Connect with us

Marknadsnyheter

Första kvartalet 2022: Stark affärsmässig och finansiell utveckling

Published

on

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, är stolta att kunna rapportera en nettoomsättningstillväxt på 100 procent kombinerat med en justerad EBITDA-marginal på 45,5 procent i det andra kvartalet 2022. 

När det blivit dags att summera årets andra kvartal kan jag konstatera att vår affär fortsätter att utvecklas mycket positivt. Efterfrågan för våra tjänster ökar globalt och genomsnittligt antal månatliga aktiva användare ökade med knappt 42 miljoner jämfört med föregående år och uppgår nu till 321,4 miljoner (279,6). För andra kvartalet i rad var vi en av världens tjugo mest nedladdade appar. Även finansiellt utvecklades vi fortsatt starkt under andra kvartalet. Vår nettoomsättning fördubblades till 480 Mkr med en justerad EBITDA-marginal på 45,5 procent. Samtliga tre intäktsströmmar, annonser, vårt B2B-erbjudande Truecaller for Business och prenumerationer bidrog till omsättningsökningen. Vi fortsätter att ha ett starkt kassaflöde och vi har drygt 2,2 miljarder tillgängliga för investeringar vilket ger goda möjligheter att agera aktivt om attraktiva möjligheter uppstår. Vi grundade Truecaller under finanskrisen 2009 och har sett hur marknadssentimentet snabbt kan växla och då är det viktigt att företaget besitter en god lönsamhet, en stark kassaposition och har ett starkt kassaflöde. Där är vi idag och det är något jag är väldigt stolt över och det är under tider som dessa som ännu fler möjligheter skapas som vi kommer att ta vara på. Vi införde under andra kvartalet även möjligheten att köpa tillbaka våra egna aktier som ytterligare ett potentiellt verktyg i vår verktygslåda framöver.

 

Sedan börsnoteringen i oktober 2021 så har vi kunnat redovisa en hög användar- och intäktstillväxt kombinerad med en god lönsamhet och ett starkt kassaflöde. Grunden för att ha lyckats med det är att ha en riktigt bra produkt som uppskattas av våra användare. Jag är därför också extra stolt över att vi under kvartalet nådde en ny rekordnotering i våra kundundersökningar (NPS) i Indien vilket bekräftar vår position som ett av landets mest omtyckta varumärken. Vi fortsätter arbetet med att utveckla våra tjänster, vilket i kombination med en fortsatt positiv trend i antalet smartphoneanvändare skapar förutsättningar för fortsatt stabil och lönsam tillväxt”, säger Alan Mamedi, vd Truecaller.

 

April-juni 2022 (Q2)          

Jämförelsesiffror avser april-juni 2021

  • Nettoomsättningen ökade med 100 procent och uppgick till 480,4 (240,0) Mkr, jämfört med samma kvartal förra året.
  • Justerad EBITDA uppgick till 218,5 (104,4) Mkr, motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 45,5 (43,5) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade ju-sterad EBITDA uppgått till 225,4 (104,4) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 46,9 (43,5) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 172,7 (74,8) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,46 (0,34) kr före utspädning och 0,46 (0,21) kr efter utspädning.
  • Resultatet för kvartalet påverkas inte av några jämförelsestörande poster medan första kvartalet 2021 påverkades med -19,3 Mkr hänförliga till förberedelser för börsnotering om -10,4 Mkr samt syntetiska optioner om -8,9 Mkr.
  • Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad (MAU) ökade med 15 procent till cirka 321,4 (279,6) miljoner.
  • Omsättningstillväxten i Indien uppgick till 130 procent, i Mellanöstern och Afrika till 38 procent och i resten av världen till 31 procent. 

