Connect with us

Marknadsnyheter

BioInvent International (publ) Bokslutskommuniké 1 januari-31 december 2020

Published

on

Lovande tidiga preliminära effektdata från vår ledande läkemedelskandidat

”BioInvent har inlett 2021 med en mycket positiv utveckling. Lovande preliminära effektdata rapporterades från den pågående fas I/IIa-studien av vår ledande läkemedelskandidat BI-1206. Bolaget genomförde även framgångsrikt en finansiering om 962 miljoner, vilken breddar vår institutionella ägarbas. Därutöver har vi utökat vår kliniska pipeline med ytterligare två läkemedelskandidater för behandling av solida tumörer.” – Martin Welschof, BioInvents vd

Finansiell information

Fjärde kvartalet 2020

  • Nettoomsättning 98,7 (25,4) MSEK.
  • Resultat efter skatt 28,5 (-40,9) MSEK.
  • Resultat efter skatt per aktie före och efter utspädning 0,74 (-2,04) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten 27,6 (-28,5).
 

Januari – december 2020

  • Nettoomsättning 147,4 (93,7) MSEK.
  • Resultat efter skatt -76,3 (-138,6) MSEK.
  • Resultat efter skatt per aktie före och efter  utspädning -2,66 (-7,64) SEK.
     
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten och  investeringsverksamheten -69,3 (-129,3) MSEK. Likvida medel per 31 december 2020: 729,3 (154,0) MSEK.
Finansiell information första kvartalet 2020

  • Nettoomsättning 16,7 (17,4) MSEK.
  • Resultat efter skatt -32,6 (-27,8) MSEK.
  • Resultat efter skatt per aktie före och efter utspädning -0,07 (-0,08) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten -35,4 (-40,5). Likvida medel per 31 mars 2020 117,1 (28,5) MSEK.

Händelser under fjärde kvartalet

  • BI-1206 licensierades till CASI Pharmaceuticals för den kinesiska regionen. Samarbetet accelererar och utvidgar BioInvents globala utvecklingsplaner för BI-1206. BioInvent erhöll inledningsvis 12 miljoner USD, i en kombination av en kontant likvid och en investering i aktier, och kan komma att erhålla upp till 83 miljoner USD i milstolpsbetalningar, plus stegvisa royalties. Investeringen i aktier godkändes av en extra bolagsstämma den 27 november 2020. (R)
  • BioInvent erhöll en milstolpsbetalning på 3 miljoner USD avseende val av antikroppar inom ramen för samarbetet med Pfizer. (R)
  • En ansökan om klinisk prövning godkändes för en fas I/IIa-prövning av BI-1808, dels som monoterapi, dels i kombination med anti-PD-1-terapin Keytruda® (pembrolizumab) för behandling av solida tumörer och kutana T-cellslymfom.
  • BioInvent och Transgene erhöll CTA-godkännande för en fas I/lla-studie av det onkolytiska viruset BT-001 i solida tumörer.
  • Nya prekliniska data presenterades för BI-1808 och BT-001 vid SITC:s 35:e årliga möte. Nya lovande kliniska och prekliniska data om BI-1206 presenterades också vid American Society of Hematologys årliga möte.
  • BioInvent erhöll en milstolpsbetalning på 2 miljoner euro inom ramen för samarbetet med Daiichi Sankyo i samband med att det inleddes en global klinisk fas I studie av en anti-GARP-riktad antikropp. (R)
  • BioInvent och Cantargia ingick ett produktionsavtal, vilket kan generera upp till 30 miljoner SEK i intäkter för BioInvent.
  • BioInvent meddelade utnämningen av Cecilia Hofvander som Senior Director Investor Relations, en ny position på BioInvent.
  • Den extra bolagsstämman den 27 november 2020 godkände förslaget om att sammanlägga bolagets aktier 1:25, att minska aktiekapitalet i syfte att anpassa detta till bolagets verksamhet, samt ett uppdaterat bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier omfattande 4 375 121 aktier (efter sammanläggning). (R)

Händelser efter rapportperiodens utgång

  • I januari 2021, meddelade BioInvent att fas I/IIa-data tyder på att BI-1206 återställer effekten av rituximab hos återfallspatienter med NHL. Behandlingssvaret hos 6 av 9 utvärderade patienter ger lovande evidens för att BI-1206 har potential att återställa effekten av rituximab hos patienter med NHL som fått återfall efter behandling med rituximab. Varaktig, fullständig respons observerad hos två patienter som varar i minst 12 månader. (R)
  • Den 23 februari 2021, genomförde BioInvent framgångsrikt en riktad emission av aktier om cirka 962 miljoner SEK före transaktionskostnader. Investerare i den riktade emissionen är en rad internationella och svenska investerare, däribland Redmile Group, LLC., Invus, HBM Healthcare Investments, Fjärde AP-fonden, Swedbank Robur Fonder och Van Herk Investments. 2 834 399 nya aktier emitterades baserat på bemyndigandet som beviljats av bolagsstämman den 27 november 2020, och 16 260 601 nya aktier emitterades med förbehåll för godkännande av en bolagsstämma som kommer att hållas den 23 mars 2021. (R)
  • I januari 2021, meddelade BioInvent att omstrukturering skett av ett avtal gällande klinisk utveckling med Cancer Research UK (CRUK) avseende BI-1206. I utbyte mot en engångsersättning på 2,5 miljoner GBP, har det reviderade avtalet förenklat och reducerat Bioinvents åtaganden gentemot CRUK. (R)
  • BioInvent meddelade i januari 2021 att den första patienten rekryterats i en fas I/IIa-prövning av BI-1808.
  • I januari 2021 meddelade BioInvent att An van Es Johansson skulle avgå, på grund av personliga skäl, som styrelseledamot med verkan från den 15 februari 2021. (R)

(R)= Regulatorisk händelse

Vd:s kommentar
BioInvent har inlett 2021 med en mycket positiv utveckling. Lovande preliminära effektdata från den pågående fas I/IIa-studien av vår ledande läkemedelskandidat BI-1206 följdes av en framgångsrik finansiering, vilken adderar ännu en institutionell ägare till bolaget. Därutöver har vi utökat vår kliniska pipeline med ytterligare två läkemedelskandidater.

Vi har erhållit mycket uppmuntrande resultat från studien av BI-1206 i kombination med rituximab vid behandling av patienter med indolent non-Hodgkins B-cells-lymfom som återfallit i sin sjukdom eller blivit resistenta. Responsen hos dessa svårt sjuka patienter indikerar att BI-1206 kan återställa verkan av rituximab hos patienter där behandlingsmöjligheterna är få. Vidare har den fullständiga responsen hos två av patienterna haft en långvarig verkan som varit särskilt imponerande, och som tyder på att BI-1206 kan förbättra livskvaliteten avsevärt för NHL-patienter vars sjukdom förvärrats efter tidigare behandlingar.

Vi är också stolta över att ha anordnat ett möte om dessa resultat med en Key Opinion Leader, den välrenommerade lymfomexperten professor Mats Jerkeman vid Lunds universitet. Utifrån de resultat vi erhållit ska vi nu övergå till att fastställa den rekommenderade dosen för fas IIa-delen av studien. I december presenterade vi även nya data för BI-1206 vid American Society of Hematologys (ASH) årliga möte. Vi ser fram emot att vidare studera läkemedelskandidatens potential att bli en innovativ terapi för lymfompatienter – behovet är stort.
 
