Marknadsnyheter
Handelsbanken Finland: Delårsrapport för perioden januari–juni 2021
Landchef Hanne Katrama: Efterfrågan på Private Banking- och Family Office-tjänster ökar – egen kontaktperson och personlig betjäning är Handelsbankens styrkor
Affärsaktiviteten från Handelsbanken Finlands placeringsverksamhet ökade markant under det andra kvartalet. Intäktsökningen beror på det ökade antalet kunder och den positiva utvecklingen på aktiemarknaden. Det förvaltade kapitalet ökade med 35 procent från motsvarande period ifjol och ligger nu på en rekordhög nivå.
Enligt Handelsbanken Finlands landchef Hanne Katrama utgör egen kontaktperson och sakkunnig placeringsrådgivning grunden för ett bra kundförhållande.
”Våra Private Banking-kunder värdesätter våra portföljförvaltares åsikter och aktivitet. Jag tror att vår kunniga rådgivning och betjäningen som utgår från kundens individuella behov utgör kärnan i vår framgång”, säger Katrama.
Privatkunderna har under coronan kunna spara mer pengar än tidigare och det har blivit allt mer populärt att spara i placeringsfonder. Handelsbankens hållbara fonder, speciellt Svanenmärkta fonder, har varit synnerligen populära.
”Alla fonder som Handelsbanken erbjuder är hållbara. Vi investerar inte i företag vars verksamhet strider mot våra principer och kriterier. Vi väljer också bort företag som trots aktiv dialog inte uppfyller våra hållbarhetskrav”, konstaterar Katrama.
Ytterligare två Handelsbanksfonder beviljades Svanenmärket i våras. Fonderna Global Tema och Tillväxtmarknad Tema uppfyller nu Svanenmärkets stränga krav. Totalt åtta av Handelsbankens fonder har i dag Svanenmärket. Fonden Handelsbanken Finska Småbolag är den enda Svanenmärkta fonden som i huvudsak placerar i finländska bolag.
Också Handelsbankens Family Office-tjänster blir allt populärare. Family Office är en flexibel tjänst för företagare som vill ha individuell betjäning i sina egna bankärenden men också familjens och företagets.
”Family Office-bankirerna tar hand om kundens alla tjänstebehov, oberoende av om det gäller egna, familjens eller företagets banktjänster. Kunderna värdesätter möjligheten att kunna kontakta en egen kontaktperson som ger tillgång till bankens alla specialister”, säger Katrama.
Också bostadsfinansieringen ökade under årets andra kvartal. Efterfrågan på privatkundernas bolån var fortsatt stark. Även lånen till bostadsbolag ökade betydligt.
Handelsbankens resultatutveckling för kontorsrörelsen januari–juni 2021
Kontorsrörelsen meur | Q22021 | Q12021 | Förändr. | Q1-Q22021 | Q1-Q22020 | Förändr. |
Intäkter | ||||||
Räntenetto | 35,4 | 33,5 | 6 % | 68,9 | 65,3 | 6 % |
Provisionsnetto | 17,5 | 17,5 | 0 % | 35,0 | 32,4 | 8 % |
Intäkter totalt | 54,7 | 53,1 | 3 % | 107,8 | 100,7 | 7 % |
Kostnader totalt | -35,5 | -34,2 | 4 % | -69,7 | -58,6 | 19 % |
Resultat före kreditförluster | 19,2 | 18,9 | 2 % | 38,1 | 42,1 | -10 % |
Kreditförluster | -5,7 | -1,2 | -6,9 | -2,8 | ||
Resultatutdelning | 0,6 | 0,6 | 0 % | 1,2 | 1,4 | -14 % |
Rörelseresultat | 14,1 | 18,3 | -23 % | 32,4 | 40,7 | -20 % |
K/I-tal, % | 64,3 | 63,6 | 63,9 | 57,4 | ||
Räntabilitet, % | 6,0 | 8,0 | 7,0 | 8,5 |
Rörelseresultatet för Handelsbanken Finlands kontorsrörelse uppgick till 32,4 miljoner euro, vilket var en minskning med 20 procent jämfört med januari–juni 2020 (40,7). Kreditförlusterna uppgick till 6,9 miljoner euro. Kreditförlustnivån var 0,08 procent (0,04). K/I-talet före kreditförluster var 63,9 (57,4). Räntabiliteten uppgick till 7,0 procent (8,5).