Januari-juni 2022            

Jämförelsesiffror avser januari-juni 2021

  • Nettoomsättningen ökade med 107 procent och uppgick till 878,7 (424,1) Mkr, jämfört med samma period föregående år.
  • Justerad EBITDA uppgick till 399,8 (158,6) Mkr, motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 45,5 (37,4) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade justerad EBITDA uppgått till 410,2 (158,6) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 46,7 (37,4) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 306,4 (117,6) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,82 (0,54) kr före utspädning och 0,82 (0,33) kr efter utspädning.
  • Resultatet för kvartalet påverkas inte av några jämförelsestörande poster medan samma period föregående år påverkades med -29,4 Mkr. De jämförelsestörande posterna var då hänförliga till förberedelser för börsnotering om -14,8 Mkr samt syntetiska optioner om -14,6 Mkr.
  • Omsättningstillväxten i Indien uppgick till 133 procent, i Mellanöstern och Afrika till 56 procent och i resten av världen till 46 procent.

 

Presentation av rapporten

Alan Mamedi, CEO och Odd Bolin, CFO presenterar rapporten och svarar på frågor i en webcast och telefonkonferens, idag kl 13.00 CET. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Följ presentationen live:

Länk till webcast

För att lyssna på presentationen via telefon, vänligen ring:

SE: +46850516386
UK: +442031984884
US: +1 4123176300

 

Pin kod:8152846#

 

För mer information, kontakta gärna:

 

Odd Bolin, CFO

investors@truecaller.com

 

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com
 

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014, Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

 

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 320 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en halv miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 38 miljarder oönskade samtal under 2021. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Planera inför betessläppet för att undvika kolik

Published

on

By

Sommarbetet närmar sig och för de flesta hästar och hästägare väntar en härlig tid. Men för att hästen ska klara av omställningen till att äta gräs hela dagarna krävs planering. Här kommer tips för att undvika att hästen drabbas av kolik – något som är väldigt vanligt vid betessläpp enligt Agrias skadestatistik.

I ett forskningsprojekt vid SLU, finansierat av Stiftelsen Hästforskning och Agrias forskningsfond, kunde forskarna se att sjukdomar som kolik och fång är vanliga i samband med abrupta förändringar i utfodringen, som till exempel vid betessläpp.

– Även de hästar som gått i vinterhagar med gräs behöver tillvänjas när man släpper dem i nya, obetade gräshagar. Tänk också på att när det har varit en period av torka och sedan kommer regn kan det ske en förändring i gräsets näringsinnehåll, säger Anette Graf, veterinär på Agria. 

När hästen går från att äta grovfoder till gräs under sommarmånaderna är det viktigaste att omställningen görs successivt, för att undvika att hästen drabbas av kolik och fång – sjukdomar som är vanliga vid plötsliga förändringar i hästens foder. I statistiken bland Agrias försäkrade hästar ökar antalet kolikfall under maj, när betesperioden startar.

Därför är det viktigt att planera för hästens betesgång, och börja vänja den långsamt vid gräs. Det är tidskrävande men många hästägare handbetar sin häst under våren, innan hagarna börjar bli gröna.

En del hästar bör hållas under noggrann uppsikt på betet, och vissa hästar kan inte gå på bete alls – det gäller främst hästar som haft fång upprepade gånger, eller som har fått diagnosen EMS (ekvint metabolt syndrom).

Så här vänjer du hästen vid att äta gräs inför betessläpp

  • Beta hästen för hand en stund varje dag när gräset börjar växa.
  • Låt hästen först gå i gräshagen under en begränsad tid av dygnet, och öka sedan tiden successivt.
  • Riv av gräs och byt successivt ut mot allt större del av grovfodergivan i höpåsarna under cirka två veckors tid före betessläppet.

Fakta om kolik

  • Kolik är den näst vanligaste diagnosen hos häst
  • Tusentals hästar drabbas årligen
  • Åtta procent av de drabbade hästarna avlider i samband med kolikanfall
Continue Reading

Marknadsnyheter

Shoan Etemadi utsedd till ny vd för Hemköpskedjan

Published

on

By

Hemköpskedjans nuvarande vice vd och försäljningschef, Shoan Etemadi, har rekryterats till rollen som vd för Hemköpskedjan och kommer att efterträda Simone Margulies från den 15 augusti 2024, i samband med det att Simone tillträder rollen som vd och koncernchef för Axfood.

