Connect with us

Marknadsnyheter

#InvestTalks: Occlutech flyttar fram positionerna med pågående USA-lansering och förbereder sig för en notering under 2023

Published

on

Medtechbolaget Occlutech är en ledande och snabbväxande specialistleverantör inom minimalt invasiva hjärtimplantat med en mission att förbättra livskvaliteten för människor med hjärtproblem. Occlutech har sedan första produktlanseringen 2007 rönt stora framgångar i 85 länder och har redan idag etablerat en lönsam basaffär att fortsätta växa utifrån. Bolaget befinner sig nu på tröskeln till en USA-lansering och förbereder sig samtidigt för en notering på Stockholmsbörsens huvudlista under 2023. Det berättar Sabine Bois, vd på Occlutech.

Berätta om Occlutech och bolagets affärsidé.

–Occlutech grundades 2003 i Tyskland och är en ledande specialist inom minimalt invasiva hjärtimplantat. Det som drivit oss sedan starten är att genom innovation och teknologisk utveckling förbättra livskvaliteten för människor med hjärtproblem. Vår vision är att bli en världsledande specialist på hjärtimplantat för medfödda hjärtfel, strokeprevention och hjärtsvikt och det som ska ta oss dit är kombinationen mellan vår teknologi, som visat sig mycket konkurrenskraftig gentemot våra större branschkollegor, och marknadsexpansion inte minst i USA. Vi har våra huvudsakliga verksamhetsanläggningar i Tyskland, Turkiet och Sverige som supporterar 15 direktmarknader samt ett omfattande distributörsnätverk med försäljning i över 85 länder. De senaste femton åren har vi byggt upp bolaget med huvudfokus på implantat för medfödda hjärtfel och strokeprevention. Produkter för hjärtsviktspatienter är ett av de främsta tillväxtområdena i vår bransch. Hjärtsvikt är en global folksjukdom och en diagnos som årligen medför stora kostnader för samhället samt mycket lidande för patienten. Det är dessutom en progressiv sjukdom där de medicinska behoven är omfattande, och här kan vi göra verklig skillnad med våra produkter.

Occlutech har en bred och dokumenterad produktportfölj baserad på en egenutvecklad och patenterad teknologiplattform. Hur kan teknologiplattformen användas?

–Vi utvecklar och tillverkar ockluderare och interatriella shuntprodukter, vilket är olika typer
av minimalt invasiva hjärtimplantat. För närvarande har vi ett tiotal produkter som är kommersialiserade på marknaden samt över 200 patent och mer än 146 000 sålda implantat. Vi utmärker oss genom att både ha egenutvecklad teknologi och ett omfattande nätverk av distributörer och försäljning i många länder runtom i världen, vilket är unikt för ett bolag av vår storlek. Teknologiplattformen är basen för vår konkurrensfördel och
gör det möjligt för oss att skapa implantat med ökad flexibilitet och därmed säkerhet när de minimalt invasiva ingreppen utförs.

Occlutech gör nu stora framsteg på USA-marknaden och har bland annat rekryterat den första patienten till en viktig amerikansk FDA-studie som på sikt kan leda till ett produktgodkännande på världens största marknad för medicintekniska produkter. Hur ser du på Occlutechs potential att nå framgång på USA-marknaden?

– Under inledningen av 2021 startade vi ett dotterbolag i USA med fokus på kliniska prövningar för regulatoriska godkännanden, logistik och support för distribution. Vi genomför nu OCCLUFLEX-studien, som syftar till att undersöka säkerheten och effektiviteten avseende vår produkt PFO Occluder i jämförelse med det som idag anses som standardvård av patienter som har drabbats av en kryptogen stroke. USA står för 30 procent av den globala marknaden för ockluderare avsedda för strukturella hjärtfel. Vår ambition är att få ett FDA-godkännande för såväl vår PFO Occluder för strokeprevention som AFR-implantatet för hjärtsvikt samt i närtid även godkännande av vår ASD Occluder för medfödda hjärtfel. Godkännande för vår ASD Occluder förväntar vi oss få redan under 2022.

Occlutech är sedan femton år tillbaka ett kommersiellt etablerat företag i stora delar av världen. Vilka fördelar ger det er i samband med USA-lanseringen?

–USA-marknaden har ett attraktivt prissättnings- och ersättningssystem och är en nyckelmarknad för oss. Det faktum att vi varit kommersiellt etablerade på den europeiska marknaden i femton års tid och att våra produkter är beprövade och erkända bland kardiologer runtom i världen ökar sannolikheten för att vi ska kunna bearbeta USA-marknaden på ett effektivt sätt. Det ger oss en fördel i förhållande till andra bolag som lanseras på USA-marknaden utan att först ha ett lika starkt fotfäste på andra globala marknader.

Hur ser er tillväxtstrategi ut?

