Connect with us

Marknadsnyheter

CapMan Real Estate förvärvar brownfield-projekt för ny logistikfastighet utanför Göteborg

Published

on

Pressmeddelande från CapMan Real Estate
16.1.2025 kl. 7:30

CapMan Real Estate förvärvar brownfield-projekt för ny logistikfastighet utanför Göteborg

CapMan Nordic Real Estate III-fonden (”CMNRE III”) har ingått avtal med Mitsubishi Logisnext Europe AB om att förvärva ett brownfield-projekt för en logistikfastighet i Göteborgsområdet, Nordens främsta logistikcentrum. Planen är att ersätta de föråldrade industribyggnaderna med en modern logistikanläggning som uppfyller EU:s taxonomikriterier och erbjuder förstklassiga logistikytor för ett flertal hyresgäster. Genom denna satsning stärker CapMan Real Estate ytterligare sin position på den svenska logistikmarknaden.

Projektet är strategiskt placerat i Mölnlycke, nära Göteborgs hamn – Nordens största- och mitt i den dynamiska ”Logistiktriangeln” som förbinder de nordiska huvudstäderna. Som ett resultat är efterfrågan på logistikytor i området vanligtvis mycket hög tillsammans med låga vakansgrader.

För att möta behovet av moderna logistikytor kommer de två befintliga byggnaderna på projektområdet att rivas och ersättas av en ny, modern anläggning på cirka 43 000 m2. Den nya anläggningen, som uppfyller EU:s taxonomikriterier kommer att kunna inrymma upp till sex olika hyresgäster och beräknas färdigställd under sommaren 2026.

Utvecklingsprojektet strävar efter att uppnå en BREEAM-SE v.6-certifiering för nybyggnation på minst nivån ”Excellent” samt energiklass B. CMNRE III siktar på att återvinna minst 90 % av avfallet i projektet, med ambitionen att återanvända så mycket material som möjligt.

”Vi är mycket glada över att förvärva detta projekt i ett utmärkt logistikläge utanför centrala Göteborg, och därmed förstärka vår närvaro på den svenska logistikmarknaden. Vi ser fram emot att utveckla en hållbar*, toppmodern logistikanläggning som kommer attrahera hyresgäster som värdesätter den unika möjligheten att hyra lokaler i detta läge”, kommenterar Marcus Lotzman, Head of Transactions på CapMan Real Estate Sverige.

Förvärvet förväntas slutföras under första kvartalet 2025. Mannheimer Swartling agerade som juridiska rådgivare åt CapMan Real Estate i denna transaktion.

CapMan Real Estate förvaltar cirka 4,4 miljarder euro i fastighetstillgångar, med ett team på över 80 professionella belägna i Helsingfors, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, London och Jyväskylä. Detta är den 6:e investeringen i Sverige för CMNRE III, en värdeökande fond som huvudsakligen investerar i nordiska kontors-, logistik- och utvalda bostadstillgångar.

*Uppfyllandes EU:s taxonomikriterier.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Marcus Lotzman, Head of Transactions på CapMan Real Estate Sverige, +46 706 806 081

Om CapMan

CapMan är ett ledande investerings- och kapitalförvaltningsbolag som tillämpar aktivt värdeskapande i sina portföljbolag samt fastighets- och infrastrukturinvesteringar. Vi är en föregångare inom private assets i Norden och har genom att utveckla hundratals bolag och fastigheter skapat mervärde i över tre årtionden. Vi förvaltar sammanlagt 6 miljarder euro och vår målsättning är att erbjuda investerare lockande vinster och innovativa lösningar genom att möjliggöra förändringar i våra portföljbolag. Ett exempel på detta är de mål för minskning av växthusgaser som vi har satt upp inom ramen för Science Based Targets-initiativet i linje med 1,5-gradersscenariot samt vårt åtagande att nå nettonollutsläpp 2040. Vi har en bred närvaro på den onoterade marknaden genom våra lokala och specialiserade team. Våra investeringsstrategier innefattar fastigheter, infrastruktur, naturkapital samt minoritets och majoritetsinvesteringar i portföljbolag. Vi erbjuder även förmögenhetsförvaltning. CapMan anställer circa 200 experter som sitter i Helsingfors, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, London och Luxemburg och Jyväskylä. CapMans aktie är noterad på Helsingforsbörsen sedan år 2001. Läs mer på www.capman.com.  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Valberedningens förslag rörande styrelse för Humana inför årsstämman 2025

Published

on

By

Valberedningen föreslår att styrelsen, för tiden till slutet av nästa årsstämma, ska bestå av sju stämmovalda ledamöter utan suppleanter.

Humanas valberedning inför årsstämman 2025 utgörs av Fredrik Strömholm, representant för Impilo Care AB (valberedningens ordförande), Alexander Kopp, representant för Incentive AS, Richard Torgerson, representant för Nordea Funds, Anette Andersson, representant för SEB Asset Management AB och Anders Nyberg, Humanas styrelseordförande.

Valberedningen har arbetat sedan hösten 2024 för att utvärdera styrelsens arbete och sammansättning.

Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Grethe Aasved, Carolina Oscarius Dahl, Monica Lingegård, Leena Munter, Anders Nyberg, Ralph Riber och Fredrik Strömholm. Valberedningen föreslår att Anders Nyberg väljs till styrelsens ordförande.

”Under 2023 rekryterades flera starka nya ledamöter till Humanas styrelse, och vi ser ett stort värde att ha kontinuitet i styrelsen för att stötta Humanas fortsatta utveckling inom flera områden, inte minst givet att bolaget har nya ledande befattningshavare på flera positioner”, säger Fredrik Strömholm, ordförande i Valberedningen.

Valberedningens övriga förslag inför årsstämman den 6 maj 2025 och motiverade yttrande beträffande den föreslagna styrelsen kommer att återfinnas på bolagets webbplats http://www.humanagroup.se i samband med att kallelsen offentliggörs.

För mer information vänligen kontakta:

Fredrik Strömholm, ledamot och valberedningens ordförande, 076-115 1065, fredrik.stromholm@impilo.se

Ewelina Pettersson, chef för Investor Relations, 073-074 79 12, ewelina.Pettersson@humana.se

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 22 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 10 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2023 uppgick nettoomsättningen till 9 638 Mkr. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på https://www.humanagroup.se/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Valberedningens förslag rörande styrelse för Humana inför årsstämman 2025

Published

on

By

Valberedningen föreslår att styrelsen, för tiden till slutet av nästa årsstämma, ska bestå av sju stämmovalda ledamöter utan suppleanter.

Humanas valberedning inför årsstämman 2025 utgörs av Fredrik Strömholm, representant för Impilo Care AB (valberedningens ordförande), Alexander Kopp, representant för Incentive AS, Richard Torgerson, representant för Nordea Funds, Anette Andersson, representant för SEB Asset Management AB och Anders Nyberg, Humanas styrelseordförande.

Valberedningen har arbetat sedan hösten 2024 för att utvärdera styrelsens arbete och sammansättning.

Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Grethe Aasved, Carolina Oscarius Dahl, Monica Lingegård, Leena Munter, Anders Nyberg, Ralph Riber och Fredrik Strömholm. Valberedningen föreslår att Anders Nyberg väljs till styrelsens ordförande.

”Under 2023 rekryterades flera starka nya ledamöter till Humanas styrelse, och vi ser ett stort värde att ha kontinuitet i styrelsen för att stötta Humanas fortsatta utveckling inom flera områden, inte minst givet att bolaget har nya ledande befattningshavare på flera positioner”, säger Fredrik Strömholm, ordförande i Valberedningen.

Valberedningens övriga förslag inför årsstämman den 6 maj 2025 och motiverade yttrande beträffande den föreslagna styrelsen kommer att återfinnas på bolagets webbplats http://www.humanagroup.se i samband med att kallelsen offentliggörs.

För mer information vänligen kontakta:

Fredrik Strömholm, ledamot och valberedningens ordförande, 076-115 1065, fredrik.stromholm@impilo.se

Ewelina Pettersson, chef för Investor Relations, 073-074 79 12, ewelina.Pettersson@humana.se

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 22 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 10 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2023 uppgick nettoomsättningen till 9 638 Mkr. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på https://www.humanagroup.se/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Resqunit AB Appoints New CFO, Effective February 1, 2025

Published

on

By

Sandnes, 16 januari 2025 – Resqunit AB (publ) (”Bolaget” eller ”Resqunit”) (Nasdaq First North GM: RESQ) meddelade idag att Philip Mayer kommer att bli Bolagets nya CFO. 

Resqunit meddelade idag att Philip Mayer kommer att bli Bolagets nya CFO från och med den 1. februari och ersätter Henning Johannessen, som har varit Bolagets CFO sedan mars 2022.Henning Johannessen tillträdde som CFO i mars 2022 och har spelat en avgörande roll i administrationen.

Philip Mayer har varit bolagets redovisningskonsult sedan uppstarten. Han tog en kandidatexamen vid Stockholms universitet 2010. Mayer är redovisningskonsult, och har lång erfarenhet av att arbeta som både bokförare och CFO.

Mayer tillträder rollen som Bolagets CFO från och med den 1. februari på ett management for hire-kontrakt genom sitt bolag Bright Accounting Sweden AB.
 
”I och med övergången till en helsvensk operativ struktur efter avvecklingen av det norska dotterbolaget blev det viktigt att ha en CFO med omfattande kompetens inom svensk redovisningspraxis. Efter ett nära samarbete med Philip under många år är vi övertygade om att hans kunskap och erfarenhet kommer att vara till stor nytta för Resqunit AB’s finansiella verksamhet”, säger Helge Trettø Olsen, VD för Resqunit AB

Certified Advisor 

Corpura Fondkommission AB

For more information, please contact: 

Helge Trettø Olsen, CEO, Resqunit AB 
Email: helge@resqunit.com 
Telefon: +47 901 68 908 

RESQUNIT AB is a holding company that financed its subsidiary by raising capital and providing financial support for its operations, which focused on developing innovative equipment for the fishing industry. The subsidiary prior to its bankruptcy worked to reduce marine plastic pollution and ghost fishing – issues that critically affected all fishing nations. 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.