Connect with us

Marknadsnyheter

Carbiotix uppdaterar om den senaste utvecklingen

Published

on

Carbiotix fortsätter att göra goda framsteg när Bolaget går in i 2023. Denna uppdatering ger en översikt över de framsteg vi har gjort relaterade till milstolpar, riktningen vi är på väg med CarbiAXOS, LinkGut och andra utvecklingsaktiviteter i bolaget.

Jag är glad att kunna kommunicera att Carbiotix har genomfört en mycket bra process avseende viktiga milstolpar och har nu en ännu tydligare väg till marknad och lönsam tillväxt inom alla produkter och tjänster. Detta har påverkat positioneringen av våra produkter och tjänster, samt var vi kommer att fokusera våra utvecklingsaktiviteter. Tarmhälsa och mikrobiomområdet i allmänhet börjar mogna och Carbiotix är mycket väl positionerat för att befästa Bolagets konkurrenskraftiga position på marknaden. Vertikal integration, strategiska partners och vetenskapligt ledarskap kommer att vara nyckelpelare som stöder Carbiotix konkurrensfördelar och tillväxtplaner framöver.

GRAS-godkännandet och produktionen av CarbiAXOS
GRAS Self Affirmation (SA) godkännandeprocess har varit både lärande och inspirerande för företaget. Det regulatoriska godkännandet av ett bolags första produkt är en mycket interaktiv process med feedback mellan sökanden, konsulter och säkerhetsexperter. Även om detta i slutändan bör leda till att en säker och effektiv produkt godkänns, behövs tålamod och beslutsamhet. Vi har sett denna process som både utbildande och inspirerande, vilket leder till en mer värdefull och riktad tillämpning av vår första CarbiAXOS-ingrediens. Vidare har vi har också behövt få full samordning med vår enzymleverantör för att bygga en grund för en långsiktig relation, som jag är glad att kunna säga nu faller på plats. De förseningar vi har upplevt i GRAS SA-processen bör därför göra det möjligt för oss att accelerera myndighetsgodkännanden på alla marknader framöver.

Vi har också använt den här tiden för att samla in feedback från marknaden via mässor, konferenser och bilaterala diskussioner med många experter. Det är därför mycket tydligt att Carbiotix bör fokusera sina ansträngningar på avancerade kosttillskott och kosmetiska ingredienser som kan användas ensamma, i blandningar eller användas i kombination med medicinska tillämpningar och terapier. Detta innebär att vi initialt kommer att rikta in oss på de globala prebiotiska kosttillskotts- och kosmetiska marknaderna genom att utnyttja vår LinkGut-kompletterande diagnostik för att ta marknadsandelar på en sammanlagd marknad värd nära 1 miljard euro (1). Den första CarbiAXOS-produkten som godkänns kommer således att vara ett avancerat kosttillskott med flera applikationer och detta återspeglas i den aktuella GRAS SA-dokumentationen. Samtidigt som vi gör vårt bästa för att påskynda slutförandet av GRAS SA-processen, kan jag inte bekräfta när detta sker eftersom en tredje part är inblandad. Under tiden kommer vi att fortsätta med förmarknadsaktiviteter genom att följa upp produktförfrågningar och att säkerställa att vi kan tillhandahålla produkter och prover för kunder.

För att säkra produktionen av kosttillskott och kosmetiska CarbiAXOS-ingredienser måste vi vertikalt integrera vår produktionsprocess samtidigt som vi arbetar med viktiga partners längs vägen. Medan vår produktionsanläggning i Bjuv initialt kommer att användas till att tillverka kosmetiska ingredienser samt kosttillskottsprover för säkerhetsanalys, formuleringsarbete och kliniska studier, kommer vår första CarbiAXOS-produkt att tillverkas i USA genom en kontraktstillverkningspartner av praktiska skäl. Jag är glad att kunna säga att vi har hittat denna partner, som tidigare nämnts, och kommer att arbeta med dem under 2023 för att initiera produktionen av CarbiAXOS för att möta marknadens efterfrågan. Medan vertikal integration kommer att göra det möjligt för oss att påskynda utvecklingsaktiviteter och sänka kostnaderna, kommer strategiska partners att hjälpa till med våra tillväxtplaner som ger viktig produktionskapacitet och kunskap längs vägen.

