Connect with us

Marknadsnyheter

Marknadsinformation i form av nyhetsbrev november 2017

Published

on

fr, nov 17, 2017 14:41 CET

Intensivt år 2017

Som initierade i EasyFill vet skall vi släppa Q3 rapporten den 30/11 och nu släpper vi ett nyhetsbrev, skälet är att vi skall vara på två träffar nästa vecka, dels med Partner Fondkommission och dels med Aktietorget, utan att släppt detta nyhetsbrev är vi förhindrade att prata om delar av det som står i detta nyhetsbrev.

Några av bolaget aktieägare har kontaktat oss på EasyFill där man tycker av vi informerar för lite vilket jag förstår till 100%. Under årens lopp har jag skrivit saker som att nu är vi på gång, framtiden är vår o.s.v. och fått mycket elaka mail och telefonsamtal när resultaten inte kommer veckan efter.

Av ovanstående skäl beslutade ledningen i företaget att vara sparsam med extern kommunikation, att inte släppa PM om alla individuella ordrar som kommer in, om de inte är av strategiskt, eller signifikant värde.

Jag får brev då och då att jag är en drummel (hårdare ord än det också) och liknande som borde bytas ut snarast men jag kan meddela att det inte är aktuellt att jag skall sluta som VD ännu (om jag nu får bestämma det själv utan att få sparken eller att jag tvingas sluta av sjukdom eller annat skäl).

Jag brinner för EasyFill och dess utveckling och ännu upplever jag att bolaget behöver en ledare av min typ fram tills vi är det framgångsrika bolag jag har gång på gång sagt att vi kommer att bli. I bolaget har vi en ledningsgrupp bestående av mig, Jens Nisu (marknadschef), James Gray (ekonomichef), Henning Bergsagel (tekniskchef) och med dessa har jag kontinuerliga möten där beslut tas. Jag är således ingen ensamvarg som kör över alla andra, jag är en lagspelare som tror på att ensam är man svag tillsammans är man stark.

Som alla vet så gjorde företaget en apportemission i april där vi inkluderade Ebeco Koncernen i EasyFill Koncernen. Att slå samman två kulturer är inte det enklaste jobbet jag haft så trots att jag tyckte att jag förberett och tänkt igenom det mesta har inte allt gått som på räls, så en hel del tid har gått åt till processer.

Nu fungerar allt till 80% i den nya sammanslagna koncernen, 100% får ju inte allt fungera för då behövs man ju inte och företaget stoppar i utveckling.

Vad händer då i den nya koncernen?

All produktutveckling och en hel del tillverkning av stål är nu i Slovakien. Vi kommer att behålla viss del av tillverkning hos underleverantören i Sverige så att vi har backup när så behövs. Ingen tillverkare vill ju bara ha tillverkning av små serier så viss del kommer vi fortsätta med i Sverige, med ökade volymer så kommer ökning komma i vår egen fabrik i Slovakien men också hos underleverantören i Sverige.

Huvudskälet till att EasyFill slog sig samman med Ebeco var att man hade fabrik och tillverkning av butiksinredning och kunder som vi var intresserade av, på köpet fick vi också en släpvagnagnsfabrik där bolaget har egenutvecklade släpvagnar som man tillverkar och säljer i 18 länder i Europa, de stora marknaderna är i Norge och Slovakien. Mer information om verksamheten gällande släpvagnar senare i detta brev.

Profilmaterial såsom hemsidor, visitkort o.s.v. kommer vi nu att rätta upp så att de blir lika i hela koncernen. Planer finns på att anlita en web/PR byrå för kontinuitet och ett mer modernt uttryck på samtliga siter.

EasyFill – Clever store shelves

EasyFill har under många år varit ett innovationsbolag som fokuserat resurserna på att utveckla och patentera de smarta hyllösningar vi nu har i sortimentet. Ska man vara krass har fokus inte legat på försäljning förrän de senaste två åren och den försäljning som ändå skett kom genom gamla relationer och kontakter.

De senaste två åren har den uttalade strategin varit att öka närvaron på marknaden främst via partners och inte genom egen försäljningsorganisation. Andelen kontaktytor mot marknaden har ökat väsentligt genom de återförsäljarpartners som, till största delen, tillkommit under 2016–2017 samt nya avtal med OEM tillverkare av kylar och kylskåp. Som alla vet som bedrivit någon form av affärsverksamhet är inte resan spikrak utan det finns hinder på vägen och oväntade omvägar som måste tas när vägen stängts. Några av de avtal som skrivits under 2016 och 2017 har inte gett frukt utan endast kostat tid och resurser men har av olika anledningar varit värda en investering med tanke på potentiell utväxling på sikt.

