Connect with us

Marknadsnyheter

Alstom och Deutsche Bahn testar det första batteridrivna tåget för passagerartrafik i Tyskland

Published

on

  • Tester i regional trafik inleddes den 24 januari 2022 i Baden-Württemberg och den 5 februari i Bayern
  • Ett stort steg mot miljö- och klimatvänlig drivteknik inom järnvägstransporter

25 januari 2022 – Alstom och Deutsche Bahn (DB) skriver nu ett nytt kapitel när det gäller klimatvänlig järnvägstrafik i samarbete med Baden-Württemberg och Bayern. I går inleddes testet med Alstoms första helt godkända batteritåg med passagerare ombord. Från och med den 24 januari går det batterielektriska tåget (BEMU) i trafik med passagerare i Baden-Württemberg, och i Bayern från och med den 5 februari. DB kommer att driva det utsläppssnåla fordonet tillsammans med sitt dotterbolag för regional trafik, DB Regio. Testdriften kommer att pågå fram till början av maj 2022.

“Alternativa drivmedel är framtidens mobilitet och våra omfattande lösningar kommer att möjliggöra mer hållbara järnvägstransporter i hela Tyskland”, säger Müslüm Yakisan, chef för DACH-regionen på Alstom. ”Sedan 2016 har vi arbetat tillsammans för att utveckla effektiv och kostnadseffektiv batteriteknik som ska kunna ersätta de sträckor av det tyska järnvägsnätet som inte är elektrifierade. Testet av passagerardrift kommer att göra det möjligt för oss att samla in värdefulla data och visa att vår lösning är genomförbar.”

“Deutsche Bahn vill vara klimatneutralt år 2040 och detta första batteritåg i passagerartrafik utgör nästa stora steg mot utsläppsfria tåg inom Tysklands regionala trafik”, säger DB Regios vd Dr. Jörg Sandvoss. ”Med det här testet vill DB Regio skaffa sig praktisk erfarenhet för att kunna hantera både drift och underhåll. Testdriften ger nya tekniska och operativa kunskaper i hanteringen av denna innovativa, klimatvänliga drivteknik.”

Alstom har sedan 2016 utvecklat det batterielektriska tåget tillsammans med Berlins tekniska universitet och med stöd av den nationella organisationen för vätgas- och bränslecellsteknik (NOW) samt med finansiering från det federala ministeriet för digitalisering och transport. Projektet är tänkt att vara en hållbar lösning för Tysklands järnvägsnät där totalt 450 linjer drivs uteslutande med dieseltåg. Alternativa drivmedel möjliggör effektiv och utsläppsfri drift och detta nästan fyra månader långa test på passagerarlinjer i Bayern och Baden-Württemberg är nästa steg mot en avkolning av den tyska järnvägstrafiken. I framtiden kommer denna BEMU-teknik även att tillämpas på Alstoms Coradia-plattform.

”Vi behöver denna framtidsteknik på järnvägarna”, säger Baden-Württembergs transportminister Winfried Hermann. ”Alternativa drivtekniker inom järnvägstransporter är viktiga för övergången till en klimatvänlig mobilitet. På sträckor där det är svårt och därför för dyrt att bygga en luftledning, eller där detta först i framtiden kan förverkligas, kommer batteri- eller vätgaståg successivt att användas och ersätta de nuvarande dieseldrivna tågen.”

”Det gläder mig att den nya eran för hybridtekniken med batterier och luftledningar i Tyskland också ser sin gryning i Bayern och att delstaten bidrar till att driva detta viktiga initiativ framåt. Sedan 2018 har vi med ’Bavarian Electric Mobility Strategy Rail’ siktet inställt på en sådan pilotdrift på Franconian Lake District Railway. Jag hoppas att detta projekt kommer att ge viktiga insikter, eftersom det bayerska järnvägsnätet lämpar sig ytterst väl för användning av sådana batteritåg och vi vill gradvis ersätta våra dieseltåg med utsläppsfria drivmedel och bli klimatneutrala i Bayern senast 2040”, förklarar Bayerns transportminister Kerstin Schreyer.

På vardagar kommer det batteridrivna tåget att köra i Baden-Württemberg på sträckan Stuttgart – Horb och på lördagar och söndagar på sträckan Pleinfeld – Gunzenhausen i det frankiska sjödistriktet. Detta arrangemang kommer att maximera tågets körsträcka samtidigt som man testar en mängd olika ruttprofiler och scenarier för batteriladdning. I Baden-Württemberg sker laddningen under den pågående resan, medan den i Bayern endast kan ske vid de elektrifierade destinations- och avgångsstationerna, eftersom sträckan däremellan inte är elektrifierad. DB Regio kommer att driva tåget i Baden-Württemberg och Bayern. Associerade projektpartner är Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (NVBW) och Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG).

Medan Alstoms vätgaståg är optimerade för längre sträckor är Alstoms BEMU:er lämpliga för kortare sträckor eller linjer med icke-elektrifierade sträckor som tidigare drevs med dieselfordon. Direkta anslutningar mellan elektrifierade och icke-elektrifierade nätverksavsnitt är nu möjliga och kan köras utsläppsfritt, utan behov av ytterligare elektrifiering – vilket förkortar restiden mellan stad och land.

Coradia™ and Alstom™ are protected trademarks of the Alstom Group

Press:

Alstom: 
Jörn BISCHOFF – Tel.: +49 (0)1 74 92 50 348 
joern.bischoff@alstomgroup.com 

Deutsche Bahn:
Michael Brinkmann – Tel.: +49 (0) 30 297-60010
presse@deutschebahn.com 
deutschebahn.com/presse
twitter.com/DB_Presse

Om Alstom 
Leading societies to a low carbon future, Alstom develops and markets mobility solutions that provide the sustainable foundations for the future of transportation. Alstom’s product portfolio ranges from high-speed trains, metros, monorails and trams, to integrated systems, customised services, infrastructure, signalling, and digital mobility solutions. Alstom has 150,000 vehicles in commercial service worldwide. With Bombardier Transportation joining Alstom on January 29, 2021, the enlarged Group’s combined proforma revenue amounts to €14 billion for the 12-month period ended March 31, 2021. Headquartered in France, Alstom is now present in 70 countries and employs more than 70,000 people. www.alstom.com

Om The DB Group 
The DB Group is one of the world’s leading mobility and logistics companies and employs 336,278 people worldwide
– 217,028 of them in Germany. The Group’s management is based in Berlin. The Group designs and operates the transport networks of the future. Through the integrated operation of traffic and railway infrastructure as well as the economically and ecologically intelligent connection of all modes of transport, the DB Group moves people and goods. 
As the most climate-friendly carrier, the DB Group has been campaigning for the environment for years. In addition to climate protection, the focus is also on species protection and noise abatement. The DB Group regularly achieves top ratings in international eco-rankings, most recently in the CDP rating with the top grade ”A”. Further information at: www.deutschebahn.com/mp-gruen and www.deutschebahn.com/gruen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.