Connect with us

Marknadsnyheter

Fame-kampanjer är ett vinnande koncept: det visar ny forskningsrapport

Published

on

Sveriges Annonsörer och NoA Consulting har tillsammans studerat vilken typ av kommunikation som driver maximal effekt. I en delrapport presenterades insikter som pekade på att kreativitet har flera positiva effekter på kampanjer. Nu släpps hela forskningsrapporten som bland annat visar att företag bör satsa på så kallade ”Fame-kampanjer”. 

Sveriges Annonsörer och NoA Consultings forskning syftar till att fördjupa kunskapen i hela branschen om vad som ger bäst effekt. I delrapporten som släpptes i augusti visade resultatet att kreativt belönade kampanjer ger större effekt. Baserat på analyser av 189 bidrag från de senaste två åren i reklamtävlingen 100-wattaren presenteras nu hela rapporten med fler insikter.  

En av de tydligaste insikterna är betydelsen av att skapa kommunikation som gör varumärket omtalat för att få stora effekter. Så kallade ”Fame-kampanjer”, ett begrepp myntat i tidigare forskning från Institute of practitioners in advertising, IPA. Fame-kampanjer ger större effekter på både varumärke och affärsmässiga nyckeltal som försäljning och marknadsandel. Framförallt tack vare att de genererar större spridning, räckvidd, delning och publicitet i media. Detta innebär att företag bör bygga in något i kommunikationen som överraskar eller har ett nyhetsvärde, så att målgruppen frivilligt vill ta del av den, prata om den och dela den.  

– De flesta annonsörer hoppas skapa Fame-kampanjer, men få lyckas. En nyckel till framgång är att inte underskatta vad som krävs. Till att börja med behövs en grundsyn på kommunikation där man tänker lika mycket på vad mottagarna tycker är intressant eller underhållande som på vad man själv vill ha sagt. Och dessutom förstår vad medier ser ett nyhetsvärde i. Man ska inte heller tänka på det som en snabbare billigare genväg, utan det kräver hårt jobb med både innehåll utförande. Och i de allra flesta fall betydande investeringar i köpta kanaler, säger Niklas Bondesson, doktor i marknadsföring på Stockholms universitet och rådgivare på NoA Consulting. 

Den slutliga rapporten mynnar ut i sex rekommendationer för marknadskommunikation som ger effekt. Likt delrapporten, visar slutrapporten att företag bör investera i kreativ kommunikation och fokusera på kommunikation som väcker känslor. Dessutom visar slutrapporten att företag bör prioritera att nå nya kunder, satsa på långsiktiga kampanjer samt hitta en bra balans mellan online och offline-kanaler.  

– Alla vet att marknadskommunikation är ett kraftfullt verktyg för att driva lönsam tillväxt, men däremot finns inget enkelt recept för att lyckas. Med den här rapporten vill vi bidra till mer kunskap om hur kommunikation faktiskt kan ge effekt genom att identifiera konkreta, säger Hanna Riberdahl, VD på Sveriges Annonsörer.  

Sex rekommendationer för marknadskommunikation som ger effekt

1. Prioritera att nå nya kunder. Varumärken växer främst genom att locka nya kunder. Då ökar även lojaliteten. Eftersom marknadskommunikation har en unik förmåga att nå utanför den befintliga kundbasen, säkerställ att en betydande del av kommunikationsbudgeten riktas mot denna målgrupp. Det ökar möjligheterna att driva affären. 

2. Blanda online- och offline-kanaler. Online-mediekanaler (t.ex. sociala medier-annonsering, sök eller online video) och offline-kanaler i den fysiska verkligheten (t.ex. utomhusreklam, linjär TV eller radio) kompletterar varandra väl. När offline adderas till online blir effekten större. 

3. Investera i kreativ kommunikation. Att skapa kreativ kommunikation, som är originell och sticker ut, kräver i regel extra tankearbete och tid. Den investeringen lönar sig. Effekterna på affären blir större. Både på kort och lång sikt. Kreativ kommunikation blir mer uppmärksammad, sprids bättre, gör varumärket mer gillat och visar att varumärket står för kvalitet och trovärdighet. 

4. Bygg varumärke med känslor. Kommunikation som väckor känslor fastnar bättre i minnet och har därför större effekt på varumärket över tid än renodlat rationell/informativ reklam. Lägg därför inte bara energi på vad budskapet ska vara i den varumärkesbyggande kommunikationen. Investera tid och kraft i hur budskapet ska förmedlas för att väcka målgruppens känslor. 

5. Ha tålamod. Långsiktiga kampanjer bygger varumärke bäst. Att bygga varumärke handlar om att aktivera och nöta in samma associationer om och om igen. Det görs bäst genom att vara konsekvent med varumärkesposition och kommunikationskoncept över flera år. Effekterna växer då över tid, i takt med att målgruppen lär sig att känna igen varumärket. 

6. Bygg in nyhetsvärde för att göra kommunikationen berömd. För att maximera chansen till uppmärksamhet och spridning, bygg in ett tydligt nyhetsvärde i kommunikationen (men fortfarande inom ramarna för den långsiktiga positionen och kommunikationskonceptet). Något som människor frivilligt vill ta del av, prata om och dela med andra. Och som media tycker är värt att uppmärksamma. 