EasyFills hylldivision är ännu inget självspelande piano men med en stabil bas att stå på i form av bred marknadstäckning tack vare våra partners och egna företag samt joint venture, samt de patent vi har, har antalet marknadstester och kundprojekt mångdubblats det senaste året.

Kunder som ICA, Hemköp, Coop, Aldi, Edeka, Rewe, Lidl, Walmart, Carrefour, HEB, Woolworths, Auchan, Spar, Coca-Cola, PepsiCo, Carlsberg, Spendrups etc. skulle aldrig överväga att implementera EasyFills produkter om man inte såg fördelarna, dock måste man inse att det är stora, förhållandevis trögrörliga, företag vi på EasyFill agerar mot och det finns fleråriga leverantör/kund-förhållanden som kan behöva brytas upp för att våra lösningar ska ens få en chans att visas upp.

I ett pressmeddelande tidigare i år informerade vi att tecknat avtal med en stor aktör på butiksmarknaden. Företaget är svenska HL Display och dom har ca 100st säljare som vardera gör ca tre butiksbesök dagligen. I dessa säljares produktportfölj finns nu således EasyFills nuvarande och framtida produktsortiment. Naturligtvis kommer marknaden inte att explodera över en natt men med ca 300st kundbesök dagligen där EasyFill nämnts ökar våra möjligheter till försäljning oerhört mycket (bolaget styrelseordförande Richard Bagge har förbjudit mig använda förstärkningsord såsom fantastiskt, oerhört bra, enormt o.s.v. men i detta fall anser jag det är befogat.)

Att bygga upp en försäljningsorganisation internationellt är en tuff uppgift eftersom du måste finna de rätta människorna med det rätta drivet men utan tvekan har EasyFill med Steve English i Sydafrika, Oliver Eischeid i Tyskland och Marco Company funnit väldigt bra personer med en glöd för våra produkter men med två personer i Sydafrika, två personer i Tyskland tar det tid att nå marknadsandelar. I EasyFill America är det annorlunda då Marco Company har säljare runt om i landet som säljer deras och EasyFills produkter. I USA har vi nu varit i ca 1,5 år och nu är vi närmare och närmare de stora ordrar jag längtar efter. Utöver våra egna företag har vi också återförsäljare i flera länder och som alla förstår blev de inte jätte entusiastiska när vi presenterade avtalet med HL men vi har lagt tid på att få dessa återförsäljare att förstå att med HL på banan kommer EasyFills produkter bli etablerade snabbare och att det finns plats för dem också och detta förstår de flesta samarbetspartners vi har, några måste vi säkert jobba med ytterligare men målsättningen är att få alla att förstå att marknaden är så gigantisk så det finns plats för både dom och HL

I ett inledande sked protesterade vår VD i Tyskland Oliver Eischeid mot HL avtalet eftersom han har långtgående diskussioner på gång hos flera av de stora butikskedjorna bla Rewe och Edeka. Han har fått in ColdFront till Shell i Tyskland samt till några andra bensinstationskedjor samt en hel del andra affärer, nu upplever Oliver att HL kommer till en krattad manege och snor affärerna av honom, till viss del har Oliver rätt men vi har nu fått Oliver att förstå att han skall se HL som en resurs och inte som ett bekymmer. Oliver är väldigt duktig och han och HL kommer i de tysktalande länderna tillsammans göra succé.

När jag nu skriver om Tyskland så måste jag nämna ColdFront som är vårt svar på kyldiskar där vi på marknader både i Europa och USA har flera testinstallationer gjorda och kunder som är lyriska.

Under 2018 är följande tre områden topprioriterade:


         
Återförsäljare:
Våra återförsäljarpartners har det väletablerade kontaktnät mot butiksledet som vi behöver och med koncernens samlade kunskap och support är möjligheterna till snabbare expansion mycket goda.


         
Öka försäljningen till
OEM tillverkare av kylar och kylskåp
. Detta ska ske genom Push/Pull taktik; tydlig Push mot våra avtalspartners samt starkare närvaro hos varumärken för att ge Pull-effekt. EasyFill har dedikerat resurser för att åstadkomma detta


         
Vi kommer naturligtvis att ge all tänkbar support till alla våra återförsäljare runt om i världen men utan tvekan kommer HL Display med ca 300 kundbesök dagligen visas sig i våra siffror framåt.


         
Ge all tänkbar support till EasyFill America, 330 miljoner människor i USA med ett gemensamt språk samt vårt 50% ägda företag tillsammans med Marco Company är väldigt bra förutsättningar.

