Connect with us

Marknadsnyheter

”En rund organisation växer snabbare än en med klassiska hierarkier”

Published

on

IT-företaget Idnet bestämde sig för att bygga hela sitt bolag på kultur och värderingar. Det ledde till att företaget utsågs till en av Sveriges 25 bästa arbetsplatser i storleken 50-249 medarbetare.

– Deras runda organisation har varit en förutsättning för att kunna växa riktigt snabbt, säger Expedition Framåts affärsutvecklare Madeleine Andrén. De har utvecklat ett företag där de anställda känner att de får ta ansvar, där besluten ligger där de hör hemma och inte högst upp i någon topp någonstans.

IT-företaget Idnet arbetar med digitala lösningar för framförallt lager och butiker och för åtta år sedan höll de en konferens i Varberg där de bestämde sig för att växa i ett givet tempo. Bolaget hade varit med i Expedition Framåt sedan 90-talet, innan Business Region Göteborgs tillväxtprogram ens hette Expedition Framåt, men den här gången bestämde Idnet sig för att man ville växa på ett specifikt sätt.
– Vi är ett kunskapsföretag, vi säljer IT-lösningar, säger Magnus Alm, som arbetar med affärsutveckling. Vi är helt beroende av att förstå vad som är viktigt för våra kunder ska nå sina mål och för att förstå det måste vi ha engagerade medarbetare som sätter sig in i vad som händer hos våra kunder och leverantörer och som gör att vi gemensamt förstår vad som behövs för att möta framtiden. Vår samlade kompetens och kultur är vårt viktigaste konkurrensmedel och i Varberg bestämde vi oss för att hitta ett objektivt sätt att mäta vår kultur och hur bra vår arbetsplats är.
– För att kunna fortsätta växa i hög takt behöver vi utveckla vår organisationsmodell med fler team och teamledare, säger Peter Hallinger, vd på Idnet. Det är nu det börjar bli väldigt viktigt att utveckla och tydliggöra vår kultur. 

Christina Befwe arbetar med upplevelsen av Idnet, vilket innefattar interna och externa relationer. Hon har jobbat i bolaget i mer än 25 år (även Magnus och Peter är tvåsiffriga på företaget).
– Det är ganska många som inte kittlas till etthundra procent av ekonomiska mål. Därför bestämde vi oss i Varberg för att uppdatera våra värderingar och utifrån det arbeta mer med mjuka mål. Vi är många hos oss som är analytiskt orienterade och vi tänkte att det är mer trovärdigt om man har en vilja att mäta det. Så vi bestämde oss för att låta en extern part revidera hur bra arbetsplats vi egentligen är. Vi vände oss till Great Place To Work som både certifierar arbetsplatser och utser Sveriges bästa arbetsplatser. 

Charlotta Johansson är företagsrådgivare på Expedition Framåt och hon har varit med under Idnets senaste resa.
– Jag tror att många har en rädsla att ta in externa konsulter. Man tänker att man kanske blottar sig, men om man vågar göra det så kan det bli väldigt bra, Idnet är ett bra exempel på det. De var verkligen genuint intresserade av att skapa en teamkänsla, en Idnet way som de säger. De ville skapa en kultur som skapar värde. 

”Den största fällan är att man tar fram värderingar för att man bör göra det” 

Charlotta Johansson matchade ihop Idnet med affärskonsulten Madeleine Andrén som har en bakgrund som både ekonom och beteendevetare.
– Den största fällan företag går i är att man tar fram värderingar för att man bör göra det, säger Madeleine. Men sen så använder man inte dem, man har inte riktigt kopplat ihop värdeorden med beteenden som skapar en kultur – den kultur man behöver för att nå sina mål, för att tillföra kunden nytta. Det är Idnet riktigt bra på, att koppla ihop sina värderingar med nytta. När de pratar om empowerment menar de empowerment. När de säger att de inte vill ha traditionella hierarkier menar de det. De pratar om Team Idnet och det är inte bara semantik. Vad betyder Idnets ”stronger together” i mötet, projektet, i vardagen, i det vi gör? Hur skapar vi ”curious first movers” som är en annan av deras tre värderingar? Vad får oss att vara det? De ställer hela tiden den här typen av frågor till varandra. 