Ta del av hela rapporten här

För ytterligare information kontakta:  
Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer  
[email protected] 
0702-29 66 90 

Mer om forskningen 
Effektdatabasen är ett långsiktigt forskningsprojekt och samarbete mellan Sveriges Annonsörer och NoA Consulting, där en databas samlar samtliga bidrag från 100-wattaren sedan 2020 års tävling. År 2020 utvecklades bidragsformuläret i nära samarbete med forskare och experter inom reklam och marknadsföring, samt byråer med stor tävlingserfarenhet. Syftet var att få en bättre och mer rättvis tävling och att fördjupa kunskapen i hela branschen om vad som ger bäst effekt. Forskningsansvarig är Dr. Niklas Bondesson från NoA Consulting och Stockholms universitet.

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörer är en oberoende intresseorganisation och ett nätverk för marknadsförare. Med drygt 5 000 marknadsförare representerade i ca 400 medlemsföretag i Sverige (2021) driver Sveriges Annonsörer flera viktiga branschinitiativ inom områdena effekt, transparens, ansvar och hållbarhet. Sveriges Annonsörer har också ett nära samarbete med sin globala moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers). 

Med hjälp av kunskapshöjande insatser i form av utbildningar, certifieringar, webinar, guider, rapporter, rådgivning samt rekommendationer och riktlinjer får medlemmar stöd och vägledning inom marknadsföringens viktigaste områden. Läs gärna mer på www.sverigesannonsorer.se

Sveriges Annonsörer arrangerar även tävlingen 100-wattaren, vars pressrum du hittar här.

Taggar:

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

AB Bostäder vill höja hyrorna med 7,1 procent

Published

on

By

På Hyresgästföreningen förbereder man sig på tuffa förhandlingar då AB Bostäder i Borås kallar till förhandling och vill få igenom hyreshöjningar på 7,1 procent från den 1 februari nästa år.

Kommunägda AB Bostäder har aviserat att man vill höja hyrorna med 7,1 procent från den 1 februari. Motparten Hyresgästföreningen anser att kravet är högt och deras förhandlare, Stefan Lindborg, understryker att det inte är aktuellt att träffa en överenskommelse på en så hög nivå.

Bolaget har begärt en hög hyreshöjning i en tid då många hyresgäster har en pressad ekonomisk situation. Vi är inte beredda att gå med på en hyreshöjning på de här nivåerna.

Hyresgästföreningen kommer nu att granska bolagets bud och utifrån den trepartsöverenskommelsen som finns mellan de förhandlande parterna på nationell nivå försöka nå en överenskommelse som är en rimlig avvägning.

– Det behövs en rimlig avvägning mellan bolagets intresse av täckning för ökade kostnader och hyresgästernas behov av en stabil, hållbar och förutsägbar hyresutveckling.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter skulle AB Bostäders krav innebära en höjning med 404 kronor i månaden eller 4 844 kronor per år.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Stefan Lindborg, förhandlare
010-459 14 26

Region BohusÄlvsborg-SkaraborgRegional pressjour BÄSK010-459 14 [email protected]

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.
Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

atNorth väljer Nokias Linuxbaserade nätverksroutrar i sina datacenter

Published

on

By

Datacenterföretaget atNorth har valt att satsa på Nokias Linuxbaserade nätverksroutrar 7220 IXR för att fortsätta öka sina marknadsandelar i Norden. Routrarna stödjer Nokias nätverkssystem Nokia SR Linux (NOS) och ska användas centralt i atNorths hållbara och högpresterande datacenter.

En stor anledning till valet är att Nokias lösning har en energieffektiv och toppmodern hårdvarudesign som passar atNorths satsning på High-Performance Computing (HPC) och AI.

– Hållbarhet är ett av våra kärnvärden och våra datacenter drivs på 100 procent förnybar energi och stödjer principerna för cirkulär ekonomi. Nokia med sin energieffektiva och toppmoderna lösning är en naturlig leverantörspartner när vi nu växer och utökar våra tjänster i Norden, säger Guy D’Hauwers, Director för HPC & AI på atNorth.

Klicka här för att läsa hela pressmeddelandet på engelska.

Om atNorth
atNorth är ett ledande datacenterföretag som erbjuder hållbara, kostnadseffektiva och effektiva lösningar för den senaste servertekniken. Bolaget driver tre datacenter på strategiska platser på Island och i Sverige med ett fjärde under uppbyggnad på norra Island.

Med hållbarhet som utgångspunkt arbetar atNorths datacenter på 100 % förnybara energiresurser och stödjer principerna för cirkulär ekonomi. Alla atNorths anläggningar är designade för optimal energieffektivitet med intelligent klusterdrift för långsiktigt fungerande infrastrukturinstallationer. Företagets skräddarsydda lösningar gör det möjligt för organisationer att på ett effektivt sätt beräkna, simulera, träna och visualisera stora datamängder.

atNorth har sitt huvudkontor i Reykjavik, Island. Verksamheten grundades 2009 och förvärvades 2022 av Partners Group. För mer information, besök atNorth.com eller LinkedIn.

