Connect with us

Marknadsnyheter

Cerveras IT-chef Rasmus Andersson: Touchtech är en “no-brainer”

Published

on

Cervera skalar upp samarbetet med leverantören Touchtech och implementerar plattformen i nya butiker som ett led i att bli ledande inom digital transformation i handeln. Cervera vill erbjuda kunden den bästa kundupplevelsen oavsett kanal genom att visuellt och enkelt visa kunden hela sitt breda onlinesortiment även i fysisk butik, vilket förstärker helhetsupplevelsen för kunden.

Inom Cervera är det IT-chef Rasmus Andersson och hans team som leder den digitala transformationen. Teamet har tidigare tagit fram egenutvecklade IT-lösningar med stort fokus på e-handel. Nu vänder man blicken mot den fysiska butiksmiljön och dess digitalisering.

  • För att ta ett konkret exempel, tidigare när vi inte har haft en vara i butiken har kunden ibland behövt kliva in bakom kassan och stå och titta på våra små skärmar. Det har varken känts professionellt eller särskilt kundvänligt. Här ser vi att Touchtech, som vi har arbetat med i drygt fem år, kompletterar med en kostnadseffektiv och integrerad butikslösning, säger Rasmus Andersson.

På de interaktiva skärmarna presenteras hela sortimentet och kunder kan på egen hand och med hjälp av butikssäljare hitta information, inspireras till köp och lägga beställningar.

  • Med hjälp av skärmarna blir resultatet att kunden har större sannolikhet att hitta, och kunna köpa, sina produkter, säljaren får mer tid att ägna sig åt service och Cervera förstärker helhetsupplevelsen för kund och personal. När skärmarna inte används aktivt kan de nyttjas till att informera om pågående kampanjer och visa upp inspiration, de blir en del av butiken och rimmar med butikens budskap.

Efter en utvärderings- och utvecklingsperiod väljer nu Cervera att utöka samarbetet med Touchtech till att omfatta fler butiker.

  • Vi rullar ut plattformen strategiskt och tittar på vilka butiker som bäst kan nyttja plattformen. En lärdom är att butikstäta områden kan vara mindre aktuella jämfört med ute i landet där möjligheten att erbjuda hela sortiment på samma, eller mindre butiksyta kombinerat med personligt bemötande kan göra stor skillnad. Vi har länge arbetat med e-handel i fokus och när vi tar klivet mot att integrera den fysiska butiksmiljön handlar det om att förenkla i butikerna, förstärka konverteringen och förbättra kundmötet, vilket vi kan göra med Touchtech. Generellt är vi på Cervera öppna för nya idéer och digitalisering vilket har bidragit till lyckade implementeringar och de butikschefer som nu får plattformen är supertaggade. Som IT-chef när jag kollar på investering kontra vad vi får ut så är Touchtech en ”no-brainer”.

Handelsrådet konstaterar i studien ”Handelns digitalisering och förändrade affärer” att digitaliseringen påverkar handelns affärer i dubbel bemärkelse, dels hur ett handelsföretag gör och sköter sina affärer, dels den fysiska butikslokalen där handeln till största del fortfarande sker. Rådet konstaterar i rapporten att det är genom digitalisering av specifika delar som det fysiska och digitala blir alltmer ihopkopplat, vilket påverkar all form av handel.

  • För Cervera handlar det om att göra det enklare i butiken och skapa endless-aisle- och omnikanal-lösningar som stärker KPI: er som e-beställning i butik, vilken våra butiker mäts på. Jag är stolt över att leda den här utvecklingen och att Cervera har en digital mognad och progressivitet som ger oss möjlighet att utveckla verksamheten för framtiden genom att till exempel skala upp samarbetet med Touchtech. Vi ska vara digitalt starka i alla kanaler, både fysiska och digitala, och integrera och implementera lösningar tillsammans med det med det gemensamma målet att skapa en bättre kundupplevelse.

Inom kort rullar plattformen ut på fler butiker inom Cervera och fler säljare och kunder får möjligheten att upptäcka möjligheterna med skärmarna.

  • Det är glädjande att se Cervera ta det här steget mot att överbrygga det digitala och fysiska i sin butiksmiljö. Vi ser praktiskt hur vår plattform blir en alltmer naturlig del av handelns digitala transformation, helt i enlighet med marknadens utveckling och rapporter från både Handelsrådet och Svensk Handel. Samarbetet bidrar till att vi drar lärdomar om kund- och försäljningsmönster och kan fortsätta identifiera de fördelar som den här transformationen bidrar till. Ur ett utvecklingsperspektiv är det tacksamt att arbeta med ett digitalt progressivt företag som Cervera och teamet med Rasmus Andersson i ledningen som visar förståelse för de utmaningarna och fördelar digital transformation innebär för handeln, säger Deniz Chaban, VD Touchtech.

Sedan tidigare används Touchtechs strategiska och integrerade plattform av digitala säljverktyg bland annat i 400 Jack & Jones-butiker i Europa där det används dagligen av tusentals butikssäljare.

  • Vi ser fram emot att utveckla samarbetet tillsammans med Rasmus Andersson och Cervera, och att fortsätta integrera Touchtech i framtidens handelsmiljö, redan idag, säger Deniz Chaban avslutningsvis.

For further information, please contact:

Deniz Chaban, VD
deniz@touchtech.com

Om Cervera

Cervera är Sveriges ledande aktör inom kvalitetsprodukter till köket, hemmet och presentbordet med försäljning online och ett 70-tal butiker runt om i Sverige. Företaget grundades 1987 och driver även NK Kök & Design på Nordiska Kompaniet i Stockholm och Göteborg. Ägare är norska koncernen Home Brands.

About Touchtech

Touchtech is a Swedish publicly traded SaaS-company with a vision to be the leading OmniChannel platform connecting brands, retailers, and consumers within the fashion and apparel industry to drive more sustainable sales and improve the buying experience.

Touchtech is a strategic and integrated technology platform of digital sales tools for wholesale and retail. The platform is already being utilized globally, by thousands of consumers and salespeople in over hundreds of retail stores and wholesale showrooms. Jack & Jones, Axel Arigato, J.Lindeberg and Vero Moda are some of the brands using Touchtech to bridge the gap between their physical and digital commerce.

Touchtech, founded 2008 by Deniz Chaban and Sebastian Hartman, has a strong corporate foundation with owners like Heartland – majority owner of e-commerce companies Zalando and Asos and the clothing company BESTSELLER. Learn more about Touchtech on www.touchtech.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.