–Vår försäljningstillväxt fortsätter att utvecklas med gott momentum, vilket bekräftar våra produkters kvalitet och konkurrenskraft. Vi har en tydlig tillväxtstrategi, såväl på befintliga marknader som via ytterligare global expansion. Den amerikanska marknaden, som är världens största, väntas kunna bjuda på betydande tillväxtmöjligheter under de kommande åren, men vi bedömer även tillväxtpotentialen på våra befintliga marknader som hög. Därutöver uppskattas marknaden för hjärtsvikt till en multimiljardmarknad där vi idag
är en av få aktörer som erbjuder implantat.

Occlutech är inte ett noterat bolag. Hur ser era planer ut för en eventuell notering?

En notering av bolaget finns med på vår agenda. Styrelsen har gett ledningen i uppdrag att förbereda bolaget
för en notering på Nasdaq Stockholms huvudlista. Lämplig tidpunkt för notering beror på marknadsförutsättningar men vårt interna arbete kommer vara klart under första halvåret 2023.

Vilka faktorer gör Occlutech till ett köpvärt bolag vid en notering?

Vi har ett framgångsrikt och omfattande track record, en konkurrenskraftig produktportfölj med ett tiotal kommersiella produkter och över 200 patent som skyddar rättigheterna till vår egenutvecklade teknologiplattform. Vi är ett etablerat bolag som haft produkter på marknaden sedan 2007. Det faktum att vi är verksamma inom tre områden: stroke, medfödda hjärtfel och hjärtsvikt, bidrar till att diversifiera och sprida riskerna i vår verksamhet, samtidigt som vi är specialiserade på vår del av marknaden. Vi har under femton års tid rönt stora framgångar på drygt 85 marknader med våra produkter för minimalt invasiva hjärtimplantat och befinner oss nu i en expansiv fas genom vår USA-lansering. För bolagets aktieägare väntar en händelserik resa där Occlutech har ett antal viktiga milstolpar på vägen mot expansion under de kommande åren. Vi är dessutom ett stabilt bolag med en etablerad lönsam basaffär, som rankas som tvåa i Europa och trea i världen inom vårt område när det gäller marknadsandelar.

Fakta: Occlutech är en snabbväxande ledande specialistleverantör inom minimalt invasiva hjärtimplantat med en mission att förbättra livskvaliteten för människor med hjärtproblem. Bolagets vision är att bli en världsledande specialist på hjärtenheter för medfödda hjärtfel, strokeprevention och hjärtsvikt. Occlutech har sedan 2003 utvecklat, tillverkat och kommersialiserat ockluderare och interatriella shuntprodukter. Bolaget har en bred och dokumenterad produktportfölj baserad på en egenutvecklad och patenterad teknologiplattform, samt över 200 patent och mer än 146 000 sålda implantat. Occlutech marknadsför och säljer sina produkter i cirka 85 länder. Bolaget har cirka 290 medarbetare och är ett publikt aktiebolag registrerat i Schweiz.  

Läs mer på: https://occlutech.com/investors/

Skribent: Annika Wihlborg ⎮ #InvestTalks

#InvestTalks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag i syfte att stärka bolagens relationer till investerare & intressenter.

Friskrivning från ansvar:

#InvestTalks är inte finansiella rådgivare, står inte under finansinspektionens tillsyn och ger inga råd till investerare.
Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Kommuniké från årsstämman den 16 maj 2024

Published

on

By

Nedan anges de huvudsakliga besluten vid årsstämman, samtliga beslut var enhälliga

* Mats Ekberg valdes till ordförande att leda årsstämman.

* Vid stämman var 10 495 191 (59,07 %) av totalt 17 768 850 aktier och 23 095 191 (76,05) av totalt 30 368 850 röster representerade.

* Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning.

* Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag vilket innebar att årets resultat balanseras i ny räkning.

* Styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
 

* Till styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget utgår ett styrelsearvode om vardera tre prisbasbelopp och till styrelseordförande utgår ett arvode om sex prisbasbelopp för tiden fram till nästa årsstämma. Ersättningen betalas ut efter genomfört uppdrag och till då gällande prisbasbelopp. Ersättning till revisor utgår mot godkänd löpande räkning.

* Vid därefter företagna val utsågs för tiden fram till nästa årsstämma följande funktionärer:

  • Johan Liu, ordförande  
  • Mats Augurell, ledamot
  • Bill Brox, ledamot
  • Henrik Rhedin, ledamot
  • Lars-Inge Sjöqvist, ledamot
  • Natalie Liu, suppleant

* Till bolagets revisor valdes revisionsbolaget GrantThornton med huvudansvarig revisor Victor Cukierman.

* Stämman beslutade om ett bemyndigande till styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma få genomföra en emission av högst det antal aktier och/eller teckningsoptioner som omfattas av begränsningarna i för bolaget senast antagna bolagsordning. Emissionen kan vara en företrädesemission eller en riktad emission och betalas kontant, genom apport eller genom kvittning.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem

+46 704 180 000

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.