Shoan Etemadi kommer med start den 15 augusti att efterträda Simone Margulies i rollen som vd för Hemköpskedjan AB. Han kommer också att ingå i koncernledningen för Axfood AB. Shoan är idag vice vd för Hemköpskedjan, i vilken Hemköp och Tempo ingår, och även försäljningschef sedan drygt tre år tillbaka. Han har dessförinnan 15 års erfarenhet inom dagligvarubranschen från bland annat drift samt sortiment och inköp på ICA och Lidl.

– Det har varit ett mycket stort intresse för rollen från såväl interna som externa kandidater, vilket vi självklart tycker är väldigt roligt, och vi har nu landat i att den absolut starkaste kandidaten finns internt inom koncernen. Shoan har gjort ett fantastiskt arbete i sin nuvarande roll som försäljningschef på Hemköp, och har varit högst bidragande till Hemköpskedjans framgång de senaste åren. Både jag och tillträdande vd och koncernchef för Axfood, Simone Margulies, anser att Shoan med sitt affärsnära ledarskap är helt rätt person att fortsätta resan med att stärka Hemköpskedjans position på marknaden, säger Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow.

– Jag är både hedrad och väldigt glad över att ha fått möjligheten att ta mig an rollen som Hemköpskedjans vd. Det ska bli fantastiskt att tillsammans med ledningen och teamen inom både Hemköp och Tempo, och med de många duktiga handlare och engagerade butiksmedarbetare runtom i landet, fortsätta utveckla verksamheten och attrahera ännu fler nya kunder till våra butiker, säger tillträdande vd Shoan Etemadi.

Hemköpskedjans nuvarande vd Simone Margulies tillträder i sin tur rollen som vd och koncernchef för Axfood den 15 augusti 2024. Rekryteringen av Shoan Etemadis efterträdare i rollen som försäljningschef för Hemköpskedjan AB inleds omedelbart.

För mer information, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se

 

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Shoan Etemadi utsedd till ny vd för Hemköpskedjan

Published

on

By

Hemköpskedjans nuvarande vice vd och försäljningschef, Shoan Etemadi, har rekryterats till rollen som vd för Hemköpskedjan och kommer att efterträda Simone Margulies från den 15 augusti 2024, i samband med det att Simone tillträder rollen som vd och koncernchef för Axfood.

Shoan Etemadi kommer med start den 15 augusti att efterträda Simone Margulies i rollen som vd för Hemköpskedjan AB. Han kommer också att ingå i koncernledningen för Axfood AB. Shoan är idag vice vd för Hemköpskedjan, i vilken Hemköp och Tempo ingår, och även försäljningschef sedan drygt tre år tillbaka. Han har dessförinnan 15 års erfarenhet inom dagligvarubranschen från bland annat drift samt sortiment och inköp på ICA och Lidl.

– Det har varit ett mycket stort intresse för rollen från såväl interna som externa kandidater, vilket vi självklart tycker är väldigt roligt, och vi har nu landat i att den absolut starkaste kandidaten finns internt inom koncernen. Shoan har gjort ett fantastiskt arbete i sin nuvarande roll som försäljningschef på Hemköp, och har varit högst bidragande till Hemköpskedjans framgång de senaste åren. Både jag och tillträdande vd och koncernchef för Axfood, Simone Margulies, anser att Shoan med sitt affärsnära ledarskap är helt rätt person att fortsätta resan med att stärka Hemköpskedjans position på marknaden, säger Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow.

– Jag är både hedrad och väldigt glad över att ha fått möjligheten att ta mig an rollen som Hemköpskedjans vd. Det ska bli fantastiskt att tillsammans med ledningen och teamen inom både Hemköp och Tempo, och med de många duktiga handlare och engagerade butiksmedarbetare runtom i landet, fortsätta utveckla verksamheten och attrahera ännu fler nya kunder till våra butiker, säger tillträdande vd Shoan Etemadi.

Hemköpskedjans nuvarande vd Simone Margulies tillträder i sin tur rollen som vd och koncernchef för Axfood den 15 augusti 2024. Rekryteringen av Shoan Etemadis efterträdare i rollen som försäljningschef för Hemköpskedjan AB inleds omedelbart.

För mer information, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se

 

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.