Madeleine Andrén berättar om arbetet med Idnet där de utvecklat visionen, satt värderingarna och sen jobbat med kommunikationen.
– Det är de tre viktigaste delarna. Visionen är grunden. Den finns där för att säkerställa att alla går åt samma håll. Den visar riktningen och vart vi ska. Värderingarna talar om hur vi ska nå vår vision. De talar om hur vi är, hur vi hjälper varandra och hur vi samarbetar. Det är viktigt att värderingarna är både filosofiska men också pragmatiska: hur ska vi jobba med det här projektet, hur ska det präglas av våra värderingar? Och kommunicerar vi inte de här delarna behöver vi inte ens försöka. Kommunikation är det som får oss att röra oss mot våra visioner. Som ledare behöver man tänka extra mycket på att man visar vägen, att man är en förebild. Man måste visa att man lever efter visionen och värderingarna, och inte bara skrivit under dem på något papper. Det räcker inte att skicka ut ett nyhetsbrev en gång i veckan. En företagsledare som kommunicerar bra skapar trygghet, genom att vara tydlig och ärlig. 

”Alla på företaget är beslutsmässiga, då faller hierarkin till slut” 

Resultatet av kulturarbetet är ett Idnet där hierarkierna har suddats ut och en rund organisation har bildats.
– Vi är måna om att inte bygga in beslutsprocesser och hierarkier i organisationen, säger Peter. Vår värdering ”stronger together” är basen i allt vi gör, vi gör allt tillsammans, du står aldrig ensam i ett beslut. Då går det också väldigt snabbt att ta beslut, för du tar besluten med de som har den bästa kompetensen för beslutet, inte beroende på vem som har en titel eller position. Vi har byggt en kultur där vi ska vara trygga, både i ens eget ansvar och i ett gemensamt ansvar. Då vågar man prova nytt, man är inte rädd att göra fel. Det blir en positiv motor i det där, att man vågar prova. Misslyckas man så bokför vi det på erfarenhetskontot och utvecklas. 

Magnus Alm utvecklar skillnaden på ansvar och hierarki.
– Man måste skilja på de två sakerna. Det är inte så att alla här är utan ansvar. Tvärtom. Alla här tar ett större ansvar än vad man hade gjort i en traditionell hierarkisk organisation. Man kan inte skydda sig bakom sin chef, eller bakom instruktionen, för den kanske inte ens finns – varken chefen eller instruktionen. Det tar oss in på en annan värdering vi har: ”strive for excellence”. Alla ska vara ansvarsfulla, alla ska plocka upp bollar och få rullning på det. Det kräver mycket av alla. Det kräver att man vågar, och det inkluderar att ta ansvar.
– På Idnet är alla beslutsmässiga, säger Christina. Men det gäller att odla den kulturen och aktivt jobba med den. Det ska inte vara något man bara pratar om, utan om man skrapar på ytan så ska det finnas där under också. Vi jobbar fokuserat med det och det är det kanske inte så många företag som faktiskt gör. 

Madeleine Andrén menar att den företagsmodell som Idnet har byggt, den runda organisationen, inte bara är en kulturell insats, utan själva grunden för den snabba tillväxt som bolaget har upplevt de senaste åren.
– För att kunna växa riktigt snabbt och smärtfritt krävs det en rundare organisation, där folk känner att man får ta ansvar, där besluten ligger där de hör hemma och inte högst upp i någon topp någonstans. Har du ett organisationsschema och har tryckt upp det är det absolut. Då måste du rita om det varje gång du växer. Idnet har verkligen gjort det här kulturarbetet till sin livsnerv. De ser sitt fina ekonomiska resultat som ett resultat av personalarbetet de gör. De ligger långt fram i sin organisationskultur och hur de tänker. 

