Connect with us

Marknadsnyheter

FNG Nordic AB (publ) delårsrapport januari – mars 2020

Published

on

Pressmeddelande, Borås 29 maj 2020

Delårsrapporten för FNG Nordic AB (Ellos Group) publiceras idag.

  • Nettoomsättningen uppgick till 640,5 MSEK.
  • Bruttomarginalen uppgick till 49,1 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till -24,7 MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till -3,9 procent.
  • Justerad EBITA uppgick till 0,9 MSEK. Justerad EBITA-marginal uppgick till 0,1 procent.
  • Justerad EBITDA uppgick till 23,4 MSEK. Justerad EBITDA-marginal uppgick till 3,6 procent.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -50,6 MSEK. Operativt kassaflöde uppgick till -60,3 MSEK. Likvida medel uppgick till 240,3 MSEK.

Kommentar från Emmanuel Bracke, VD för FNG Nordic AB (publ)

Kvartal 1 2020 blev ett utmanande kvartal lönsamhetsmässigt med en inbromsning av efterfrågan på kläder och skor, som var synlig redan innan covid-19 på grund av en varm vinter och negativa effekter från Black Week på säsongsrean i januari. Detta tillsammans med covid-19 påverkade försäljningen, varumarginalen och effektiviteten i marknadsföringen negativt under kvartalet.

Efter kvartalets utgång har den finansiella utvecklingen förbättrats kraftigt för både försäljning och resultat. Justerad EBITA uppgick för april till 44,1 MSEK jämfört med 0,9 MSEK för kvartal 1 och motsvarande utfall för justerad EBITDA blev 51,7 MSEK jämfört med 23,4 MSEK. Förbättringarna kommer av att heminredningsförsäljningen ytterligare har accelererat samt av sjösatta planer från början av året för prissänkningar och marknadsföring. Samtidigt som det råder stor osäkerhet kring den framtida utvecklingen i förhållande till covid-19 kan vi konstatera att även maj utvecklas positivt.

Ellos Group har en positiv syn på framtiden trots extraordinära och osäkra tider som effekterna av covid-19 ger. Ledningen och alla anställda arbetar hårt för att säkerställa att kunderna känner sig trygga och säkra att handla online. Vi är ledande inom e-handel i Norden och har ett stort och brett sortiment av produkter med attraktiva erbjudanden online inom mode- och hemsegmenten med ett starkt utbud av egna produkter och externa varumärken. Koncernen har liksom övrig detaljhandel påverkats av kundernas konsumtions- och köpmönster under coronapandemin men ser att e-handeln står stark och skiftet från fysisk handel till online har påskyndats.

Vi har för tillfället endast relativt begränsade störningar när det gäller varuleveranser och det finns i dagsläget inte någon direkt kritisk påverkan på affärsverksamheten. Vi samarbetar nära vårt nätverk av leverantörer med en geografisk spridning vilket tillsammans med relevanta lagernivåer bidrar till en stabil tillgång på varor.

När det gäller integrationen med övriga FNG så fortgår arbetet och projektet kring gemensamma varuinköp är igångsatt. Affärsvillkoren är satta och överenskomna, de tekniska aspekterna av projektet är igång och de första offertförfrågningarna till leverantörer är gjorda. Detta projekt kommer på sikt innebära lägre inköpskostnader och agentkommissioner.

Ellos Group har en solid finansiell ställning med tillgång till likviditet genom en kassa samt kreditfaciliteter hos bank.

För ytterligare information:
Johan Stigson, CFO, Tel. +46 (0)33 16 08 05  

__________________________________________________________

Denna information är sådan information som FNG Nordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 29 maj 2020 kl 18.00 CEST.

OM ELLOS GROUP 

Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder. Sedan 2019 är Ellos Group en del av den börsnoterade modekoncernen FNG NV med verksamhet i hela Europa.

Läs mer på www.ellosgroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från GreenMercs årsstämma 2024

Published

on

By

Vid GreenMerc AB (publ) årsstämma för räkenskapsåret 2023 fattades nedan angivna beslut.

Följande beslut fattades:

  • Fastställelse av resultat- och balansräkning för 2023
  • Bolagets resultat ska disponeras så som föreslagits i årsredovisningen
  • Att ge ansvarsfrihet till styrelsen och verkställande direktören för den tid redovisningen omfattar
  • Att något styrelsearvode ej ska utgå och att ersättning till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning
  • Styrelsen återvaldes och utgörs av Kjell Bjurefeldt, Totte Löfström, Giovana Ordonez Pari, Steffan Soendermark och Ari Liukko
  • Revisor Leif Lüsch omvaldes som revisor
  • Bolagets aktier ska delas upp 10:1. Nuvarande 1 419 215 aktier delas därmed upp till 14 192 150
  • Den nya bolagsordningen antogs. Den nya bolagsordningen finns beskriven i detalj i stämmohandlingarna som finns tillgängliga på bolagets webbplats
  • Styrelsen bemyndigas att före årsstämman 2025, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om emission enligt styrelsen förslag som finns beskriven i detalj i stämmohandlingarna som finns tillgängliga på bolagets webbplats

Kontakt

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Arvid Börje Ramberg, vd för GreenMerc AB (publ)

kan nås via e-post på arvid@greenmerc.com eller telefon på 0709-36 86 87.