Försäljnings- och partneraktiviteter
Det sista kvartalet 2022 markerade början på en tydlig tillväxttrend i LinkGuts försäljning. Efter övergången från en B2C- till B2B-plattform ökar våra första LinkGut-partners nu affärsverksamheten och partnerförfrågningarna har ökat märkbart. Detta tack vare vår position att vara det billigaste, mest flexibla och pålitliga B2B-konsumentmikrobiomtestet på marknaden. Den variabla och ständigt föränderliga karaktären hos tarmmikrobiomet innebär att testning alltid kommer att krävas oavsett utvecklingen av artificiell intelligens (AI) och vår förmåga att vertikalt integrera testtjänsten och kontinuerligt minska kostnaderna innebär att vi inte bara kommer att ta en ledande position på marknaden utan också göra avtryck på marknaden för konsumentmikrobiomtestning. För att kommunicera detta och utnyttja denna strategiska position ökar vi nu marknadsföringsaktiviteterna till vår omfattande potentiella partnerdatabas som vi har byggt upp under de senaste fyra åren.

Efter lanseringen och försäljningsstarten av CarbiAXOS i november förra året i Boston, USA, har vi också sett en stadig tillväxt av kundförfrågningar. Dessa härrör mestadels från vårt initiala målkundsegment, nämligen mindre kosttillskottsföretag. Vårt mål är att skicka ut prover för säkerhet, formulering och kliniskt arbete så snart GRAS SA har uppnåtts för CarbiAXOS, och därefter öka leveranser för att etablera en solid försäljningspipeline. Dessutom kommer vi att påbörja leveranser av CarbiAXOS till kunder, särskilt de som representerar mindre kosttillskotts- och kosmetiska företag.

Uppdatering om utvärderingsprojekt och aktuell patientstudie
Som tidigare nämnts visade Carbiotix LinkGuts utvärderingsprojekt med en global labbtjänstleverantör att vår LinkGut-tjänst är det billigaste, mest flexibla och mest pålitliga mikrobiomtestet på marknaden. Tack vare vår vertikala integration ser vi däremot att tjänsten kommer att bli ännu mer kostnadsmässigt konkurrenskraftigt över tid. Av den anledningen kommer vi därför inte att fortsätta att arbeta med denna partner för tillfället, utan är öppna för att omvärdera ett partnerskap vid ett senare tillfälle. Under de senaste sex månaderna har Carbiotix genomfört ytterligare förändringar i LinkGut som avsevärt har minskat kostnaderna, förbättrat flexibiliteten samt tjänstens tillförlitlighet, vilket gör tjänsten ännu mer konkurrenskraftig.

När det gäller vår nuvarande CarbiAXOS metformin T2D-studie använder för närvarande cirka 50 patienter interventionen och med planerade marknadsföringsaktiviteter i januari hoppas vi kunna registrera ytterligare 50 patienter. Som tidigare kommunicerats bör interventionsfasen i studien vara avslutad i slutet av Q2 2023. Detta är vår första patientstudie med CarbiAXOS i samband med en etablerad terapi på marknaden som riktar sig mot en global sjukdom som påverkar miljontals människor. Vi är i processen att skicka in en ansökan om finansiering för att utöka denna studie till flera hundra patienter. Denna studie kommer att fungera som en mall för framtida saminterventionsstudier på multipla sjukdomsområden som riktar sig mot användningen av ett förfinat CarbiAXOS-kosttillskott i kombination med andra pro-läkemedel för att öka farmakokinetiken och minska de negativa biverkningarna av behandlingar.

Utvecklingsframsteg
Vårt nuvarande fokus på att utveckla och lansera förfinade eller avancerade CarbiAXOS-produkter som ska användas ensamma, blandas eller användas tillsammans med andra medicinska applikationer eller terapier innebär att vi kommer fortsätta att uppgradera vår produktionsanläggning i Bjuv under 2023. Uppgraderingarna gör det möjligt för oss att producera kosttillskottsprover till kunder samt skala upp tillverkningen av kosmetiska ingredienser för en global marknad. Vi fortsätter att utforska olika substrat för att producera CarbiAXOS, men inledningsvis kommer vi att fokusera på våra insatser att marknadsföra produkter baserade på majs, havre och ärtfiber, de två senare ger en möjlighet att återvinna lokala sidoströmsprodukter. Som en reaktion på den globala makroekonomiska utvecklingen kommer vi också att införa kostnadsbesparingar inom vissa områden samtidigt som vi utökar verksamheten inom andra områden. Vi kommer till exempel att utöka vårt CarbiAXOS-utvecklingsteam för att påskynda lanseringen av nya CarbiAXOS-produkter.