”Företagen som var med i Expedition Framåt under finanskrisen har haft övertag i 10 år” 

Resultatet talar för sig självt. Idnet har blivit certifierade som ett Great Place to Work fyra år i rad och dessutom utsetts till en av Sveriges 25 bästa arbetsplatser bland företag med 50-249 anställda. Under samma period har man utsetts till Gasellföretag. För Charlotta Johansson är det ännu ett kvitto på att Expedition Framåt är med och hjälper företag i regionen att växa.
– Om man tittar i våra system har vi hjälpt nästan 4.000 företag i Göteborgsregionen under åren. Och våra undersökningar bevisar att programmet har effekt för dem. Jag tycker att det är rätt intressant att titta på företagen vi hjälpte under 2007-08 och vad som hände efter finanskrisen. De som var med i Expedition Framåt behöll sin personal i större utsträckning och när det vände kunde de behålla sin konkurrenskraft och sitt övertag i tio år. Det ska bli spännande att se hur utvecklingen kommer att se ut för Expedition Framåt-företagen i spåren av pandemin. Idnet har byggt en stark kultur som varit en positiv kraft under det här året, som gjort det enklare att arbeta hemma till exempel, och företaget har vuxit lika starkt under 2020 som under de senaste åren.

Continue Reading

Marknadsnyheter

SharkNinja utser David Beckham som global varumärkesambassadör för Ninja

Published

on

By

NEEDHAM, Mass. (May 19, 2024) — SharkNinja, Inc. (NYSE: SN), ett globalt produktdesign- och teknikföretag, som står bakom varumärket Ninja, presenterar David Beckham som ny global varumärkesambassadör. Beckham, som är känd för sina färdigheter i köket, passion för matlagning och engagemang för exceptionell prestanda, kommer att arbeta nära Ninja-teamet för att öka kännedomen om deras innovativa och användarvänliga apparater.

Det fleråriga samarbetet kommer att fokusera på olika Ninja-produkter, och Beckham kommer att hjälpa med att kommunicera varumärkets prestandafokus i utformningen av produkterna till sin globala publik. David Beckham och Ninja-teamet kommer att arbeta tillsammans för att skapa meningsfulla samtal kring befintliga produkter samtidigt som de stöttar produktexpansion.

David Beckham säger:  ”Jag älskar att vara hemma och laga mat åt min familj antingen i köket eller utomhus så jag är glad över att samarbeta med Ninja för att hjälpa till att få fler att upptäcka deras fantastiska produkter. Jag ser fram emot att arbeta med deras fantastiska team.”

”Vi är stolta över att samarbeta med David Beckham då vi fortsätter att expandera varumärket Ninja både i och utanför hemmet och når konsumenter över hela världen”, säger Mark Barrocas, vd på SharkNinja. ”David delar vårt engagemang för prestanda och kvalitet, sätter ribban på samma ofattbart höga nivå som vi gör och är djupt passionerad vad gäller matlagning. Vi är väldigt glada över att arbeta med honom för att ge Ninja-berättelsen liv och hjälpa oss att främja vårt uppdrag att positivt påverka människors liv positivt runt om i världen.”

För ytterligare information om Ninja, besök www.ninjakitchen.com.

Nora Mäki, BCW Sverige

E: nora.maki@bcw-global.com

M: +46 70 240 23 91

About SharkNinja

SharkNinja is a global product design and technology company with a diversified portfolio of 5-star rated lifestyle solutions that positively impact people’s lives in homes around the world. Powered by two trusted, global brands, Shark and Ninja, the company has a proven track record of bringing disruptive innovation to market, and developing one consumer product after another has allowed SharkNinja to enter multiple product categories, driving significant growth and market share gains. Headquartered in Needham, Massachusetts with more than 3,000 associates, the company’s products are sold at key retailers, online and offline, and through distributors around the world. For more information, please visit www.sharkninja.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i Peptonic har beslutat att genomföra en riktad emission av units bestående av aktier och teckningsoptioner av serie TO5

Published

on

By

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, BELARUS, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, RYSSLAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SYDKOREA, ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTION AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA YTTERLIGARE ÅTGÄRDER ÄN SÅDANA ÅTGÄRDER SOM FÖLJER AV SVENSK RÄTT.

