Connect with us

Marknadsnyheter

Dags att söka Göteborg-Postens Executive MBA-stipendium!

Published

on

I sommar delar Göteborgs-Posten, i samarbete med Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, för fjärde gången ut ett stipendium som täcker programavgiften för en plats på Executive MBA-programmet i Göteborg. Stipendiet ges till en person som bedöms kunna bidra till en positiv utveckling för sin organisation och för Västsverige. Ansökan ska vara inlämnad senast 10 juni.

Executive MBA-programmet vid Handelshögskolan i Göteborg är en engelskspråkig ledarutbildning som sträcker sig över 21 månader. Deltagarna arbetar samtidigt som de går programmet på deltid. Utbildningen bygger på den senaste forskningen gällande ledarskap och verksamhetsutveckling och stärker förmågan att leda i en tid präglad av hög förändringstakt.

Kunskap som stärker Västsverige
Många av föreläsarna kommer från Handelshögskolans partneruniversitet runt om i världen. Den internationella prägeln stärks också av de två resor till Asien (Bangalore i Indien och Seoul i Sydkorea) som ingår i programmet och ger ett globalt perspektiv på affärskultur. Handelshögskolan vid Göteborgs universitet är den enda handelshögskolan i Sverige, med ett Executive MBA-program, som har en ”Triple Crown”-ackreditering, en internationell kvalitetsstämpel.

Genom stipendiet vill Göteborgs-Posten stärka det lokala näringslivets innovations- och konkurrenskraft, bidra till livslångt lärande och visa att kunskap gör skillnad. Avgiften för Executive MBA-programmet, 525 000 kronor, betalas i vanliga fall av deltagarnas arbetsgivare.

”Göteborgs-Postens stipendium öppnar möjligheter för kandidater med arbetsgivare som inte har möjlighet att betala avgiften. Samtidigt stärker det västsvenska bolag som får tillgång till ny kvalificerad kunskap. Ledare med en Executive MBA-examen tillför väldigt mycket”, säger Peter Salomonsson, affärsutvecklingschef på GU Executive Education.

Juryn som utser stipendiaten består av GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist, GP:s marknadschef Josefin Meyer, Handelshögskolans dekan Per Cramér samt från GU Executive Education; vd Håkan Ericson och affärsutvecklingschef Peter Salomonsson.

Tidigare stipendiater
I år delas stipendiet ut för fjärde gången. Den första stipendiaten, Katarina Brud, Director vid MobilityXlab, tog examen i juni 2023. 2022 års stipendiat är Sandya Lang, hållbarhetschef på Nudie Jeans. Hon avslutar programmet om ett par månader. I fjol utsågs Stefan Edevåg, teknikchef på Hedin Bil, som nu är en bit in på sin andra termin.

Nästa Executive MBA-program på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet startar den 3 oktober 2024. Ansökan till Göteborgs-Postens stipendium ska göras senast den 10 juni. Mer information och ansökningsformulär finns på www.gp.se/stipendium.

Bildtext: Seoul är en av två asiatiska städer som besöks inom ramen för Executive MBA-programmet på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

För ytterligare information, kontakta:
Peter Salomonsson,
affärsutvecklingschef GU Executive Education

Tel: +46 70 862 48 60, +46 31 786 13 83
Mail: peter.salomonsson@handels.gu.se

GU Executive Education på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet levererar Sveriges första AMBA-ackrediterade Executive MBA-program, företagsanpassade ledarprogram för internationellt inriktade företag på den nordiska marknaden, samt kortare öppna ledarprogram. Utbildningarna levereras i Sverige och globalt. Genom att kombinera akademisk tyngd med praktisk relevans utvecklar skolan sina kunders nyckelmedarbetare. Handelshögskolan vid Göteborgs universitet är en av cirka 120 handelshögskolor i världen som är Triple Crown-ackrediterad, d v s har de tre främsta internationella ackrediteringarna för handelshögskolor från AMBA, AACSB och EQUIS. www.guexed.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Planera inför betessläppet för att undvika kolik

Published

on

By

Sommarbetet närmar sig och för de flesta hästar och hästägare väntar en härlig tid. Men för att hästen ska klara av omställningen till att äta gräs hela dagarna krävs planering. Här kommer tips för att undvika att hästen drabbas av kolik – något som är väldigt vanligt vid betessläpp enligt Agrias skadestatistik.

I ett forskningsprojekt vid SLU, finansierat av Stiftelsen Hästforskning och Agrias forskningsfond, kunde forskarna se att sjukdomar som kolik och fång är vanliga i samband med abrupta förändringar i utfodringen, som till exempel vid betessläpp.

– Även de hästar som gått i vinterhagar med gräs behöver tillvänjas när man släpper dem i nya, obetade gräshagar. Tänk också på att när det har varit en period av torka och sedan kommer regn kan det ske en förändring i gräsets näringsinnehåll, säger Anette Graf, veterinär på Agria. 

När hästen går från att äta grovfoder till gräs under sommarmånaderna är det viktigaste att omställningen görs successivt, för att undvika att hästen drabbas av kolik och fång – sjukdomar som är vanliga vid plötsliga förändringar i hästens foder. I statistiken bland Agrias försäkrade hästar ökar antalet kolikfall under maj, när betesperioden startar.

Därför är det viktigt att planera för hästens betesgång, och börja vänja den långsamt vid gräs. Det är tidskrävande men många hästägare handbetar sin häst under våren, innan hagarna börjar bli gröna.