Framstegen understryks av att vi har ingått ett partnersamarbete med CASI Pharmaceuticals som avser utveckling och kommersialisering av BI-1206 i Fastlandskina, Taiwan, Hongkong och Macao. Avtalet omfattar såväl hematologiska som solida tumörer. BioInvent erhöll inledningsvis 12 miljoner USD i en kombination av en kontant likvid och en investering i aktier. Vidare kan BioInvent komma att erhålla upp till 83 miljoner USD i milstolpsbetalningar avseende utveckling och kommersialisering, samt royaltybetalningar på nettoomsättningen i stegvisa nivåer – från höga ensiffriga royalties till medelhöga tvåsiffriga royalties. CASI är en väletablerad marknadsledare i Kina, och företagets kompetens inom klinisk utveckling samt dess erfarenhet av den regulatoriska miljön kommer att spela en viktig roll för att generera ytterligare data för BI-1206.

Vi har förenklat och reducerat våra BI-1206-relaterade åtaganden genom att mot en engångsbetalning omstrukturera vårt avtal med CRUK (Cancer Research UK) avseende klinisk utveckling. Detta ger oss större flexibilitet vad gäller utveckling och partnersamarbeten baserade på BI-1206.

Vår innovativa pipeline växer och omfattar i dag även andra läkemedelskandidater än BI-1206. För närvarande befinner sig tre kandidater i klinisk utvecklingsfas, vilket understryker förmågan hos våra plattformar n-CoDeR®/F.I.R.S.T™ att generera nya, unika läkemedelskandidater.

I januari rekryterade vi den första patienten i en fas I/IIa-studie (första i människa) av first-in-class anti-TNFR2-antikroppen BI-1808, dels som monoterapi, dels i kombination med anti-PD-1-läkemedlet Keytruda® (pembrolizumab), för behandling av solida tumörer och CTCL. Studien bygger på ett väl underbyggt prekliniskt dataunderlag för BI-1808, däribland nya data som presenterades vid Society for Immunotherapy of Cancers (SITC) 35:e årliga möte i november.

En ansökan om tillstånd att starta en klinisk fas I/IIa-studie av det nya onkolytiska vaccinia-viruset BT-001 för behandling av solida tumörer, har godkänts. Studien genomförs inom ramen för vårt samarbete med Transgene. BT-001 har flera verkningsmekanismer, och kombinationen av en rad olika antitumorala egenskaper ger substansen exceptionellt stor terapeutisk potential för behandling av ett stort antal indikationer. Vid SITC-mötet presenterades nya data för BT-001.

Den 23 februari stärkte vi vår finansiella ställning ytterligare genom en riktad emission om cirka 962 MSEK före transaktionskostnader. Dessa medel kommer att finansiera den vidare transformationen av BioInvent och utvidgningen av våra kliniska program. Givet fortsatt generering av positiva data planerar vi särskilt att använda medlen för att förbereda en pivotal klinisk studie av BI-1206 för behandling av NHL, i syfte att få en påskyndad regulatorisk godkännandeprocess. Vi förväntar oss också att utöka de kliniska programmen för BI-1206 i kombination med Keytruda® och för anti-TNFR2-antikroppen BI-1808 som monoterapi och i kombination med Keytruda®.

Vår samarbetspartner Pfizer har valt antikroppar riktade mot en målstruktur som tidigare valts ut. Detta sker inom ramen för vårt avtal om utveckling av antikroppar från screeningverktyget F.I.R.S.TTM, med fokus på antikroppar riktade mot tumörassocierade myeloidceller. Detta utgör ett imponerande exempel på hur produktiv vår plattform är, och stärker även BioInvents finansiella ställning ytterligare genom en betalning om 3 miljoner USD. Vi kan nu komma att utveckla andra antikroppar, antingen i egen regi eller genom partnersamarbeten.

En annan viktig intäkt var en milstolpsbetalning om 2 miljoner EUR från ett samarbete med Daiichi Sankyo. Vi har även ingått ett nytt produktionsavtal med Cantargia, som kan generera upp till 30 miljoner SEK i intäkter för BioInvent.

Som vi tidigare informerat har BioInvent vidtagit alla nödvändiga försiktighetsåtgärder med anledning av covid-19. Även om vi ser en fortsatt samhällsspridning, vilket naturligtvis är fruktansvärt för alla drabbade och deras familjer, håller fortfarande tidplanerna för våra kliniska prövningar och resultatavläsningar. Då situationen hela tiden förändras kan tidplanerna komma att justeras, och vi kommer att ge uppdateringar om så sker.