Styrelsen i PEPTONIC medical AB (”Peptonic” eller ”Bolaget”) har idag, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 24 maj 2023, beslutat om att erbjuda samtliga innehavare av interimsaktier att delta i en riktad emission om totalt 3 538 820 units, respektive unit består av fyra (4) aktier och två (2) teckningsoptioner av serie TO5, vilket motsvarar 14 155 280 aktier och 7 077 640 teckningsoptioner av serie TO5 (den ”Riktade Emissionen”). Den Riktade Emissionen genomförs till samma villkor som den företrädesemissionen av units som styrelsen, villkorat av årsstämmans godkännande den 21 maj 2024, beslutade om den 16 april 2024 (”Företrädesemissionen”). Vidare är den Riktade Emissionen villkorad av att Företrädesemissionen godkänns på årsstämman den 21 maj 2024. Teckningskursen per unit uppgår till 0,04 SEK per unit motsvarande ett pris per aktie om 0,01 SEK då teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt. Teckningsperioden för att delta i den Riktade Emissionen löper från och med den 28 maj 2024 till och med den 12 juni 2024. Genom den Riktade Emissionen kan Peptonic maximalt komma att tillföras 0,14 MSEK före transaktionskostnader. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna av serie TO5 kan Bolaget komma att tillföras ytterligare maximalt cirka 0,1 MSEK före transaktionskostnader

Den Riktade Emissionen

Styrelsen i Peptonic har idag, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 24 maj 2023, beslutat om att erbjuda innehavarna av interimsaktier en Riktad Emission av 3 538 820 units med avvikelse från befintliga aktieägarens företrädesrätt, bestående av 14 155 280 aktier och 7 077 640 teckningsoptioner av serie TO5. En (1) interimsaktie berättigar till teckning av en (1) unit. Respektive unit består av fyra (4) aktier och två (2) teckningsoptioner av serie TO5. Teckningskursen per unit uppgår till 0,04 SEK per unit motsvarande ett pris per aktie om 0,01 SEK då teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt. Teckningsperioden för att delta i den Riktade Emissionen löper från och med den 28 maj 2024 till och med den 12 juni 2024. Innehavare av interimsaktier anmäler eventuellt deltagande i den Riktade Emissionen under teckningsperioden till sina respektive förvaltare.

Genom den Riktade Emissionen kan Bolaget tillföras cirka 0,14 MSEK före transaktionskostnader, vilka beräknas upp gå till cirka 10 KSEK. Teckningskursen vid teckning av aktier med stöd av teckningsoptioner av serie TO5 uppgår till 0,013 SEK. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna av serie TO5 kan Bolaget komma att tillföras ytterligare maximalt cirka 0,1 MSEK före transaktionskostnader, vilka beräknas upp gå till cirka 10 KSEK. Den Riktade Emissionen erbjuds som kompensation till deltagarna i teckningsoptionsprogrammet av serie TO4, vilka ännu inte erhållit aktier och därav inte kommer erhålla uniträtter för de aktier som tecknades med stöd av TO4. Med anledning av detta, kommer den Riktade Emissionen genomföras till samma villkor som den kommande Företrädesemissionen. Styrelsen har säkerställt teckningskursens marknadsmässighet i samråd med finansiella rådgivare med utgångspunkt i rådande marknadsförhållanden, tidigare indikerade prisnivåer i diskussioner med potentiella investerare samt i villkoren för Företrädesemissionen. Mot bakgrund av ovan bedömer styrelsen teckningskursen som marknadsmässig.

Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att Bolagets styrelse anser, vid en samlad bedömning och efter noggranna överväganden avseende tillgängliga lösningar, att den Riktade Emissionen är ett effektivt sätt att ge deltagarna i teckningsoptionsprogrammet av serie TO4 en möjlighet att anmäla sig för teckning av aktier och teckningsoptioner av serie TO5 till samma villkor som i den kommande Företrädesemissionen.

Mot bakgrund av ovan bedömer styrelsen att den Riktade Emissionen objektivt sätt är till fördel för aktieägarna i förhållande till en alternativ emissionsstruktur eller finansieringslösning. Styrelsen anser därför att skälen för att avvika från aktieägarnas företrädesrätt överväger skälen som motiverar huvudregeln att nyemissioner ska genomföras med företrädesrätt för aktieägarna.

