Connect with us

Marknadsnyheter

Fredrik Schelin hyllar champagneänkorna på Mors dag

Published

on

Har du undrat vad Veuve betyder som finns med i flertalet olika champagne-varumärken? Det betyder änka på franska. I Champagne finns otaliga vinhus där männen som har grundat företaget har dött och där kvinnorna har tagit över och överträffat männen med stora framgångar. Lilly Bollinger, Louise Pommery, Odette Pol-Roger och Barbe-Nicole Clicquot är några exempel. Fredrik Schelin har besökt vinhusen och fått höra många fascinerande berättelser om champagneänkorna som han delar här, som en hyllning inför Mors dag.

Illustrationer: Sara Cameron

Länk till fler illustrationer finns här.

Änkorna i Champagne, sörjande kvinnor och mödrar som mist sina män i ung ålder, står bakom många av champagnens stora framgångar och har starkt bidragit till dess utveckling. Många blev så framgångsrika att dussintals champagner lade till Veuvetill sina namn trots att ingen änka fanns i huset eftersom mystiken och marknadsvärdet ökade i och med detta. Här är några exempel på fantastiska champagneänkor med oerhörda framgångar.

Fler exempel och berättelser kan fås vid en intervju med Fredrik Schelin.

Änkan Clicquot – Berättelsen om champagneänkorna börjar med Barbe-Nicole Clicquot, född Ponsardin, ofta kallad La Grande Dame de Champagne. En kall oktoberdag 1805, efter en skörd, dog Francois Clicquot plötsligt, några år efter att han gift sig med Barbe-Nicole. Hon ärvde då den vingård i Champagne som grundats 33 år tidigare av hennes svärfar och som producerade 100 000 flaskor om året. Den 27-åriga änkan Madame Clicquot utnyttjade det kaos som skapats av Napoleonkrigen och spred sin försäljning på den europeiska marknaden. Så småningom blev det också export till Ryssland och sedan till Förenta staterna. Tack vare en anmärkningsvärt god känsla för affärer lyckades hon driva företaget, som fick namnet Veuve Clicquot Ponsardin (änkan Clicquot Ponsardin), till stark tillväxt. Vid hennes död 1866 sålde gården årligen 750 000 flaskor champagne och en stor andel av dessa gick på export till andra länder. Madame Clicquot har starkt bidragit till champagnens världsspridda framgång. Hon arbetade tills hon föll död ner vid 89 år ålder och efterlämnade ett formidabelt arv. Barbe-Nicole Cliquot-Ponsardin uppfann rosé champagne och det var hon som skapade den berömda gula etikett som än idag är denna champagnes främsta kännetecken. Enligt sägen stod hon också bakom den moderna champagneflaskan. Hon var även delvis ansvarig för uppfinningen av Veuve Clicquots revolutionerande teknik för ”reumage”, metoden att vrida flaskan för att bli av med jästen och fällningarna, en process som fortfarande används.

Änkan Pommery – Louise Pommerys man dog under oförklarliga omständigheter 1860. Man vet inte om Monsieur Pommery drack för mycket champagne, eller kanske inte tillräckligt, men när han dog lämnades verksamheten till den unga änkan. Huset kallades i årtionden för Veuve Pommery, innan ”Veuve” togs bort. Därefter ärades änkan med husets prestigechampagne Cuvée Louise – namngiven efter henne. Louise Pommery lanserade världens första brut champagne – den torra champagne vi känner idag – som svar på förfrågningar från drottning Victoria. Brut champagne revolutionerade branschen igen. Innan den hade man druckit champagne som var extremt söt, lika söt som dessertvin.

Änkan Bollinger – När Jacques Bollinger dog 1941 tog änkan Lily Bollinger över verksamheten. Lily ökade produktionen genom köp av fler vinodlingar, men är kanske mest känd för att hon reste världen runt och marknadsförde sitt varumärke. Hon är mycket omskriven och har efterlämnat flera citat där det kanske mest kända är: ”Jag dricker champagne när jag är glad och när jag är ledsen. Ibland dricker jag det i enrum. I sällskap tycker jag det är obligatoriskt. Jag smuttar lite på det om jag inte är hungrig och dricker det om jag är hungrig. Annars rör jag det inte – om jag inte är törstig förstås.” Madame Lily Bollinger var också känd för att använda cykeln som transportmedel mellan vingårdarna i champagnedalen Aÿ. Hon drev Bollinger ända fram till 1971, då hennes brorsöner Claude d’Hautefeuille och Christian Bizot tog över.

Änkan Pol-Roger – Odette Pol-Roger var kanske mest känd för sin vänskap med Sir Winston Churchill, som prisade champagne över alla andra drycker och Pol Roger över alla andra champagner. Churchill var en lojal vän av företaget sedan 1908, men hans vänskap med familjen började inte förrän 1944, då han introducerades för Odette Pol-Roger vid den brittiska ambassadens arméparty i Paris. Premiärministern, som kände en romantisk beundran för Frankrike, blev fascinerad av Madame Pol-Rogers elegans och skönhet. Vid lunchen den dagen serverades Pol Roger 1928, en välkänd årgång som också blev Churchills favorit. Varje år på Churchills födelsedag skickade Odette Pol-Roger honom en låda vintage champagne – vanligtvis 1928 – tills den tog slut. Därefter reserverade hon det bästa vinet för honom.

När Churchill dog var Odette Pol-Roger en av dem som var med på den korta listan över personliga vänner som var inbjudna att delta i statsbegravningen i St Pauls Cathedral. Efteråt sökte Madame Pol- Roger efter en lämplig hyllning av honom, och bestämde sig att från och med då göra husets etiketter i svart. 1984 namngav företaget sin prestige cuvée efter Churchill och tillverkade den i den robusta mogna stil av champagne som han tyckte om, och som han så länge hade fått levererad av Odette Pol-Roger. Hon var en av de änkor som fanns i toppen på de få återstående familjeägda husen. Odette dog 89 år gammal.

För mer information, kontakta gärna:
Magdalena Höglund, presskontakt, tel: 0733 338840 eller e-post: magdalena@highlandpr.se

Fredrik Schelin är en av landets främsta vinexperter och har en förkärlek för mousserande viner i
allmänhet och champagne i synnerhet. Han fascinerades redan som 18-åring av hantverket bakom bubblorna. Hans första möte med drycken blev en livslång relation. Fredrik drivs av att dela med sig av sina erfarenheter, kunskaper och av sin passion för dryck i kombination med god mat. Han vill på ett inbjudande, enkelt och inkluderande vis inspirera till mer kunnande om vin och mousserande viner för att just du ska hitta dina bästa smakupplevelser.

Redan 1995 öppnade Fredrik tillsammans med sin familj sin första restaurang. Stockholm Wine Club grundades 2005 som via vänner och kontakter spridit sig över landet och numera finns i många städer under namnet Sweden Wine Club. År 2009 startade Fredrik det digitala magasinet DinVinguide.se som sedan dess fått ett systermagasin med topplistor, DryckesListan.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.