Under 2020 har BioInvent framgångsrikt fortsatt att implementera företagets strategi vilket ger ossgoda förutsättningar att nå viktiga milstolpar när vi successivt tar vår portfölj vidare i den kliniska utvecklingen. Allt talar för att 2021 blir ett mycket spännande år för BioInvent.

Martin Welschof, vd

Läs den fullständiga rapporten i bifogad pdf.
Kontakt
Frågor med anledning av denna rapport besvaras av Martin Welschof, vd, 046-286 85 50, martin.welschof@bioinvent.com. Rapporten finns även tillgänglig på www.bioinvent.com.

BioInvent International AB (publ)
Org nr 556537-7263
Besöksadress: Sölvegatan 41
Postadress: 223 70 Lund
Tel: 046-286 85 50

Framåtriktad information
Denna delårsrapport innehåller framtidsinriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamhet inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som beskrivs i denna delårsrapport.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny undersökning avslöjar resebranschens fortsatta utmaningar inom hållbart resande

Published

on

By

  • Ny data från Booking.coms årliga undersökning om hållbarhet visar att 54 % av de svenska resenärerna tycker att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när man planerar eller bokar resor.
  • Över en fjärdedel (27 %) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de val de gör inte kommer att ändra på det, medan 23 % inte tror att klimatförändringarna är så allvarliga som det sägs.
  • 39 % anser att myndigheter har störst potential för att motverka de ekonomiska effekterna av resor, och 44 % tycker att leverantörer av resetjänster har nyckeln till att motverka miljöpåverkan. Dessa nya insikter belyser behovet av ett ökat samarbete för att råda bot på känslan av maktlöshet som börjar infinna sig hos konsumenterna och säkerställa en fortsatt prioritering av en mer hållbar resebransch.

Malmö, 29 APRIL 2024 – Idag släpper Booking.com en ny undersökning med insikter från mer än 31 000 resenärer i 34 länder och områden. I undersökningen, kartlägger man konsumenternas senaste attityder, prioriteringar och påverkansfaktorer relaterade till hållbart resande. Medan den årliga undersökningen visar på fortsatt motivation och medvetenhet, där 76 % av de svenska resenärerna bekräftar att hållbart resande är viktigt för dem, visar ny statistik att en känsla av trötthet kan hålla på att växa fram globalt, underbyggd av de pågående utmaningarna som resenärerna upplever när de ska göra mer hållbara resval.

Den senaste undersökningen visar att över hälften (54 %) av de svenska resenärerna känner att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när de planerar eller bokar en resa. 30 % säger till och med att de är trötta på att höra om klimatförändringar hela tiden. Med detta i åtanke är möjligheten till kollektiva åtgärder mer relevant än någonsin för att säkerställa att framsteg mot en mer hållbar resebransch förblir en prioritet.

Goda intentioner möter nya utmaningar
En betryggande stor andel av de svenska resenärerna (66 %) säger att de vill resa mer hållbart under de kommande 12 månaderna. Deras resonemang sträcker sig från att vilja detta för att man anser att det är rätt sak att göra (41 %) till att man känner skuld när man gör ett mindre hållbart val (38 %).

Dessa intentioner kan dock motverkas av en känsla av vanmakt i samband med att göra mer hållbara resval. Inom två nya områden, som undersökts för första gången i år, påvisas att en del resenärer inte inser vikten av att vara mer medveten om sin resas påverkan, då över en fjärdedel (27 %) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de resval de gör inte kommer att ändra på det. En del av de svenska resenärerna (23 %) menar att klimatförändringarna inte är så allvarliga som det sägs, ett avfärdande som mycket väl kan påverka resplanerna.

