Connect with us

Marknadsnyheter

Vad händer inom hållbarhet och resor 2018?

Published

on

ti, apr 17, 2018 10:30 CET

En undersökning från Booking.com visar att folk är alltmer medvetna om miljövänliga boendealternativ. Resenärer letar efter grönare alternativ på resan och betalar gärna extra kostnader för att försäkra sig om att de reser hållbart.

Malmö, Sverige – 17 april 2018 – För att fira Jordens dag, den 22 april, publicerar Booking.com – världsledande i att sammanföra resenärer med det största utbudet av fantastiska ställen att bo – resultaten från deras senaste rapport om hållbarhet vid resor.*

Rapporten visar att den gröna resetrenden fortsatt pekar uppåt. En stor majoritet av de tillfrågade (87 %) svarade att de vill resa hållbart, och fyra av tio (39 %) bekräftade att de ofta eller alltid lyckas göra just detta. Hälften (58 %) svarade att de aldrig, sällan, eller bara ibland lyckas resa hållbart. Trots att vi tar stora steg mot en grönare framtid finns det alltså utrymme för att förbättring.

Hållbarhet börjar med ditt boende på resan
“Hållbara resor” är ett subjektivt uttryck som har olika betydelse för olika personer. För nästan hälften av de tillfrågade (46 %) innebär en “hållbar resa” att bo på ett miljövänligt boende; den här definitionen toppar alltså listan över vad folk tänker när de hör uttrycket. De tre största anledningarna till varför resenärer väljer miljövänliga boenden på resan är att de vill bidra till minskad negativ miljöpåverkan (40 %), få en mer äkta upplevelse av resmålet (34 %) och känna sig väl till mods över valet av boende (33 %).**

Över två tredjedelar (68 %) av resenärerna planerar att bo på ett miljövänligt boende år 2018, vilket är en ökning från 65 % år 2017 och 62 % år 2016. Dessutom minskar antalet resenärer som väljer bort miljövänliga boenden på grund av att de inte är medvetna om att de finns; i årets undersökning utgjorde dessa 31 %, jämfört med 39 % år 2017 och 38 % år 2016.***

Inspiration till hållbara resor
Det tycks vara själva resandet som inspirerar och motiverar människor att resa mer hållbart. I undersökningen svarade sex av tio (60 %) att de är inspirerade till att resa mer hållbart tack vare imponerande naturupplevelser som de haft under tidigare resor. Över hälften (54 %) svarade att de motiveras av den synliga påverkan som turismen kan ha på resmålen.

Övervinna hinder för hållbara resor
Resenärer som vill resa mer hållbart hålls framförallt tillbaka av uppfattningen att det är för dyrt. Två tredjedelar (67 %) av de tillfrågade skulle dock vara villiga att spendera minst 5 % mer på resan för att försäkra sig om en så liten negativ effekt på miljön som möjligt. Undersökningen visar att indiska resenärer är mest villiga att betala extra, med en tredjedel (32 %) som svarar att de skulle betala 15 % eller mer. Brasilianarna kommer på andra plats (21 %) och därefter kineserna (18 %).      

Undersökningen visar att även brist på information och pålitliga ekocertifikat utgör ett hinder för hållbart resande (32 %). Särskilt resenärer från Indien, Kina och Japan ser detta som ett problem och svarade att det är ett större hinder för att resa hållbart än den extra kostnaden.

I takt med att resenärer blir mer medvetna och motiverade kring hållbart resande letar de efter enkla sätt att göra just detta. 40 % svarade att det skulle underlätta om man kunde filtrera på miljövänliga boenden på bokningssajter, medan 32 % svarade att de först och främst vill ha en internationell standard för vad som utgör ett miljövänligt boende.

Booking.com är engagerade i att hitta en lösning på hur boendepartners hållbarhetsarbete ska identifieras och förmedlas. Som en del i arbetet har Booking.com påbörjat samarbeten med organisationer som Green Key, för att kunna lyfta fram miljömärkta boenden som “hållbara” på sin sida. Green Key är en erkänd internationell miljömärkning med strikta kriterier som belönar de som arbetar med att minimera sin miljöpåverkan.