Antalet aktier, aktiekapital och utspädning

Om samtliga erbjudna aktier i den Riktade Emissionen emitteras medför det en sammanlagd utspädningseffekt om cirka 0,91 procent av antalet aktier i Bolaget. Genom den Riktade Emissionen kan antalet aktier öka med högst 14 155 280 aktier från 1 534 845 596 aktier till högst 1 549 000 876 aktier. Bolagets aktiekapital kan öka med högst cirka 99 086,960 SEK, från cirka 10 743 919,172 SEK till högst cirka 10 843 006,132 SEK.

Givet fullt nyttjande i den Riktade Emissionen och vid utnyttjande av samtliga teckningsoptioner av serie TO5 som utges i den Riktade Emissionen kommer antalet utestående aktier öka med ytterligare 7 077 640 aktier, från 1 549 000 876 aktier till 1 556 078 516 aktier och aktiekapitalet kommer att öka med ytterligare 49 543,480 SEK, från 10 843 006,132 SEK till 10 892 549,612 SEK, innebärande en tillkommande utspädningseffekt om cirka 0,45 procent av antalet aktier i Bolaget.

Anmälningsplikt

För det fall att aktieägare i Peptonic ökar sitt ägande i Bolaget på ett sådant sätt att anmälningsplikt enligt lagen (2023:560) om granskning av utländska direktinvesteringar uppstår, ska tilldelning i denna del ske först när investeringen får genomföras enligt nämnda lag.

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare till Peptonic i samband med den Riktade Emissionen. Eversheds Sutherland Advokatbyrå AB är legal rådgivare till Bolaget i samband med den Riktade Emissionen.

För ytterligare information kontakta:

Anna Linton, vd Peptonic Medical AB

Email: anna.linton@peptonicmedical.se

Telefon:  +46 70-244 92 07

Kort om Peptonic medical AB                                                                                                                 

Peptonic medical AB (publ) är ett innovativt svenskt biomedicinskt företag som bedriver utveckling och försäljning av kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Portföljen säljs under varumärkena Vagivital och Vernivia. Bolagets vision är att lyfta intim egenvård till nya höjder genom att ge kvinnor verktygen och möjligheterna att själva diagnostisera, behandla och förebygga medicinska tillstånd i underlivet.

Peptonic Medical avser kontinuerligt att bredda bolagets produktportfölj genom förvärv och utveckling av innovativa och konkurrenskraftiga produkter i egen regi. Bolagets mousse-baserade drug-delivery teknologi, Venerol, och gelbasen i VagiVital skapar goda förutsättningar att vidga portföljen. Centralt i tillväxtstrategin är geografisk expansion av VagiVital och Verniva via lokala partners.

Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har dotterbolagen Common Sense i USA och Peptonic Medical i Israel.  Peptonic Medical grundades 2009 och företagets aktier är sedan 2014 noterade på Spotlight Stock Market.

Viktig information

Publicering, offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner. Mottagare av detta pressmeddelande i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har publicerats, offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana restriktioner. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att, förvärva eller teckna några värdepapper i PEPTONIC medical någon jurisdiktion.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om eller inbjudan avseende att förvärva eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering, eller utan tillämpning av ett undantag från registrering, enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, kopieras, reproduceras eller distribueras, direkt eller indirekt, helt eller delvis, i eller till Storbritannien, USA, Kanada, Japan, Australien, Hong Kong, Nya Zeeland, Sydafrika eller någon annan jurisdiktion där sådant offentliggörande, publicering eller distribution av denna information skulle stå i strid med gällande lagar och regler.

Inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet lämnas inget erbjudande till allmänheten av värdepapper i något annat land än Sverige. I andra medlemsländer i den Europeiska unionen kan ett sådant erbjudande endast lämnas i enlighet med undantag i Prospektförordningen (EU) 2017/1129.

Framåtriktad information

Detta pressmeddelande innehåller viss framåtriktad information som återspeglar Bolagets aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operationell utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”tror”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.