr 3,5 mkr (10,0 mkr) Audio & Sound 10,5 mkr (2,0 mkr) och Smart Mobility 4,5 mkr (6,5 mkr).  
  • Soliditeten uppgår till 61,2% per den 30 september i år jämfört med 46,4% föregående år.

Starkt resultat

Återigen levererar vi på våra långsiktiga finansiella mål trots de utmaningar och makrofaktorer marknaden innehåller. Omsättningsökningen för kvartalet uppgår till hela 60% varav 23% är organisk.

Koncernen levererar en rejält förbättrad EBITDA för kvartalet om 5,0 mkr jämfört med 0,2 mkr för motsvarande period förra året. Underliggande EBITDA utan jämförelsestörande poster uppgår till 6,6 mkr. Vi ser att både den långsiktiga strategin och det kortsiktiga arbetet med att integrera vårt förvärv av Copter AB har fungerat väl under kvartalet. Tillväxten drivs både av nya kunder samt tillväxt från befintlig kundstock.

Adiantes har under kvartalet haft en stabil produktion och uppvisar en kraftig försäljningsökning jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Försäljningen under kvartalet var 17,1 mkr, (12,4 mkr). Ökningen om 38% drivs dels av breddat produktutbud, ökning från befintliga partners och nya kunder. Trots signaler kring en mattad försäljning av smartphones globalt och en potentiellt minskad efterfrågan på grund av lägre köpkraft ser vi positivt på affärsområdets utveckling. Satsningar inom utveckling av en effektivare produktion ger önskade resultat tack vare vårt kompetenta team på plats.

Affärsområdet Mobility växer med 123%, en stor del av ökningen kommer från förvärvet av Copter AB, som fr.o.m., i år ingår i affärsområdet. Copter har under året fortsatt sin tillväxtresa och ökar i kvartalet sin omsättning med drygt 20%. Jag vill påstå att vi har ett unikt koncept med en hållbar produktion i Kumla. Både återförsäljare och konsumenter ställer högre krav på dessa parametrar vilket borgar för en fortsatt mycket god utveckling.

Ett annat viktigt bidrag till försäljningsökningen inom området kommer från utvecklingen av produkter inom private label, där vi producerar och levererar produkter till kundens egna varumärke.

Affärsområdet Audio & Sound fortsätter att påverkas av komponentbrist och logistikutmaningar, som en direkt följd av detta ser vi också en något lägre omsättning jämfört med föregående år. Vi kan dock se goda resultat gällande införsäljning med en orderbok om drygt 10M SEK. Affärsområdet påverkas så klart av att vi inte fullföljt leveranser av smarta högtalare till vår lokala partner på grund av kriget i Ukraina. En tydlig strategi för en fungerande omni kanal har tagits fram, vi vill nå konsumenten via egen web, marknadsplatser och i samarbeten med återförsäljare. Senast i raden av dessa satsningar är Zalando som utgör en stor försäljningspotential.

Hittills under året har Northbaze lyckats hantera vår oroliga omvärld väl. Hur den långsiktiga påverkan från inflationen, energipriserna och den svaga svenska kronan kommer att vara är svårbedömt men vi står redo att ta de åtgärder vi ser krävs från tid till annan. Branschen ser generellt en pressad tillvaro, för Northbaze betyder det att vi måste fortsätta arbetet med att utveckla och förbättra såväl processer som produkter. Vår affärsmodell och strategi har visat sig fungera väl även i en svag ekonomisk konjunktur, så väljer vi aktivt att se nya affärsmöjligheter framför oss.

Ett flertal nya samarbeten som påbörjats under 2022 kommer också att hjälpa till att ge en fortsatt positiv utveckling. Flera av dessa är drivna av synergier mellan bolagen i gruppen vilket gläder mig extra.

Koncernen strävar ständigt efter att renodla verksamheten och prioritera resurserna rätt. Med detta som riktlinje togs beslutet att avyttra aktierna i Shield Patrol China. Dessa aktier ingick i förvärvet av Copter AB. Aktierna förvärvades av bolagets VD och tidigare minoritetsägare. Transaktionen har belastat resultatet under det tredje kvartalet. Resultatet från Copter AB har också påverkats av ett negativt driftsresultat under året med 1,6 mkr. Några ytterligare negativa faktorer föreligger inte.

Vi är idag unika på marknaden med en så stor del egenproduktion kombinerat med starka varumärken som vårt team kontinuerligt utvecklar.

Jag ser nu fram emot att tillsammans med mina medarbetare avsluta ett starkt 2022.

Göteborg 24 november 2022

Henrik Andersson

VD

För eventuella frågor kontakta:

Henrik Andersson, CEO
Mobile: +46 761 99 35 55
Email: henrik.andersson@northbazegroup.com

Denna information är sådan som Northbaze Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24:e November 2022, klockan 08.30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

Published

on

By

Onsdag 1 maj är det premiär för Norwegians direktflyg till Palma på Mallorca från Stockholm Skavsta Airport. 

Flygplan i luften med Norwegians logotyp

– Det är med stor glädje vi välkomnar en ny direktlinje med Norwegian från Stockholm Skavsta Airport. Spanien är ett mycket populärt resmål och Mallorca är en efterlängtad sommardestination som passar utmärkt i vårt utbud, säger Kjell-Åke Westin, styrelseordförande Stockholm Skavsta Airport.  

– Vi är glada över att ännu en ny linje från Stockholm Skavsta Airport har startat och vi är tacksamma över det fina mottagandet vi har fått ända sedan vi började trafikera flygplatsen förra året. Den nya linjen till Mallorca innebär att vi nu flyger till tre populära destinationer i Spanien under sommarhalvåret och vi ser fram emot att välkomna resenärer ombord, säger Norwegians kommersiella direktör Magnus Thome Maursund. 

Den 1 maj kl. 20:05 lyfter det första planet till Palma på Mallorca. De första resenärerna bjuds på lite festligheter innan avgång. 

Tre destinationer i Spanien 

Sedan tidigare flyger Norwegian året runt till Alicante och Malaga på spanska fastlandet. Palma blir deras tredje destination i utbudet från Stockholm Skavsta Airport.  

Resor bokas på norwegian.com 

För ytterligare information, kontakta:

Kjell-Åke Westin, styrelseordförande
Stockholm Skavsta Airport
kjell-ake.westin@skavsta.se
070-891 68 40

Helena Vesterlund, kommunikatör
Stockholm Skavsta Airport
press@skavsta.se
070-216 39 79

Om Stockholm Skavsta Airport

Stockholm Skavsta Airport ligger strax utanför Nyköping, 100 km sydväst om Stockholm, och är en idealisk bas för flygbolag, researrangörer och flygrelaterade verksamheter. Flygplatsen servar Stockholmsområdet och regioner väster och söder om flygplatsen, med tre miljoner människor inom upptagningsområdet. Här finns unika förutsättningar för utveckling och expansion. Flygplatsen har tillstånd att ta emot upp till sex miljoner passagerare per år. Idag finns direktflyg till flera destinationer i Europa. Det är enkelt att ta sig hit med bil, buss och tåg. Med den kommande järnvägen Ostlänken planeras ett terminalnära resecentrum på Skavsta. Flygplatsen ägs av Arlandastad Group och Nyköpings kommun.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.