Status på vår IP-portfölj
Vi kommer att fortsätta att se över vår IP-portfölj genom vårt strategiska fokus och vår vilja att utnyttja resurserna så effektivt som möjligt. Förutom att överge två äldre B2C-fokuserade pågående patent som tidigare kommunicerats, kommer vi också att granska våra modulatorpatent för att eliminera redundans och låta resurser frigöras för patent som riktar sig mot patentansökningar för co-intervention av CarbiAXOS med andra läkemedel. Genom att göra det kommer vi över tid att bygga upp en patentportfölj som speglar vårt strategiska fokus att rikta in oss på användningen av prebiotika för att öka effekten av läkemedel som behandlar en rad ledande metaboliska och kroniska sjukdomar snarare än råvaruprebiotika som används i livsmedels- och dryckesapplikationer för deras funktionella egenskaper.

Organisation samt investeringscase för Carbiotix
Som nyligen kommunicerats kommer Carbiotix organisation att genomgå vissa förändringar i samband med årsstämman den 21 april. Styrelseordförande Jonas Danielsson och medgrundare Peter Falck lämnar sina styrelseuppdrag. Jag kommer även att avgå som VD och föreslås bli styrelseordförande och ersättas av Erik Deaner vår COO. Jag kommer att fortsätta stötta Erik och Bolaget med försäljning och affärsutveckling. Vi kommer att presentera två nya styrelseledamöter i samband med kallelsen till årsstämman i slutet av mars. Motivationen för denna organisationsförändring är ett större fokus på kommersialisering och upprampning av CarbiAXOS produktion och försäljning.

Sammantaget är jag mycket nöjd med utvecklingen när vi går in i 2023. Vi har använt förseningarna i vår GRAS SA-process med CarbiAXOS för att förbättra Bolagets produkt och fokus. Parallellt med detta har vi förbättrat kostnadskonkurrenskraften, flexibiliteten och tillförlitligheten i vår LinkGut-tjänst som nu visar resultat när det gäller ökad försäljning och bör bli en betydande del av vår top-line tillväxt och befästa vår strategiska position på marknaden. Vi har en tydlig plan att uppgradera vår anläggning i Bjuv för att producera de prover och produkter vi vill ha, förutom att ha en partner i USA för att skala upp produktionen när försäljningen växer. Vi kommer snart att ha en organisation som är ännu mer fokuserad på att accelerera produktutveckling och försäljning och har en IP-strategi som speglar vart vi är på väg snarare än var vi har varit. Jag tror att 2023 kommer att bli ett nyckelår för Carbiotix och ett år som jag har väntat på i många år, en övergång från ett utvecklingsbolag till ett kommersiellt bolag.

Kristofer Cook, VD för Carbiotix

Framåtblickande uttalanden
Denna kommunikation innehåller framåtriktade uttalanden, som består av subjektiva antaganden och prognoser för framtida scenarier. Prognoser för framtiden gäller bara från och med det datum de görs och är till sin natur, likt forsknings- och utvecklingsarbete inom bioteknologisegmentet, förknippade med risk och osäkerhet. Med detta i åtanke kan det faktiska utfallet avvika betydligt från de scenarier som beskrivs i detta pressmeddelande.

För ytterligare information, vänligen kontakta
Carbiotix AB
Kristofer Cook, VD
Tel: 0708-796580
E-post: kristofer.cook@carbiotix.com

Carbiotix AB (CRBX) (www.carbiotix.com) är ett prisbelönt bioteknikföretag som är banbrytande inom mikrobiomhälsa genom en portfölj av prebiotiska modulatorer och diagnostiska testtjänster.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lindexkoncernens delårsrapport 1.1–31.3.2024

Published

on

By

Lindexkoncernen uppvisade en underliggande omsättningstillväxt under första kvartalet, men resultatet påverkades av timingen för Galna Dagar samt fraktkostnader

LINDEX GROUP Abp, Delårsrapport 26.4.2024 kl. 8.30 EEST

 

Lindexkoncernens delårsrapport 1.1–31.3.2024

 

Lindexkoncernen uppvisade en underliggande omsättningstillväxt under första kvartalet, men resultatet påverkades av timingen för Galna Dagar samt fraktkostnader