  • För att göra det enkelt för mig själv klistrat jag in texten från ett mail jag fick från Aaron Benett EasyFill America 1/11

Below is additional details across a few of the bigger opportunities we have working up right now:

Central Market / H-E-B

  •  
    MaxLoad coolers – They are interested in 3 MaxLoad coolers to test in an upcoming store with potential for more. We have a follow up meeting tomorrow to discuss options for this getting a PO.
  •  
    RotoShelf for Multideck Cases – This the local test for RotoShelf within a Hussmann multideck we coordinated just over 2 months ago. We did their initial test application for a 60-day trial are invoicing them this week for the work.
  •  
    They said the system has dramatically improved their labor spent on stocking the case their sales increased by about $10,000 USD over their standard sales amount on this case since installing the system. They said during the trial period it has already paid for the system which is great news!

Upcoming Opportunities We Are Working Through:

  •  
    SwingOut – they have an immediate application for 4-6 SwingOut units, but need the adjusted size Henning your team is working on to pull this off. They would install today if we had something to give. They are interested in comparing options on this SwingOut as a near complete replacement for their Madix style shelving units at minimum cover multiple sections in their store
  •  
    RotoShelf – upcoming test coming up in the next 2-3 months for a dairy installation in their store

Our buyer at Central Market is helping pitch the product to the larger company he’s under, H-E-B, trying to set us up a meeting to meet with them in the coming couple weeks where he will support us on the system.

We have a meeting with them tomorrow to review through a presentation that we would potentially give in the weeks ahead.

Additional Large Volume Quotes (quoted within the last 2-3 weeks)

  •  
    Walmart – interested in retrofitting making OEM option for RotoShelf to fit within a new style Zero Zone case. Based on geometry of case it might require a special 80cm shelf mold to be considered.
    Quote was based on 250(+) doors initially
  •  
    Microsoft – I had a call with our buyers at Microsoft during NACS to discuss a potential upcoming rollout across 500 locations (1000 coolers) for RotoShelf. I presented more info on MaxLoad as well. They are getting me details on the case models in their locations for us to start next steps of a rollout option.
  •  
    Imbera – quoted 2 separate single door beverage counters at volume of 50 – 250 units. We have prototype units installed being tested at their headquarters in Mexico now. I have a follow up call scheduled for tomorrow with our Mexico sales team to discuss next steps in this project
  •  
    Minus Forty –prototype unit is being tested now on a single door beverage cooler. Potential upcoming orders for 50-250 units. They are getting interest from their customer now on this will feedback info in the next 2-3 months for next steps.

They are highly interested in TopSlider integration into their cases!!

Hopefully more good news to come on these customers upcoming business!

Ett axplock av pågående projekt:


         
Marknadstest av RotoShelf med TopSlider för dryck tillsammans med stort dryckesvarumärke.


         
Marknadstest av TopSlider för eftermontering i Roll-in kylar för Norge.


         
Utvärdering av RotoShelf MD 1250/2 för kyldiskar hos de fyra största tyska butikskedjorna


         
Samtliga ÅF utom en har beställt EasyFill produkter till sina Showroom och hos de mer etablerade ÅF sker installationer löpande butik för butik


         
Hos en av de nyare ÅF diskuteras en större utrullning till ca 800 butiker under en 2 års period.


         
ICA Sverige och EasyFill har, som tidigare nämnts, ett gemensamt utvecklingsprojekt och ett delresultat har varit att SwingOut Ambient för barnmat visat sig ha en återbetalningstid på omkring 12 månader baserat på arbetstidsbesparing. Detta trots att tidsvinsten vid plockning inte är så stor på denna typ av vara då de traditionellt ställs direkt på hyllan i 6, 8 och 12 pack och med SwingOut plockas på hyllen en och en. Man noterar också en försäljningsökning med ca 15 % under de två månader som hyllorna testats. Noterbart är att EasyFill arbetar hårt med en uppdaterad version av SwingOut Ambient som ska vara billigare att producera och ha ett lägre kundpris än nuvarande version. Trots kort återbetalningstid och flertalet påtagliga fördelar är investeringskostnaden ett hinder för stora volymer.


         
ColdFront med SwingOut som hyllsystem har börjat få fäste i bla Tyskland och för närvarande arbetas det med åtta olika projekt. Två inledande installationer har gjorts i en Shell och en Avia bensinstation

”… For a healthier planet”

I mars i år lanserade vi initiativet ”… for a healthier planet”. Detta för att rikta lampan mot matsvinn i butiker. Bara i svenska butiker slängs det ca 110 000 tom mat årligen och reducering av matsvinn är en av de största utmaningar som livsmedelsbranschen har att möta idag då hotande lagstiftning annars kommer att införas.

Tanken med vårt initiativ är att det bland annat ska fungera som en medial motor för att via att det, tack vare våra produkter, finns en lösning för butikerna att reducera svinnet på produkter med förhållandevis korta bäst-före-datum.

