Connect with us

Marknadsnyheter

FÖRVALTAREN FÖRENKLAR FÖR RÄDDNINGSTJÄNSTEN – ÖKAD TRYGGHET FÖR HYRESGÄSTER

Published

on

Fastighets AB Förvaltaren har som första allmännyttiga bostadsbolag i Stockholmsregionen anslutit alla sina fastigheter till Smart passage. Det är ett system för digital inpassering som automatiskt ger räddningstjänsten tillfällig access till Förvaltarens fastigheter vid larm. En lösning som kan spara sekunder eller minuter när det är som mest akut. Smart passage är utvecklat och framtaget av SOS Alarm och Amido AB.

Foto: Alexander Asklöf
På bilden: Peter Schilling kommunstyrelseordförande Sundbybergs stad, Daniel Levrén Amido AB, Annika Forsgren SOS Alarm, Petra Karlsson Ekström vd Förvaltaren, Malin Cohn SOS Alarm, Niklas Nordenskär & Jonathan Alm Räddningstjänsten.

Hittills i år har det inkommit 270 räddningsärenden till SOS Alarm där samtalet kommit från någon i Sundbyberg. I vissa fall behöver räddningstjänsten ta sig in i fastigheter för att nå fram till den som larmat eller är i nöd, vilket kan ta olika lång tid beroende på förutsättningar. 

För att underlätta för räddningstjänsten har Förvaltaren nu anslutit alla sina fastigheter med elektronisk inpassering till Smart passage. Genom en enda digital tagg i varje räddningsfordon får räddningstjänsten tillfälligt tillträde till fastigheten i fråga under en utryckning. 
För Förvaltaren är hyresgästernas trygghet av stor vikt. Beslutet att ansluta fastighetsbeståndet till Smart passage låg därför helt i linje med Förvaltarens övriga trygghetsfrämjande arbete.  

Genom att underlätta för räddningstjänst att komma in i Förvaltarens fastigheter snabbare ökar vi tryggheten för våra hyresgäster. Upplevelsen av trygghet i och mellan våra hus i Sundbyberg är en av våra viktigaste prioriteringar, säger Petra Karlsson Ekström, VD på Förvaltaren. 
Förvaltaren blir den första större aktören i Stockholmsregionen som installerar Smart passage.

– Äntligen får vi möjlighet att börja ansluta och göra skillnad för Stockholm i större skala. Samarbetet med Förvaltaren i projektet har varit utomordentligt bra och jag beundrar deras digitala innovationskapacitet samt deras ambitioner att öka trygghet och säkerhet för sina hyresgäster, säger Johnny Berlic, VD, Amido. 

Förvaltaren har 85 fastigheter, över 6600 hyreslägenheter i områdena centrala Sundbyberg, Hallonbergen och i Rissne. 

Vi är mycket glada att Förvaltaren, den första allmännyttan i Stockholmsområdet, nu ansluter sig till Smart passage. Det gör att vi kan skicka med tillträde till fastigheten när larmet går och att alla anslutna parter helt kan utesluta nyckelhanteringen. Smidigt, tryggt och tidsbesparande för alla, säger Malin Cohn, produktägare Smart passage, SOS Alarm. 

OM SMART PASSAGE
Smart passage är SOS Alarms koncept för inpassering genom digitala och tillfälliga nycklar. Systemet kan enkelt integreras med befintliga låssystem. När ambulans eller räddningstjänst behöver tillfällig behörighet till byggnaden kommer de in när det behövs – vid larm om brand eller sjukdom.

Smart passage levereras av SOS Alarm tillsammans med Amido och Swedlock. 
Läs mer om Smart passage

OM FÖRVALTAREN
Fastighets AB Förvaltaren är Sundbyberg stads eget fastighetsbolag. Sedan starten 1947 har man byggt och utvecklat det moderna Sundbyberg med attraktiva bostäder och fräscha lokaler för företag och andra verksamheter.

FÖR FRÅGOR KONTAKTA
Förvaltarens pressansvarig Elin Poska, elin.poska@forvaltaren.se, 072 166 24 12
SOS Alarms pressjour: press@sosalarm.se, 08-205 307 
Amido AB, Johnny Berlic, VD, johnny.berlic@amido.se, 031-719 20 70

För ytterligare information, vänligen kontakta
Amido AB
Johnny Berlic, VD
johnny.berlic@amido.se
www.amido.se
031-719 20 70

Om Amido 
Amidos digitala plattform låter fastighetsägare enkelt dela access till låsta utrymmen oavsett passersystem eller paketbox. I samarbete med SOS Alarm får räddningsfordon genom plattformen access vid larm och allt från logistik, till städbolag får access dit de behöver när de behöver det – automatiserat och enkelt.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cloetta AB:s delårsrapport januari – mars 2024: Stabilt resultat trots historiskt högt kakaopris

Published

on

By

”Jag är mycket glad att leverera ännu ett starkt kvartal trots att den miljö vi verkar i alltjämt påverkas av inflation på livsmedel och fortsatt makroekonomisk osäkerhet. Inflationstrycket varierar mellan olika branscher, men särskilt konfektyrindustrin fortsätter att påverkas av att råvarukostnaderna ökar med kakaopriset på rekordhöga nivåer”, kommenterar VD och Koncernchef Henri de Sauvage-Nolting.

  • Nettoomsättningen för kvartalet ökade med 6,1 procent till 2 094 Mkr (1 973) inklusive en positiv effekt från valutakursförändringar om 0,4 procent
  • Försäljningen av Förpackade märkesvaror ökade organiskt med 3,6 procent under kvartalet
  • Försäljningen av Lösviktsgodis ökade organiskt med 11,7 procent under kvartalet
  • Rörelseresultatet justerat för jämförelsestörande poster uppgick till 192 Mkr (200). Rörelseresultatet uppgick till 193 Mkr (178), påverkat av jämförelsestörande poster om 1 Mkr (-22)
  • Justerat rörelseresultat för Förpackade märkesvaror uppgick till 152 Mkr (184)
  • Justerat rörelseresultat för Lösviktsgodis uppgick till 40 Mkr (16)
  • Periodens resultat uppgick till 107 Mkr (65), vilket motsvarar ett resultat per aktie om 0,37 kr (0,23) såväl före som efter utspädning
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 149 Mkr (24)
  • Nettoskuld/EBITDA uppgick till 1,6 ggr (2,0)

Händelser efter kvartalets utgång

  • Den 4 april 2024 utsåg styrelsen Katarina Tell till tillträdande VD och koncernchef
  • Cloettas årsstämma, som hölls den 9 april 2024 i Stockholm, godkände en oförändrad utdelning om 1,00 kr (1,00)

Se bifogad rapport i sin helhet.
Rapporten presenteras via telefonkonferens med webbpresentation fredagen den 26 april 2024 kl 10.00 (CEST).

Telefonkonferens
Ring in på 08 5051 0031. Vänligen försäkra dig om att du är uppkopplad till telefonkonferensen genom att ringa in och registrera dig några minuter innan konferensen börjar.

Webbpresentation
Direktsändningen finns tillgänglig på: creo-live.creomediamanager.com/6822e4d0-5096-44ca-916c-f60fc53ebd12. Presentationen och rapporten kommer att finnas tillgängliga på www.cloetta.com efter offentliggörandet.

Denna information är sådan som Cloetta AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-26 07:30 CET.

Investerar- och mediakontakt

Laura Lindholm, Kommunikations- och IR-direktör
+46 766 96 59 40
ir@cloetta.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.