En del hästar bör hållas under noggrann uppsikt på betet, och vissa hästar kan inte gå på bete alls – det gäller främst hästar som haft fång upprepade gånger, eller som har fått diagnosen EMS (ekvint metabolt syndrom).

Så här vänjer du hästen vid att äta gräs inför betessläpp

  • Beta hästen för hand en stund varje dag när gräset börjar växa.
  • Låt hästen först gå i gräshagen under en begränsad tid av dygnet, och öka sedan tiden successivt.
  • Riv av gräs och byt successivt ut mot allt större del av grovfodergivan i höpåsarna under cirka två veckors tid före betessläppet.

Fakta om kolik

  • Kolik är den näst vanligaste diagnosen hos häst
  • Tusentals hästar drabbas årligen
  • Åtta procent av de drabbade hästarna avlider i samband med kolikanfall
Continue Reading

Marknadsnyheter

Shoan Etemadi utsedd till ny vd för Hemköpskedjan

Published

on

By

Hemköpskedjans nuvarande vice vd och försäljningschef, Shoan Etemadi, har rekryterats till rollen som vd för Hemköpskedjan och kommer att efterträda Simone Margulies från den 15 augusti 2024, i samband med det att Simone tillträder rollen som vd och koncernchef för Axfood.

Shoan Etemadi kommer med start den 15 augusti att efterträda Simone Margulies i rollen som vd för Hemköpskedjan AB. Han kommer också att ingå i koncernledningen för Axfood AB. Shoan är idag vice vd för Hemköpskedjan, i vilken Hemköp och Tempo ingår, och även försäljningschef sedan drygt tre år tillbaka. Han har dessförinnan 15 års erfarenhet inom dagligvarubranschen från bland annat drift samt sortiment och inköp på ICA och Lidl.

– Det har varit ett mycket stort intresse för rollen från såväl interna som externa kandidater, vilket vi självklart tycker är väldigt roligt, och vi har nu landat i att den absolut starkaste kandidaten finns internt inom koncernen. Shoan har gjort ett fantastiskt arbete i sin nuvarande roll som försäljningschef på Hemköp, och har varit högst bidragande till Hemköpskedjans framgång de senaste åren. Både jag och tillträdande vd och koncernchef för Axfood, Simone Margulies, anser att Shoan med sitt affärsnära ledarskap är helt rätt person att fortsätta resan med att stärka Hemköpskedjans position på marknaden, säger Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow.

– Jag är både hedrad och väldigt glad över att ha fått möjligheten att ta mig an rollen som Hemköpskedjans vd. Det ska bli fantastiskt att tillsammans med ledningen och teamen inom både Hemköp och Tempo, och med de många duktiga handlare och engagerade butiksmedarbetare runtom i landet, fortsätta utveckla verksamheten och attrahera ännu fler nya kunder till våra butiker, säger tillträdande vd Shoan Etemadi.

Hemköpskedjans nuvarande vd Simone Margulies tillträder i sin tur rollen som vd och koncernchef för Axfood den 15 augusti 2024. Rekryteringen av Shoan Etemadis efterträdare i rollen som försäljningschef för Hemköpskedjan AB inleds omedelbart.

För mer information, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se

 

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Shoan Etemadi utsedd till ny vd för Hemköpskedjan

Published

on

By

Hemköpskedjans nuvarande vice vd och försäljningschef, Shoan Etemadi, har rekryterats till rollen som vd för Hemköpskedjan och kommer att efterträda Simone Margulies från den 15 augusti 2024, i samband med det att Simone tillträder rollen som vd och koncernchef för Axfood.

Shoan Etemadi kommer med start den 15 augusti att efterträda Simone Margulies i rollen som vd för Hemköpskedjan AB. Han kommer också att ingå i koncernledningen för Axfood AB. Shoan är idag vice vd för Hemköpskedjan, i vilken Hemköp och Tempo ingår, och även försäljningschef sedan drygt tre år tillbaka. Han har dessförinnan 15 års erfarenhet inom dagligvarubranschen från bland annat drift samt sortiment och inköp på ICA och Lidl.

– Det har varit ett mycket stort intresse för rollen från såväl interna som externa kandidater, vilket vi självklart tycker är väldigt roligt, och vi har nu landat i att den absolut starkaste kandidaten finns internt inom koncernen. Shoan har gjort ett fantastiskt arbete i sin nuvarande roll som försäljningschef på Hemköp, och har varit högst bidragande till Hemköpskedjans framgång de senaste åren. Både jag och tillträdande vd och koncernchef för Axfood, Simone Margulies, anser att Shoan med sitt affärsnära ledarskap är helt rätt person att fortsätta resan med att stärka Hemköpskedjans position på marknaden, säger Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow.

– Jag är både hedrad och väldigt glad över att ha fått möjligheten att ta mig an rollen som Hemköpskedjans vd. Det ska bli fantastiskt att tillsammans med ledningen och teamen inom både Hemköp och Tempo, och med de många duktiga handlare och engagerade butiksmedarbetare runtom i landet, fortsätta utveckla verksamheten och attrahera ännu fler nya kunder till våra butiker, säger tillträdande vd Shoan Etemadi.

Hemköpskedjans nuvarande vd Simone Margulies tillträder i sin tur rollen som vd och koncernchef för Axfood den 15 augusti 2024. Rekryteringen av Shoan Etemadis efterträdare i rollen som försäljningschef för Hemköpskedjan AB inleds omedelbart.

För mer information, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se

 

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.