Intäkterna ökade med 7 procent till 107,8 miljoner euro (100,7). Provisionsintäkterna ökade med 8 procent till 35,0 miljoner euro (32,4). Räntenettot steg från fjolåret med 6 procent till 68,9 miljoner euro (65,3).
Handelsbanken Finland erlade myndighetsavgifter på totalt 3,7 miljoner euro (4,1) under januari–juni. Dessa avgifter omfattar den svenska Resolutionsfonden samt insättningsgarantin.
De totala kostnaderna steg med 19 procent till 69,7 miljoner euro (58,6). Ökningen beror på förnyelsen av kärnbanksystemet. Personalen var i medeltal 527 personer (499).
Ut- och inlåning
Medelvolymer meur | Q22021 | Q12021 | Förändring | Q1-Q22021 | Q1-Q22020 | Förändring | |
Utlåning | |||||||
varav hushåll | 4 430 | 4 352 | 2 % | 4 391 | 4 327 | 1 % | |
varav företag | 9 768 | 9 774 | 0 % | 9 771 | 9 794 | 0 % | |
Totalt | 14 198 | 14 126 | 1 % | 14 162 | 14 121 | 0 % | |
Inlåning | |||||||
varav hushåll | 1 930 | 1 878 | 3 % | 1 904 | 1 821 | 5 % | |
varav företag | 3 453 | 3 571 | -3 % | 3 512 | 3 371 | 4 % | |
Totalt | 5 383 | 5 449 | -1 % | 5 416 | 5 192 | 4 % |
Medelvolymen för Handelsbanken Finlands kreditstock uppgick till samma nivå som i januari–juni 2020. Inlåningen från hushållen ökade med 5 procent och inlåningen från företag med 4 procent.
Handelsbanken-koncernens bokslut
Koncernens bokslut finns tillgängligt på www.handelsbanken.se/ir. Man kan också följa pressträffen för hela koncernen på www.handelsbanken.se/ir kl. 10.00 finsk tid.
Tilläggsinformation:
Hanne Katrama, landchef, Handelsbanken Finland
Tfn +358 10 444 2791
Anders Norrena, ekonomichef, Handelsbanken Finland
Tfn + 358 10 444 2271
Pirjetta Soikkeli, informationschef, Handelsbanken Finland
Tfn +358 10 444 2787
Handelsbanken har sex hemmamarknader: Sverige, Finland, Danmark, Norge, Nederländerna och Storbritannien. Banken är känd för sin starka företagskultur samt kundorienterade och flexibla service. Sedan flera år tillbaka har Handelsbanken legat i topp i en stor kundnöjdhetsmätning både i Finland och i de andra nordiska länderna (EPSI Rating). Handelsbanken grundades i Stockholm år 1871, och Handelsbanksaktien är den äldsta noterade aktien på Stockholmsbörsen. I Finland har banken funnits sedan 1985.
Handelsbanken Finlands kontorsrörelse består av 27 bankkontor, huvudkontorsfunktioner, kapitalförvaltningstjänster och Handelsbanken Finans Abp. I Handelsbanken Finlands verksamhet ingår även investeringsbanken Handelsbanken Capital Markets som omfattar livförsäkringsbolaget Handelsbanken Liv samt riskhantering, värdepappershandel och kapitalmarknadsverksamhet. Handelsbanken Capital Markets Operations svarar för värdepappersförsvarstjänsterna. Handelsbanken har i Finland ca 600 medarbetare.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke