Connect with us

Marknadsnyheter

Umida: VD-brev mars 2020

Published

on

Det är med blandade känslor som jag skriver mitt första VD-brev till aktieägarna i Umida Group AB.

Vi är just nu inne i en av de svåraste ekonomiska kriser som det moderna samhället har upplevt, kanske den svåraste genom alla tider. Allt detta orsakat av ett hemskt coronavirus, Covid-19, som redan kostat många människors liv och påverkat än fler människors vardag genom arbetslöshet.

De flesta företag påverkas av denna kris på ett eller annat sätt och jag vill försäkra er om att vi följer utvecklingen och dess effekter på vår verksamhet väldigt noga. Vi har agerat för att förbereda oss på ännu tuffare tider.

Vi har under mars månad inte sett någon stor påverkan på vår försäljning med anledning av Covid-19, men när det gäller framtiden har vi justerat våra prognoser. Det är främst inom vårt storkökssortiment som vi ser en påverkan. Den privata sektorn där restauranger drabbats kraftigt av färre besökare har en klart minskad efterfrågan hos oss, medan vi ser en stabil efterfrågan från den offentliga sektorns storkök. Vi bedömer att vår totala försäljning av storkökssortimentet kommer att minska under det andra kvartalet. Samtidigt är det här vi i genomsnitt har våra lägsta marginaler vilket gör att det på sista raden inte påverkar vårt resultat lika mycket.

Vi ser också att vi till kunder inom travel retail och bordershop-segmenten har fått en snabbt avstannad försäljning. På de europeiska marknaderna är situationen tuff med restauranger, barer och butiker som har fått stänga med anledning av de restriktioner och karantäner som införts. Detta påverkar vår exportförsäljning av produkterna i Brands For fans-portföljen. Vi ser att online-försäljningen ute i Europa inte påverkats negativt av Covid-19 vilket är positivt för oss.

Samtidigt ser vi sedan några veckor tillbaka en ökad försäljning till vår största kund, Systembolaget, och samma mönster i vårt grannland Finland där ALKO likt Systembolaget går bättre än våra prognoser. Fler konsumenter som stannar hemma driver på försäljningen av mat och dryck och där har våra volymer dragits med, vilket hittills kompenserat för de minskade internationella volymerna.

Som en konsekvens av den omedelbara påverkan på vår verksamhet och osäkerheten kring framtiden har vi arbetat med att se över våra kortsiktiga kostnader. Detta för att säkerställa att vi leverera enligt våra finansiella mål samt för att vända företaget från förlust till vinst på sista raden.

Det är ett allvarligt läge för många människor och för många företag i näringslivet. Men jag vill ingjuta lugn till er alla om att Umida aldrig tidigare varit bättre rustat.

Vi har lägre operationella kostnader genom att vi sålt vår fastighet, lagt ner vår produktion och vi kan snabbt sänka våra kostnader ytterligare om behovet uppstår.

Vi jobbar aktivt med att säkerställa stabil varuförsörjning för hela vår nuvarande portfölj samt till nya projekt.

Vi har konstaterat att vi kommer att tappa omsättning inom vissa affärsområden men det kommer vi att kunna parera med sänkta kostnader.

Vi arbetar hårt för att denna externa kris inte ska stoppa oss från att fortsätta vår turnaround och göra Umida Group till ett vinstgenererade företag under 2020.  

Vi har fått några frågor om när Le Petit Beret kommer att finnas till försäljning på Systembolaget. Eftersom alkoholfria produkter inte säljs via beställningssortimentet hos Systembolaget utan endast säljs från hyllorna så krävs att en produkt får en så kallad fast listning. Systembolaget har fyra årliga fönster för listning av nya alkoholfria produkter. Vi har fört en dialog med Systembolaget gällande Le Petit Berets sortiment sedan våren 2019. Som vi redan kommunicerat kommer vi att lansera två produkter nu till sommaren. Dessa två produkter är dels ett vitt alkoholfritt vin gjort på druvan Chardonnay och dels ett rosévin i klassiskt provencalsk stil. Från den 1 juni kommer de här två produkterna att finnas på hyllan i ca 250 av Systembolagets butiker, något som känns väldigt roligt. I tillägg vill jag även berätta att vi har vunnit en mindre upphandling av alkoholfritt rosé på det finska monopolet ALKO. Det innebär att vi under april kommer att lansera Le Petit Beret rosé med en begränsad butikstäckning, inledningsvis i ca 35 butiker, men min förhoppning är att distributionen ska komma att växa i takt med att de finländska konsumenterna upptäcker vinet. Vi fortsätter att jobba nära vår partner Magnus Hedman och vi har en överenskommelse om att Magnus sköter försäljningen till dagligvaruhandeln så att vi fullt ut kan fokusera på monopolkunderna.     

Vi har under mars månad lanserat den nya romprodukten Jaguara, ett av våra egenutvecklade varumärken. Försäljningen av Jaguara har startat bra och vi ligger just nu över vår initiala försäljningsprognos. Det är strategiskt viktigt att vi framgångsrikt växer portföljen av egna varumärken. Vi hoppas att Jaguara ska finnas med på många påskfirares bord under kommande högtid. Månadens andra lansering av Sweden Rock Whisky 2020 i begränsad upplaga har också fått snabb respons så där uppmanar jag de aktieägare som vill smaka på produkten att inte vänta för länge med sin beställning.

Vi har även under mars fortsatt vårt arbete med offerter mot de nordiska monopolen. Det är högsäsong för glögg just nu och under den gånga veckan har det gått iväg totalt 83st flaskor glögg till finska monopolet ALKO. I Finland har även vi en ny partner som bearbetar dagligvaruhandeln där vi tidigare haft en begränsad närvaro. Vår nya parterna heter Evoke OY och vi har stora förhoppningar på detta nya samarbete. Vi har slutfört designarbetet för vår nya cider och vi ser mycket framemot att se vår nya cider i händerna på konsumenter till sommaren. 

Vi fortsätter också som tidigare kommunicerar dialoger med nya samarbetspartners inom affärsområdet Brands for fans, samt dialoger med nuvarande partners om nya produkter. 

Den kommunicerade fastighetsförsäljningen har genomförts enligt plan under mars månad. Den nya fastighetsägaren har tagit över fastigheten och vi hyr nu endast en liten del i fastigheten där vi har ett lager ännu en tid.

Jag vill avsluta med att igen understryka att jag är lättad över att vi nu i dessa oroliga tider inte längre har någon verksamhet kvar i Götene, vår kostnadsmassa är betydligt lägre än tidigare, vi har kraftigt minskat vår belåning och vår största kund har ökad efterfrågan.

Stockholm 27 mars 2020 

Filip Lundquist

VD Umida Group AB (publ)

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.