Connect with us

Marknadsnyheter

Hilti och byggrobotföretaget Canvas ingår strategiskt partnerskap

Published

on

Hilti tillkännager ett strategiskt partnerskap med Canvas, ett företag som utvecklar byggrobotar och som har tagit fram en robotlösning för gipsväggar som skapar helt nya möjligheter för innovativt byggande.

Partnerskapet markerar början på ett viktigt steg när det gäller innovation inom robotteknik efter att Hilti år 2020 lanserade Jaibot, världens första semi-automatiska robot som omvandlar den digitala ritningen till fysiska borrhål ute på arbetsplatsen. Detta samarbete sammanför två ledande företag inom intelligenta arbetsplatsrobotar och som har en gemensam vision: att robotverktyg kommer att frigöra enormt outnyttjad potential och driva på en ny era av produktivitet och säkerhet för kvalificerade byggarbetare.

Canvas, med huvudkontor i San Francisco, grundades 2017 av veteraner från Boston Dynamics, MIT och Stanford. Företaget utnyttjar de tekniska framstegen inom samarbetande robotar och maskininlärning för att bygga en helt ny klass av verktyg för skickliga byggarbetare som använder sig av AI-teknik och maskininlärning i arbetet. Fram till idag har Canvas fokuserat på ytbehandling av gipsskivor som, enligt flera studier, har bland de högsta förekomsterna av arbetsrelaterade fall av muskel- och skelettbesvär. 

En robot från Canvas kan utföra ytbehandling av gipsskivor på bråkdelen av tiden och på en högre nivå av säkerhet och tillförlitlighet än jämfört med liknande traditionella metoder och kan med teleskopanslutningar nå upp till 4,7 meter för att utföra de flesta arbeten på hög höjd. Det minskar skadorna av repetitiva arbetsmoment och fångar upp 99,9 % av damm som produceras av slipning.

Som en del av partnerskapet kommer Hilti att ta på sig tillverkningsansvaret för framtida Canvas-system baserade på den beprövade Jaibot-plattformen, vilket ger Canvas ett pålitligt och skalbart globalt utbud för att möta den enorma efterfrågan på sina ytbehandlingsrobotar.

Vårt syfte på Hilti är att göra byggbranschen bättre. Detta är möjligt genom att fokusera våra resurser på innovativ utveckling av hårdvara, mjukvara och tjänster som hjälper till att öka entreprenörens produktivitet, förbättra personalens hälsa och säkerhet samt främja verksamhetens hållbarhet”, säger Thomas Hillbrand, medlem av Hiltis styrelse. ”Våra gemensamma värderingar sammanför Hilti och Canvas – och vi är glada över att kunna stödja Canvas i satsningarna på att hitta bättre sätt att arbeta med hjälp av robot- och AI-teknik.”

Det är oerhört positivt att efterfrågan på vår robot för ytbehandling av gipsskivor snabbt utökat vår  produktionskapacitet i år”, säger Canvas vd, Kevin Albert. ”Verksamheter fortsätter att kämpa med stigande kostnader och stor brist på arbetskraft. Den efterfrågan som vi ser vittnar om det kritiska behovet av nya verktyg i branschen för att möta dessa utmaningar och att stärka våra skickliga medarbetare. Vi är glada över att tillkännage detta partnerskap som ger oss möjlighet att fortsätta att tänja på gränsen för vad som är möjligt och sätter Canvas i en bra position för att kunna möta nuvarande och framtida efterfrågan på våra produkter globalt.

Samarbetet mellan Canvas och Hilti ger byggrobotföretaget en position för att kunna växa globalt i en bransch som är mogen för förändring. Partnerskapet kommer att göra det möjligt för Canvas att hjälpa byggföretag som arbetar med gips att lösa sina kroniska och växande arbetsproblem, samtidigt som arbetsplatsen blir renare och säkrare och arbetet mindre ansträngande för deras medarbetare.

För frågor från media:
Rhizlaine Benabid
Global Spokesperson

Rhizlaine.benabid@hilti.com

Hilti Group förser den globala bygg- och energiindustrin med tekniskt ledande produkter, system, mjukvara och tjänster. Med cirka 32 000 teammedlemmar i över 120 länder står företaget för direkta kundrelationer, kvalitet och innovation. Hilti genererade en årlig försäljning på 6 miljarder CHF 2021. Hilti-koncernens huvudkontor har varit beläget i Schaan, Liechtenstein, sedan grundandet 1941. Företaget ägs privat av Martin Hilti Family Trust, vilket säkerställer dess långsiktiga kontinuitet. Hilti Groups strategiska inriktning bygger på en omtänksam och prestationsorienterad kultur och målen att skapa entusiastiska kunder och bygga en bättre framtid. 

Hilti Svenska AB, med ca 500 teammedlemmar och huvudkontor i Malmö, har en direktsäljande kår med ca 170 fältsäljare, 25 innesäljare och 13 butiker. Hilti har blivit utsedd till Sveriges Bästa Arbetsplats av Great Place to Work 2014, 2015, 2016, 2018, 2019 samt 2020.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.