Dessutom tycker vissa att deras tid på resande fot är för värdefull för att hållbarhet ska hamna högst upp på deras lista över resekriterier (26 %). Att inte se effekterna av hållbart resande bidrar ytterligare till känslan av maktlöshet, och en fjärdedel (25 %) av resenärerna anser att det känns meningslöst att vara mer hållbar på ett resmål som inte själva vidtar hållbarhetsåtgärder.

Delat ansvar och vikten av branschomfattande åtgärder
Den roll resenärer känner att de kan spela för att avhjälpa negativa effekter av resor, visar också på deras förväntningar kring samarbete inom området. En anmärkningsvärd stor del av de svenska resenärerna, 61 %, säger att de vill lämna platserna de besöker i bättre skick än när de kom dit (en ökning från 54 % förra året). Årets mer omfattande undersökning visar också att 45 % tror att de själva har potential att motverka de sociala effekterna av resor. Å andra sidan tycker 39 % att myndigheter har störst makt att motverka de ekonomiska effekterna, och 44 % anser att leverantörer av resetjänster är nyckeln till att hantera och mildra den miljömässiga påverkan. Dessutom anser 45 % av de svenska resenärerna att det är myndigheternas ansvar att utbilda alla om effekterna av resor och turism.

Det är viktigt att ta ansvar och se till att resenärer får stöd att efterleva sina avsikter. Att hitta ett boende märkt som mer hållbart är mer tilltalande för mer än en tredjedel av de svenska resenärerna (36 %) och konsekventa certifieringsstandarder är avgörande för att identifiera dessa alternativ. 64 % tycker att alla resebokningssajter ska använda samma certifieringar eller etiketter för hållbarhet. Men antalet resenärer som är intresserade av att veta mer om varför ett boende har fått en specifik etikett har minskat med 26 procentenheter (till 32 %) jämfört med förra året, vilket indikerar ett behov av enkel och tydlig kommunikation som möjliggör enkla beslut oavsett prioriteringar.

Ljusglimtar inom hållbarhet
Trots den ökande frustrationen känner resenärer som säger att de gör medvetna val också att mer hållbara reseupplevelser tillför mervärde till deras resor. Enligt de nya delarna av årets rapport framkom det att 51 % av de svenska resenärerna anser att de är den bästa versionen av sig själva när de reser mer hållbart och tar därför denna positivitet med sig hem, och 52 % känner att bara av att se hållbarhetsåtgärder under sina resor ger dem inspiration till att bli mer hållbara i vardagen. Att vara mer hållbar på resan upplevdes som en förbättring för de 94 % som genomförde olika autentiska, lokala och kulturella aktiviteter. Lika många (94 %) valde att handla i små, oberoende butiker och 93 % planerade sina resor så att de kunde gå, cykla eller åka kollektivt.

”Medan många resenärer har behållit en känsla av optimism och en önskan om att ha en mer positiv påverkan, finns det en viktig möjlighet för branschen att påskynda arbetet med att göra dessa val lättare för alla”, säger Danielle D’Silva, Head of Sustainability på Booking.com. ”Det är viktigt att vi fortsätter att se till att mer hållbara alternativ inte bara är lättillgängliga utan också lätta att lita på och förstå. Det är där vi tror att ökad kunskap, tydliga och konsekventa standarder och trovärdiga tredjepartscertifieringar av legitima hållbarhetsåtgärder under hela reseupplevelsen verkligen kan hjälpa. Även om frustrationen hos konsumenterna är bekymmersamt är det också en påminnelse om att behålla vårt fokus på arbetet som vi vet kan göra skillnad, inte bara för resenärer, utan för samhällen och resmål överallt.”