 

Januari–mars 2024:

  • Den 21 mars 2024 beslöt bolagsstämman att ändra namnet på koncernens moderbolag från Stockmann Oyj Abp till Lindex Group Abp.
  • Lindexkoncernens omsättning uppgick till 192,8 (198,5) miljoner euro. Omsättningen minskade med -2,8 % och i lokala valutor med -3,2 %. Koncernens underliggande omsättning, dvs. omsättningen utan inverkan av timingen för Galna Dagar, ökade.
    – Lindexdivisionens omsättning ökade till 130,6 (126,5) miljoner euro. I lokala valutor ökade omsättningen med 2,7 %, och försäljningen ökade på alla huvudmarknader.
    – Stockmanndivisionens omsättning minskade till 62,2 (72,0) miljoner euro främst på grund av tidpunkten för kampanjen Galna Dagar.
  • Koncernens bruttomarginal var på samma nivå som under jämförelseperioden och uppgick till 56,3 % (56,4).
  • Koncernens justerade rörelseresultat minskade till -6,5 (-2,4) miljoner euro, valutakurserna hade ingen väsentlig inverkan.
    – Lindexdivisionens justerade rörelseresultat minskade till 4,2 (5,6) miljoner euro, vilket främst berodde på högre fraktkostnader på grund av de oväntade logistiska utmaningarna på Röda havet.
    – Stockmanndivisionens justerade rörelseresultat minskade till -9,4 (-7,0) miljoner euro på grund av timingen för kampanjen Galna Dagar. År 2003 pågick Galna Dagar delvis i mars, medan kampanjen år 2024 inleddes i början av andra kvartalet i april.
  • Rörelseresultatet var -7,6 (-2,9) miljoner euro.
  • Nettoresultatet minskade till -15,4 (19,5) miljoner euro främst till följd av en positiv inverkan av ett skattebeslut för Stockmann Sverige AB under jämförelseperioden.
  • Resultatet per aktie minskade till -0,10 (0,13) euro.

 

Resultatprognos för 2024 (oförändrad):
Lindexkoncernen förväntar sig att omsättningen kommer att öka med 1–3 % i lokala valutor år 2024 jämfört med år 2023. Koncernens justerade rörelseresultat uppskattas vara 70–90 miljoner euro. Valutakursfluktuationer kan ha en stor inverkan på det justerade rörelseresultatet.
 

Marknadsutsikter för 2024:
Marknadsläget väntas vara fortsatt tufft år 2024. Det makroekonomiska läget i Europa förblir osäkert på grund av det fortsatt instabila geopolitiska läget. Höga räntenivåer och inflationen håller tillbaka den ekonomiska tillväxten, och detaljhandeln kan påverkas av en lägre konsumtionsefterfrågan. Prognoserna indikerar en stagnerad BNP-utveckling (bruttonationalprodukt) eller en svag tillväxt på bolagets huvudmarknader. Inflationen förväntas fortsätta att avta från en hög nivå till målsättningsnivåer. Läget kan variera mellan koncernens marknader. Störningar i leveranskedjor och internationell logistik kan inte heller uteslutas under året.

 

Verkställande direktör Susanne Ehnbåge:
Under det första kvartalet gjorde vi goda framsteg i implementeringen av strategierna i bägge divisionerna. Bolagsstämman beslöt att ändra moderbolagets namn från Stockmann Oyj Abp till Lindex Group Abp den 21 mars 2024. Namnändringen återspeglar Lindexdivisionens stärkta roll inom koncernen och understryker att koncernen har kommit in i en ny strategisk fas som siktar på att öka aktieägarvärdet ytterligare.

 

Ändringen av moderbolagets namn var en del av en strategisk utvärdering som siktar på att förtydliga aktieägarvärdet genom att omfokusera koncernens affärsverksamhet på Lindex. Koncernen fortsätter att utreda strategiska alternativ för Stockmanns varuhusverksamhet, och utvärderingen förväntas slutföras inom år 2024. Vi strävar också efter att avsluta skuldsaneringsprogrammet så fort som möjligt. Efter rapportperioden nådde vi en överenskommelse med Nordika II SHQ Oy, vilket innebär att endast ett bestritt yrkande kvarstår.