Om GreenMerc: GreenMerc har som ambition att vara bryggan mellan gammalt och nytt, med målet att uppnå tillväxt genom att lansera skalbara webbaserade finanstjänster som överbryggar traditionell finans och Decentralized Finance (DeFi). Med fokus på innovativa teknologilösningar erbjuder företaget en rad tjänster, från utveckling till färdiga, driftsatta och förvaltade lösningar, vilket möjliggör en mer tillgänglig och transparent finansmarknad för GreenMercs kunder. Läs mer på www.greenmerc.com.

Om Trijo: Trijo är ett dotterbolag till GreenMerc och Sveriges enda kryptobörs. Specialiserade på digitala valutatjänster, är Trijo en pionjär inom kryptovalutamarknaden i Sverige. Med en app tillgänglig för både iPhone och Android, och stöd för över 16 nya valutor, arbetar Trijo för att erbjuda enklare åtkomst till kryptovalutor. Trijo har nyligen även lanserat en tjänst som möjliggör staking och därmed en avkastning på dina digitala tillgångar. Läs mer på www.trijo.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Protokoll fört vid ordinarie årsstämma i Attana AB, 556931-4106, fredagen den 3 maj 2024 i bolagets lokaler i Sollentuna.

Published

on

By

 

  1. Val av ordförande och protokollförare vid stämman

Arne Nabseth valdes till ordförande.

Anders Ulrikson valdes till protokollförare.

 

  1. Upprättande och godkännande av röstlängd

Fastställdes enligt bilaga.

 

  1. Val av en eller två justeringsmän

Teodor Aastrup valdes att jämte ordförande justera protokollet.

 

  1. Prövande om bolagsstämman blivit behörigen sammankallad

Sammankallad i enlighet med bolagsordningen.

 

  1. Godkännande av dagordning

Dagordningen godkändes.

 

  1. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen

Årsredovisningen och revisionsberättelsen föredrogs och framlades.

 

  1. Beslut om
    1. Fastställande av resultat- och balansräkningen

Fastställdes.

  1. Disposition av aktiebolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen

Förlusten balanseras i ny räkning.

  1. Ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören

Ansvarsfrihet beviljades för styrelseledamöterna och verkställande direktören. Ingen av styrelsens ledamöter deltog i omröstningen.

 

  1. Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorn

Beslutades att revisorn arvoderas enligt godkänd löpande räkning.

Beslutades att styrelsearvode för externa ledamöter uppgår till två och ett halvt basbelopp vardera och till ordförande fem basbelopp.

 

  1. Val av styrelse och revisor

Styrelse:

Arne Nabseth valdes till ledamot.

Lena Jendeberg valdes till ledamot.

Rolf Lundh valdes till ledamot.

Teodor Aastrup valdes till ledamot.

Revisor:

Carlsson & Partners Revisionsbyrå AB med Petter Gustafsson som huvudansvarig revisor valdes till revisor för kommande räkenskapsår.

 

  1. Styrelsens förslag till bemyndigande

Beslutades att godkänna styrelsens förslag.

 

  1. Annat ärende som ska tas upp på stämman
    1. Beslutades att valberedningen till årsstämman 2025 består av de tre största aktieägarna införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken per den 1 januari 2025 samt styrelsens ordförande.

 

  1. Årsstämmans avslutande

Arne Nabseth avslutade årsstämman och det konstaterades att alla beslut fattades enhälligt.

 

Vid protokollet  Ordförande

 

 

                                         

Anders Ulrikson  Arne Nabseth

 

Justeras

 

 

                    

Teodor Aastrup

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Denna information är sådan som Attana AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för publicering genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tid då företagets nyhetsdistributör, Cision, publicerade detta pressmeddelande.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mattias Clifford – Ny Regionchef för Lexium Service Management

Published

on

By

Lexium Service Management har utsett Mattias Clifford till Regionchef för Göteborg. Med en gedigen bakgrund inom fastighetsbranschen, både som beställare och utförare, tar Mattias med sig omfattande kunskap och erfarenhet till sin nya roll som Regionchef.

– Mattias har arbetat i olika roller inom fastighetsbranschen, vilket har gett honom en unik förmåga att se behoven i hela ledet av FM-tjänster. Denna breda förståelse är en styrka när det gäller att leda ett team mot förändring och säkerställa att rätt personer placeras på rätt platser, säger Johan Lundmark, Operativ Chef, Lexium Service Management.

– För mig handlar ledarskapet om att säkerställa att teamet presterar och mår bra samtidigt som jag strävar efter kontinuerlig förbättring och utveckling. En viktig del av mitt ledarskap är att coacha och tillföra ordning och reda med struktur och rutiner till teamet säger Mattias Clifford, Regionchef, Region Väst, Lexium Service Mangement.

För mer information, kontakta:
Johan Lundmark, Operativ Chef, Lexium Service Management
+4672 992 11 09johan.lundmark@lexium.se

Om Lexium Service Management
Lexium Service Management erbjuder framtidens Integrerade Facility Management-tjänster till kunder i Norden genom premiumtjänster som prioriterar teknik, hållbarhet och kvalitet.

Lexium omsätter ca 120 MSEK, sysselsätter ca 150 personer och är ISO-certifierat enligt 45001, 14001 och 9001.

Lexium erbjuder samtliga tjänsteområden som krävs för att sköta en lokal eller fastighet – de huvudsakliga tjänsterna är Bemanning, Fastighetsservice, Lokalvård, Säkerhet och Tekniska tjänster.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.