Grönt är skönt
Åtgärder för hållbarhet behöver inte nödvändigtvis innebära besvär. Många resenärer svarade att de engagerar sig i aktiviteter som bidrar till hållbarheten för att aktiviteterna i sig själva tillför positiva upplevelser till resan.

– Med resenärer som alltmer söker efter hållbara sätt att utforska och uppleva världen fortsätter vi att titta på hur vi kan hjälpa dem med detta. Det kan vara genom att belysa miljövänliga boenden eller göra det möjligt att filtrera sökresultaten baserat på närhet till en laddningsstation för elbilar, säger Pepijn Rijvers, VP och CMO på Booking.com.

– Vi behöver samarbeta från flera håll för att åstadkomma en meningsfull förändring inom hållbarhet och turism. Därför försöker vi också främja innovation och nytänk inom hållbar turism med Booking Booster. Booking Booster är ett initiativ som finansierar och stöttar inspirerande startup-företag och personer som har åstadkommit viktiga förändringar inom området. Undersökningen bekräftar att hållbara resor är inom räckhåll för alla, vilket är en uppmuntrande slutsats eftersom vi tillsammans strävar efter att ha en positiv påverkan och skapa en mer hållbar framtid, säger Pepijn Rijvers.


KONTAKTUPPGIFTER
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information;
Booking@aspekta.se


KOMMENTARER TILL REDAKTÖRER
*Undersökningen beställdes av Booking.com och utfördes oberoende. De som tillfrågades är vuxna personer som har rest under det senaste året eller som planerar att resa under det kommande året. Sammanlagt mottogs svar från 12 134 personer från 12 marknader (+1000 från Australien, Brasilien, Kanada, Kina, Tyskland, Frankrike, Indien, Italien, Japan, Spanien, Storbritannien och USA). Svarspersonerna svarade på en online-enkät i februari och mars 2018.

**Procenttalen är beräknade på svaren från de 4 768 personer som faktiskt bodde på ett miljövänligt boende minst en gång under 2017.

***Detta är tredje året i rad som Booking.coms undersökning om hållbarhet vid resor har utförts. Metodiken och en uppsättning grundfrågor är desamma som för de tidigare undersökningarna, men ett antal nya frågor har tillkommit och antalet svarspersoner har ökat. I 2017 års upplaga deltog 11 069 personer i undersökningen (+1000 från alla ovannämnda länder förutom Indien, som inkluderades först 2018). I 2016 års upplaga deltog totalt 10 025 personer i undersökningen (+1000 personer från Nya Zeeland och de ovannämnda länderna, förutom Spanien, Frankrike och Indien).


Om Booking.com:
Booking.com B.V. grundades 1996 i Amsterdam och har gått från att vara ett litet, holländskt start up-företag till att vara ett av världens största e-handelsbolag. Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG) och har över 17 000 anställda på 198 kontor i 70 länder.

Vår vision är att göra det möjligt för alla att upptäcka världen. Därför investerar Booking.com i digital teknologi som gör det lättare att resa. På Booking.com sammankopplar vi resenärer med världens största utbud av fantastiska ställen att bo på – allt från lägenheter, semesterbostäder och familjeägda BB-boenden till 5-stjärniga lyxhotell, trädkojor och till och med igloor. Booking.coms webbplats och mobilappar finns på 43 språk och förmedlar boenden på fler än 130 000 destinationer i 228 länder och territorier över hela världen.

Varje dag bokas över 1,5 miljoner rumsnätter på vår plattform. Oavsett om våra kunder ska göra en fritids- eller jobbresa kan de boka det perfekta boendet snabbt och enkelt med Booking.com – utan bokningsavgifter och med prismatchning. Booking.coms kundtjänst står redo att hjälpa kunder på 43 språk – när som helst på dygnet.

Följ oss på Twitter och Instagram, gilla oss på Facebook och besök vårt nyhetsrum för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna om Booking.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.