 

Utmaningarna fortsatte på marknaden i januari–mars, och utvecklingen var anspråkslös eller negativ på Lindexkoncernens huvudmarknader. Koncernens underliggande omsättning ökade dock om man exkluderar den negativa inverkan av timingen för kampanjen Galna Dagar. Dessutom överträffade Lindexdivisionen marknadsutvecklingen än en gång och uppvisar fortsatt tillväxt.

 

Lindexkoncernens justerade rörelseresultat minskade till -6,5 (-2,4) miljoner euro. Huvudorsakerna till nedgången var timingen för Stockmanndivisionens kampanj Galna Dagar samt högre fraktkostnader på grund av oväntade logistiska utmaningar på Röda havet som påverkade Lindexdivisionen. Lindexdivisionens omsättning ökade liksom den strategiskt viktiga andelen digital omsättning, och divisionen fortsatte att expandera sin marknadsnärvaro genom partnerskap. Stockmanndivisionen presterade positivt både när det gäller omsättningen och det justerade rörelseresultatet, om man exkluderar inverkan av timingen för Galna Dagar. Stockmanndivisionens kampanj Galna Dagar ordnades efter rapportperioden, och den lyckades bättre än året innan. Vi har vidare en gedigen handlingsplan för att förbättra lönsamheten under de kommande kvartalen.

 

Lindexkoncernen har ett klart mål: hållbar och lönsam tillväxt. Jag är nöjd med vårt teams engagemang för implementeringen av strategin samt våra finansiella mål och hållbarhetsmål. Koncernens förbättrade finansiella ställning bildar en solid grund för vidareutveckling och investeringar i bland annat processeffektivitet och digitalisering, vilket möjliggör eftersträvad tillväxt. Byggandet av Lindex nya omnikanalbaserade distributionscenter på 110 miljoner euro framskrider väl och planeras vara i drift hösten 2024.

 

Jag är personligen imponerad över det hårda arbete som våra teammedlemmar har utfört för att implementera våra divisioners strategier. Jag är övertygad om att de beslut som har fattats stöder oss på resan mot en ännu starkare Lindexkoncern.

 

NYCKELTAL

 

 

1–3
2024

1–3
2023

1-12
2023

Omsättning, milj. euro

192,8

198,5

951,7

Omsättningstillväxt, %

-2,8

1,2

-3,1

Tillväxt i lokala valutor, %

-3,2

5,5

1,6

Andel digital omsättning, %

18,8

17,8

16,8

Digital omsättningstillväxt i lokala valutor, %

2,4

-3,3

2,7

Bruttovinst, milj. euro

108,5

112,0

554,2

Bruttomarginal, %

56,3

56,4

58,2

Justerat rörelseresultat, milj. euro

-6,5

-2,4

80,0

Justerad rörelsemarginal, %

-3,3

-1,2

8,4

Rörelseresultat, milj. euro

-7,6

-2,9

76,5

Rörelsemarginal, %

-3,9

-1,4

8,0

Periodens nettoresultat, milj. euro *)

-15,4

19,5

51,7

Nettoskulder exklusive IFRS 16-poster, milj. euro

-10,6

-35,7

-65,6

Soliditet, %

28,2

27,9

29,9

Soliditet (exklusive IFRS 16-poster), %

60,5

58,7

60,5

Handelslager, milj. euro

179,7

186,2

162,9

Fritt rörelsekassaflöde, milj. euro

-39,2

-40,5

70,8

Investeringar, milj. euro

6,8

13,6

65,1

Vinst per aktie, grundläggande, euro **)

-0,10

0,13

0,33

Antal anställda i genomsnitt

5 947

5 997

5 801

 

*) Nettoresultatet för perioden minskade på grund av lägre rörelseresultat och ökade skatteutgifter. Under jämförelseperioden påverkades skatteutgifterna av ett positivt skattebeslut för Stockmann Sverige AB.
**) Vinsten per aktie minskade till -0,10 (0,13) euro på grund av ett lägre nettoresultat, som förklaras ovan, och ett större antal aktier jämfört med föregående period.
 