Vi kommer att arbeta vidare med detta initiativ och det ligger rätt i tiden då livsmedelskedjorna faktiskt behöver adressera problemet och flera redan tagit ställning för en minskning av matsvinn. Det måste dock drivas på rätt sätt för att ge tyngd och kraft och då kan EasyFill inte vara avsändaren.

För den som vill höra mer från bolaget finns möjlighet på tisdag den 21 november, då CMO Jens Nisu deltar i en Financial hearing på Grev Turegatan 30 i Stockholm.

Information om eventet samt anmälan via denna länk:

https://financialhearings.com/event/10552
 

Presentationen kommer att livesändas via webben på denna länk:

www.easyfill.se/activities

eller direkt via:

https://tv.streamfabriken.com/2017-11-21-easyfill

Ebeco

Coop Bygg i Norge säljer i år ca 1000st släpvagnar runt om i hela Norge, samtidigt har vi också egen försäljning via nätet för den norska marknaden, på det sättet säljer Rune, som vår man i Norge, heter ca 900st släpvagnar i år.

Med Coop Byggmarknad i Norge förhandlar vi just nu om en större order för 2018, en förhandling som i stort är klar men vi har ännu inte signerat ett avtal. Så här går det till:

Kunden går in på
www.tillhengerfabrikken.no
och tittar på olika släpvagnar och några skickar frågor och den person som svarar sitter i Slovakien.

När sedan kunden vill se på olika släpvagnar i vekligheten så åker man till vår utställning/leveransplats som ligger mellan Oslo och Gardemoens flygplats. Släpvagnarna som Rune säljer kommer med lastbil från fabriken i Slovakien ungefär en gång i veckan och släpvagnarna är då till 90% hopskruvade. Att de inte är 100% hopskruvade beror på att de skall fraktas på lastbil från fabriken i Slovakien och för att minska transportkostnaderna.

Att kunna hyra lokaler i området mellan Oslo och Gardemoen är inte enkelt. Utan tvekan är detta område ett av de mest attraktiva i Norge och av den anledningen hyrs ett område under tak samt viss markyta utan tak och på detta område skruvas släpvagnarna samman och visas utomhus året runt.

I Oslo-området har vi två konkurrenter som säljer släpvagnar direkt från fabrik (tillverkade någonstans i Europa). Rune låter meddela att många av de människor som kommer och tittar också åker till de andra två leverantörerna och han säger att uppskattningsvis 80% av de som varit hos honom kommer tillbaka och handlar. En av de viktigaste sakerna som sker vid leverans är försäljning av tillbehör till släpvagnen (stödben, kapell, kåpa osv.). Denna extraförsäljning är viktig eftersom marginalen är väldigt bra. Vid leverans finns ett litet kontor där papper skrivs på och släpvagnen överlåts till köparen.

Norge är idag det enda land där våra släpvagnar säljs enligt ovan, men kan vi sälja ca 900 släpvagnar i Norge så bör vi kunna sälja motsvarande i andra länder också och vi har nu beslutat oss starta upp den typen av försäljning runt om i Europa med start i Sverige.

Vi har hyrt ett lager och försäljningsplats i Sollentuna ca 2,5 km från kontoret. Detta kommer att vara utlämningsställe för vagnar som sålts via internet men kommer även att fungera för direktförsäljning., verksamheten kommer fungera på samma sätt som hos Rune i Norge. Inflyttning sker de 1 mars 2018.

Sedan kan det bli Göteborg, Helsingfors, Köln, Milano osv. Om vi anser det passa när vi finner en lokal så kommer vi att utvärdera den etableringen. Det svåra är att finna lokalen men också en Rune på varje ställe.

Utöver dylik försäljning kommer vi parallellt stärka närvaron hos befintliga återförsäljare (just nu några få) samt aktivt finna nya.

Det som kan konstateras är att bolagets släpvagnar håller väldigt hög kvalitet men att försäljningsorganisationen i princip är obefintlig. Bolaget har nu beslutat att anställa en försäljningschef med bas i Stockholm (på vårt kontor i Sollentuna) och vi är just nu mitt inne i en rekrytering och jag räknar med att vi anställer en person inom de närmaste veckorna. Som sin närmaste chef kommer denne att ha Henning Bergsagel som är grundare av Ebeco.

Som nämns ovan har vi hyrt en lokal i Sollentuna från den 1 mars 2017 där det kommer att finnas till att börja med en man som skall färdigställa släpvagnarna för leverans samt sälja på samma sätt som Rune gör. Denna rekrytering startar vi med omgående så om du som läser känner att detta vill jag göra så skicka ett mail till mig eller om du vet någon som skulle passa så tipsa denne om jobbet.