För mer information eller intervjuförfrågan, vänligen kontakta:
Magdalena Höglund, Presskontakt, Westmark Information,
tel: +46 733 338840, [email protected]

Continue Reading

Marknadsnyheter

GEKÅS i Ullared beställer SMART LED™ från TopRight

Published

on

By

Stockholm 2 december 2022

Smart-techbolaget TopRight Nordic har fått en beställning från varuhuset GEKÅS i Ullared. TopRights SMART LED™-lösning medför en energibesparingen på 69% för GEKÅS och värdet på beställningen är ca 1,1 MSEK.

Beställningen från GEKÅS omfattar LED-ljuskällor i en sk Retro fit, dvs en installationslösning av TopRight SMART LED i befintliga armaturer. Den här typen av lösning genial ur ett hållbarhetsperspektiv eftersom endast lysrören byts ut medan själva armaturen bibehålls. Det gynnar dessutom kunden i form av kortare installationstid och lägre installationskostnad. Resultatet när GEKÅS i Ullared nu väljer att använda SMART LED från TopRight Nordic, blir en energibesparing med 69 procent.

 

”Vi är oerhört glada över få förtroendet att jobba med GEKÅS i Ullared. Dessutom är vi stolta över att deras utvärdering pekade ut TopRights SMART LEDlösning som den bästa. Tillsammans säkerställer vi nu att varuhuset får en miljömässigt klok lösning med en kraftig energibesparing som dessutom ger bättre ljuskvalitet. Det här är ytterligare ett kliv mot TopRights vision om att förverkliga innovativ teknik till förmån för både kunden och världen”, säger Anders Myrbäck, VD TopRight Nordic. 

 

Leveransen sker under december 2022. Avtalets totala värde för TopRight Nordic är ca 1,1 MSEK med möjlighet till flera leveranser.

 

Om SMART LED™ från TopRight Nordic

Med TopRight Nordics LED teknik erbjuder vi kompletta belysningslösningar – kostnadseffektiva, energisnåla och miljövänliga. Ljusmiljöer skräddarsys utifrån design, integration, ljusmängd, miljökrav och smart styrning för att optimera både energibesparing och ljuskvalitet.

 

Energibesparingen för belysning är cirka 50-90 procent, beroende på jämförelsebelysningens typ och ålder. SMART LED-teknikens mångfaldiga livslängd jämfört med traditionella ljuskällor, innebär markant lägre drift- och underhållskostnader för belysningen. Besparingen betalar den nya belysningens kostnader och installation på mycket kort tid, vanligtvis under tre år.

 

Läs mer på www.toprightnordic.com

 

För ytterligare information vänligen kontakta:

Tobias Moberg, affärschef för TopEnvironment på 073-506 71 65 eller via mail, [email protected]

 

Anders Myrbäck, CEO för TopRight Nordic AB (publ) på 0703-32 30 07 eller via mail, [email protected]

 

TopRight Nordic

TopRight grundades 2012 med fokus på att erbjuda det senaste inom ljusteknik och digitalt glas. TopRight Nordic som koncern tar ett helhetsgrepp om projekt både inom nyproduktion och ombyggnad. Våra kunder är arkitekter, byggare, innovationsföretag, utvecklingsledare, fastighetsbolag, industrier, samhällsaktörer och techbolag mfl.

TopRight är en bolagsfamilj – en smart konstellation av olika typer av företag som arbetar med det senaste inom ljusteknik, digitalt glas och konstruktion. Vår förmåga är att, med ny teknik ihop med befintlig, skapa innovativa och effektiva lösningar. Det kan t ex vara exponeringsupplevelser, smarta byggnader, flexibla ytor, avancerade tekniska konstruktioner och energibesparande miljöer.Våra kunder är arkitekter, byggare, innovationsföretag, retailvarumärken, fastighetsbolag, industrier, samhällsaktörer och techbolag mfl.

TopRights affärsområden delar en gemensam ambition om att förena modern teknik med befintlig och skapa lösningar som ligger i framkant av teknikens utveckling.

Vi har en dröm om att skapa en smartare värld. Vårt samhälle präglas idag av en snabb och avancerad teknikutveckling, som påverkar människor, samhällen och vår planet på olika sätt. TopRights roll är inte att vara först med ny teknik, utan att vara den som förverkligar lösningar som baserar sig på en smart balans mellan ny och befintlig teknik, med kundens affär och moder jords bästa i fokus. Därför ser vi det som vårt uppdrag att anpassa oss efter en föränderlig värld och förverkliga innovativa lösningar. Vårt uppdrag och vår passion är att göra smart teknik nyttig – för företag, för samhällen och för världen!

TopRight Nordic AB (publ) är ett publikt aktiebolag noterat på NGM

TopRight Nordic AB (publ) Taptogatan 6  
115 26 Stockholm    
+46 (0) 8-530 300 50 www.toprightnordic.com    

TopRight Nordic AB (publ) Beatrice Lesslies Gata 7
421 31 Västra Frölunda 
+46 (0) 8-530 300 50 www.toprightnordic.com

 

 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.