###

KONTAKTUPPGIFTER
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information:

Booking@aspekta.se

Undersökningsmetod
Undersökningen beställdes av Booking.com och genomfördes oberoende bland ett urval av 31 550 personer i 34 länder och områden (1 000 från USA, 1 000 från Kanada, 1 000 från Mexiko, 1 000 från Colombia, 1 000 från Brasilien, 1 000 från Argentina, 1 000 från Australien, 500 från Nya Zeeland, 1 000 från Spanien, 1 000 från Italien, 1 000 från Frankrike, 500 från Schweiz, 1 000 från Storbritannien, 1 000 från Irland, 1 000 från Tyskland, 1 000 från Nederländerna, 1 000 från Belgien, 1 000 från Danmark, 1 000 från Sverige, 950 från Kroatien, 500 från Förenade Arabemiraten, 1 000 från Indien, 1 000 från Kina, 800 från Hongkong, 1 000 från Thailand, 1 000 från Singapore, 1 000 från Taiwan, 1 000 från Vietnam, 1 000 från Indonesien, 1 000 från Filippinerna,1 000 från Sydkorea, 1 000 från Japan, 1 000 från Sydafrika och 300 från Kenya). För att delta i undersökningen behövde de tillfrågade vara minst 18 år, ha rest minst en gång under de senaste 12 månaderna och planera att resa under 2023, samt vara antingen den primära beslutsfattaren eller involverad i beslutsprocessen för resan. Undersökningen genomfördes online under februari 2024.

Om Booking.com:  
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG). Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknik som gör det enklare att resa sammankopplar Booking.coms plattform miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser varje dag. Följ @bookingcom på sociala medier eller besök globalnews.booking.com för mer information.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny undersökning avslöjar resebranschens fortsatta utmaningar inom hållbart resande

Published

on

By

  • Ny data från Booking.coms årliga undersökning om hållbarhet visar att 54 % av de svenska resenärerna tycker att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när man planerar eller bokar resor.
  • Över en fjärdedel (27 %) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de val de gör inte kommer att ändra på det, medan 23 % inte tror att klimatförändringarna är så allvarliga som det sägs.
  • 39 % anser att myndigheter har störst potential för att motverka de ekonomiska effekterna av resor, och 44 % tycker att leverantörer av resetjänster har nyckeln till att motverka miljöpåverkan. Dessa nya insikter belyser behovet av ett ökat samarbete för att råda bot på känslan av maktlöshet som börjar infinna sig hos konsumenterna och säkerställa en fortsatt prioritering av en mer hållbar resebransch.

Malmö, 29 APRIL 2024 – Idag släpper Booking.com en ny undersökning med insikter från mer än 31 000 resenärer i 34 länder och områden. I undersökningen, kartlägger man konsumenternas senaste attityder, prioriteringar och påverkansfaktorer relaterade till hållbart resande. Medan den årliga undersökningen visar på fortsatt motivation och medvetenhet, där 76 % av de svenska resenärerna bekräftar att hållbart resande är viktigt för dem, visar ny statistik att en känsla av trötthet kan hålla på att växa fram globalt, underbyggd av de pågående utmaningarna som resenärerna upplever när de ska göra mer hållbara resval.

Den senaste undersökningen visar att över hälften (54 %) av de svenska resenärerna känner att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när de planerar eller bokar en resa. 30 % säger till och med att de är trötta på att höra om klimatförändringar hela tiden. Med detta i åtanke är möjligheten till kollektiva åtgärder mer relevant än någonsin för att säkerställa att framsteg mot en mer hållbar resebransch förblir en prioritet.

Goda intentioner möter nya utmaningar
En betryggande stor andel av de svenska resenärerna (66 %) säger att de vill resa mer hållbart under de kommande 12 månaderna. Deras resonemang sträcker sig från att vilja detta för att man anser att det är rätt sak att göra (41 %) till att man känner skuld när man gör ett mindre hållbart val (38 %).

Dessa intentioner kan dock motverkas av en känsla av vanmakt i samband med att göra mer hållbara resval. Inom två nya områden, som undersökts för första gången i år, påvisas att en del resenärer inte inser vikten av att vara mer medveten om sin resas påverkan, då över en fjärdedel (27 %) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de resval de gör inte kommer att ändra på det. En del av de svenska resenärerna (23 %) menar att klimatförändringarna inte är så allvarliga som det sägs, ett avfärdande som mycket väl kan påverka resplanerna.