Vi gör nu om bolagsstrukturen i Ebeco samt startar några dotterbolag för att renodla verksamheten:

Släpvagnarna kommer säljas under varumärket
ScanTrailer
(Skandinaviska släpvagnar) ett av skälet till namnet är att skandinaviska bolag har hög status ute i Europa. I Sverige har vi redan startat ScanTrailer AB, det norska bolaget Ebeco A/S byter namn till ScanTrailer A/S och vi startar upp ett bolag i Slovakien med namnet ScanTrailer SRO.

Som jag skriver ovan säljer vår man Rune i Oslo ensam ca 900 släpvagnar årligen och när det går sälja på det sättet i Norge så bör vi med en försäljningschef på divisionen släpvagnar kunna sälja många på samma sätt runt om i världen när vi nu får en försäljningschef som kommer ha en enda uppgift och det är att få denna division att rulla.

Att vi genomförde apportemissionen med Ebeco koncernen var för att få en större utvecklingsavdelning och en fabrik för tillverkning av våra patenterade produkter, RotoShelf, SwingOut, ColdFront osv. När vi köpte företaget var jag ganska säker på att släpvagnsdelen skulle vi sälja så snart vi fick igång verksamheten med våra patenterade produkter men nu har jag ändrat mig. Det säljs oerhört mycket släpvagnar årligen i Europa (och världen) men vi börjar med marknader nära oss. Vi har en komplett range av färdiga produkter som tillverkas i egen fabrik i Slovakien. I fabriken kan vi utan att investera något nämnvärt (om det inte är för att rationalisera) tillverka flera 100% mer släpvagnar årligen än vi gör idag. I Slovakien har vi idag ca 3000 kvm markyta, vi har en lokal på 1000 kvm (lager) som kan för en relativt billig investering byggas om till fabrik och vi har ytterligare 15 000 kvm mark där. I köpet ingick 49% av det fastighetsbolag som äger all mark i Nizna inklusive alla fabriksbyggnader.

För att belägga vad jag skriver ovan kommer här lite siffror som visar hur stor marknaden är, nedanstående siffror är teoretiska och skall bara ses som en beräkningsgrund. Alla vet att det i vissa länder säljs mer och i vissa mindre med släpvagnar. Enda skälet jag har med detta är för att visa potentialen.

Vän av ordning kan nu säga att det tar tid att nå 4,5% marknadsandel vilket är rätt men utan målsättningar vet jag att vi inte når någonstans och om vi bara får 1% marknadsandel så är detta då en strålande affär i alla fall.

Pengar

Just nu är bolagets likviditet relativt god, dock är vi medvetna om att om allt som vi berättar om i ovanstående går i lås så kommer vi att behöva mer kapital, Det vi nu gör är att kontakta våra finansiärer, vår bank, Norrlandsfonden och Almi och se om dessa varför sig eller tillsammans är öppen för att finansiera bolagets växt. Vi har också kontaktat Exportkreditnämnden för att sondera möjligheterna till någon typ av finansiering.

Redovisning

Vi har också fått förfrågan från en aktieägare hur vi redovisar EasyFill America och EasyFill Sydafrika i vår resultatrapport och då är det så här: Vi konsoliderar inte dessa bolag (inte heller fastighetsbolaget i Slovakien) utan dessa försäljningsbolag redovisas som delägda (50%) bolag i årsredovisningen. Dock kommer vi regelbundet redovisa deras omsättning. Eventuellt utbetald royalty från deras försäljning kommer att redovisas som finansiell intäkt i koncernen. Däremot så kommer vi att om det händer något positivt eller negativt i dessa bolag att med text redovisa detta i våra kvartalsrapporter.

Kommentar

Som ni ser är detta nyhetsbrev skrivit i jag form men det betyder inte att det bara är jag som skrivit utan jag har haft enormt stor hjälp av Jens Nisu.

För mer information kontakta:

Håkan Sjölander                                       Jens Nisu                                     

CEO                                                          Marketing Director                     

+46 70 59 444 69                                     +46 70 660 58 82

hakan.sjolander@easyfill.se
                    
jens.nisu@easyfill.se
 

www.easyfill.se

Ko
rt om EasyFill

EasyFill är ett innovationsdrivet bolag med huvudfokus på utveckling av produkter som förenklar hanteringen av varor i butiker och restauranger samt utveckling och produktion av släpvagnar. De butikslösningar som utvecklas patenteras och lanseras med världen som marknad i huvudsak tillsammans med samarbetspartners.

EasyFill har huvudkontor i Bräcke i Jämtland samt fabrik, utveckling och produktion i Nizna, Slovakien.