POSTER SOM INVERKAR PÅ JÄMFÖRBARHETEN (IAC)

 

Milj. euro

1–3/
2024

1–3/
2023

1–12/
2023

Rörelseresultat

-7,6

-2,9

76,5

Justeringar av rörelseresultatet

 

 

 

Kostnader relaterade till saneringsprogrammet och övriga tvister

2,8

0,5

2,6

Kostnader relaterade till strategisk och organisatorisk utveckling

2,8

 

2,3

Förlikning av försäkringsyrkanden på grund av förluster relaterade till covid-19

-4,5

 

 

Förlust vid avyttring av dotterbolagsaktier

 

 

0,6

Övriga rörelseintäkter från hyresmodifikationer relaterade till försäljnings- och tillbakahyrningsposter

 

 

-2,1

Justerat rörelseresultat

-6,5

-2,4

80,0

 

STRATEGI

 

Lindexkoncernens två divisioner, Lindex och Stockmann, har separata strategier för en hållbar och lönsam tillväxt. Lindexdivisionens strategi bygger på Lindex syfte, som är att stärka och inspirera kvinnor överallt. Divisionens tre viktigaste strategiska mål är att driva tillväxt, övergå till en hållbar affärsmodell och särskilja kostnader från tillväxt. Stockmanndivisionens kundfokuserade strategi bygger på Stockmanns syfte att vara en marknadsplats för ett bra liv. Divisionens tre viktigaste strategiska mål är att utveckla sortimentet, utöka och tillvarata den lojala stamkundkretsen och säkerställa en smidig omnikanalbaserad kundupplevelse. Dessutom fokuserar koncernen på operativ effektivitet.  

Bägge divisionerna har förbundit sig till Lindexkoncernens vetenskapligt baserade klimatmål för att minska utsläppen av växthusgaser från sin egen verksamhet och sin värdekedja med 42 % fram till år 2030 jämfört med år 2022. Lindexkoncernen förväntar sig att Science Based Targets initiative (SBTi) kommer att validera klimatmålen under år 2024.

 

I september 2023 påbörjade Lindexkoncernen en strategisk utvärdering i syfte att förtydliga aktieägarvärdet genom att omfokusera koncernens affärsverksamhet på Lindex. I samband med utvärderingen ändrade koncernen moderbolagets namn från Stockmann Oyj Abp till Lindex Group Abp på bolagsstämman den 21 mars 2024. Koncernen fortsätter att utreda strategiska alternativ för Stockmanns varuhusverksamhet. Lindexkoncernen förväntar sig att den strategiska utvärderingen kommer att slutföras inom år 2024 och ger ytterligare information om utvärderingen om och när det är aktuellt.

 

Delårsrapport
Detta börsmeddelande är ett sammandrag av Lindexkoncernens delårsrapport 1.1–31.3.2024 och innehåller dess väsentliga uppgifter. Delårsrapporten är i sin helhet bifogad detta börsmeddelande som ett pdf-dokument, och finns dessutom tillgänglig på bolagets webbplats lindex-group.com.

 

Finansiell rapportering 2024
Lindexkoncernen publicerar sina finansiella rapporter år 2024 enligt följande tidsschema:
– 19 juli 2024 halvårsrapport januari–juni
– 25 oktober 2024 delårsrapport januari–september

 

Webcast för analytiker och medier
En engelskspråkig media- och analytikerträff ordnas i dag, den 26 april 2024 kl. 10.00 EEST som en direktsänd webcast som kan följas via denna länk. Inspelningen och presentationsmaterialet finns tillgängliga på bolagets webbplats efter evenemanget.

 

LINDEX GROUP Abp

 

Susanne Ehnbåge
verkställande direktör

 

Ytterligare information:
Susanne Ehnbåge, verkställande direktör
Annelie Forsberg, ekonomidirektör
Kontakt via Lindexkoncernens MediaDesk info@stockmann.com, tel. +358 50 389 0011
Marja-Leena Dahlskog, Head of Communication & IR, tel. + 358 50 502 0060

 

Distribution:
Nasdaq Helsinki
Centrala massmedia

Lindex Group Abp är en internationell flerkanalig detaljhandelskoncern som består av två divisioner: Lindex och Stockmann. Lindex är ett globalt modebolag vars syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt. Bolagets tre starka produktkategorier är dam- och barnkläder samt underkläder, där bolaget är marknadsledare i Norden. Stockmannvaruhusen är kända för sina högklassiga varumärkesurval i Finland och Baltikum. Bolagets syfte är att vara en marknadsplats för det goda livet. Lindexkoncernens omsättning uppgick år 2023 till 952 miljoner euro och bolaget hade ca 5 800 anställda. Koncernens rötter finns i Stockmannbolaget som grundades år 1862 och vars aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy. www.lindex-group.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.