Dessutom tycker vissa att deras tid på resande fot är för värdefull för att hållbarhet ska hamna högst upp på deras lista över resekriterier (26 %). Att inte se effekterna av hållbart resande bidrar ytterligare till känslan av maktlöshet, och en fjärdedel (25 %) av resenärerna anser att det känns meningslöst att vara mer hållbar på ett resmål som inte själva vidtar hållbarhetsåtgärder.

Delat ansvar och vikten av branschomfattande åtgärder
Den roll resenärer känner att de kan spela för att avhjälpa negativa effekter av resor, visar också på deras förväntningar kring samarbete inom området. En anmärkningsvärd stor del av de svenska resenärerna, 61 %, säger att de vill lämna platserna de besöker i bättre skick än när de kom dit (en ökning från 54 % förra året). Årets mer omfattande undersökning visar också att 45 % tror att de själva har potential att motverka de sociala effekterna av resor. Å andra sidan tycker 39 % att myndigheter har störst makt att motverka de ekonomiska effekterna, och 44 % anser att leverantörer av resetjänster är nyckeln till att hantera och mildra den miljömässiga påverkan. Dessutom anser 45 % av de svenska resenärerna att det är myndigheternas ansvar att utbilda alla om effekterna av resor och turism.

Det är viktigt att ta ansvar och se till att resenärer får stöd att efterleva sina avsikter. Att hitta ett boende märkt som mer hållbart är mer tilltalande för mer än en tredjedel av de svenska resenärerna (36 %) och konsekventa certifieringsstandarder är avgörande för att identifiera dessa alternativ. 64 % tycker att alla resebokningssajter ska använda samma certifieringar eller etiketter för hållbarhet. Men antalet resenärer som är intresserade av att veta mer om varför ett boende har fått en specifik etikett har minskat med 26 procentenheter (till 32 %) jämfört med förra året, vilket indikerar ett behov av enkel och tydlig kommunikation som möjliggör enkla beslut oavsett prioriteringar.

Ljusglimtar inom hållbarhet
Trots den ökande frustrationen känner resenärer som säger att de gör medvetna val också att mer hållbara reseupplevelser tillför mervärde till deras resor. Enligt de nya delarna av årets rapport framkom det att 51 % av de svenska resenärerna anser att de är den bästa versionen av sig själva när de reser mer hållbart och tar därför denna positivitet med sig hem, och 52 % känner att bara av att se hållbarhetsåtgärder under sina resor ger dem inspiration till att bli mer hållbara i vardagen. Att vara mer hållbar på resan upplevdes som en förbättring för de 94 % som genomförde olika autentiska, lokala och kulturella aktiviteter. Lika många (94 %) valde att handla i små, oberoende butiker och 93 % planerade sina resor så att de kunde gå, cykla eller åka kollektivt.

”Medan många resenärer har behållit en känsla av optimism och en önskan om att ha en mer positiv påverkan, finns det en viktig möjlighet för branschen att påskynda arbetet med att göra dessa val lättare för alla”, säger Danielle D’Silva, Head of Sustainability på Booking.com. ”Det är viktigt att vi fortsätter att se till att mer hållbara alternativ inte bara är lättillgängliga utan också lätta att lita på och förstå. Det är där vi tror att ökad kunskap, tydliga och konsekventa standarder och trovärdiga tredjepartscertifieringar av legitima hållbarhetsåtgärder under hela reseupplevelsen verkligen kan hjälpa. Även om frustrationen hos konsumenterna är bekymmersamt är det också en påminnelse om att behålla vårt fokus på arbetet som vi vet kan göra skillnad, inte bara för resenärer, utan för samhällen och resmål överallt.”