EasyFill är sedan maj 2007 listat på Aktietorget.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Published

on

By

Illustration by Anna Lunde Hermansson

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Östersjön. En ny studie från Chalmers visar att dessa utsläpp orsakat föroreningar som motsvarar samhällsekonomiska kostnader om över 7 miljarder kronor mellan 2014 och 2022. Samtidigt konstaterar forskarna att rederiernas investeringar i den omdiskuterade tekniken, där avgaser ”tvättas” och släpps ut i havet, redan är hemräknade för majoriteten av fartygen. Det innebär att branschen nu tjänar mångmiljardbelopp på att driva sina fartyg på billig tjockolja i stället för renare bränsle.

– Vi ser en tydlig intressekonflikt, där privata ekonomiska intressen uppnås på bekostnad av den marina miljön i ett av världens mest känsliga hav, säger Chalmersdoktoranden Anna Lunde Hermansson, som är en av författarna till den nya studien, publicerad i Nature Sustainability.

Studien har föranletts av den pågående förbudsdiskussionen om skrubbervatten förorenat vatten som släpps ut från fartygens avgasreningssystem. Frågan är på agendan hos FN:s sjöfartsorgan IMO, och diskuteras på EU-nivå och i Sveriges riksdag, även om inga beslut om förbud ännu har fattats.

Anna Lunde Hermansson och Chalmerskollegorna Erik Ytreberg och Ida-Maja Hassellöv har i många år forskat om sjöfartens miljöpåverkan och bidrar med sin expertis i både internationella och nationella sammanhang. I en tidigare studie har de till exempel visat att mer än 200 miljoner kubikmeter miljöfarligt tvättvatten årligen släpps ut i Östersjön av fartyg med skrubberrening. Studien visade också att skrubbrarnas tvättvatten står för upp till 9 procent av de totala utsläppen av vissa cancerframkallande polycykliska aromatiska kolväten (PAH:er) i Östersjön. 

Kostnader för oljeutsläpp inte medräknade

I den nya studien räknade Chalmersforskarna på såväl externa kostnader för skrubberutsläppen, som på ekonomiska balansräkningar för över 3800 fartyg som investerat i skrubbertekniken. När det gäller kostnaderna som kan kopplas till försämringen av marina ekosystem visar studien att skrubbervatten-utsläppen mellan åren 2014 och 2022 totalt sett har förorenat till en kostnad på över 680 miljoner euro.

Uträkningarna är baserade på modeller för betalningsvilja för att undvika miljöskadliga utsläpp, men är enligt forskarna att betrakta som en underskattning. Exempelvis är inte direkta kostnader, i samband med utsläpp av tjockolja från fartyg som använder skrubbrar, medräknade. De mångmiljonbelopp som går åt för att sanera olja efter grundstötta fartyg, som exempelvis Marco Polo vid Blekinges kust i höstas, finns inte med i beräkningarna.  

– Om inte skrubbrarna funnits skulle inga fartyg alls ha tillåtits använda detta smutsiga bränsle. Därför är skrubberfrågan högst angelägen för att driva sjöfarten mot lägre miljöbelastning, säger Anna Lunde Hermansson.

Restriktioner i flera länder

När det gäller fartygsekonomin räknade forskarna på kostnaderna för att installera och underhålla skrubbersystemen, samt på de kostnadsbesparingar företagen kunde göra genom att driva fartygen med billigare och smutsigare bränsle i form av tjockolja. Alternativet hade varit ett dyrare bränsle med lägre svavelinnehåll.

Enligt beräkningarna har majoriteten av flottan som investerat i skrubbrar fått tillbaka sitt satsade kapital, och det sammanlagda överskottet, för alla drygt 3800 fartyg, ligger på 4,7 miljarder euro fram till och med år 2022. Forskarna konstaterar också att mer än 95 procent av det vanligaste skrubbersystemet (öppet system, så kallad open loop) är tillbakabetalat inom fem år.

– Från industrins håll framhålls det ofta att rederierna inte ska straffas för att de i god tro investerat i teknik som skulle lösa problemet med svavelutsläpp i luften. Våra beräkningar visar att investeringarna redan är avskrivna och att det därför inte är ett hållbart argument, säger Anna Lunde Hermansson.

Nyligen har Danmark beslutat att förbjuda utsläpp av skrubbervatten i så kallat territorialvatten, inom 12 sjömil från kusten. Ett flertal länder världen över, till exempel Tyskland, Frankrike, Portugal, Turkiet och Kina, har också beslutat om nationella förbud eller restriktioner.

I Sverige finns idag inget generellt förbud, även om vissa hamnar, till exempel Göteborgs hamn, förbjudit utsläpp av skrubbervatten inom sitt område. 

– Vi hoppas nu att frågan ska få prioritet även i den svenska riksdagen. Det här är en lågt hängande frukt för hur vi kan minska vår negativa påverkan på den livsviktiga marina miljön.

Mer om forskningen:

Artikeln ” Strong economic incentives of ship scrubbers promoting pollution” har publicerats i Nature Sustainability. Studien är genomförd av Anna Lunde Hermansson, Ida-Maja Hassellöv, Tiia Grönholm, Jukka-Pekka Jalkanen, Erik Fridell, Rasmus Parsmo, Jesper Hassellöv och Erik Ytreberg. Forskarna är verksamma vid Chalmers tekniska högskola, Meteorologiska institutet i Finland och IVL, Svenska Miljöinstitutet.

Forskningen har finansierat av Havs- och vattenmyndigheten, Trafikverket och EU:s Horisont 2020.

Läs tidigare pressmeddelanden:

Forskning avslöjar stora utsläpp från fartygsavgasrening

Fartygens utsläpp i hamn hotar livsmiljön i havet

Mer om skrubbrar:

En skrubber kan enkelt beskrivas som ett reningssystem för de avgaser som bildas vid förbränning av tjockolja, som varit det vanligaste fartygsbränslet sedan 1970-talet. Havsvatten pumpas upp och sprayas över avgaserna, vilket gör att utsläppen av svavelföreningar inte når luften. Fartygen följer därmed de krav som infördes av Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, år 2020. Problemet är att vattnet tar upp både svavlet från avgaserna, med kraftig försurning som följd, och föroreningar som tungmetaller och giftiga organiska föreningar. Det förorenade skrubbervattnet pumpas sedan ofta direkt ut i havet.

Sedan mitten av 2010-talet har antalet fartyg med skrubbrar ökat. Vid en studie som gjordes 2018 fanns 178 fartyg med skrubbrar i Östersjön – i dag räknar forskarna med minst det fyrdubbla. Globalt rör det sig om ungefär 5 000 fartyg, vilket motsvarar runt 5 procent av den totala fartygsflottan. Då det främst är fartyg med hög bränsleförbrukning som investerar i skrubbrar står dessa 5 procent för 25 procent av den globala efterfrågan på tjockolja.

Ett antal länder i världen har begränsat eller förbjudit utsläpp av skrubbervatten. Läs mer om detta i en rapport från International Council on Clean Transportation: Global update on scrubber bans and restrictions – International Council on Clean Transportation (theicct.org)
 

För mer information, kontakta:

Anna Lunde Hermansson, doktorand, institutionen för mekanik och maritima vetenskaper, Chalmers tekniska högskola, anna.lunde.hermansson@chalmers.se, 031 772 18 66

Erik Ytreberg, senior forskare, institutionen för mekanik och maritima vetenskaper, Chalmers tekniska högskola, erik.ytreberg@chalmers.se, 031 772 27 49 ​​​

Ida-Maja Hassellöv, biträdande professor, institutionen för mekanik och maritima vetenskaper, Chalmers tekniska högskola, ida-maja@chalmers.se, 031 772 31 39

Forskarna talar svenska och engelska, och kan finnas tillgängliga för live- och förinspelade intervjuer.
På Chalmers har vi poddcast-studior och filmutrustning på plats och kan bistå förfrågningar om tv-, radio- eller poddintervjuer.

Mia Halleröd Palmgren
Presskommunikatör
031 772 32 52
mia.hallerodpalmgren@chalmers.se

________________

Chalmers tekniska högskola i Göteborg forskar och utbildar inom teknik och naturvetenskap på hög internationell nivå. Universitetet har 3 100 anställda, 10 000 studenter och utbildar ingenjörer, arkitekter och sjöbefäl.

Med vetenskaplig excellens som grund utvecklar Chalmers kompetens och tekniska lösningar för en hållbar värld. Genom globalt engagemang och entreprenörsanda skapar vi innovationskraft, i nära samarbete med övriga samhället. 

Chalmers grundades 1829 och har än idag samma motto: Avancez – framåt.

Det är tillåtet att ladda ner, sprida och använda bifogade bilder och illustrationer, om inget annat anges, för publiceringar i samband med Chalmers pressmeddelanden så länge Chalmers och fotograf/illustratör står med som upphovsperson där möjlighet ges. Det är tillåtet att beskära och justera i materialet för att anpassa format för publikation men det är ej tillåtet att omarbeta originalet på ett sådant sätt att det ändrar den ursprungliga innebörden. Materialet är avsett att användas i redaktionellt syfte. Kommersiell användning, som del i marknadsföring av varor och tjänster, är inte tillåten.