###

KONTAKTUPPGIFTER
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information:

Booking@aspekta.se

Undersökningsmetod
Undersökningen beställdes av Booking.com och genomfördes oberoende bland ett urval av 31 550 personer i 34 länder och områden (1 000 från USA, 1 000 från Kanada, 1 000 från Mexiko, 1 000 från Colombia, 1 000 från Brasilien, 1 000 från Argentina, 1 000 från Australien, 500 från Nya Zeeland, 1 000 från Spanien, 1 000 från Italien, 1 000 från Frankrike, 500 från Schweiz, 1 000 från Storbritannien, 1 000 från Irland, 1 000 från Tyskland, 1 000 från Nederländerna, 1 000 från Belgien, 1 000 från Danmark, 1 000 från Sverige, 950 från Kroatien, 500 från Förenade Arabemiraten, 1 000 från Indien, 1 000 från Kina, 800 från Hongkong, 1 000 från Thailand, 1 000 från Singapore, 1 000 från Taiwan, 1 000 från Vietnam, 1 000 från Indonesien, 1 000 från Filippinerna,1 000 från Sydkorea, 1 000 från Japan, 1 000 från Sydafrika och 300 från Kenya). För att delta i undersökningen behövde de tillfrågade vara minst 18 år, ha rest minst en gång under de senaste 12 månaderna och planera att resa under 2023, samt vara antingen den primära beslutsfattaren eller involverad i beslutsprocessen för resan. Undersökningen genomfördes online under februari 2024.

Om Booking.com:  
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG). Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknik som gör det enklare att resa sammankopplar Booking.coms plattform miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser varje dag. Följ @bookingcom på sociala medier eller besök globalnews.booking.com för mer information.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stena Line inleder nytt samarbete med Strawberry för driften av hotell The Reef

Published

on

By

Nu står det klart att norska hotellkedjan Strawberry tar över hyreskontraktet till Stena Lines badhotell The Reef i danska Fredrikshamn.

​​​

Sedan 2010 har Stena Line erbjudit karibiska upplevelser på badhotellet The Reef i Fredrikshamn på Nordjylland. Hotellet har varit en destination för många resenärer på Stena Lines linje mellan Göteborg och Fredrikshamn och har under åren genomgått flera renoveringar och uppdateringar. Nu är det dags för nästa kapitel, när hotellkedjan Strawberry tar över drift och utveckling av hotellet.  

”Strawberry har gedigen erfarenhet av att utveckla destinationshotell och det ska bli väldigt spännande att gå in i samarbete med dem och utveckla The Reef till ett ännu bättre resmål för våra gäster”, säger Christina Bromander, Trade Director för Business Region Denmark på Stena Line.

Hotellkedjan Strawberry är en av Nordens största, med 234 hotell och 20 000 anställda. De senaste åren har bolaget vuxit i Danmark, främst i Köpenhamnsregionen, och att ta över driften av The Reef linjerar väl med hur företaget vill fortsätta utvecklas.

”För Strawberry är The Reef ett fantastiskt tillskott till portföljen av destinationshotell och det är extra spännande för oss med ett nytt danskt hotell. Kombinationen av starka ägare med engagemang och ambitioner för framtiden gör detta till ett attraktivt och spännande samarbete för Strawberry. The Reef är en populär hotellprodukt för resenärer och barnfamiljer och vi ser fram emot att utveckla hotellet tillsammans med ägarna och de anställda”, säger Daniel Stenbäck, Chief Development Officer på Strawberry.

Det nya avtalet innebär att Stena Lines samarbete med Scandic avslutas.

”Vi vill tacka Scandic för den fina samverkan vi haft genom åren”, säger Christina Bromander.  

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Hellbjörn, PR & Communications Manager
maria.hellbjorn@stenaline.com 
+46 (0) 765 511 84 14

Eller Stena Line group press office:

press@stenaline.com 
+46(0) 31 85 85 32

Om Stena Line:

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med ungefär 40 fartyg och 20 linjer i norra Europa och Medelhavet som årligen gör 33 000 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 6 300 anställda och omsätter 19 miljarder kronor. Mer information finns på www.stenaline.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.