Vi vill att Chalmers och våra fotografer och illustratörer namnges i samband med publicering där det är möjligt enligt följande modell:

  • Foto: Chalmers tekniska högskola| Förnamn Efternamn
  • Grafik/Illustration: Chalmers tekniska högskola| Förnamn Efternamn
Continue Reading

Marknadsnyheter

Träffa Hans Skoog på Elmia – ”Hur ABB tog fram världens första helelektriska mikrodatorstyrda industrirobot”

Published

on

By

Tid: Tisdag den 14 maj kl 13.30-14.00 (+ kl 14.35-15.00 Stora scenen)

Plats: ABB:s historiska monter, DO3:65, Elmia Automation, Jönköping
 

ABB Robotics firar 50 år sedan den banbrytande lanseringen av den första helelektriska mikrodatorstyrda industriroboten, IRB 6, utvecklad i Västerås. Detta uppmärksammar vi på Elmia Automation 2024 i monter DO2:40 där vi, utöver att ställa ut nyheter, även kommer visa delar av de senaste 50 årens robothistoria.

I vår delmonter D03:65 visas även delar av ABB:s historiska robotsamling. Ta chansen att se en 50 år gammal IRB 6 i drift, en unik möjlighet den 14 maj kl 13:30-14:00 – detta är den enda gången den kommer att vara igång. Träffa Hans Skoog, en veteran på ABB Robotics med över 25 år inom robotutveckling.

Hans Skoog kommer också att hålla föredrag om den tekniska logiken bakom IRB 6:s tillkomst och ABB/Asea:s framgång. Rubriken är ”ABB/ASEA Robotics – från pionjär 1974 till världsledande” och föredraget hålls på Stora scenen, Hall B, kl 14.35-15.00.

Media hälsas välkommen! Anmäl dig gärna senast måndag den 13 maj kl 12.00 till press@se.abb.com så att vi vet hur många som vill träffa Hans Skoog och besöka vår monter.

För frågor, vänligen kontakta:

Christine Gunnarsson,
ABB Sverige, presschef

Telefon: 072-461 20 00

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Boverket får informationsuppdrag för ökad tillgänglighet i allmänna lokaler

Published

on

By

Regeringen ger Boverket i uppdrag att genomföra en informationsinsats om så kallade enkelt avhjälpta hinder. Det kan till exempel vara trappsteg eller höga trösklar som hindrar tillgänglighet i lokaler dit allmänheten har tillträde och på allmänna platser.

– Genom detta uppdrag kan vi öka kunskapen hos kommuner och andra aktörer om hur de enkelt kan förbättra tillgängligheten i allmänna miljöer. En informationssatsning är i sig en viktig åtgärd för att undanröja enkelt avhjälpta hinder, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

– Tillgängligheten i allmänna miljöer behöver stärkas och kommunerna bär ett stort ansvar i det arbetet. Informationsinsatsen syftar till att stärka deras kompetens och kunskap om hur tillgängligheten kan stärkas. Det är en viktig åtgärd för att Sverige ska kunna uppnå det långsiktiga målet om att uppnå jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet för personer med funktionsnedsättning, säger socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall.

Regeringen ger Boverket i uppdrag att under 2024 genomföra en informations- och kommunikationsinsats om enkelt avhjälpta hinder. Insatsen ska baseras på lärande exempel från relevanta aktörer och syfta till att öka kommuners och andra aktörers kunskap om hur dessa hinder effektivt kan avhjälpas.

I plan- och bygglagen framgår att hinder mot tillgänglighet och användbarhet i lokaler dit allmänheten har tillträde och på allmänna platser ska avhjälpas om hindret med hänsyn till de praktiska och ekonomiska förutsättningarna är enkelt att avhjälpa.

Några exempel på hinder som kan vara enkelt avhjälpta är enligt Boverket mindre nivåskillnader som exempelvis trappsteg eller höga trösklar, avsaknad av ledstänger, dålig ljudmiljö eller bristande kontrastmarkering och bristande varningsmarkering.

Boverket har tidigare identifierat en informationssatsning som en av de viktigaste åtgärderna för att undanröja enkelt avhjälpta hinder.

Boverket ska när uppdraget utförs inhämta synpunkter från Myndigheten för delaktighet, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) samt ett urval av kommuner, fastighetsägare och funktionshinderorganisationer.

Uppdraget ska redovisas senast den 28 februari 2025.

Genvägar
Enkelt avhjälpta hinder (PBL Kunskapsbanken på boverket.se)

Ansvaret för att åtgärda enkelt avhjälpta hinder (boverket.se)

Fakta
Boverket har enligt myndighetens instruktion ett samlat ansvar för funktionshindersfrågor med anknytning till sitt verksamhetsområde och ska inom ramen för det ansvaret vara samlande, stödjande och pådrivande i förhållande till övriga berörda aktörer.

Presskontakter
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Karl Opdal
Pressekreterare hos socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall 
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-128 48 03
karl.opdal@regeringskansliet.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.